Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door defender
Vandaag om 19:11:14
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Schrootplaats door IJmc
Vandaag om 18:07:28
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 16:48:56
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
  

Auteur Topic: Van Hunsow naar Ezonstad!  (gelezen 29974 keer)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Van Hunsow naar Ezonstad!
« Gepost op: 11 februari 2012, 23:55:53 »
Ja, het is begonnen. De zolder, de plek die altijd wordt toegewezen aan obscure modeltreinmannetjes die het daglicht niet kunnen verdragen, die mode een vreemd woord vinden en die wars zijn van elk contact met mensen in welke vorm dan ook, is mij ten deel gevallen. Nou ja gevallen. Met gevaar voor eigen leven en na een maandenlange expeditie met ruime proviandvoorraden, ellenlange beklimmingen over schier oneindige spullen die allemaal bewaard schijnen moeten te worden en na steun van de Verenigde Naties bij het wederopbouwen van dit gebied, is er ruimte ontstaan die geherstructureerd kan worden. Die ruimte is dan ook per direct geclaimd door ondergetekende, door het plaatsen van een vlag die tijdens een officieel moment overhandigd werd. Dit was overigens een schitterend moment, waar ik fier met den Neerlandsche vlag in de hand stond, de zon scheen met een mooie straal op mij neer en witte duiven vlogen achter mij op terwijl mijn goudblonde lokken wapperden in de wind. Nadat de pers diverse foto's had genomen zijn er afspraken gemaakt met de lokale bevolking om zo de samenwerking te bevorderen. Deze afspraken zijn eigenlijk mutual benefits en het komt er op neer dat zolang mijn vrouw en mijn dochter niet aan mijn treinen zitten en zich zo min mogelijk op de zolder begeven de samenwerking zo lang mogelijk gegarandeerd blijft. Om kort te gaan, when daddy is happy, everybody is happy ;D

Wat gaat er nu gebeuren? Zoals elk rechtgeaard modelspoorder wordt deze ruimte natuurlijk opgevuld met een zo groot mogelijke baan, waarbij er natuurlijk geen milimeter meer wordt afgestaan aan de overige bewoners dan noodzakelijk. De baan zal (ooit) in een L vorm verschijnen en de langste (buitenste) zijdes meten ongeveer 5 meter bij 5 meter. De bedoeling is dat er aan de ene kant een kopstation komt met iets van 14 sporen en er een boemellijntje de andere kant op gaat naar een klein landelijk stationnetje met 2 á 3 sporen en waar ook nog wat gerangeerd kan worden. De baan zal uit 3 lagen bestaan waar de onderste en middelste laag schaduwstations zijn en de bovenste laag (en een gedeelte van de middelste) de scenery zal bevatten. Al met al is het een heel uitdagend sporenplan met ontzettend veel lengte, rangeermogelijkheden en dan ook nog eens ruimte voor een aantrekkelijk landschap zonder dat het te vol wordt. Zo zal er onder andere plek zijn voor een draaischijf met een grote loods, een heleboel opstelsporen met een kolenoverslag, slakkenkuil, etc., maar ook een pomp voor dieseltreinen. Daarnaast zal er een rivier door het landschap lopen en komen er 2 bruggen (of bruggetjes), een gigantisch station en een mooi klein stationnetje, een kerk en hier en daar nog wat gebouwen. Als laatste moet er ook nog iets van een faller car system komen om een postbestelwagen of een mooi oud busje te laten rijden.

Dan het thema:

Ik kan niet tot uitdrukking brengen hoe graag ik stoomloc's zie rijden, van die mooie blauwe of groene of bruine of gele, als het maar stoom is. Daarnaast vind ik moderner materieel ook wel oké, dus het moet een soortement van mix worden. Dus: het grote station zal iets moderner zijn, beetje richting de jaren 50 en met de boemel ga je eigenlijk terug in de tijd naar de jaren 20/30 van vorige eeuw. Dit terug in de tijd gaan zal je kunnen zien aan de armseinen en de trekdraden bij de wissels (dat is tenminste de bedoeling bij al deze hoogdravende ideeën). Toch zal het zo veel mogelijk een neutraal geheel zijn waar eigenlijk alles wel kan rijden en waar niet direct te achterhalen is in welk tijdperk je zit (ondanks mijn zwak voor tijdperk II/III). Ondanks dat het veel rails en een groot station zal bevatten zal de baan in zijn geheel ruimtelijk en landelijk aandoen en iets heuvelachtig zijn, maar al met al onmiskenbaar een Nederlandse uitstraling hebben. Als uitgangspunt hiervoor heb ik genomen de omgeving van Arnhem; schitterend glooiend, maar toch typisch Nederlands.

Goed, dan een stukje geschiedenis, waarom Hunsow en Ezonstad? Het zijn allebei fictieve plaatsen waarbij in de geschiedschrijving wel een paar keer de naam Hunsow of Ezonstad genoemd wordt, maar waar nooit enig bewijs voor gevonden is. Wikipedia heeft het volgende over Ezonstad te vertellen:

Ezonstad was volgens de Friese apocriefe geschiedschrijving een Friese stad aan de Lauwerszee in Oostdongeradeel, ongeveer waar nu Ezumburen en de Ezumazijl liggen.
 
Volgens de verhalen zou de stad omstreeks 341 gebouwd zijn door Odilbald, de zesde hertog van de Friezen. In 808 werd Ezonstad door de Noormannen bijna geheel geplunderd en afgebrand. Met hulp van het rijke Stavoren werd de stad spoedig herbouwd. In 958 werd Ezonstad nog een machtige stad genoemd; waardoor de stad in verval is geraakt is niet bekend. Ter plaatse bevond zich een kasteel dat in 1422 door de Vetkopers werd gesloopt. Volgens Formsma is het echter een verzinsel dat die ontsproten is in de hoofden van 16e eeuwse Friese geschiedschrijvers.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ezonstad

Over Hunsow staat het volgende geschreven:

Hunsow is een mythische stad in Drenthe. De stad zou volgens de Coevordense dominee Johan Picardt nabij de rivier de Hunze hebben gelegen tussen Exloo en Valthe, in de huidige gemeente Borger-Odoorn en kort na 800 door Vikingen zijn verwoest.
 
Hunsow zou een rijke, hoogbeschaafde stad zijn geweest, die door brandstichting volledig van de aardbodem is weggevaagd. Vanaf het midden van de 17e eeuw zijn verschillende pogingen gedaan de stad terug te vinden. Alle tevergeefs. Ook de archeoloog Albert van Giffen heeft onderzoek gedaan en hij kwam tot de conclusie dat de stad nooit heeft bestaan.
 De merkwaardige aanduidigen van bebouwing in de grond, moeten afkomstig zijn geweest van de typische landbouwtechiek, waarbij vierkante, met aarden wallen omgeven percelen om en om bebouwd zijn met verschillende gewassen, de zogenaamde raatakkers.
 
De stad Hunsow leeft nog enigszins voort in het wapen van de voormalige gemeente Borger. De paarden op het wapen dragen een zwarte halsband, als teken van de vernietiging door het vuur. Borger heette in het jaar 2000 enkele weken Hunsow.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hunsow

Wat mij nou leuk lijkt is om dit thema te gebruiken op mijn baan als 2 redelijk volwassen plaatsen met de daarbijbehorende entourage. Daarnaast is de layout helemaal vrij en kan er naar hartelust gefantaseerd worden. Toch zullen er herkenbare dingen terugkomen, zoals gestandaardiseerde stations. Ezonstad is een kopstation van een middelgrote stad en aangezien het aan zee ligt gaan de sporen hier niet verder. Hunsow is een plaatsje waar wel wat activiteit plaats vind, maar waar een relatief klein station voldoet. Als uitganspunt hiervoor wil ik het voormalige station van Veenendaal Centrum nemen en deze op schaal nabouwen.

Goed, een enorm verhaal (zwammen ben ik altijd wel goed in), maar nu de rest nog. Oke, bij deze een gedeelte van het frame alvast in elkaar gezet en dat ook maar meteen vereeuwigd. Hier is mijn alibi voor dit verhaal, er wordt daadwerkelijk iets uitgevreten hier in huize Bouwman:









Goed, het begin is er (al een klein beetje). De zolder is redelijk onpraktisch, aangezien de trap in het midden van het huis gebouwd is. Hier wordt echter gewoon overheen gebouwd. Wat betreft de bereikbaarheid van zo'n brede baan, overal is in het ontwerp rekening mee gehouden dus elke hoek is straks bereikbaar zonder al te veel moeite. In het ontwerp ben ik nu nog uitgegaan van Roco rails met op zoveel mogelijk plaatsen 10 graden wissels. Alles zonder bedding natuurlijk, want die rubberen troep ziet er natuurlijk niet uit. Toch twijfel ik nog of er niet een mooier een meer Nederlands lijkende rails is, maar goed zo ver is het nog lang niet.

Hoe lang gaat het duren voordat de eerste trein hier op kan rijden? Ik zeg 1 jaar. Goed. Nu even realistisch. Dit kan nog wel eens een zaak van lange adem zijn, aangezien het bij mij altijd hollen of stilstaan is. Als de financiën het toelaten zal het ongetwijfeld een stuk sneller gaan dan zonder geld ;D We zien het wel en mocht er wat gebeuren aan de baan dan zal het hier in ieder geval gepost worden.

Veel leesplezier ;)

Tom.
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2012, 11:22:12 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 5990
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #1 Gepost op: 12 februari 2012, 00:02:27 »
Kort gezegt, je ben blij een eigen stek te hebben verworfen om je te kunnen uitleven. ;)

Dan wensen we je veel succes met de bouw van je baan en laat ons mee genieten met de vorderingen.

Kort gezegt, foto's. ;D
groetjes Dion

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1346
  • Nederland jaren 1990 - 1999
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2012, 00:13:19 »
Ha Tom,

Leuk verhaal en ik waan mij al een beetje in de sfeer die er komt.
Het klinkt erg tof en ben dan ook enorm benieuwd hoe je dit gaat aankleden.
Overigens wil ik je bij deze veel succes wensen bij de bouw ervan en natuurlijk ons op de hoogte te houden met de fantastische updates die er komen gaan. ;D ;D (y)
Heb je overigens al van Artitec de nieuwtjes gezien? Daar staat veel bij aan bouwpakketten die jij kan gebruiken voor de stoomlocs. :)

Groetjes,

Antal

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • **
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2012, 06:59:45 »
Hey Tom,

Mooi inleidend verhaal. Hoe krijg je het verzonnen  ;D

Als je bouwkunsten net zo zijn als je gave voor OHen , dan komt het helemaal goed !

Groeten,

Ferry

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #4 Gepost op: 12 februari 2012, 09:05:11 »
Ik heb de notificatie maar vast aangezet. ;)

Mooie rijlengte, ben benieuwd hoe het gaat worden.

Groet, Gerrit


Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1075
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #5 Gepost op: 12 februari 2012, 09:25:49 »
Hallo Tom,

Een schtterende inleiding. Hoe kom je erop. Heb je iets met Friesland en Drenthe? Mooi dat er weer een stoom liefhebber bij is op het forum. Bij mij rijdt er alleen stoom. Nu nog tp II, maar er komt tzt ook tp III bij ca. jaren 50/60. Maar net als bij jou duurt de bouw nog wel even. Ik wens je veel succes met je ambitieuze maar interessante plan. Ik ga je draadje zeker volgen.

Grt. Ric

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2012, 11:14:38 »
Leuk al die reacties! Tsja, hoe ik het verzonnen krijg? Wisten jullie nog niet dat ik wereldkampioen zwammen ben? Net zoals ik bijna mister Universe ben, bijna Astronaut, bijna Nobelprijswinnaar en bijna meervoudig Olympisch kampioen. Dus ja, je snapt dat ik een bepaalde eer hoog te houden heb.

Ik ben niet speciaal georiënteerd op Friesland of Drente, alhoewel ik met beide wat heb. Mijn opa kwam uit Lioessens (Friesland) en mijn vrouw komt uit Sellingen net op de grens van Drenthe en Groningen. Aan de andere kant kwam mijn oma uit het zuidelijkste puntje van Limburg en heb ik zelf een tijd in Veenendaal gewoond. Mijn andere opa en oma komen uit Sliedrecht, dus ik heb met bijna heel Nederland wat. Dat zal je dan ook terug zien in het ontwerp van de baan.

Friesland: Kopstation met verwijzingen naar Friesland en een wegbewijzering naar Lioessens (benamingen)
Groningen: De wijdsheid van het landschap met een schaalmodel van een karakteristiek gebouwtje uit die streek (zit te denken aan de kerk uit Sellingen)
Limburg: de glooingen in het landschap en het riviertje wat daar doorheen stroomt, eventueel een vakwerkboerderij of het huis waar mijn oudtante in gewoond heeft
Sliedrecht: Ik wil op schaal de kolenhandel van mijn overgrootvader namaken, bestaande uit een paar kleine houten loodsjes
Veenendaal: Het voormalige station Veenendaal Centrum

Omdat het een allegaartje is zal ik er proberen geen rotzooitje van te maken, het moet juist heel logisch en natuurlijk lijken, dus niet al te prominent en opvallend. Het landschap zal ondanks het grote kopstation de boventoon voeren. Maar goed, waar hebben we het over? Er staan nu alleen nog maar een paar kale planken :P ;D
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2012, 11:32:16 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #7 Gepost op: 12 februari 2012, 11:55:00 »
Leuk een grote baan. Benieuwd wanneer hier iets rijdt  ;) . Nu komen alleen die stoomloks 3300, 3900 ed nooit meer af.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #8 Gepost op: 12 februari 2012, 12:07:38 »
En die 5000?
Nou ja, je kan altijd nog die gele NS 1700 laten rijden.  ;D
Je soevereine ruimte ziet er goed uit, Tom.
Leen.

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 997
  • D813 Groningen,1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #9 Gepost op: 12 februari 2012, 12:15:48 »
Kun je ook eens een baanplan posten?

Mvg,

Henk
H0 2-rail, ECoS, TwinCenter, LocoNet, Koploper, iTrain.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #10 Gepost op: 12 februari 2012, 12:55:03 »
Dank u dank u ;D

Enne die stoomlocs komen zeker af hoor Ivo, veel te leuk om te laten liggen!

Dat baanplan posten zal nu nog even lastig worden aangezien het uitgetekend is op een groot stuk papier. Ben het wel opnieuw aan het uittekenen in het onwaarschijnlijk onhandige Busch PC Rail. Zal eens kijken wat ik doen kan.
Spoor 0 adept

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #11 Gepost op: 12 februari 2012, 13:17:24 »
Geweldige inleiding (y)
Leuk dat Hunsow! Als je foto's nodig hebt van iets uit Borger (waar voor dan ook ::) ) dan geef je maar een gil!
Er staan hier her en der ook wat informatieborden verspreid, kan ik wel wat foto's van maken. Het lijkt me erg leuk en ik blijf dit draadje dan ook zeker volgen!

gr. Viktor (Hunsowenaar in hart en nieren :P)

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3373
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #12 Gepost op: 12 februari 2012, 14:48:22 »
Jammer, weer een baan met potentie die vastgeschroefd wordt aan de muren  :(
Succes Ries.... heuhhh ik bedoel Tom  :)
Mvg Marty,

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #13 Gepost op: 12 februari 2012, 15:30:08 »
Mag ik even tegen de historische achtergrond aanschoppen? Die is een beetje wankel...  ;)
Maar ik ben benieuwd naar het vervolg, het klinkt al veelbelovend. Met die geschiedenis kun je een paar mooie stadjes opbouwen volgens een historisch patroon, ipv plompverloren wat gebouwtjes neerzetten.

Eelco

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #14 Gepost op: 12 februari 2012, 15:45:32 »
@ Marty

Wat is het probleem dan met tegen de wand aan schroeven? Kan er overigens zo een paar pootjes tegenaan schroeven en de boel van de muur af halen...

@ Eelco

Daarom deed ik het ook. Het moet niet al te historisch correct zijn natuurlijk ;D
Spoor 0 adept