Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door grossraumwagen
Vandaag om 22:53:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
  

Auteur Topic: Van Hunsow naar Ezonstad!  (gelezen 32173 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #75 Gepost op: 09 October 2012, 10:41:35 »
@Gert
Het zou ook mijn voorkeur niet hebben hoor, maar als je verschoven draaistel niet genoeg is, en je niet anders meer kunt....
Soms zijn de toleranties zo klein, en een bijna horizontale cylinder heeft het ook niet helemaal.
En misschien valt het wel mee als je het op een goed gelegde baan ziet rijden, dat vraag ik me wel af.

Leen.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #76 Gepost op: 09 October 2012, 11:45:31 »
Ene F. Dilz heeft het gevaarte eens in knikframe uitgevoerd. Ik zou me kunnen voorstellen dat cylinderblok, draaistel en voorste koppelas één deel vormen, de andere koppelassen deel 2 en het achterste draaistel deel 3. Maar dan moet je de koppelassen koppelen dmv tandwielen, want de koppelstang moet in dat geval gedeeld worden uitgevoerd met een soort schuifdeel om het knikken op te vangen. En dan werkt-ie niet meer ordentelijk. Daarnaast steekt bij de bouw van de loc de afstelling van de koppelassen errug nauw, da's nog een moeilijkheidsgraad erbij.

Ik weet nog wel een oplossing, maar daar zal Tomasso minder blij mee zijn; koop&bouw een 6200.
Overeenkomst ; het zijn allebei kolenbakkenlocs
Voordeel 1; makkelijker bouwen, Roco BR 93 onderstel
Voordeel 2; makkelijker bogen nemen, Roco BR 93 onderstel
Voordeel 3; de 6200 kwam nog es ergens in NL en niet zoals de 6300 vooral in Limburg.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #77 Gepost op: 09 October 2012, 11:51:46 »
Die zelfde Dilz bouwt Indonesische 1F1 locs die hij door krappe bogen weet te jagen..  ;D Da's beter spul dan zo'n 6300.

Zo'n 6200 is zeker alleen van Philotrain verkrijgbaar? Een NS 9500 is dan ook een optie, alhoewel die misschien iets minder breed inzetbaar is. Dido komt er tzt ook mee.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #78 Gepost op: 09 October 2012, 11:53:30 »
Maykel Kastelijn is ook bezig met een etsplaat voor een knikframe. Volgens mij inclusief nieuwe messing cylinders. Alleen of dat al productierijp is weet ik niet. Ik heb wel al verschillende etsen daarvoor gezien.

Overigens denk ik dat je ervoor moet zorgen dat dat knikframe alleen nodig is in een schaduwstation of zo. Ik verwacht anders niet dat dat er nog enigzins modelmatig uitziet. Net zoals sommige oplossingen voor TEE treinstellen, waarbij de draaistellen tussen de wanden liggen en er dan aan de onderkant stukjes wand naar buiten draaien. Ik dacht dat Marklin/Trix een dergelijke oplossing had gemaakt voor een SBB TEE.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #79 Gepost op: 10 October 2012, 16:50:16 »
Ik heb een breedte van 2 meter 12 ter beschikking. Naar wat ik gezien heb moet het binnen die ruimte lukken om de loc door een bocht (en waarschijnlijk zelfs nog een binnenbocht) te krijgen.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #80 Gepost op: 18 October 2012, 00:01:43 »
Wooohooooooo! Vandaag het frame helemaal afgemaakt! Wat heb ik een hekel aan houtbewerking zeg! Altijd maar alles opmeten, passen, zagen, al dat gedoe. Heel blij dat dit klaar is! Maar, erg blij met het resultaat! (Getuige al die uitroeptekens ;D)

Straks de platen voor bovenop aanschaffen en dan begint er eindelijk iets van de grond te komen (y)

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9401
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #81 Gepost op: 18 October 2012, 00:15:14 »
Moejt late doen  ;) ;D

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #82 Gepost op: 18 October 2012, 00:40:54 »
Jij ben vast hartstikke duur ;D


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9401
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #83 Gepost op: 18 October 2012, 00:42:02 »
Valt wel mee  ;)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #84 Gepost op: 18 October 2012, 00:43:54 »
Nou, bomen zat in ieder geval, dus hout genoeg ;D


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #85 Gepost op: 26 October 2012, 19:02:11 »
Vanmiddag zat ik eens te brainstormen over de bovenkant van de baan. Aangezien ik het eigenlijk zonde vind om nog meer duur hout te verspillen heb ik, naar aanleiding van andere topics hier op dit forum, eens zitten denken aan karton. Voordeel is dat het gratis is, dat het ontzettend licht is, dat het stevig genoeg is om alles te kunnen dragen (wat weegt wat scenery en wat weegt tenslotte een trein), dat het supermakkelijk te verwerken is, nadeel is dat je er niet zomaar een servo op kan spijkeren/schroeven of wat dies meer zij.

Dus nu is mijn vraag eigenlijk, is het handig en verstandig om het op die manier te gaan doen en is het eigenlijk wel mogelijk om er iets degelijk aan te bevestigen, zoals bijvoorbeeld wisselaandrijvingen, etc. (aan de onderkant)?
Spoor 0 adept

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • **
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #86 Gepost op: 26 October 2012, 19:07:35 »
Op de plek waar wat bevestigd moet worden een stukkie multiplex aan de onderkant lijmen.
Zou moeten kunnen. Of het echt stabiel is / blijft is wat anders.....  ::)  ::)

Hangt ook af wat je wil vastzetten.

Grt

Ferry


Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #87 Gepost op: 26 October 2012, 19:09:34 »
Grote klodders lijm, is eigenlijk het enige wat ik kan bedenken...

Is het gat in de begroting zo groot dat er echt geen geld is voor hout? Al was het alvast maar een deel?
« Laatst bewerkt op: 26 October 2012, 19:12:44 door NS8714 »

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #88 Gepost op: 26 October 2012, 19:43:45 »
Breek me de bek niet open over de fiscus. In de brieven die je krijgt staan zelfs geen excuses, alleen de zin dat er fouten gemaakt zijn en of we het (het liefst) gisteren nog, even willen terugstorten. Alsof ik de fout ben in gegaan gloeiende gloeiende. En dan laat je al je aangiften ook nog door een gerenommeerd accountantskantoor afhandelen waar nota bene gezegd wordt dat ze er hooguit een paar honder euro naast kunnen zitten. Blij dat ik het bedrijf van de hand heb gedaan. Nee, makkelijker kunnen ze het niet maken bij de belastingdienst, vervelender wel.

Maar goed, we zijn gelukkig persoonlijk niet failliet, alleen is al het spaargeld nu wel aan de beurt. Dus, tijd voor creativiteit (da's dan wel weer leuk). Daarnaast was ik het hout ook zat, al dat gedoe met die stomme zaag. Wil gewoon iets wat makkelijk te verwerken is en daarnaast zag ik hier toch leuke baantjes voorbij komen geheel of gedeeltelijk uit karton gemaakt. Aan de stevigheid bovenop zal het niet liggen, maar iets waar kracht op komt te staan zal toch degelijk bevestigd moeten worden. Wat dat betreft is een stukje hout onder dat soort delen geen gek idee.
Spoor 0 adept

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #89 Gepost op: 26 October 2012, 23:42:10 »
Ik zou voor de onderbouw van de rails toch maar wat triplex aanschaffen. Ik had jaren terug een baan gebouwd met 3mm MDF, en daar kreeg ik na een jaar of twee aardig spijt van. voor de landschapsbouw gebruik ik wel piepschuim dat ik her en der gratis bij elkaar heb gescharreld. Ik heb een module gebouwd met onder de rails 16mm multiplex, om de 300mm ondersteund en met de scenery van piepschuim met een dun laagje gips. De module heft al heel wat honderden km's op de klok en de scenery en railbedding is nog in top conditie.

Wat misschien nog zou kunnen is om de onderbouw van een laag dik(100mm+) piepschuim te maken als je ergens gratis piepschuim vandaan kan krijgen. Dempt ook meteen het geluid en is best stevig mits goed ondersteund.

mvg,
Rick