Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 02:04:58
Chinese prut kabel door hmmglaser
Vandaag om 01:33:14
Line-up foto's van modellen door Ronald69
Vandaag om 00:07:33
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
25 July 2025, 23:21:37
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
25 July 2025, 23:20:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
25 July 2025, 23:17:57
Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
25 July 2025, 23:14:02
US diorama in H0 door Wim Vink
25 July 2025, 23:10:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
25 July 2025, 23:01:52
Iemand ervaringen met een Lima Astora RaBe 503 018, art 1680 ? door Dave.......
25 July 2025, 22:58:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 July 2025, 22:58:28
Mijn geweatherde modellen door Dave.......
25 July 2025, 22:42:29
Aachenau West door wob
25 July 2025, 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door MOVisser
25 July 2025, 22:29:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
25 July 2025, 21:46:43
Show je werkplek door cor_b
25 July 2025, 21:25:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
25 July 2025, 21:00:32
schok bij vertrek door phdirk
25 July 2025, 20:52:17
Raadplaatje door Rick
25 July 2025, 19:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
25 July 2025, 19:11:24
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
25 July 2025, 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
25 July 2025, 17:35:46
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
25 July 2025, 15:46:46
Arduino loconet-interfaces door NTeering
25 July 2025, 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
25 July 2025, 14:07:51
Spuitmondjes door Bahn-AG
25 July 2025, 13:51:34
Yamorc booster door Montanbahn
25 July 2025, 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
25 July 2025, 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
25 July 2025, 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
25 July 2025, 12:49:58

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3634852 keer)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10215 Gepost op: 29 May 2016, 10:58:04 »
B-dag minus 2

Absoluut, dat ook:

Sbf

Schakelpaneel

Maar als ik onder de baan negen draden voor de wissels 1 t/m 4 heb aangesloten, en onder de baan vandaan gekropen kom met vier gele, vier bruine en een grijze daad tussen m'n tanden, dan wil ik wel graag weten welke draad waar bij hoort en waar ik die aan moet sluiten op het schakelpaneel.

Voor de rails heb ik een lange draad voor m'n multimeter gemaakt, die (de multimeter) dan meeneem onder de baan. Dan is het een kwestie van meten en weten. Maar voor die wisseldraden heb ik zoiets nog niet verzonnen.

Hoe dan ook, vanmorgen zijn alle vier de wissels aan de ene kant van het Sbf aangesloten. Toen ik, om ze te testen, de voeding inschakelde, klonk er ineens een hels kabaal: ook alle wissels met Fulgurex-aandrijvingen -dat zijn er toch een stuk of vijftien- gingen om.
Een kort onderzoek leerde, dat ik bij het weer monteren van de schakelaars in het paneel, de positieve en de negatieve pool van de enkelzijdig gelijkgerichte spanning had verwisseld.

Daarnet schreef ik dat alle wissels met Fulgurex-aandrijving om gingen, dat is ook zo - op eentje na. De eerste wissel in het Bw. Die is essentieel, want daarmee wordt gekozen tussen in- en uitrijspoor.

Wat er nu mee aan de hand was, weet ik niet. Na wat wrikken en trekken aan de draadjes en het motortje deed ie het ineens wel weer. Misschien heb ik iets uit z'n verband getrokken toen ik de befaamd/beruchte verbinding hoofdbaan - Sbf gelegd heb.
Voor mij in elk geval een goede reden om die schol van de Dieseltankstelle afneembaar te houden.

Nog twee en een halve dag.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #10216 Gepost op: 29 May 2016, 10:59:50 »
Steef, hoe bedoel je dat? Werd die specifieke BP-Tankstelle er eentje van ARAL (ik kan me trouwens nauwelijks voorstellen dat die Tankstelle daar nog zit) of dat in 't algemeen BP veranderd werd in ARAL?

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #10217 Gepost op: 29 May 2016, 11:07:51 »
Bovendien denk ik dat je de verkeerde Tankstelle voor ogen hebt. Deze zit/zat verderop de stad in, die jij bedoelt was voordat het een ARAL-Tankstelle werd er eentje van Gasolin. Daar kwam ik onderweg naar school elke dag langs.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #10218 Gepost op: 29 May 2016, 17:52:37 »
B-dag minus 2

Nadat ik klaar was met de draden tbv de wissels, waar vanmorgen al over gerept werd, ben ik maar eens begonnen met het aansluiten van de bezetmelders en van de verschillende secties van spoor 1 & 2.
Daar ging ik de mist al in, vanwege de spiegelbeeldige nummering -spoor 1 wordt op deze "bak" spoor 6 genoemd. Ook daar is al eerder over gesproken.
Goed, nadat dat mysterie was opgelost, dacht ik dat ik de boel op de juiste manier had aangesloten en verbonden. Lokje op de rails (een GFN 86er met Lenz Silver decoder voor de statistici onder u), spanning ingeschakeld: Jesss! Lokje loopt. Tot net na het tweede wissel. De stopsectie doet vol overtuiging z'n naam eer aan: stop, en geen beweging in te krijgen.

Nu ben ik dat wel gewend, bij mij loopt nooit iets al de eerste de beste keer gewoon goed. Toen ik voor m'n zesde of zevende verjaardag een heuse fiets kreeg, was ik de dam nog niet af of ik had al een lekke band. En trouwens, waar denk je dat die onbedwingbare neiging om pas aangeschafte lokomotieven eerst grondig uit elkaar te halen vandaan komt?

Enfin, maar weer van voren af aan alles controleren. Daar ben ik nog wel even mee bezig geweest, en tussendoor ook nog even voor 't eerst sinds lang F1 gekeken, maar dat terzijde, waar het op neerkomt is dat ik erachter ben dat de elektronica deugt:

In deze proefopstelling doet de V60 wat hij moet doen, en het ledje gaat op het juiste moment branden. Het zal dus een fout in de dradenzooi onder de baan zijn. Dat wordt dus punt voor punt alles bij langslopen en dingen uitsluiten tot ik bij het probleem aanbeland.

O, en nog wat geks: ik kwam erachter dat het ledje ook zonder de weerstand van 330 Ohm wel brandt. In een eerdere testopstelling had ik die weerstand parallel aan een ononderbroken printbaan gesoldeerd. terwijl de led in dezelfde opstelling vrolijk bleef branden. De weerstand had dus in totaal nul komma nul effect.
Volgens mij.

Nog 2 dagen.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #10219 Gepost op: 29 May 2016, 21:44:32 »
B-dag minus 2

Vraag me nou niet wat er verkeerd zat, maar het werkt. Alles losgehaald en opnieuw geïnstalleerd, en het werkt.

Pff... dat lucht op!

Nu de rest nog.
Nog 2 dagen.

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #10220 Gepost op: 29 May 2016, 22:24:03 »
Gaat je redden
 (y)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #10221 Gepost op: 29 May 2016, 23:00:23 »
De opto's zijn op, weet je nog?
Meer dan twee sporen gaat 't dus niet worden deze maand. Hooguit, misschien zelfs maar één. Als 't lukt...
Het voorraadje rooie draad dunt ook aardig uit....
« Laatst bewerkt op: 29 May 2016, 23:03:51 door 44. Reden: kleurtje geaccentueerd »

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #10222 Gepost op: 30 May 2016, 17:34:13 »
B-dag minus 1

Heel misschien gaat het nog lukken deze maand, maar dan moet het wel een beetje meezitten. Dan moet het wel werken als ik de boel aansluit en niet, zoals vandaag, faliekant weigeren dienst te doen zodat ik weer moet uitzoeken wat ik nou weer verkeerd gedaan heb. Want dan ben je wel even bezig met één stukje spoor met bijbehorende bezetmelding.
En als het werkt, ja, dan krijg ik ballen in m'n buik, dan kan ik er echt van genieten om simpelweg een lok het Sbf binnen te laten rijden en te zien dat de ledjes één voor één oplichten. Dat geeft ook een enorme slinger aan de motivatie om de volgende sectie aan te pakken.
Maar die eerder genoemde ballen komen er dan van boven en onder net zo hard weer uit als de lok niet rijden wil of het ledje niet oplicht, of allebei. Schijtziek en spuugzat wring ik me dan maar weer onder de tafel om de boel andermaal los te halen en opnieuw te installeren.

Maar goed, je moet er wat voor over hebben, zeggen ze. Om zulke mooie plaatjes te kunnen zien, vijf loks in het Sbf:

« Laatst bewerkt op: 30 May 2016, 19:56:33 door 44. Reden: tandje opgepoetst »

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #10223 Gepost op: 30 May 2016, 21:45:33 »
Ik snap dat je heel snel aan het eten bent om te zorgen dat je snel weer kunt solderen, maar 'k zou de gehaktballen toch een tikkie beter kauwen geloof ik :)

Het motiverende effect van de ledjes kan ik begrijpen. Dan zie je echt dat je spullen werken. Positieve feedback.

Qua "het werkt niet": dan zou ik na afloop van de maand wel even kijken waarom het niet klopte. Paar keer "waarom" vragen. "Detectie werkte niet". "Waarom?" "Een soldeerverbinding was losgegaan." "Waarom?" "Omdat de het afgestripte deel van het draadje te kort was." "Waarom?" "Omdat de striptang in de schuur lag en ik even snel..." "Waarom heb ik het niet na elke stap doorgemeten?" Enz.

Bij mij helpt het bij programmeren om mezelf een paar keer "waarom" te vragen als er iets niet goed ging. De eigenlijke oorzaak ligt vaak net wat dieper dan je zelf in eerste instantie denkt. Volgens de theorie is 5x "waarom" genoeg :)

Ook voor na het eind van mei: ik ben benieuwd naar de praktijkervaring met de spoordetectie. Hoe goed werkt het als een lok over de scheiding tussen twee detectie-stukken rijdt? Heb je de goederenwagons van weerstandjes tussen de wielen moeten voorzien? Dat soort vragen. Ik dwarrel nog tussen "ouderwetse reedcontacten en magneten" en "aargh, de baan van detectie voorzien", vandaar dat wat feedback uit de praktijk me goed uit zou komen.

Succes (en plezier!)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

heuvelbaan

• Offline Offline
    • opbouw blog treinbaan
« Reactie #10224 Gepost op: 30 May 2016, 22:12:43 »
Ga vooral zo door. Heel leerzaam.
Heb je toevallig ook een schema van die bezetmelders?

Groeten Marco

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #10225 Gepost op: 30 May 2016, 22:38:50 »
B-dag minus 1

Het lijkt alsof ik het in de vingers begin te krijgen. Ondanks wat klein ongemak, zoals rode draad die op was, of een schroefverbinding waar mijn leunend gewicht te groot voor was, zijn de resterende secties van spoor 1 en 2 voorspoedig aangesloten.

En nog twee stapjes verder:

Lekker. Die horde is tenminste genomen. De volgende is de wissels aan de andere kant aansluiten, en nog twee of drie sporen op de ringleiding aansluiten. Daarvoor hoef ik niet echt meer onder de baan te kruipen, en kan ik dus mijn kleren aanhouden.
Dat zou in principe morgen aan 't eind van de middag moeten kunnen gebeuren, net op tijd voor het eind van de maand.

Gehaktballen? Welnee, ik heb het over hele andere ballen.

Positieve feedback, haha, ja! Nu je het zegt! Feedback waar je zelf voor zorgt  ;D
Maar je hebt wel gelijk! En als het klaar is kun je er nog een hele tijd naar staan te kijken.
De vraag waarom dingen niet lukten is wel te beantwoorden. De "waarom-vraag" stel ik eigenlijk altijd onmiddellijk, zo ook nu. In de meeste gevallen is het gewoon een kwestie van onzorgvuldig werken en onzorgvuldige controle geweest. Dat "niet doormeten" is een zeer toepasselijke. Niet goed opletten waar je je draadje insteekt, als je ledje 3 aan wil sluiten moet je ook het kroonsteentje voor led 3 hebben, en niet die voor ledje 4.

De praktijkervaring. Voor zover ik daar in dit stadium van kan spreken dan:

Als een lok de sectie binnenrijdt zie je dat het ledje eerst wat knipperend begint te branden. Pas als de lok zich volledig, dat wil zeggen met alle stroomafnemende wielen, in het betreffende stuk bevindt, brandt de led constant. Ik heb het idee dat dat (voor een deel ook) te maken heeft met niet helemaal (100%) schone wielen en/of rails, waardoor de stroom afwisselend tussen de vorige en de meldsectie wordt afgenomen. Rijdt de lok van de ene sectie naar de andere, dan zie je hetzelfde verschijnsel, maar dan bij beide leds van de betreffende secties.

Wagons noch rijtuigen heb ik van weerstanden voorzien, omdat ik de bezetmelding vooral heb gebouwd omdat ik wil weten waar de lokomotief zich bevindt, zodat ik op tijd kan afremmen en stoppen. Vooral dat, maar natuurlijk ook om te kunnen zien of een spoor al dan niet bezet is.
Natuurlijk kan het handig zijn om ook te zorgen dat wagons of rijtuigen gedetecteerd kunnen worden (overigens bezit ik maar één rijtuig met binnenverlichting, waardoor deze in Lümmeln Sbf gedetecteerd kan worden) (en twee stuurstandwagens, idem), zodat treingedeeltes die per ongeluk achterblijven ook gemeld worden. Maar dat kan altijd nog, dat laat ik een beetje afhangen van de praktijkervaring die ik nog moet opdoen.

@Marco: het schema is geloof ik al eens eerder getoond, maar ik zal dat nog even moeten opzoeken.

Nog één dag.
« Laatst bewerkt op: 30 May 2016, 22:42:07 door 44. Reden: reden aangepast. »

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #10226 Gepost op: 30 May 2016, 22:54:47 »
Citaat
Feedback waar je zelf voor zorgt

Dat doet me denken aan dat apparaat wat ze bij Okaphone op de toonbank hebben staan, de "Useless Box". Een doos met een tuimelschakelaar erop. Haal je de schakelaar om, dan klapt de doos open, er komt een soort arm uit die de tuimelschakelaar in de "dicht-stand" duwt en de doos is weer terug in de uitgangspositie.

Ik vind het een geniaal ding
« Laatst bewerkt op: 30 May 2016, 22:59:38 door 44 »

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #10227 Gepost op: 30 May 2016, 23:28:17 »
Ohhh wat heerlijk.

(y) (y)

Doet mij weer denken aan een halfgeleider gids van Elektuur, met een Fuse destroyer.  ;D

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #10228 Gepost op: 31 May 2016, 05:17:47 »
Ehhh, dat is toch gewoon een 230V stekker met een stuk 4mm² tussen de pennen Arthur?  :angel:
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #10229 Gepost op: 31 May 2016, 08:34:52 »
Een collega heeft zo'n "useless box" op z'n bureau staan. Iedere keer weer leuk om die kaken van verbazing op de grond te zien vallen als iemand de schakelaar voor de eerste keer overhaalt :)

Qua knipperen v/d led bij het binnenrijden van zo'n sectie: dat zou voor mijn doeleinden al afdoende detectie zijn. Hm. Toch nog eens nadenken.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)