Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Module vliegveld Jan van Mourik door einte
Vandaag om 11:31:59
The Summer of 69 door einte
Vandaag om 11:26:57
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 11:17:59
Raadplaatje door Jelmer
Vandaag om 11:02:26
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 11:00:58
Straalcabine, hoe en wat door MathynK
Vandaag om 10:58:07
Veevervoer ss/ ns door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:52:56
Z21 en het programeren met de Z21App. door Ronald Halma
Vandaag om 10:48:40
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:52:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:52:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:34:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:08:09
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door Jelmer
Vandaag om 08:00:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Lolke Bijlsma
Vandaag om 06:37:00
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Gino
Vandaag om 06:03:07
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 03:24:13
tandwiel lux modellbau door Olav
10 September 2025, 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
10 September 2025, 22:56:39
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
10 September 2025, 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
10 September 2025, 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
10 September 2025, 21:42:40
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
10 September 2025, 21:32:12
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
10 September 2025, 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
10 September 2025, 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
10 September 2025, 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
10 September 2025, 19:06:47
Da's Daz 2 door NS264
10 September 2025, 18:37:27
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
10 September 2025, 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
10 September 2025, 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
10 September 2025, 17:47:49
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3683353 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11730 Gepost op: 31 October 2016, 19:18:07 »
Aan de andere kant...

<a href="https://www.youtube.com/v/uQ1wgi3TEN0" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/uQ1wgi3TEN0</a>

...eigenlijk zie je niet eens of die buffers er nu op zitten of niet.
Of komt dat omdat ik zo'n baggercamera heb?
« Laatst bewerkt op: 31 October 2016, 20:56:38 door 44. Reden: info geactualiseerd »

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3357
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11731 Gepost op: 31 October 2016, 21:38:45 »
Tja, die details.
Je kunt hele verhandelingen opzetten over details, of juist het ontbreken ervan.

De Engelsen spraken vanouds over de two foot rule: alles wat je vanaf een afstand van 61 cm niet meer ziet, kun je weglaten. En op dit draadje is die afstand al vergroot tot 1 meter!
Mooi, dat biedt ruimte voor minder getalenteerde hobbyisten. Maar het geeft ook een eerlijke kans aan ouder spul dat er op grotere afstand nog best goed uitziet.
Was er niet onlangs een zeker eerherstel voor de oude Fleischmann Baureihe 01 op dit forum?

Phil Parker (google: Phils workbench) heeft daar eens een leuk stukje over geschreven. Samengevat: bij veel indrukken vallen de details, of juist de foutjes daarin, niet meer op.

En terugkomend bij het bufferdilemma van 44:
Je komt ermee weg zo lang je treinen in beweging zijn. Maar zodra je je gaat concentreren op dat ene rijtuig, gaat je die ontbrekende buffer irriteren.
En ook: hoe kleiner je spoorbaantje, hoe beter de kwaliteit zou moeten zijn.

Moderator: dit zou prima moeten passen in dit draadje, zoeken naar de grenzen van wat je acceptabel vindt aan je modellen.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11732 Gepost op: 01 November 2016, 15:20:26 »
Inderdaad, van een afstandje vallen bepaalde zaken minder op, en zeker zolang het in beweging is.

Maar het staat hoe dan ook buiten kijf: wagens of rijtuigen zonder buffers vind ik niet acceptabel, rijdend of niet, het valt me toch vroeg of laat een keertje op en dan erger ik me d**d.
Wat de mate van detaillering betreft: iedereen moet daar z'n eigen grenzen maar in bepalen. Voor mij geldt dat ik het soms erg leuk vind om heel ver te gaan, ook al realiseer ik me dat het achteraf allemaal niet zo goed zichtbaar wordt. Dat is ook een beetje hoe de pet staat soms.

Verder kan het een rol spelen dat, hoewel in het "dagelijkse leven" niet erg opvallend, bepaalde dingen WEL erg in het oog springen zodra er gefotografeerd gaat worden. En dat kan op zichzelf weer aanleiding zijn om toch je best te gaan doen.

Voor mij geldt, in welk opzicht ook, dat ik zelf tevreden wil zijn met wat ik zie en/of wat ik laat zien. En tevreden ben ik niet als er rijtuigen of wagens met ontbrekende buffers rondrijden.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11733 Gepost op: 01 November 2016, 20:53:10 »
Voor goederenwagens is het iets eenvoudiger. Als daar een buffertje mist, kun je bij Weinert terecht, die heeft ze in verschillende uitvoeringen, onder andere geveerd en star. Voor mij voldoen die starre best, al zou ik nu liever verende buffers hebben gehad ivm de Kadee-koppelingen.



Ik zou er wel mee in m'n nopjes zijn als Weinert met de equivalenten voor rijtuigen zou komen.
Maar ik denk niet dat dat er van komt, omdat de buffers op goederenwagens wel redelijk standaard zijn, terwijl je voor rijtuigen veel meer verschillende types hebt.
« Laatst bewerkt op: 01 November 2016, 21:08:43 door 44 »

william_2

  • Offline Offline
  • Berichten: 438
    • Bouw van mijn baan
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11734 Gepost op: 01 November 2016, 21:03:52 »
Zelfbouw misschien?
Er zijn er genoeg hier op het forum die van alles zelf maken, dus waarom dan ook geen buffers?

Groeten,
William
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11735 Gepost op: 01 November 2016, 21:10:15 »
Lastig, maar in nood is dat natuurlijk nog een mogelijkheid.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11736 Gepost op: 02 November 2016, 00:42:41 »
en anders heb je de Günther Weimann buffers bij Wagenwerk

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3278
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11737 Gepost op: 02 November 2016, 09:41:50 »
Zijn er al testresultaten binnen. Van die nederlamdse diesel...
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11738 Gepost op: 02 November 2016, 11:09:59 »
@Dirkjan: hmm... die kende ik nog niet. Maar ook daarop zal pas in geval van "hier sta ik, ik kan niet anders" worden teruggegrepen. Ik denk dat je voor de prijs van een setje van vier van die dingen een handvol plastic hompjes van Roco hebt. Nu ja, wie mooi wil zijn, moet betalen.

@Dirk Jan: nee, ik heb geen idee of die al bekend zijn.
En trouwens, je bent lekker op weg om het geweten van dit draadje te worden.  ;D ;)

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3278
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11739 Gepost op: 02 November 2016, 16:53:38 »

@Dirk Jan: nee, ik heb geen idee of die al bekend zijn.
En trouwens, je bent lekker op weg om het geweten van dit draadje te worden.  ;D ;)

Als het dan maar een goed geweten is. een slecht geweten heb ik namelijk al ;D
Hoe was de veteranen avond?  Beetje rustig gebleven in Lümmeln.... ;)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11740 Gepost op: 02 November 2016, 18:10:18 »
Het bleef rustig in Lümmeln. Ik ben heel even -beleefdheidshalve- wezen kijken, heb één (1) biertje gedronken, beetje over een boek gepraat (Im Westen Nichts Neues) en het verder zonder gewetensbezwaren voor gezien gehouden.

In de laatste MIBA, en overigens ook op de site van de uitgever, wordt flink aandacht geschonken aan de nakende verschijning van Carstens' deel 8 in de serie Güterwagen. Deze uitgave is gewijd aan het fenomeen "Drehgestell-Flachwagen" en zal, zoals te doen gebruikelijk, handelen over zowel het grote voorbeeld als over de in model verkrijgbare (of verkrijgbaar geweest) miniaturen.
Nadeel van die Güterwagenserie is, vind ik, dat ze op het moment van verschijnen eigenlijk direct deels al aan actualiteit hebben ingeboet. Ik ben dan ook zeer benieuwd of de nieuwe SSym 46 van Artitec ook in het boek beschreven staat. Wel in de laatste MIBA, dat wel.

Volgens de site van Artitec is die SSym 46 nog niet leverbaar, althans, niet de door mij gewenste versie, die van Ep.IIIb (waarbij Ep. staat voor Epoche, niet voor ep, waar je tegenwoordig te pas en te onpas mee doodgegooid wordt, zoals de boodschappenep, zooo gemakkelijk, en bovendien worden je gegevens niet doorgegeven aan derden, zodat je boodschapervaring geoptimaliseerd en daarmee zo aangenaam mogelijk gemaakt kan worden omdat men dan gerichte overbodige rommel kan sturen in plaats van allerlei andere overbodige rommel). Ik ben wel benieuwd wanneer die wagen in de winkel komt.

Van de weeromstuit heb ik eens een vierasser opgezocht, de SSy 45, ook wel Rlmmp 700 geheten, en die een beetje opgeknapt. Daarbij moet je denken aan het uitboren van de gaatjes voor de handrailing aan één kant van de wagen (dan past ie er tenminste goed in), en de KKM's vastgezet voor de Kadee's. Maar dat laatste was niet zo'n goed idee, want daardoor wilden de draaistellen niet meer goed draaien en loopt de wagen dus niet meer door de bochten en bogen. Dus die KK-dingen heb ik maar weer gangbaar gemaakt.
Verder de laadvloer een verfje gegeven om een betere indruk van verweerd hout te krijgen, maar de verf was erg oud of niet goed geschud, zodat het één grote plakkerige, glimmende bende bleef en ik de rotzooi met een krabber en een hoop spiritus weer moest verwijderen.
Met verf uit een ander potje ging het wel goed, maar daarna was de lust een beetje vergaan zodat ik nog maar eens moet kijken wanneer ik daarmee verder ga. Bovendien moet er ook nog wat op, en dat is ook nog niet klaar.



En ik heb me suf gezocht naar m'n setjes keilen en ketten, maar nog niet gevonden. Ik moet er toch ergens een stuk of twee van hebben...
« Laatst bewerkt op: 02 November 2016, 18:13:05 door 44. Reden: Ik heb dan ook toegevoegd. »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11741 Gepost op: 02 November 2016, 21:52:59 »
Mwah...nog niet helemaal wat ik wil.



En ook nog geen keilen en ketten.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11742 Gepost op: 03 November 2016, 11:05:04 »
Hm,..SSy45.  Als ik het goed heb met een laadvermogen van 50 ton. Beetje (zwaar) overdreven voor die militaire voertuigen van bij elkaar nog geen drie ton, schat ik.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12278
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11743 Gepost op: 03 November 2016, 12:21:04 »
Je pakt wat voorhanden is,tenslotte weet je ook nooit wat er op de terugrit op komt te staan  ;)
Al geef ik toe dat de vracht van beide wagons omruilen een meer realistisch uiterlijk zal geven  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11744 Gepost op: 03 November 2016, 17:45:33 »
Ach,....het gaat er maar om wat je graag ziet rijden. Niets verkeerds aan. Alleen mijn (terloopse) opmerking moet in de context zien worden. Jan hecht er aan om de benummering van zijn loks zodanig aan te passen dat zij daadwerkelijk gezien hadden kunnen worden in het Lümmeln van '68. Ik bedoelde slechts te zeggen dat de DB in die tijd hoogstwaarschijnlijk niet een relatief schaarse zwaartransportwagen zou inzetten voor twee lichtgewicht voertuigjes. Duitse efficientie of zoiets. Het was maar een gedachte.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB