Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
Vandaag om 05:11:01
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 05:07:24
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3408712 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11715 Gepost op: 28 oktober 2016, 18:28:06 »
Zijn toch fraaie wagens
beetje stoffig maken en je bent klaar
Koelwagens dienen na elk vervoergereinigd en / of ontsmet te worden dacht ik
Dus heeeel vies zullen ze nooit zijn

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11716 Gepost op: 28 oktober 2016, 19:43:39 »
Het zijn zeker wel leuke wagens. En over dat een beetje stoffig maken: omdat de wagens zo wit zijn, is dat nog niet zo makkelijk als het lijkt. Bij gewoon bruine wagens is het al uitkijken dat je niet teveel doet, bij die witte dingen is een heel, heel erg klein beetje soms al meer dan genoeg, dat zie je wel aan de hier getoonde wagens, eigenlijk is dat al behoorlijk teveel van het goede. En het is waar: de wagens werden over 't algemeen wel goed onderhouden. Hoe witter, hoe groter het isolerende effect.

4. Deze wagen is identiek aan de eerste van deze serie. Identiek, dat wil zeggen, in principe gelijk. Dat de wagen door Roco in meerdere oplages is uitgebracht, blijkt hier heel duidelijk uit de kleine verschillen in de opschriften en het andere nummer.



5. Nog een keer hetzelfde type (Tnfs 38), maar toch weer anders. In plaats van de verticale beplanking is deze wagen voorzien van een bekleding van multiplex-platen. Aardig is ook dat de oude "Gattungsbezeichnis" naast de nieuwe vermeld staat.


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11717 Gepost op: 28 oktober 2016, 19:54:45 »
Hier moet enkel met stof grijs en of zand stof gewerkt worden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11718 Gepost op: 28 oktober 2016, 21:32:22 »
Zoiets. En dan heel decent, zoals dat heet.

Omdat we nou toch zo lekker op dreef zijn, gaan we nog even door:

6. In het boek van Carstens kan ik even het grote voorbeeld niet vinden. Niet omdat het een NS-er is, want de wagen is vrijwel identiek aan de twee Duitse wagens uit hetzelfde setje, dat inmiddels ook al weer jaren geleden door Brawa is uitgebracht.
Maar er staat tenminste iets op: S-CHVO. Van de Nederlandse Spoorwegen dus.



7. Een broertje (of zusje) van de NS-er was bij de Ferrovie dello Stato (Italiane) geïmmatriculeerd:



8. Maar ook in Duitsland beschikte men over wagens van nagenoeg hetzelfde type, al zijn ook daar weer varianten te vinden, let op de ventilatoren op het dak:



9. En gelukkig hadden niet al die wagens dezelfde kleur. Een Gattungsbezeichnung staat op de wagens niet aangeschreven, ik ben er daarom niet helemaal zeker van of ze nu wel of niet in dat boek van SC vermeld staan. Ik zal aan de hand van de wagennummers nog eens wat nader onderzoek moeten gaan doen.



10. Een oude bekende, de Tehs 50 van Fleischmann. Zie ook aan het begin van deze opsomming.



11. Tenslotte.



Geen koelwagen, en niet van DB, hoewel wel Duits. Een G10, museumswagen van de EHH. Deze wagen bevindt zich in mijn verzameling omdat we vroeger, als we van D naar NL gingen (of omgekeerd), altijd door Haselünne kwamen (dat was voordat de autobahn Rheine- Osnabrück gereed was), en "dus" ook langs de fabriek van Berentzen. Mijn moeder was verzot op de Apfelkorn die door dat bedrijf op de markt gezet werd, en ik moet eerlijk bekennen dat de zeldzame keren dat ik in de gelegenheid ben, ik een glaasje van dat spul niet versmaad.
En een borreltje na al dat kouwe gedoe is wel lekker om weer even warm te worden.
Proost, en een prettig weekeinde gewenst!

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4519
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11719 Gepost op: 29 oktober 2016, 09:32:23 »
Jan,

Ik kreeg een week gelden een berichtje dat de magazijnmeester van VgB opruiming hield, de meeste oudere bladen, BAHNEpoche, EJ zijn nu € 3 per stuk.
In een van de bladen die ik besteld had BAHNEpoche, herfst 2014 stond deze foto.
Misschien de oorzaak waarom de windplaten toen (1945 Berlijn) zo gedeukt waren  ;D


Bron foto BAHNEpoche 12 herfst 2014

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11720 Gepost op: 30 oktober 2016, 12:36:58 »
Bedankt voor de tip, Arthur! Ik heb inmiddels een abonnement genomen, en de MIBA opgezegd. Ondertussen is het een week of twee  geleden dat ik het laatste nummer van dit tijdschrift (ik bedoel BahnEpoche, niet de Miba) heb aangeschaft, en ik heb het nog niet uit. Vanochtend met veel genoegen het artikel over de vlucht van de brave Venus gelezen, waarin verslag wordt gedaan van de belevenissen van Lokführer Janßen en Heizer Lüttje met de spoorbrug over de Ems bij Weener in de hoofdrol. Een verhaal zoals dat van Bas en ondergetekende, onlangs te lezen in Bas z'n deinende draadje: een mengsel van fantasie en historie. Hoewel... het artikel is merendeels historisch met een fantastisch sausje, ons verhaal (dat met de IVh in de hoofdrol) is meer fantasie met een historische onderbouwing.



Nog een smakelijk toetje voor het verhaal over de koelwagens: uitgerangeerd, terzijde gesteld, maar mag niet weg. Nog een Tehs 50 van de GFN:





Het wagentje heeft geen KKK's, al is dat tegenwoordig voor mij niet zo'n bezwaar meer omdat die vanwege het gebruik van Kadee's toch stilgelegd moeten worden, maar, nog even afgezien van enkele andere, meer fysieke gebreken, de "Jever Pilsener" opschriften zijn aan de fantasie van de fabrikant ontsproten en alleen al dat is reden genoeg om het wagentje in de huidige toestand niet als serieus te nemen object in de bestanden op te nemen.
Dat het geval aan een totale hermaak of zelfs totale vernietiging is ontsnapt, is te danken aan de sentimentele waarde die het vertegenwoordigt. Ik denk dat zoiets voor menigeen wel een herkenbaar gegeven zal zijn.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2913
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11721 Gepost op: 30 oktober 2016, 19:04:46 »
 ;D

Daarom heb ook ik het nodige oude spul in de collectie,
waar een ander van zou zeggen dat het ronde archief de beste plek
daarvoor zou zijn....

Mvg,

Tis
********

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11722 Gepost op: 30 oktober 2016, 21:01:04 »
Nou ja, het hoeft niet eens het ronde archief te zijn. Zo hebben mijn dochters mij, ter gelegenheid van een verjaardag, eens verblijd met een mooi Fleischmann-wagentje. In DRG-uitvoering. Dat wagentje past toch echt niet in mijn Ep.III-wereldje, maar wegdoen? Ho maar!

Maar een stuk sentiment kan bij mij ook al op komen als ik me realiseer dat een aantal stukken in m'n collectie zo langzamerhand een respectabele leeftijd beginnen te krijgen.
Wederom kom ik terug op de jongste uitgave van BahnEpoche, en wel omdat ik, geïnspireerd door het artikel over de Baureihe 03.10, weer eens een stel 26,4 meter-sneltreinwagens uit de motteballen heb getrokken. Het leek me wel leuk om die 03.10 voor een stuk of vijf van die wagens (1 x AB, 1 x BD en 3 x B) te spannen. Op de bij het tijdschrift gevoegde DVD zijn diverse dergelijke treinen te zien, achter zo'n drie-cilinder 03.



Eén van die B-rijtuigen, in twee exemplaren bij mij voorhanden, is bij mijn weten het eerste 26,4m-rijtuig in Ep.III-uitvoering wat door Roco op de markt gebracht is. Dat moet, volgens Modellbau-wiki, in 1988 geweest zijn, bijna dertig jaar geleden dus.
Geen wonder dat er hier en daar wat mist, zoals buffers, handgrepen en dergelijke. Wellicht een goed idee om mijn rijtuigenbestand maar eens op gebreken te gaan inspecteren en voor vervangende onderdelen te gaan zorgen.



Dat is nog niet eens zo simpel als het lijkt, want van het genoemde rijtuig zijn, zoals gezegd, twee exemplaren met het nummer 19 336Mü voorhanden, en één exemplaar met het nummer 19 350 Nü. In totaal missen er van deze drie rijtuigen 4 buffers. Maar behalve dat er verschil is tussen linker- en rechterbuffers, zijn de rijtuigen niet gelijk: behalve het nummer verschilt ook de uitvoering:

Op de beide rijtuigen 19 336 moeten buffers op een steeltje gedrukt worden:



Op het rijtuig 19 350 daarentegen moeten de buffers zelf een steeltje hebben:



Goed om te weten dus. Kijken wat er in de eigen reservebestanden aanwezig is, en daarna inventariseren wat er besteld moet worden. Als er wat te bestellen valt, tenminste. Want dat is ook nog maar de vraag...

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11723 Gepost op: 31 oktober 2016, 00:39:44 »
Hij blijft ook maar van de hak op de tak springen,ongeloofeloos  ;D
Wel een leuk cadeau trouwens  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11724 Gepost op: 31 oktober 2016, 16:00:46 »
Nee hoor, ik ben gewoon met m'n baan bezig, net als anders.  :)

En ja, zeker een mooi cadeau. Op dat soort momenten besef je wat een voorrecht het is om kinderen te "mogen" hebben. Eén zo'n moment weegt ruimschoots op tegen al die keren dat je ze wel tegen het plafond kunt spijkeren.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11725 Gepost op: 31 oktober 2016, 16:04:39 »
Wij plakten ze achter t behang
Geeft wel een bultje maar je kan ze als ze weer lief zijn makkelijker terug halen
En lekker met je modelspoor verder gaan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11726 Gepost op: 31 oktober 2016, 16:10:38 »
Als je ze met de oren tegen 't plafond spijkert, hoef je geen slingers op te hangen als ze jarig zijn.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11727 Gepost op: 31 oktober 2016, 16:13:10 »
Maar dan spartelen ze zo erg  ;D

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11728 Gepost op: 31 oktober 2016, 16:15:02 »
Voor je buffers weet ik dat roco bij de kleine(re) wagens veel op steeltjes gebruikt
Piko ook wel voor locs (de oudere)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11729 Gepost op: 31 oktober 2016, 17:07:39 »
Zeker, Jerry. Maar de ene buffer is de andere niet, en als ik dan toch moet bestellen, dan meteen maar de goeie.