Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
bigboynl
Vandaag
om 02:04:58
Chinese prut kabel
door
hmmglaser
Vandaag
om 01:33:14
Line-up foto's van modellen
door
Ronald69
Vandaag
om 00:07:33
Rheinburg, TP V/VI
door
Wim Vink
25 July 2025, 23:21:37
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
25 July 2025, 23:20:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Wim Vink
25 July 2025, 23:17:57
Heroplage Artitec Plan W?
door
Jeroen Water
25 July 2025, 23:14:02
US diorama in H0
door
Wim Vink
25 July 2025, 23:10:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
25 July 2025, 23:01:52
Iemand ervaringen met een Lima Astora RaBe 503 018, art 1680 ?
door
Dave.......
25 July 2025, 22:58:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
25 July 2025, 22:58:28
Mijn geweatherde modellen
door
Dave.......
25 July 2025, 22:42:29
Aachenau West
door
wob
25 July 2025, 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
MOVisser
25 July 2025, 22:29:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
25 July 2025, 21:46:43
Show je werkplek
door
cor_b
25 July 2025, 21:25:19
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
AP3737
25 July 2025, 21:00:32
schok bij vertrek
door
phdirk
25 July 2025, 20:52:17
Raadplaatje
door
Rick
25 July 2025, 19:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Huup
25 July 2025, 19:11:24
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
grossraumwagen
25 July 2025, 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Martijn193
25 July 2025, 17:35:46
Seuthe gaat stoppen
door
ex-DR V100
25 July 2025, 15:46:46
Arduino loconet-interfaces
door
NTeering
25 July 2025, 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
BartvD
25 July 2025, 14:07:51
Spuitmondjes
door
Bahn-AG
25 July 2025, 13:51:34
Yamorc booster
door
Montanbahn
25 July 2025, 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
KNed
25 July 2025, 13:06:17
C en K rails samen
door
Blausee-Mitholz
25 July 2025, 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
25 July 2025, 12:49:58
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Projekt 083-338
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
622
623
624
625
626
627
628
629
630
631
632
633
634
635
636
637
638
639
640
641
642
643
644
645
646
647
648
649
650
651
652
653
654
655
656
657
658
659
660
661
662
663
664
665
666
667
668
669
670
671
672
673
674
675
676
677
678
679
680
681
682
683
684
685
686
687
688
689
690
691
692
693
694
695
696
697
698
699
700
701
702
703
704
705
706
707
708
709
710
711
712
713
714
715
716
717
718
719
720
721
722
723
724
725
726
727
728
729
730
731
732
733
734
735
736
737
738
739
740
741
742
743
744
745
746
747
748
749
750
751
752
753
754
755
756
757
758
759
760
761
762
763
764
765
766
767
768
769
770
771
772
773
774
775
776
777
778
779
780
781
782
783
784
785
786
787
788
789
790
791
792
793
794
795
796
797
798
799
800
801
802
803
804
805
806
807
808
809
810
811
812
813
814
815
816
817
818
819
820
821
822
823
824
825
826
827
828
829
830
831
832
833
834
835
836
837
838
839
840
841
842
843
844
845
846
847
848
849
850
851
852
853
854
855
856
857
858
859
860
861
862
863
864
865
866
867
868
869
870
871
872
873
874
875
876
877
878
879
880
881
882
883
884
885
886
887
888
889
890
891
892
893
894
895
896
897
898
899
900
901
902
903
904
905
906
907
908
909
910
911
912
913
914
915
916
917
918
919
920
921
922
923
924
925
926
927
928
929
930
931
932
933
934
935
936
937
938
939
940
941
942
943
944
945
946
947
948
949
950
951
952
953
954
955
956
957
958
959
960
961
962
963
964
965
966
967
968
969
970
971
972
973
974
975
976
977
978
979
980
981
982
983
984
985
986
987
988
989
990
991
992
993
994
995
996
997
998
999
1000
1001
1002
1003
1004
1005
1006
1007
1008
1009
1010
1011
1012
1013
1014
1015
1016
1017
1018
1019
1020
1021
1022
1023
1024
1025
1026
1027
1028
1029
1030
1031
1032
1033
1034
1035
1036
1037
1038
1039
1040
1041
1042
1043
1044
1045
1046
1047
1048
1049
1050
1051
1052
1053
1054
1055
1056
1057
1058
1059
1060
1061
1062
1063
1064
1065
1066
1067
1068
1069
1070
1071
1072
1073
1074
1075
1076
1077
1078
1079
1080
1081
1082
1083
1084
1085
1086
1087
1088
1089
1090
1091
1092
1093
1094
1095
1096
1097
1098
1099
1100
1101
1102
1103
1104
1105
1106
1107
1108
1109
1110
1111
1112
1113
1114
1115
1116
1117
1118
1119
1120
1121
1122
1123
1124
1125
1126
1127
1128
1129
1130
1131
1132
1133
1134
1135
1136
1137
1138
1139
1140
1141
1142
1143
1144
1145
1146
1147
1148
1149
1150
1151
1152
1153
1154
1155
1156
1157
1158
1159
1160
1161
1162
1163
1164
1165
1166
1167
1168
1169
1170
1171
1172
1173
1174
1175
1176
1177
1178
1179
1180
1181
1182
1183
1184
1185
1186
1187
1188
1189
1190
1191
1192
1193
1194
1195
1196
1197
1198
1199
1200
1201
1202
1203
1204
1205
1206
1207
1208
1209
1210
1211
1212
1213
1214
1215
1216
1217
1218
1219
1220
1221
1222
1223
1224
1225
1226
1227
1228
1229
1230
1231
1232
1233
1234
1235
1236
1237
1238
1239
1240
1241
1242
1243
1244
1245
1246
1247
1248
1249
1250
1251
1252
1253
1254
1255
1256
1257
1258
1259
1260
1261
1262
1263
1264
1265
1266
1267
1268
1269
1270
1271
1272
1273
1274
1275
1276
1277
1278
1279
1280
1281
1282
1283
1284
1285
1286
1287
1288
1289
1290
1291
1292
1293
1294
1295
1296
1297
1298
1299
1300
1301
1302
1303
1304
1305
1306
1307
1308
1309
1310
1311
1312
1313
1314
1315
1316
1317
1318
1319
1320
1321
1322
1323
1324
1325
1326
1327
1328
1329
1330
1331
1332
1333
1334
1335
1336
1337
1338
1339
1340
1341
1342
1343
1344
1345
1346
1347
1348
1349
1350
1351
1352
1353
1354
1355
1356
1357
1358
1359
1360
1361
1362
1363
1364
1365
1366
1367
1368
1369
1370
1371
1372
1373
1374
1375
1376
1377
1378
1379
1380
1381
1382
1383
1384
1385
1386
1387
1388
1389
1390
1391
1392
1393
1394
1395
1396
1397
1398
1399
1400
1401
1402
1403
1404
1405
1406
1407
1408
1409
1410
1411
1412
1413
1414
1415
1416
1417
1418
1419
1420
1421
1422
1423
1424
1425
1426
1427
1428
1429
1430
1431
1432
1433
1434
1435
1436
1437
1438
1439
1440
1441
1442
Vorige
-
Volgende
-
1
...
680
681
[
682
]
683
684
...
1442
Omlaag
Auteur
Topic: Projekt 083-338 (gelezen 3634852 keer)
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #10215 Gepost op:
29 May 2016, 10:58:04 »
B-dag minus 2
Absoluut, dat ook:
Sbf
Schakelpaneel
Maar als ik onder de baan negen draden voor de wissels 1 t/m 4 heb aangesloten, en onder de baan vandaan gekropen kom met vier gele, vier bruine en een grijze daad tussen m'n tanden, dan wil ik wel graag weten welke draad waar bij hoort en waar ik die aan moet sluiten op het schakelpaneel.
Voor de rails heb ik een lange draad voor m'n multimeter gemaakt, die (de multimeter) dan meeneem onder de baan. Dan is het een kwestie van meten en weten. Maar voor die wisseldraden heb ik zoiets nog niet verzonnen.
Hoe dan ook, vanmorgen zijn alle vier de wissels aan de ene kant van het Sbf aangesloten. Toen ik, om ze te testen, de voeding inschakelde, klonk er ineens een hels kabaal: ook alle wissels met Fulgurex-aandrijvingen -dat zijn er toch een stuk of vijftien- gingen om.
Een kort onderzoek leerde, dat ik bij het weer monteren van de schakelaars in het paneel, de positieve en de negatieve pool van de enkelzijdig gelijkgerichte spanning had verwisseld.
Daarnet schreef ik dat
alle
wissels met Fulgurex-aandrijving om gingen, dat is ook zo - op eentje na. De eerste wissel in het Bw. Die is essentieel, want daarmee wordt gekozen tussen in- en uitrijspoor.
Wat er nu mee aan de hand was, weet ik niet. Na wat wrikken en trekken aan de draadjes en het motortje deed ie het ineens wel weer. Misschien heb ik iets uit z'n verband getrokken toen ik de befaamd/beruchte verbinding hoofdbaan - Sbf gelegd heb.
Voor mij in elk geval een goede reden om die schol van de Dieseltankstelle afneembaar te houden.
Nog twee en een halve dag.
Gelogd
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #10216 Gepost op:
29 May 2016, 10:59:50 »
Steef, hoe bedoel je dat? Werd die specifieke BP-Tankstelle er eentje van ARAL (ik kan me trouwens nauwelijks voorstellen dat die Tankstelle daar nog zit) of dat in 't algemeen BP veranderd werd in ARAL?
Gelogd
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #10217 Gepost op:
29 May 2016, 11:07:51 »
Bovendien denk ik dat je de verkeerde Tankstelle voor ogen hebt. Deze zit/zat verderop de stad in, die jij bedoelt was voordat het een ARAL-Tankstelle werd er eentje van Gasolin. Daar kwam ik onderweg naar school elke dag langs.
Gelogd
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #10218 Gepost op:
29 May 2016, 17:52:37 »
B-dag minus 2
Nadat ik klaar was met de draden tbv de wissels, waar vanmorgen al over gerept werd, ben ik maar eens begonnen met het aansluiten van de bezetmelders en van de verschillende secties van spoor 1 & 2.
Daar ging ik de mist al in, vanwege de spiegelbeeldige nummering -spoor 1 wordt op deze "bak" spoor 6 genoemd. Ook daar is al eerder over gesproken.
Goed, nadat dat mysterie was opgelost, dacht ik dat ik de boel op de juiste manier had aangesloten en verbonden. Lokje op de rails (een GFN 86er met Lenz Silver decoder voor de statistici onder u), spanning ingeschakeld: Jesss! Lokje loopt. Tot net na het tweede wissel. De stopsectie doet vol overtuiging z'n naam eer aan: stop, en geen beweging in te krijgen.
Nu ben ik dat wel gewend, bij mij loopt nooit iets al de eerste de beste keer gewoon goed. Toen ik voor m'n zesde of zevende verjaardag een heuse fiets kreeg, was ik de dam nog niet af of ik had al een lekke band. En trouwens, waar denk je dat die onbedwingbare neiging om pas aangeschafte lokomotieven eerst grondig uit elkaar te halen vandaan komt?
Enfin, maar weer van voren af aan alles controleren. Daar ben ik nog wel even mee bezig geweest, en tussendoor ook nog even voor 't eerst sinds lang F1 gekeken, maar dat terzijde, waar het op neerkomt is dat ik erachter ben dat de elektronica deugt:
In deze proefopstelling doet de V60 wat hij moet doen, en het ledje gaat op het juiste moment branden. Het zal dus een fout in de dradenzooi onder de baan zijn. Dat wordt dus punt voor punt alles bij langslopen en dingen uitsluiten tot ik bij het probleem aanbeland.
O, en nog wat geks: ik kwam erachter dat het ledje ook zonder de weerstand van 330 Ohm wel brandt. In een eerdere testopstelling had ik die weerstand parallel aan een ononderbroken printbaan gesoldeerd. terwijl de led in dezelfde opstelling vrolijk bleef branden. De weerstand had dus in totaal nul komma nul effect.
Volgens mij.
Nog 2 dagen.
Gelogd
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #10219 Gepost op:
29 May 2016, 21:44:32 »
B-dag minus 2
Vraag me nou niet wat er verkeerd zat, maar het werkt. Alles losgehaald en opnieuw geïnstalleerd, en het werkt.
Pff... dat lucht op!
Nu de rest nog.
Nog 2 dagen.
Gelogd
jerrytrein
Offline
Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #10220 Gepost op:
29 May 2016, 22:24:03 »
Gaat je redden
Gelogd
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #10221 Gepost op:
29 May 2016, 23:00:23 »
De opto's zijn op, weet je nog?
Meer dan twee sporen gaat 't dus niet worden deze maand. Hooguit, misschien zelfs maar één. Als 't lukt...
Het voorraadje rooie draad dunt ook aardig uit....
«
Laatst bewerkt op: 29 May 2016, 23:03:51 door 44. Reden: kleurtje geaccentueerd
»
Gelogd
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #10222 Gepost op:
30 May 2016, 17:34:13 »
B-dag minus 1
Heel misschien gaat het nog lukken deze maand, maar dan moet het wel een beetje meezitten. Dan moet het wel werken als ik de boel aansluit en niet, zoals vandaag, faliekant weigeren dienst te doen zodat ik weer moet uitzoeken wat ik nou weer verkeerd gedaan heb. Want dan ben je wel even bezig met één stukje spoor met bijbehorende bezetmelding.
En als het werkt, ja, dan krijg ik ballen in m'n buik, dan kan ik er echt van genieten om simpelweg een lok het Sbf binnen te laten rijden en te zien dat de ledjes één voor één oplichten. Dat geeft ook een enorme slinger aan de motivatie om de volgende sectie aan te pakken.
Maar die eerder genoemde ballen komen er dan van boven en onder net zo hard weer uit als de lok niet rijden wil of het ledje niet oplicht, of allebei. Schijtziek en spuugzat wring ik me dan maar weer onder de tafel om de boel andermaal los te halen en opnieuw te installeren.
Maar goed, je moet er wat voor over hebben, zeggen ze. Om zulke mooie plaatjes te kunnen zien, vijf loks in het Sbf:
«
Laatst bewerkt op: 30 May 2016, 19:56:33 door 44. Reden: tandje opgepoetst
»
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7751
Forummoderator
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #10223 Gepost op:
30 May 2016, 21:45:33 »
Ik snap dat je heel snel aan het eten bent om te zorgen dat je snel weer kunt solderen, maar 'k zou de gehaktballen toch een tikkie beter kauwen geloof ik
Het motiverende effect van de ledjes kan ik begrijpen. Dan
zie
je echt dat je spullen werken. Positieve feedback.
Qua "het werkt niet": dan zou ik na afloop van de maand wel even kijken waarom het niet klopte. Paar keer "waarom" vragen. "Detectie werkte niet". "Waarom?" "Een soldeerverbinding was losgegaan." "Waarom?" "Omdat de het afgestripte deel van het draadje te kort was." "Waarom?" "Omdat de striptang in de schuur lag en ik even snel..." "Waarom heb ik het niet na elke stap doorgemeten?" Enz.
Bij mij helpt het bij programmeren om mezelf een paar keer "waarom" te vragen als er iets niet goed ging. De eigenlijke oorzaak ligt vaak net wat dieper dan je zelf in eerste instantie denkt. Volgens de theorie is 5x "waarom" genoeg
Ook voor na het eind van mei: ik ben benieuwd naar de praktijkervaring met de spoordetectie. Hoe goed werkt het als een lok over de scheiding tussen twee detectie-stukken rijdt? Heb je de goederenwagons van weerstandjes tussen de wielen moeten voorzien? Dat soort vragen. Ik dwarrel nog tussen "ouderwetse reedcontacten en magneten" en "aargh, de baan van detectie voorzien", vandaar dat wat feedback uit de praktijk me goed uit zou komen.
Succes (en plezier!)
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
heuvelbaan
Offline
Berichten: 488
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #10224 Gepost op:
30 May 2016, 22:12:43 »
Ga vooral zo door. Heel leerzaam.
Heb je toevallig ook een schema van die bezetmelders?
Groeten Marco
Gelogd
Groeten Marco
https://www.fleischmenn.nl
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #10225 Gepost op:
30 May 2016, 22:38:50 »
B-dag minus 1
Het lijkt alsof ik het in de vingers begin te krijgen. Ondanks wat klein ongemak, zoals rode draad die op was, of een schroefverbinding waar mijn leunend gewicht te groot voor was, zijn de resterende secties van spoor 1 en 2 voorspoedig aangesloten.
En nog twee stapjes verder:
Lekker. Die horde is tenminste genomen. De volgende is de wissels aan de andere kant aansluiten, en nog twee of drie sporen op de ringleiding aansluiten. Daarvoor hoef ik niet echt meer onder de baan te kruipen, en kan ik dus mijn kleren aanhouden.
Dat zou in principe morgen aan 't eind van de middag moeten kunnen gebeuren, net op tijd voor het eind van de maand.
Gehaktballen? Welnee, ik heb het over hele andere
ballen
.
Positieve feedback, haha, ja! Nu je het zegt! Feedback waar je zelf voor zorgt
Maar je hebt wel gelijk! En als het klaar is kun je er nog een hele tijd naar staan te kijken.
De vraag waarom dingen niet lukten is wel te beantwoorden. De "waarom-vraag" stel ik eigenlijk altijd onmiddellijk, zo ook nu. In de meeste gevallen is het gewoon een kwestie van onzorgvuldig werken en onzorgvuldige controle geweest. Dat "niet doormeten" is een zeer toepasselijke. Niet goed opletten waar je je draadje insteekt, als je ledje 3 aan wil sluiten moet je ook het kroonsteentje voor led 3 hebben, en niet die voor ledje 4.
De praktijkervaring. Voor zover ik daar in dit stadium van kan spreken dan:
Als een lok de sectie binnenrijdt zie je dat het ledje eerst wat knipperend begint te branden. Pas als de lok zich volledig, dat wil zeggen met alle stroomafnemende wielen, in het betreffende stuk bevindt, brandt de led constant. Ik heb het idee dat dat (voor een deel ook) te maken heeft met niet helemaal (100%) schone wielen en/of rails, waardoor de stroom afwisselend tussen de vorige en de meldsectie wordt afgenomen. Rijdt de lok van de ene sectie naar de andere, dan zie je hetzelfde verschijnsel, maar dan bij beide leds van de betreffende secties.
Wagons noch rijtuigen heb ik van weerstanden voorzien, omdat ik de bezetmelding vooral heb gebouwd omdat ik wil weten
waar
de
lokomotief
zich bevindt, zodat ik op tijd kan afremmen en stoppen. Vooral dat, maar natuurlijk ook om te kunnen zien of een spoor al dan niet bezet is.
Natuurlijk kan het handig zijn om ook te zorgen dat wagons of rijtuigen gedetecteerd kunnen worden (overigens bezit ik maar één rijtuig met binnenverlichting, waardoor deze in Lümmeln Sbf gedetecteerd kan worden) (en twee stuurstandwagens, idem), zodat treingedeeltes die per ongeluk achterblijven ook gemeld worden. Maar dat kan altijd nog, dat laat ik een beetje afhangen van de praktijkervaring die ik nog moet opdoen.
@Marco: het schema is geloof ik al eens eerder getoond, maar ik zal dat nog even moeten opzoeken.
Nog één dag.
«
Laatst bewerkt op: 30 May 2016, 22:42:07 door 44. Reden: reden aangepast.
»
Gelogd
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #10226 Gepost op:
30 May 2016, 22:54:47 »
Citaat
Feedback waar je zelf voor zorgt
Dat doet me denken aan dat apparaat wat ze bij Okaphone op de toonbank hebben staan, de "Useless Box". Een doos met een tuimelschakelaar erop. Haal je de schakelaar om, dan klapt de doos open, er komt een soort arm uit die de tuimelschakelaar in de "dicht-stand" duwt en de doos is weer terug in de uitgangspositie.
Ik vind het een geniaal
ding
.
«
Laatst bewerkt op: 30 May 2016, 22:59:38 door 44
»
Gelogd
tuurtje
Offline
Berichten: 4695
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #10227 Gepost op:
30 May 2016, 23:28:17 »
Ohhh wat heerlijk.
Doet mij weer denken aan een halfgeleider gids van Elektuur, met een Fuse destroyer.
Groetjes
Arthur
Gelogd
Arthur is helaas in januari 2025 overleden
Eric B
Offline
Berichten: 7588
NS tijdperk II(c)/III
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #10228 Gepost op:
31 May 2016, 05:17:47 »
Ehhh, dat is toch gewoon een 230V stekker met een stuk 4mm² tussen de pennen Arthur?
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7751
Forummoderator
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #10229 Gepost op:
31 May 2016, 08:34:52 »
Een collega heeft zo'n "useless box" op z'n bureau staan. Iedere keer weer leuk om die kaken van verbazing op de grond te zien vallen als iemand de schakelaar voor de eerste keer overhaalt
Qua knipperen v/d led bij het binnenrijden van zo'n sectie: dat zou voor mijn doeleinden al afdoende detectie zijn. Hm. Toch nog eens nadenken.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
622
623
624
625
626
627
628
629
630
631
632
633
634
635
636
637
638
639
640
641
642
643
644
645
646
647
648
649
650
651
652
653
654
655
656
657
658
659
660
661
662
663
664
665
666
667
668
669
670
671
672
673
674
675
676
677
678
679
680
681
682
683
684
685
686
687
688
689
690
691
692
693
694
695
696
697
698
699
700
701
702
703
704
705
706
707
708
709
710
711
712
713
714
715
716
717
718
719
720
721
722
723
724
725
726
727
728
729
730
731
732
733
734
735
736
737
738
739
740
741
742
743
744
745
746
747
748
749
750
751
752
753
754
755
756
757
758
759
760
761
762
763
764
765
766
767
768
769
770
771
772
773
774
775
776
777
778
779
780
781
782
783
784
785
786
787
788
789
790
791
792
793
794
795
796
797
798
799
800
801
802
803
804
805
806
807
808
809
810
811
812
813
814
815
816
817
818
819
820
821
822
823
824
825
826
827
828
829
830
831
832
833
834
835
836
837
838
839
840
841
842
843
844
845
846
847
848
849
850
851
852
853
854
855
856
857
858
859
860
861
862
863
864
865
866
867
868
869
870
871
872
873
874
875
876
877
878
879
880
881
882
883
884
885
886
887
888
889
890
891
892
893
894
895
896
897
898
899
900
901
902
903
904
905
906
907
908
909
910
911
912
913
914
915
916
917
918
919
920
921
922
923
924
925
926
927
928
929
930
931
932
933
934
935
936
937
938
939
940
941
942
943
944
945
946
947
948
949
950
951
952
953
954
955
956
957
958
959
960
961
962
963
964
965
966
967
968
969
970
971
972
973
974
975
976
977
978
979
980
981
982
983
984
985
986
987
988
989
990
991
992
993
994
995
996
997
998
999
1000
1001
1002
1003
1004
1005
1006
1007
1008
1009
1010
1011
1012
1013
1014
1015
1016
1017
1018
1019
1020
1021
1022
1023
1024
1025
1026
1027
1028
1029
1030
1031
1032
1033
1034
1035
1036
1037
1038
1039
1040
1041
1042
1043
1044
1045
1046
1047
1048
1049
1050
1051
1052
1053
1054
1055
1056
1057
1058
1059
1060
1061
1062
1063
1064
1065
1066
1067
1068
1069
1070
1071
1072
1073
1074
1075
1076
1077
1078
1079
1080
1081
1082
1083
1084
1085
1086
1087
1088
1089
1090
1091
1092
1093
1094
1095
1096
1097
1098
1099
1100
1101
1102
1103
1104
1105
1106
1107
1108
1109
1110
1111
1112
1113
1114
1115
1116
1117
1118
1119
1120
1121
1122
1123
1124
1125
1126
1127
1128
1129
1130
1131
1132
1133
1134
1135
1136
1137
1138
1139
1140
1141
1142
1143
1144
1145
1146
1147
1148
1149
1150
1151
1152
1153
1154
1155
1156
1157
1158
1159
1160
1161
1162
1163
1164
1165
1166
1167
1168
1169
1170
1171
1172
1173
1174
1175
1176
1177
1178
1179
1180
1181
1182
1183
1184
1185
1186
1187
1188
1189
1190
1191
1192
1193
1194
1195
1196
1197
1198
1199
1200
1201
1202
1203
1204
1205
1206
1207
1208
1209
1210
1211
1212
1213
1214
1215
1216
1217
1218
1219
1220
1221
1222
1223
1224
1225
1226
1227
1228
1229
1230
1231
1232
1233
1234
1235
1236
1237
1238
1239
1240
1241
1242
1243
1244
1245
1246
1247
1248
1249
1250
1251
1252
1253
1254
1255
1256
1257
1258
1259
1260
1261
1262
1263
1264
1265
1266
1267
1268
1269
1270
1271
1272
1273
1274
1275
1276
1277
1278
1279
1280
1281
1282
1283
1284
1285
1286
1287
1288
1289
1290
1291
1292
1293
1294
1295
1296
1297
1298
1299
1300
1301
1302
1303
1304
1305
1306
1307
1308
1309
1310
1311
1312
1313
1314
1315
1316
1317
1318
1319
1320
1321
1322
1323
1324
1325
1326
1327
1328
1329
1330
1331
1332
1333
1334
1335
1336
1337
1338
1339
1340
1341
1342
1343
1344
1345
1346
1347
1348
1349
1350
1351
1352
1353
1354
1355
1356
1357
1358
1359
1360
1361
1362
1363
1364
1365
1366
1367
1368
1369
1370
1371
1372
1373
1374
1375
1376
1377
1378
1379
1380
1381
1382
1383
1384
1385
1386
1387
1388
1389
1390
1391
1392
1393
1394
1395
1396
1397
1398
1399
1400
1401
1402
1403
1404
1405
1406
1407
1408
1409
1410
1411
1412
1413
1414
1415
1416
1417
1418
1419
1420
1421
1422
1423
1424
1425
1426
1427
1428
1429
1430
1431
1432
1433
1434
1435
1436
1437
1438
1439
1440
1441
1442
Vorige
-
Volgende
-
1
...
680
681
[
682
]
683
684
...
1442
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Projekt 083-338