Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV)
door
Ronald69
Vandaag
om 00:58:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
RetroJack
Vandaag
om 00:37:57
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald69
Vandaag
om 00:12:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
RetroJack
Vandaag
om 00:03:33
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
spoorzeven
18 July 2025, 23:27:20
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Raadplaatje
door
Klaas Zondervan
18 July 2025, 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar
door
Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139
door
Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225
door
Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400
door
gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool
door
Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht
door
odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West
door
Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025
door
spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes
door
grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607
door
henk
18 July 2025, 12:47:11
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Van Hunsow naar Ezonstad!
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Vorige
-
Volgende
-
1
...
4
5
[
6
]
7
8
...
12
Omlaag
Auteur
Topic: Van Hunsow naar Ezonstad! (gelezen 32182 keer)
St00mboy
Offline
Berichten: 12019
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
«
Reactie #75 Gepost op:
09 October 2012, 10:41:35 »
@Gert
Het zou ook mijn voorkeur niet hebben hoor, maar als je verschoven draaistel niet genoeg is, en je niet anders meer kunt....
Soms zijn de toleranties zo klein, en een bijna horizontale cylinder heeft het ook niet helemaal.
En misschien valt het wel mee als je het op een goed gelegde baan ziet rijden, dat vraag ik me wel af.
Leen.
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4214
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
«
Reactie #76 Gepost op:
09 October 2012, 11:45:31 »
Ene F. Dilz heeft het gevaarte eens in knikframe uitgevoerd. Ik zou me kunnen voorstellen dat cylinderblok, draaistel en voorste koppelas één deel vormen, de andere koppelassen deel 2 en het achterste draaistel deel 3. Maar dan moet je de koppelassen koppelen dmv tandwielen, want de koppelstang moet in dat geval gedeeld worden uitgevoerd met een soort schuifdeel om het knikken op te vangen. En dan werkt-ie niet meer ordentelijk. Daarnaast steekt bij de bouw van de loc de afstelling van de koppelassen errug nauw, da's nog een moeilijkheidsgraad erbij.
Ik weet nog wel een oplossing, maar daar zal Tomasso minder blij mee zijn; koop&bouw een 6200.
Overeenkomst ; het zijn allebei kolenbakkenlocs
Voordeel 1; makkelijker bouwen, Roco BR 93 onderstel
Voordeel 2; makkelijker bogen nemen, Roco BR 93 onderstel
Voordeel 3; de 6200 kwam nog es ergens in NL en niet zoals de 6300 vooral in Limburg.
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11642
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
«
Reactie #77 Gepost op:
09 October 2012, 11:51:46 »
Die zelfde Dilz bouwt Indonesische 1F1 locs die hij door krappe bogen weet te jagen..
Da's beter spul dan zo'n 6300.
Zo'n 6200 is zeker alleen van Philotrain verkrijgbaar? Een NS 9500 is dan ook een optie, alhoewel die misschien iets minder breed inzetbaar is. Dido komt er tzt ook mee.
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
«
Reactie #78 Gepost op:
09 October 2012, 11:53:30 »
Maykel Kastelijn is ook bezig met een etsplaat voor een knikframe. Volgens mij inclusief nieuwe messing cylinders. Alleen of dat al productierijp is weet ik niet. Ik heb wel al verschillende etsen daarvoor gezien.
Overigens denk ik dat je ervoor moet zorgen dat dat knikframe alleen nodig is in een schaduwstation of zo. Ik verwacht anders niet dat dat er nog enigzins modelmatig uitziet. Net zoals sommige oplossingen voor TEE treinstellen, waarbij de draaistellen tussen de wanden liggen en er dan aan de onderkant stukjes wand naar buiten draaien. Ik dacht dat Marklin/Trix een dergelijke oplossing had gemaakt voor een SBB TEE.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Tomasso
Offline
Berichten: 6049
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
«
Reactie #79 Gepost op:
10 October 2012, 16:50:16 »
Ik heb een breedte van 2 meter 12 ter beschikking. Naar wat ik gezien heb moet het binnen die ruimte lukken om de loc door een bocht (en waarschijnlijk zelfs nog een binnenbocht) te krijgen.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Gelogd
Spoor 0 adept
Tomasso
Offline
Berichten: 6049
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
«
Reactie #80 Gepost op:
18 October 2012, 00:01:43 »
Wooohooooooo! Vandaag het frame helemaal afgemaakt! Wat heb ik een hekel aan houtbewerking zeg! Altijd maar alles opmeten, passen, zagen, al dat gedoe. Heel blij dat dit klaar is! Maar, erg blij met het resultaat! (Getuige al die uitroeptekens
)
Straks de platen voor bovenop aanschaffen en dan begint er eindelijk iets van de grond te komen
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Gelogd
Spoor 0 adept
Martin Welberg
FYA !!!
Offline
Berichten: 9401
OO. Organisatie OntraXS!
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
«
Reactie #81 Gepost op:
18 October 2012, 00:15:14 »
Moejt late doen
Gelogd
Mvgr. Martin
https://www.youtube.com/c/martinwelbergscenicstudios
Mooie grasjes enzo
https://www.facebook.com/martinwelbergscenicstudios/
Tomasso
Offline
Berichten: 6049
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
«
Reactie #82 Gepost op:
18 October 2012, 00:40:54 »
Jij ben vast hartstikke duur
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Gelogd
Spoor 0 adept
Martin Welberg
FYA !!!
Offline
Berichten: 9401
OO. Organisatie OntraXS!
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
«
Reactie #83 Gepost op:
18 October 2012, 00:42:02 »
Valt wel mee
Gelogd
Mvgr. Martin
https://www.youtube.com/c/martinwelbergscenicstudios
Mooie grasjes enzo
https://www.facebook.com/martinwelbergscenicstudios/
Tomasso
Offline
Berichten: 6049
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
«
Reactie #84 Gepost op:
18 October 2012, 00:43:54 »
Nou, bomen zat in ieder geval, dus hout genoeg
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Gelogd
Spoor 0 adept
Tomasso
Offline
Berichten: 6049
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
«
Reactie #85 Gepost op:
26 October 2012, 19:02:11 »
Vanmiddag zat ik eens te brainstormen over de bovenkant van de baan. Aangezien ik het eigenlijk zonde vind om nog meer duur hout te verspillen heb ik, naar aanleiding van andere topics hier op dit forum, eens zitten denken aan karton. Voordeel is dat het gratis is, dat het ontzettend licht is, dat het stevig genoeg is om alles te kunnen dragen (wat weegt wat scenery en wat weegt tenslotte een trein), dat het supermakkelijk te verwerken is, nadeel is dat je er niet zomaar een servo op kan spijkeren/schroeven of wat dies meer zij.
Dus nu is mijn vraag eigenlijk, is het handig en verstandig om het op die manier te gaan doen en is het eigenlijk wel mogelijk om er iets degelijk aan te bevestigen, zoals bijvoorbeeld wisselaandrijvingen, etc. (aan de onderkant)?
Gelogd
Spoor 0 adept
Ferry As
Spoor 1 en een beetje TT
Offline
Berichten: 1769
**
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
«
Reactie #86 Gepost op:
26 October 2012, 19:07:35 »
Op de plek waar wat bevestigd moet worden een stukkie multiplex aan de onderkant lijmen.
Zou moeten kunnen. Of het echt stabiel is / blijft is wat anders.....
Hangt ook af wat je wil vastzetten.
Grt
Ferry
Gelogd
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11642
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
«
Reactie #87 Gepost op:
26 October 2012, 19:09:34 »
Grote klodders lijm, is eigenlijk het enige wat ik kan bedenken...
Is het gat in de begroting zo groot dat er echt geen geld is voor hout? Al was het alvast maar een deel?
«
Laatst bewerkt op: 26 October 2012, 19:12:44 door NS8714
»
Gelogd
Tomasso
Offline
Berichten: 6049
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
«
Reactie #88 Gepost op:
26 October 2012, 19:43:45 »
Breek me de bek niet open over de fiscus. In de brieven die je krijgt staan zelfs geen excuses, alleen de zin dat er fouten gemaakt zijn en of we het (het liefst) gisteren nog, even willen terugstorten. Alsof ik de fout ben in gegaan gloeiende gloeiende. En dan laat je al je aangiften ook nog door een gerenommeerd accountantskantoor afhandelen waar nota bene gezegd wordt dat ze er hooguit een paar honder euro naast kunnen zitten. Blij dat ik het bedrijf van de hand heb gedaan. Nee, makkelijker kunnen ze het niet maken bij de belastingdienst, vervelender wel.
Maar goed, we zijn gelukkig persoonlijk niet failliet, alleen is al het spaargeld nu wel aan de beurt. Dus, tijd voor creativiteit (da's dan wel weer leuk). Daarnaast was ik het hout ook zat, al dat gedoe met die stomme zaag. Wil gewoon iets wat makkelijk te verwerken is en daarnaast zag ik hier toch leuke baantjes voorbij komen geheel of gedeeltelijk uit karton gemaakt. Aan de stevigheid bovenop zal het niet liggen, maar iets waar kracht op komt te staan zal toch degelijk bevestigd moeten worden. Wat dat betreft is een stukje hout onder dat soort delen geen gek idee.
Gelogd
Spoor 0 adept
Beached
Offline
Berichten: 1108
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
«
Reactie #89 Gepost op:
26 October 2012, 23:42:10 »
Ik zou voor de onderbouw van de rails toch maar wat triplex aanschaffen. Ik had jaren terug een baan gebouwd met 3mm MDF, en daar kreeg ik na een jaar of twee aardig spijt van. voor de landschapsbouw gebruik ik wel piepschuim dat ik her en der gratis bij elkaar heb gescharreld. Ik heb een module gebouwd met onder de rails 16mm multiplex, om de 300mm ondersteund en met de scenery van piepschuim met een dun laagje gips. De module heft al heel wat honderden km's op de klok en de scenery en railbedding is nog in top conditie.
Wat misschien nog zou kunnen is om de onderbouw van een laag dik(100mm+) piepschuim te maken als je ergens gratis piepschuim vandaan kan krijgen. Dempt ook meteen het geluid en is best stevig mits goed ondersteund.
mvg,
Rick
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Vorige
-
Volgende
-
1
...
4
5
[
6
]
7
8
...
12
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Van Hunsow naar Ezonstad!