Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:16:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 21:15:00
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:08:01
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 20:56:12
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 20:51:47
LIMA IRM Cardanassen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:41:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 20:19:33
Een Rotterdams gebouw door Keska
Vandaag om 20:14:53
PB Models, ICR-rijtuigen door zweistein
Vandaag om 20:02:20
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Bert55
Vandaag om 19:58:45
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:25:04
Welke winkel voert deze merken? door Jeronimos
Vandaag om 19:08:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 17:53:27
Alweer is de Weller soldeerbout defect door TonM
Vandaag om 17:17:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 17:02:37
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 16:57:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:39:04
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
Vandaag om 15:55:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 13:37:38
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 12:52:55
Acme nieuwe ICNG door Treinbestuurder
Vandaag om 12:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:29:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:15:43
Minder wissels door H0eGenaamd
Vandaag om 11:59:07
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 11:24:57
The Summer of 69 door Eric v C
Vandaag om 11:23:46
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:19:20
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door meino
Vandaag om 10:07:49
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 09:53:28
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:37:12
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3671021 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14010 Gepost op: 27 September 2017, 22:44:19 »
Of een rij bomen en struiken met doorkijkjes/openingen

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14011 Gepost op: 28 September 2017, 11:10:59 »
Exact dat, Jerry. Er wordt aan gewerkt.


gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14012 Gepost op: 28 September 2017, 11:18:36 »
Jan,


Er gaan draden naar de graafmachine, welke functies heb je hierop ziiten ;D ;D

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14013 Gepost op: 28 September 2017, 12:05:31 »
Hij kan rood of blauw worden 8).

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12277
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14014 Gepost op: 28 September 2017, 17:53:30 »
Zit er ook een werkende rokende dieselmotor in ?  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Ik spoor niet.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14015 Gepost op: 28 September 2017, 18:22:17 »
Dat is om de graafmachinist, zijn eigen thee of koffie te zetten.
Dan kan hij door graven. hihihi

gr Sebas

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14016 Gepost op: 28 September 2017, 20:30:51 »
Wel een gaaf machinerieke. Wiking? Kunt daar iets te slopen zetten als afleiding.

Ciao Bas

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14017 Gepost op: 28 September 2017, 20:44:58 »
Denk eerder KIBRI
En te slopen kan je niks neerzetten
Hij hep de bodum verwijdert  ;)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14018 Gepost op: 28 September 2017, 22:26:20 »
Blauw is rechts en rood is links, en daarmee zijn alle speculaties zoals die over rokende dieselmotoren, koffie- en theeapparaten  en kameleonieke eigenschappen verworden tot uit de wereld geholpen mythes.

De Menck-dragline stamt uit het programma van Kibri, dit specifieke model is al jaren oud en destijds onderdeel van een bouwdoos van een ponton (of iets van dien aard). Het model is echter vandaag de dag nog steeds verkrijgbaar onder cat,nr, 11283 (zie ook hier.

Nog even iets om over na te denken:



Bij mij ontbreken die diodebruggen en ik heb nooit iets van snelheidsverschillen gemerkt, maar dat moet ik toch nog maar eens grondig gaan bestuderen.
« Laatst bewerkt op: 28 September 2017, 23:05:15 door 44 »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14019 Gepost op: 29 September 2017, 11:05:44 »
Jan,

Bij mij ontbreken die diodebruggen en ik heb nooit iets van snelheidsverschillen gemerkt, maar dat moet ik toch nog maar eens grondig gaan bestuderen.
Studeer maar lekker, maar de verklaring is vrij simpel. Je motor heeft een bepaalde spanning niodig om te rijden. Je decoder heeft nog wat verliezen. Zolang de voedingsspanning op der ails groter als de som van motorspanning en verleizen zul je niets merken van variatie in de voedingsspanning. Als je proefje wil doen doen maak dan een stevige helling > 3%. Je cruisecontrol van je decoder zal dan ogenblikkelijk de spanning op de motor verhogen om het toerental gelijk te houden. Als de voedingsspanning te klein is zal dat niet gaan -> toerental verlaging -> trein vertraagd.
Dit soort verschijnselen heb ik je nog noiit over horen klagen, dus ik verwacht dat je voeding groot genoeg is.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14020 Gepost op: 29 September 2017, 14:19:02 »
Ah! Dat zal het zijn. In een draadje elders in dit fijne forum werd al vurige betogen gehouden over de al dan niet aanwezige noodzakelijkheid van zo'n voorziening. Tijdens de vluchtige observatie die ik heb kunnen doen was ik ook niet in staat enige verandering in snelheid te constateren, nadat de trein waarmee het experiment werd uitgevoerd in de meldsectie arriveerde.
De voeding is gewoon die dikke trafo van Roco, die in vroeger tijden met de Multimuis/versterker in startsets werd geleverd. Drie Ampères dus, en in het schaduwstation bevinden zich doorgaans niet meer dan een zes- (of hooguit zeven)tal treinen, waarvan er maximaal twee tegelijk onderweg kunnen zijn.

Onlangs per post gearriveerd uit Vierheim: vier stuks Gittermaste met lampen bovenop. Een mooi aanbod van de directie aldaar, dat niet kon blijven liggen naar mening van de directie alhier. Dus zullen twee van die vier t.z.t. een mooi plekje vinden op het terrein van de Dieseltankstelle:



De eerste lantaarns die in Lümmeln geplaatst zullen worden!
O nee, wacht even, in de stad zelf staan er ook al een paar:



"Ja, maar dat zijn dummies!" hoor ik jullie nu in koor roepen. Inderdaad, dat is zo, en dat komt vanwege mijn maar al te bekende aversie tegen toeters, bellen  en lichten. Dat is ook zo, maar wie zegt dat die lichtmasten worden aangesloten?
Hoewel... tegenwoordig beslis ik niet meer helemaal alleen, heb ik gemerkt...
« Laatst bewerkt op: 29 September 2017, 14:47:29 door 44. Reden: ook weggehaald »

guest7822

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14021 Gepost op: 29 September 2017, 18:43:48 »
Jan,

Ik zit te lezen in een boek over Altenbeken, en kwam deze foto tegen:



Mooi plaatje uit 1969, super avondlicht! MIsschien goed voor de kleuren van de muur en de opslagtanks, en de algehele groezeligheid van de omgeving. Wat ook opvalt is de grote hoeveelheid lichtmasten....

Walter

(Bron: Altenbeken Band 3, Bernard Huguenin & Karl Fischer)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14022 Gepost op: 29 September 2017, 19:09:27 »
Als je die foto bekijkt heeft Jan de ketels en betonbak toch wel heel goed getroffen. (y)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14023 Gepost op: 29 September 2017, 19:31:18 »
Absoluut een mooie foto, heerlijk sfeertje!
Het enige dat niet echt in m'n straatje past zijn de EDV-gerechte Loknummer, maar verder...
Inderdaad veel lichtmasten, maar in Lümmeln zal het ook niet bij die vier uit Vierheim blijven. Omdat het werk in een Bw, en zeker in een Bw voor met name goederentreinloks, dag en nacht doorgaat zal voor afdoende verlichting voor in de donkerder uurtjes gezorgd moeten worden. De masten uit Vierheim, met de dwars geplaatste lampekappen, zijn op het randje qua moderniteit. Ik had begrepen dat die net rond "mijn" tijd voor het eerst in het wild werden losgelaten. Een tijdperkje ouder zijn deze bijvoorbeeld:



Of die met een dubbele lamp, kan ook nog.
Wat er ook zeker weten moet komen is een klok. Van mij hoeft ie niet te lopen, maar voor het oog moeten de Preisermachinisten wel kunnen zien hoe laat het is.


@Joke: dank je voor het compliment! De betonbak is bij mij misschien zelfs nog ietsje tè verouderd... En hij is ook wat lager, eigenlijk heb ik de indruk dat de tanks op de foto in een lege Kohlebansen, die niet meer als zodanig in gebruik is, zijn geplaatst.
Zo'n bakstenen hok (rechts op de foto) kun je overal wel kwijt, ergens in een Bw.
Verder zie je dat het er hier best wel krap aan toe gaat, iets wat ik ook probeer te vangen in mijn weergave van Lümmeln.

Grote klasse, die foto! Bedankt daarvoor!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14024 Gepost op: 29 September 2017, 21:15:50 »
Iets wat ik nooit, maar dan ook nooit aan wie dan ook zou vertellen is dat ik een geweldig genoegen kan beleven aan een paar (letterlijk, dus 2) treinen die onophoudelijk rondjes rijden op m'n baan. Daar kan ik wel uren achtereen naar kijken, met een kopje koffie of een handje ulevellen bijvoorbeeld. Maar met zoiets kinderachtigs kun je als serieus modelbouwer natuurlijk niet te koop lopen, dus dat hou ik mooi voor me.
Vanavond kwam aan dat sublieme genoegen een abrupt einde toen, na een bliksemsnelle actie als Stellwerker, de 44er van dienst op een ander spoor in het Sbf werd geleid - de lok ontspoorde op de in afgebogen stand liggende meegebogen wissel, daar waar andere loks, ook de beide andere 44ers, eerder zonder problemen door waren gereden.
Een zorgvuldige analyse leerde dat het euvel niet zozeer aan de lok zelf lag, verrassend genoeg, maar aan het spoor, waarvan één van de railstaven net vóór de wissel een heel lichte deuk vertoonde. Na enig wrikwerk met een klein formaat breekijzer was het deukje al ras weggewerkt, waarna het probleem uit de wereld leek te zijn.

De 44er in kwestie:



Wat me er aan doet denken dat voor deze lok een tijd geleden nieuwe nummers zijn besteld, zodat ze voortaan als Mindenerin door het leven kan gaan, in plaats van als een Wuppertalerin.



Toch eens kijken wanneer die bordjes zijn besteld, en of ik ze wel ècht heb besteld, voor ik ga drammen waar ze blijven.