Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een NS 5500 knutselen door meino
Vandaag om 00:03:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
24 July 2025, 23:57:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Remco vM
24 July 2025, 23:40:43
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door 5166
24 July 2025, 23:34:30
C en K rails samen door hmmglaser
24 July 2025, 22:59:48
Yamorc booster door Ruud Teunissen
24 July 2025, 22:52:29
Seuthe gaat stoppen door hmmglaser
24 July 2025, 22:52:28
Mijn geweatherde modellen door hmmglaser
24 July 2025, 22:48:47
Raadplaatje door R1954
24 July 2025, 21:53:52
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
24 July 2025, 21:43:29
Br 38 Piko Superen. door wob
24 July 2025, 21:31:24
Station Roodeschool door Torikoos
24 July 2025, 21:26:02
Aachenau West door wob
24 July 2025, 21:19:09
Keerlusmodule klappert nog...... door Ronald Halma
24 July 2025, 21:11:24
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
24 July 2025, 20:53:33
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
24 July 2025, 19:33:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 July 2025, 19:26:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
24 July 2025, 19:20:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
24 July 2025, 18:43:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
24 July 2025, 18:37:20
Spuitmondjes door bellejt
24 July 2025, 18:25:36
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
24 July 2025, 18:13:55
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door aad52
24 July 2025, 17:22:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
24 July 2025, 16:39:06
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
24 July 2025, 14:07:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
24 July 2025, 13:24:41
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hollandserhbfan
24 July 2025, 11:55:22
Sfeer op je modelbaan door Hollandserhbfan
24 July 2025, 11:53:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
24 July 2025, 10:21:24
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Hans van de Burgt
24 July 2025, 09:13:07
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3633771 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12231
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13365 Gepost op: 08 July 2017, 19:24:52 »
Ballast is van Koemo geloof ik.
Heb daar vandaag trouwens nog 4 zakken van gevonden die de verkoop in kunnen,gezien mn toekomstige ideeën,heb ik daar toch niks meer aan   ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13366 Gepost op: 08 July 2017, 21:23:22 »
Dank aan allen voor de lovende woorden.  :D

De wissels zijn die van Roco-line (dus niet Geo-line), zonder bedding. Ze zijn inderdaad afkomstig van een eerder project, "gerecycled" is te sterk uitgedrukt, hergebruikt is een betere term. Wel kwam ik er achter dat in de partij (die ik destijds in één grote order aan heb laten rukken) twee 'soorten' vertegenwoordigd zijn (even afgezien van wisselhoeken van 10o en 15o): met kunststof strijkregels (met de biels meegegoten) en strijkregels van hetzelfde materiaal als de railstaven.
Overigens zijn enkele van de op mijn baan gebruikte wissels wel zodanig mishandeld dat ze in een flauwe boog liggen (het zijn dus als het ware "meegebogen" wissels geworden). In het Bw liggen inderdaad wissels van Tillig, maar ook enkele van Roco (15o), die zodanig zijn gemutileerd dat de wisselhoek is verkleind tot ergens in de buurt van 12o.



De ballast is inderdaad, zoals Floris al zegt, afkomstig van Koemo.

trainiac

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13367 Gepost op: 08 July 2017, 22:42:53 »
Dat mishandelen van mijn wissels tot boogwissels heb ik ook gedaan. Voordat Weinert met zijn flexibele wissels kwam

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13368 Gepost op: 09 July 2017, 09:27:07 »
Tja... naarmate de tijd vordert en er voortdurend nieuwe zaken beschikbaar komen, kun je nog wel eens van inzicht veranderen, wat dan eventueel gepaard kan gaan met enige teleurstelling of spijt. Destijds -en dan heb ik het toch wel over pakweg twintig jaar geleden- waren de wissels van Roco redelijk revolutionair. Een goed alternatief waren die van Peco, maar die waren (lang) niet (altijd) in elke winkel voorhanden.
Toen ik met mijn huidige modelbaan begon, beschikte ik over ruime aantallen van die Roco-wissels, ook al was er wel een aantal gesneuveld tijdens de reddingsactie gedurende de sloop van het vorige project, en ik zag er geen been in die te hergebruiken. Weinert was toen nog niet met het "Mein Gleis"-programma op de proppen gekomen. Tillig was er intussen al wel, maar ook niet altijd overal even gemakkelijk verkrijgbaar.

Dus. Zodoende.

Zou ik, in plaats van vijf jaar geleden, nu met mijn baan begonnen zijn, dan had ik, zelfs in de wetenschap de beschikking te hebben over voldoende Roco-line-wissels, toch het besluit genomen hebben over te stappen op Tillig of mogelijk ook MeinGleis (dat overigens, naar mijn bescheiden mening, erg mooi is, maar wel een passend budget vereist). Eigenlijk heb ik dat, door halverwege het vastleggen van het sporenplan voor het Bw, ook gedaan door, op een enkel Roco-exemplaar na, Tillig-producten te gebruiken.

Een groot nadeel van de Roco-line-wissels is het feit dat de aandrijving, even ietwat overdreven gesteld, ergens halverwege de tongen aangrijpt, waar dat in werkelijkheid aan het vrijwel uiterste einde van die tongen plaatsvindt. Daardoor komt de wissellantaarn, en ook de nabootsingen van de aandrijving, op de verkeerde plaats te zitten, zoals in de hierna volgende illustratie getoond wordt (rood is de werkelijke situatie, groen de eigenlijk gewenste):



Moraal van dit verhaal: Als je alles van te voren weet, kom je met een kwartje in de hand door het ganse land.

trainiac

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13369 Gepost op: 09 July 2017, 10:01:59 »
je hebt helemaal gelijk Jan,

Het ziet er nu ook top uit. Waar heb jij je bielzen mee geschilderd?

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13370 Gepost op: 09 July 2017, 11:25:28 »
Citaat
je hebt helemaal gelijk Jan

Da's ook wel weer eens leuk, voor de verandering.  ;D

De bielzen zijn geschilderd met, afgezien van de veeg roest die vooral het kleinijzer heeft meegekregen van het verven van de rails, zwart en een drup donkergrijs. Niet gemengd, maar wel samen aan de kwast, die tijdens de sessie zo nu en dan even wordt schoongemaakt maar niet uitgewrongen, zodat de verf onregelmatig verdeeld èn onregelmatig verdund op de bielzen terechtkomt, waardoor de oorspronkelijke bruine kleur er af en toe ook doorheen komt piepen. Alle verf, uiteraard, in matte kleuren.

« Laatst bewerkt op: 09 July 2017, 11:59:22 door 44. Reden: ietsiepietsie anders gemaakt »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13371 Gepost op: 09 July 2017, 22:25:14 »
Eèèèèèèn jahoor! 

We gaan gewoon weer vrolijk kabelgoten leggen. Of u het nu leuk vindt of niet, het moet nu eenmaal gebeuren.
Om het voor het publiek toch maar niet al te saai te maken, heb ik besloten de wissels nrs. 3 en 4 (en ook 5 en 6, maar die komen later aan de beurt) niet te voorzien van een Riegel. Niet om jullie een lol te doen, dat zou al te makkelijk zijn, maar omdat dat bij nader inzien niet nodig is. (Noot: hier betaalt zich het langzaam, bedachtzaam en doordacht te werk gaan weer behoorlijk uit.) Met andere woorden: het blijft in dit geval bij twee wisselaandrijvingen met bijbehorend kanaalwerk. Dat kanaalwerk kon overigens ook tot een minimum beperkt worden, omdat ik bedacht dat de aandrijving niet per se aan de kant van de lantaarn hoeft te zitten. En dat scheelt weer spoorkruisingen, Druckrollen en Ablenkungen. Pure winst dus.


NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8948
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13372 Gepost op: 09 July 2017, 23:25:17 »
Hoi,

Voor een kwartje kunt U weer verder, Jan. (y)

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13373 Gepost op: 10 July 2017, 13:57:44 »
Nu, al die dichtgelegde goten, is dat niet een beetje, ehh, hoe omschreef mijn oudste spruit zijn huiswerk ook al weer? O ja; saai. :angel: Sorry, moest ff stoken 8).

Mvg Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13374 Gepost op: 10 July 2017, 19:08:39 »
Als ik vroeger m'n huiswerk al te saai vond, dan maakte ik het gewoon niet. Daardoor werd het al een stuk spannender.
@Koen: de Schotter van Koemo valt iets duurder uit...   ;D ;)

Het Schotterwerk valt nog niet mee. Half voorovergebogen staan en dan haast korreltje voor korreltje leggen (elke keer de korrels van de biels afvegen en de tussenruimtes niet te vol, maar ook niet te leeg maken). Maar goed, hierna nog vier keer een stuk spoor van een goeie halve meter en twee wissels, dan is dit niveau voorzien. Daarna is het toeloopspoor van het Bw aan de beurt.


Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13375 Gepost op: 10 July 2017, 19:49:37 »
Ja, goed ballasten vraagt tijd, inspanning en doorzettingsvermogen. Maar het is in de regel de moeite waard. In ieder geval geldt dit voor het stukje dat je laat zien.
 
Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13376 Gepost op: 10 July 2017, 20:45:36 »
Hetzelfde kun je zelden zeggen van huiswerk ;). Volgens de 1m26 die vrolijk verder huppelt in het leven.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13377 Gepost op: 10 July 2017, 21:42:21 »
Oké, over het huiswerk zijn we het dus eens. Voor mij is er dan nog de vraag wie of wat die 1m26 is. Of is dat je lengte?

@Ruud: dank je. Jij kunt het weten, volgens mij. Als ik de foto's in je draadje goed bekeken heb, heb jij de nodige meters ook wel gemaakt.
En ja, het is wel eens een beetje doorzetten. Soms heb ik de neiging om maar even iets anders te gaan doen, maar dan probeer ik toch "éérst nog even dit stukje" in de ballast te zetten.


mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
    • Albulamodell forum
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13378 Gepost op: 10 July 2017, 22:01:38 »
Als ik vroeger m'n huiswerk al te saai vond, dan maakte ik het gewoon niet. Daardoor werd het al een stuk spannender
Potverdrie, was ik toch niet de enige die er zo over dacht, en dan had je de pech de volgende dag meteen de beurt te krijgen, dan was je wel een beetje afhankelijk van de welwillendheid van je buurman om een en ander tot een goed eind te brengen... ;D Misschien is dat hier ook wel een beetje zo, toch?

In elk geval begint het al aardig op te schieten, ik kan me die overwegingen om dat oude railmateriaal te hergebruiken prima voorstellen, je blijft anders maar aan de gang. En wanneer het volledig ingestrooid en ge"weatherd" is zie je van al die afwijkende aandrijflocaties helemaal niets meer.

Wat ik ook mooi vindt: dat strak passende betonviadukt: niet te hoog en mooi krap rondom het "lichtraumprofil". Vaak zie je van die gapende constructies en dat doet dan weer afbreuk aan het geheel. Hier draagt het bij aan een mooi gestrekt verloop, je zou haast denken dat de sporen rechtdoor lopen.......

Groeten, Michiel.
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13379 Gepost op: 11 July 2017, 08:53:36 »
44 (Jan),



Staat de lantaarn naast de loc niet verkeerd? Het wissel ligt afbuigend, en dan hoor je toch een cirkel te zien.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. Waar heb jij cursus gevolgd (balasten ed.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.