Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Chinese prut kabel door hmmglaser
Vandaag om 01:33:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:20:24
Line-up foto's van modellen door Ronald69
Vandaag om 00:07:33
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
25 July 2025, 23:21:37
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
25 July 2025, 23:20:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
25 July 2025, 23:17:57
Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
25 July 2025, 23:14:02
US diorama in H0 door Wim Vink
25 July 2025, 23:10:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
25 July 2025, 23:01:52
Iemand ervaringen met een Lima Astora RaBe 503 018, art 1680 ? door Dave.......
25 July 2025, 22:58:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 July 2025, 22:58:28
Mijn geweatherde modellen door Dave.......
25 July 2025, 22:42:29
Aachenau West door wob
25 July 2025, 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door MOVisser
25 July 2025, 22:29:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
25 July 2025, 21:46:43
Show je werkplek door cor_b
25 July 2025, 21:25:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
25 July 2025, 21:00:32
schok bij vertrek door phdirk
25 July 2025, 20:52:17
Raadplaatje door Rick
25 July 2025, 19:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
25 July 2025, 19:11:24
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
25 July 2025, 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
25 July 2025, 17:35:46
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
25 July 2025, 15:46:46
Arduino loconet-interfaces door NTeering
25 July 2025, 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
25 July 2025, 14:07:51
Spuitmondjes door Bahn-AG
25 July 2025, 13:51:34
Yamorc booster door Montanbahn
25 July 2025, 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
25 July 2025, 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
25 July 2025, 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
25 July 2025, 12:49:58

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3634761 keer)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13050 Gepost op: 30 May 2017, 22:02:26 »
Zo, het hok is weer leeg. De collega's van m'n vrouw zijn weer weg - wat een rust.

Nog even een kleinigheidje aan bosjes geplant, om even te kijken hoe het staat:

Dat komt zo ongeveer overeen met wat me voor ogen staat, alleen die olijfgroene dingen, die heb ik weer gerooid. Mijn innerlijke balans begon er van te oscilleren, en dat moet ik niet hebben.
Maar we zijn er nog niet, er kan nog wel wat bij.

Iets anders: voordat ik bovenstaande foto's maakte, heb ik de V100 met een Umbauwagen in het arrangement geplaatst, en behalve dat ik merkte dat beide slipringen ribbedie waren, viel me nog iets op:

Daardoor moest ik denken aan iets wat ik gelezen had in de onlangs aangeschafte EK-Special 125 "Mythos V320". Daarin staat een foto van het interieur van een van de cabine van de lok, met het volgende bijschrift:

"[...] Der Farbton des Führerstandes entsprach denen der Bundesbahn-Dieselloks, RAL7035 (lichtgrau). Erst bei der Aufarbeitung nach der Rückkehr aus Italien wurde in verklärter Weise der Anstrich der DR-Führerstände, RAL6019 (weißgrün) aufgetragen."

Daar moet de kwast dus nog even bij...

Haradigi

• Offline Offline
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
« Reactie #13051 Gepost op: 31 May 2017, 09:55:39 »
En de metertjes op het dashboard ook even aantippen ....  (y)

groet
Harald

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #13052 Gepost op: 31 May 2017, 21:38:32 »
Jah... dat gaat dan in één moeite door. Als ik het er aan toe heb.

Want er is iets wat me al geruime tijd bezighoudt, namelijk het aanbrengen van het trekdradengedoe. Wil ik die aan de noordkant van het spoor laten lopen (wat naar mijn idee de meest voor de hand liggende optie is, al zou ik nou ook weer niet kunnen beredeneren waarom dat zo is), dan wordt het erg krap op de plek waar de steunmuur van het op een dijk lopende in- en uitrijspoor naar en van het Bw begint.
In een overmoedige bui heb ik daarom de botte bijl maar eens ter hand genomen en die dekselse steunmuur een eind opzij gewerkt. Het liep niet helemaal eerlijk zoals de rode lijn aangeeft, maar het gaat om het idee:

Weer even wat anders dan gras.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #13053 Gepost op: 01 June 2017, 08:26:21 »
En daardoor is er nu ruimte genoeg voor desnoods twaalf trekdraden:

En de Gleisläufer kan er ook nog langs.
Nog een opmerking: ik merk vaker dat 'problemen', waar je ik weet niet hoe lang over loopt te piekeren, soms verrassend eenvoudig blijken te zijn op te lossen.

könings

• Gast
« Reactie #13054 Gepost op: 01 June 2017, 09:00:16 »
Sommigen wachten lang genoeg en zien het probleem niet meer (dat noemt men dan doorgaans; politiek bedrijven). Mijn grootvader was echter van mening dat met enig en menig graafwerk veel problemen opgelost kunnen worden. En nee, hij was geen grafdelver 8). Ook geen maffiosi, voor zover ik weet :angel:
Ciao, Bas

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #13055 Gepost op: 01 June 2017, 21:53:29 »
Heel herkenbaar, maar sommige problemen loop je onherroepelijk toch tegen het lijf, hoezeer je ook je best doet om het probleem te ontkennen.
Maffiosi geeft het in Lümmeln niet meer. Vroeger wel, toen is er nog wel eens een Preisertje met een klont lijm aan de voeten in de Waschbeckensee teruggevonden.

Nu het grootste obstakel uit de weg is geruimd, kan weer voortvarend worden verdergegaan met de aanleg van de trekgoten en de draadkanalen... en ik merk meteen hoezeer dat soort kennis verwatert als je er even niet mee bezig bent geweest. Dus... de boeken er maar naast...

Wisselaandrijving (de lantaarn komt 't laatst):

Hier moet ook nog een grendel komen, een eindgrendel oftwel Endriegel, om precies te zijn. Even kijken of ik die aan de kant van de aandrijving wil hebben of toch maar aan de andere kant.

Het engelse wissel krijgt twee aandrijvingen:

Ook hier komt per aandrijving een (tussen)grendel, en ook hier moet ik nog even bekijken aan welke kant die worden aangebracht.

De aandrijving van de Gleissperre had ik in een optimistische bui al veel eerder eens aangebracht en daarom moet ik nog maar eens kijken of het allemaal wel klopt.

En ook de Gleissperre moet worden voorzien van een grendel, omdat deze dient ter bescherming van een "Fahrstraße", een spoor waar treinen op verkeren.

Vermoedelijk zal dit soort werk nog wel enige tijd in beslag nemen, maar echt spannend wordt het pas als de bovengrondse draden gespannen moeten gaan worden. Die komen namelijk over de ballast heen, terwijl die gotenboel in de ballast komen te liggen.
Maar ik bedoel met spannend omdat dat spannen zulk priegelwerk is en het toch allemaal wel een beetje strak moet.

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #13056 Gepost op: 01 June 2017, 21:57:29 »
Goedenavond Jan, op mijn tocht deze woensdag naar Basel een foto geschoten die goed groen op rails tunnels weergeeft bij deze:

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #13057 Gepost op: 01 June 2017, 22:05:08 »
Hoi Joke! Gave foto! Geeft wel zo ongeveer het sfeertje dat ik probeer te vangen weer. Inspirerend plaatje!
Dank!  :D

eichddraig

• Offline Offline
« Reactie #13058 Gepost op: 01 June 2017, 22:56:42 »
Nog een opmerking: ik merk vaker dat 'problemen', waar je ik weet niet hoe lang over loopt te piekeren, soms verrassend eenvoudig blijken te zijn op te lossen.

Problemen worden uitdagingen op het moment dat de oplossing bedacht is en soms mag die oplossing niet eens uitdaging heten als blijkt dat de eenvoud om de hoek lag...  ;)
gr. Ed

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #13059 Gepost op: 02 June 2017, 10:23:09 »
Ja, zo ongeveer. Of het kan zelfs uitdraaien op een anticlimax, zoals destijds toen de oostelijke aansluiting van het Sbf aan de rest van de baan gerealiseerd moest worden. Enerzijds een opluchting toen het zo simpel bleek, anderzijds iets wat eigenlijk wel op frustratie leek.

Maar een serieuze aangelegenheid is toch wel de aanleg van de wisselaandrijvingen, grendels en bijbehorende kabelgoten. Waar het bij wissel 1 nog redelijk voor de hand ligt...

...begin ik bij de engelsman toch echt op m'n achterhoofd te krabben. Daar wordt het toch wel benauwd, allemaal:

Toch maar weer even in de boeken duiken.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #13060 Gepost op: 02 June 2017, 21:53:07 »
Na een stevig uurtje puzzelen en schuiven kwam ik er nog steeds niet uit, en, zoals gezegd, heb ik toch de nodige literatuur nog maar eens ter hand genomen. Niet dat ik daar op zichzelf veel wijzer van werd. Hoewel, toch wel iets: waar ik eerst dacht dat de Riegel een wissel in één stand (bijvoorbeeld rechtdoor) vergrendelt, blijkt dit niet zo te zijn. Ook in de andere stand (afgebogen) kan dezelfde wissel door een Riegel vergrendeld worden. Dat maakt het dus mogelijk dat verschillende Fahrstraßen over één en hetzelfde wissel (maar in verschillende standen) vastgelegd kunnen worden.
Mooi, dat scheelt enorm veel hoofdbrekens.
Echter, bij de engelsman speelt nog steeds het gebrek aan ruimte, en daar kwam ik toch niet veel verder mee. Totdat mijn aandacht getrokken werd door de term "Schmalriegel" die, naast Zwischenriegel, Endriegel en Leichtriegel, ook gebruikt wordt en dan met name daar waar ruimtegebrek dit gebiedt. Eureka!

Natuurlijk behandelt Carstens dit verschijnsel ook in zijn boekwerken over deze materie, maar dat neemt niet weg dat wat scharrelen op internet nog nut kan hebben ook. Zo kwam ik op deze internetpagina terecht, met nog een leuk tekeningetje ook. Even naar beneden wielen naar punt 20.

Helaas heeft Weinert zo'n Schmalriegel niet in het assortiment (overigens, de Endriegel levert Weinert als de oude versie), maar nog een blik op de url in de adresbalk deed de hoop opleven dat de firma Wenz Modellbau óók in de markt is voor dit soort randverschijnselen.
Dat is ook zo, maar helaas alleen in spoor 0 en spoor I.  >:(

Nou ja, zo moeilijk zal het niet zijn om zo'n dingetje te maken. Of ik offer er een Druckrollenkasten aan op, die heeft zo ongeveer dezelfde afmetingen.

Voorlopig hou ik me dan maar even bezig met het gebeuren rond wissel 1.

Hier zie je overigens ook mooi het nadeel van de Rocoline-wissels in combinatie met een Weinert aandrijfmechaniek verbeeld: de lantaarn komt niet mooi bij het begin van het wissel terecht, maar een eindweegs richtig puntstuk.
Je kunt ook niet alles hebben in het leven...
« Laatst bewerkt op: 02 June 2017, 23:14:26 door 44. Reden: weggelaten toevoeging gecompleteerd »

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #13061 Gepost op: 03 June 2017, 11:57:42 »
Bij ons achter huis hebben verschillende paartjes kauwen jongen. Die jongen beginnen nu uit te vliegen, en daarom zijn ze, en hun ouders, behalve overdag ook de hele nacht in de weer terwijl ze naar elkaar roepen. De roep van de ouders klinkt alsof er iemand met een stalen bladhark over stoeptegels aan het krassen is. Heel leuk om te horen, minder leuk als het je uit de slaap houdt. Mij is het wel best, kan ik mooi even verder nadenken over het trekdraadverloop.
Onder dat nadenken over de Drahtzugleitungkanäle maar even een nog uitstaand karweitje opgeknapt:

Nogmaals een poging met geweekte eierdozen, met een scheut houtlijm erdoor.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #13062 Gepost op: 03 June 2017, 17:14:17 »
De kabelgoten bestaan in 1 : 1 uit stukken van twee meter lengte, die dan daar waar nodig worden ingekort. De kabelgoten van Weinert (daar heb ze vandaan) bestaan uit twee van die standaardlengtes aan één stuk, die, net waar het nodig is, op lengte kunnen worden gemaakt. Ze zijn gemaakt van witmetaal, en met een scherp mes op een harde ondergrond kun je ze makkelijk doorsnijden.
Omdat ik van vorige projecten nog allerlei resten heb bewaard kan hopelijk het inkorten wat beperkt blijven, al is het wel zaak die restantjes eerst even te ontdoen van lijmresten en stukken ondergrond die er aan zijn blijven hangen:

Weinert adviseert op de bijgevoegde instructieblaadjes de goten en toebehoren in een donkergrijs te schilderen en verwijst daarbij naar de twee deeltjes van Stefan Carstens (Miba-Report 10 & 11), waar eveneens die kleur aanbevolen wordt.
Uit eigen observaties en van plaatjes in literatuur en internet concludeer ik dat er soms wel sprake is van donkergrijs, maar net zo vaak, of vaker, van een heel lichtgrijs. Daar ga ik dus lekker een beetje in variëren.

Bron foto: Bahnbilder.de

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #13063 Gepost op: 03 June 2017, 18:40:17 »
Nog meer reyclemateriaal:

Ik vrees een tekort aan Rollenhalter, en idem dito aan rechtse wissellantaarns. Maar ik moet m'n bak Weinert nog een keer doorspitten, volgens mij moet ik wissellantaarns zat hebben, omdat ik er destijds nooit aan toe ben gekomen ze allemaal te monteren.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #13064 Gepost op: 03 June 2017, 20:42:08 »
Hm, hier kan ik in ieder geval iets mee:

En voor het geval dat zijn er ook nog "nieuwe":

De aandrijfmechanieken daarvan zitten al onder de baan gemonteerd, en dit zijn de bijbehorende lantaarns.
Overigens, ik kwam tot de ontdekking dat Weinert sinds enige tijd ook het wisselsein met "Rückstrahlschilder", kort gezegd de onverlichte versie, in het assortiment heeft opgenomen. Die komen strak in aanmerking voor gebruik in het Bw tzt.

Verder nog iets nuttigs weer opgeduikeld:

Daar mag wel een nieuw wit verfje overheen voordat het rood er op komt.

Lekker laag-bij-de-gronds onnozel gedoe, details aanbrengen die je nauwelijks nog terugziet, maar ik vind het heel leuk om te doen, nog leuker dan lokomotieven of wagons slopen. Alleen jammer dat het voor jullie als publiek niet zo boeiend is allemaal... Nou ja, na de zomer weer op 41er-tour, beloofd.