Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Eef7260
Vandaag om 23:03:29
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 22:41:08
Roco 2025 door Luc2000
Vandaag om 22:16:19
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Peter Kleton
Vandaag om 21:55:10
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:41:56
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 21:33:45
helix n spoor door Joz
Vandaag om 21:02:26
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 20:52:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:31:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 20:18:20
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 20:09:55
13 december modelspoorbeurs Houten door Ronald69
Vandaag om 19:47:49
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:47:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 19:10:12
ratelende 1300 van Electrotren door VAM65
Vandaag om 18:56:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:49:37
RhB H0m, Albulisch door Benelux795
Vandaag om 18:17:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 18:04:22
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:01:23
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 18:00:56
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:47:08
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:25:25
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Eric B
Vandaag om 17:17:45
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 16:56:20
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
Vandaag om 16:46:41
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 15:46:06
Station Weert door LNS_047
Vandaag om 15:38:08
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 15:36:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:50:16
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:08:13
  

Auteur Topic: Van Hunsow naar Ezonstad!  (gelezen 33608 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #75 Gepost op: 09 October 2012, 10:41:35 »
@Gert
Het zou ook mijn voorkeur niet hebben hoor, maar als je verschoven draaistel niet genoeg is, en je niet anders meer kunt....
Soms zijn de toleranties zo klein, en een bijna horizontale cylinder heeft het ook niet helemaal.
En misschien valt het wel mee als je het op een goed gelegde baan ziet rijden, dat vraag ik me wel af.

Leen.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #76 Gepost op: 09 October 2012, 11:45:31 »
Ene F. Dilz heeft het gevaarte eens in knikframe uitgevoerd. Ik zou me kunnen voorstellen dat cylinderblok, draaistel en voorste koppelas één deel vormen, de andere koppelassen deel 2 en het achterste draaistel deel 3. Maar dan moet je de koppelassen koppelen dmv tandwielen, want de koppelstang moet in dat geval gedeeld worden uitgevoerd met een soort schuifdeel om het knikken op te vangen. En dan werkt-ie niet meer ordentelijk. Daarnaast steekt bij de bouw van de loc de afstelling van de koppelassen errug nauw, da's nog een moeilijkheidsgraad erbij.

Ik weet nog wel een oplossing, maar daar zal Tomasso minder blij mee zijn; koop&bouw een 6200.
Overeenkomst ; het zijn allebei kolenbakkenlocs
Voordeel 1; makkelijker bouwen, Roco BR 93 onderstel
Voordeel 2; makkelijker bogen nemen, Roco BR 93 onderstel
Voordeel 3; de 6200 kwam nog es ergens in NL en niet zoals de 6300 vooral in Limburg.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11768
    • Mijn fotoarchief
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #77 Gepost op: 09 October 2012, 11:51:46 »
Die zelfde Dilz bouwt Indonesische 1F1 locs die hij door krappe bogen weet te jagen..  ;D Da's beter spul dan zo'n 6300.

Zo'n 6200 is zeker alleen van Philotrain verkrijgbaar? Een NS 9500 is dan ook een optie, alhoewel die misschien iets minder breed inzetbaar is. Dido komt er tzt ook mee.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #78 Gepost op: 09 October 2012, 11:53:30 »
Maykel Kastelijn is ook bezig met een etsplaat voor een knikframe. Volgens mij inclusief nieuwe messing cylinders. Alleen of dat al productierijp is weet ik niet. Ik heb wel al verschillende etsen daarvoor gezien.

Overigens denk ik dat je ervoor moet zorgen dat dat knikframe alleen nodig is in een schaduwstation of zo. Ik verwacht anders niet dat dat er nog enigzins modelmatig uitziet. Net zoals sommige oplossingen voor TEE treinstellen, waarbij de draaistellen tussen de wanden liggen en er dan aan de onderkant stukjes wand naar buiten draaien. Ik dacht dat Marklin/Trix een dergelijke oplossing had gemaakt voor een SBB TEE.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #79 Gepost op: 10 October 2012, 16:50:16 »
Ik heb een breedte van 2 meter 12 ter beschikking. Naar wat ik gezien heb moet het binnen die ruimte lukken om de loc door een bocht (en waarschijnlijk zelfs nog een binnenbocht) te krijgen.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #80 Gepost op: 18 October 2012, 00:01:43 »
Wooohooooooo! Vandaag het frame helemaal afgemaakt! Wat heb ik een hekel aan houtbewerking zeg! Altijd maar alles opmeten, passen, zagen, al dat gedoe. Heel blij dat dit klaar is! Maar, erg blij met het resultaat! (Getuige al die uitroeptekens ;D)

Straks de platen voor bovenop aanschaffen en dan begint er eindelijk iets van de grond te komen (y)

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9400
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #81 Gepost op: 18 October 2012, 00:15:14 »
Moejt late doen  ;) ;D

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #82 Gepost op: 18 October 2012, 00:40:54 »
Jij ben vast hartstikke duur ;D


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9400
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #83 Gepost op: 18 October 2012, 00:42:02 »
Valt wel mee  ;)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #84 Gepost op: 18 October 2012, 00:43:54 »
Nou, bomen zat in ieder geval, dus hout genoeg ;D


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #85 Gepost op: 26 October 2012, 19:02:11 »
Vanmiddag zat ik eens te brainstormen over de bovenkant van de baan. Aangezien ik het eigenlijk zonde vind om nog meer duur hout te verspillen heb ik, naar aanleiding van andere topics hier op dit forum, eens zitten denken aan karton. Voordeel is dat het gratis is, dat het ontzettend licht is, dat het stevig genoeg is om alles te kunnen dragen (wat weegt wat scenery en wat weegt tenslotte een trein), dat het supermakkelijk te verwerken is, nadeel is dat je er niet zomaar een servo op kan spijkeren/schroeven of wat dies meer zij.

Dus nu is mijn vraag eigenlijk, is het handig en verstandig om het op die manier te gaan doen en is het eigenlijk wel mogelijk om er iets degelijk aan te bevestigen, zoals bijvoorbeeld wisselaandrijvingen, etc. (aan de onderkant)?
Spoor 0 adept

Ferry As

  • Spoor 1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1771
  • **
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #86 Gepost op: 26 October 2012, 19:07:35 »
Op de plek waar wat bevestigd moet worden een stukkie multiplex aan de onderkant lijmen.
Zou moeten kunnen. Of het echt stabiel is / blijft is wat anders.....  ::)  ::)

Hangt ook af wat je wil vastzetten.

Grt

Ferry


Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11768
    • Mijn fotoarchief
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #87 Gepost op: 26 October 2012, 19:09:34 »
Grote klodders lijm, is eigenlijk het enige wat ik kan bedenken...

Is het gat in de begroting zo groot dat er echt geen geld is voor hout? Al was het alvast maar een deel?
« Laatst bewerkt op: 26 October 2012, 19:12:44 door NS8714 »

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #88 Gepost op: 26 October 2012, 19:43:45 »
Breek me de bek niet open over de fiscus. In de brieven die je krijgt staan zelfs geen excuses, alleen de zin dat er fouten gemaakt zijn en of we het (het liefst) gisteren nog, even willen terugstorten. Alsof ik de fout ben in gegaan gloeiende gloeiende. En dan laat je al je aangiften ook nog door een gerenommeerd accountantskantoor afhandelen waar nota bene gezegd wordt dat ze er hooguit een paar honder euro naast kunnen zitten. Blij dat ik het bedrijf van de hand heb gedaan. Nee, makkelijker kunnen ze het niet maken bij de belastingdienst, vervelender wel.

Maar goed, we zijn gelukkig persoonlijk niet failliet, alleen is al het spaargeld nu wel aan de beurt. Dus, tijd voor creativiteit (da's dan wel weer leuk). Daarnaast was ik het hout ook zat, al dat gedoe met die stomme zaag. Wil gewoon iets wat makkelijk te verwerken is en daarnaast zag ik hier toch leuke baantjes voorbij komen geheel of gedeeltelijk uit karton gemaakt. Aan de stevigheid bovenop zal het niet liggen, maar iets waar kracht op komt te staan zal toch degelijk bevestigd moeten worden. Wat dat betreft is een stukje hout onder dat soort delen geen gek idee.
Spoor 0 adept

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #89 Gepost op: 26 October 2012, 23:42:10 »
Ik zou voor de onderbouw van de rails toch maar wat triplex aanschaffen. Ik had jaren terug een baan gebouwd met 3mm MDF, en daar kreeg ik na een jaar of twee aardig spijt van. voor de landschapsbouw gebruik ik wel piepschuim dat ik her en der gratis bij elkaar heb gescharreld. Ik heb een module gebouwd met onder de rails 16mm multiplex, om de 300mm ondersteund en met de scenery van piepschuim met een dun laagje gips. De module heft al heel wat honderden km's op de klok en de scenery en railbedding is nog in top conditie.

Wat misschien nog zou kunnen is om de onderbouw van een laag dik(100mm+) piepschuim te maken als je ergens gratis piepschuim vandaan kan krijgen. Dempt ook meteen het geluid en is best stevig mits goed ondersteund.

mvg,
Rick