BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Tomasso op 11 februari 2012, 23:55:53

Titel: Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 11 februari 2012, 23:55:53
Ja, het is begonnen. De zolder, de plek die altijd wordt toegewezen aan obscure modeltreinmannetjes die het daglicht niet kunnen verdragen, die mode een vreemd woord vinden en die wars zijn van elk contact met mensen in welke vorm dan ook, is mij ten deel gevallen. Nou ja gevallen. Met gevaar voor eigen leven en na een maandenlange expeditie met ruime proviandvoorraden, ellenlange beklimmingen over schier oneindige spullen die allemaal bewaard schijnen moeten te worden en na steun van de Verenigde Naties bij het wederopbouwen van dit gebied, is er ruimte ontstaan die geherstructureerd kan worden. Die ruimte is dan ook per direct geclaimd door ondergetekende, door het plaatsen van een vlag die tijdens een officieel moment overhandigd werd. Dit was overigens een schitterend moment, waar ik fier met den Neerlandsche vlag in de hand stond, de zon scheen met een mooie straal op mij neer en witte duiven vlogen achter mij op terwijl mijn goudblonde lokken wapperden in de wind. Nadat de pers diverse foto's had genomen zijn er afspraken gemaakt met de lokale bevolking om zo de samenwerking te bevorderen. Deze afspraken zijn eigenlijk mutual benefits en het komt er op neer dat zolang mijn vrouw en mijn dochter niet aan mijn treinen zitten en zich zo min mogelijk op de zolder begeven de samenwerking zo lang mogelijk gegarandeerd blijft. Om kort te gaan, when daddy is happy, everybody is happy ;D

Wat gaat er nu gebeuren? Zoals elk rechtgeaard modelspoorder wordt deze ruimte natuurlijk opgevuld met een zo groot mogelijke baan, waarbij er natuurlijk geen milimeter meer wordt afgestaan aan de overige bewoners dan noodzakelijk. De baan zal (ooit) in een L vorm verschijnen en de langste (buitenste) zijdes meten ongeveer 5 meter bij 5 meter. De bedoeling is dat er aan de ene kant een kopstation komt met iets van 14 sporen en er een boemellijntje de andere kant op gaat naar een klein landelijk stationnetje met 2 á 3 sporen en waar ook nog wat gerangeerd kan worden. De baan zal uit 3 lagen bestaan waar de onderste en middelste laag schaduwstations zijn en de bovenste laag (en een gedeelte van de middelste) de scenery zal bevatten. Al met al is het een heel uitdagend sporenplan met ontzettend veel lengte, rangeermogelijkheden en dan ook nog eens ruimte voor een aantrekkelijk landschap zonder dat het te vol wordt. Zo zal er onder andere plek zijn voor een draaischijf met een grote loods, een heleboel opstelsporen met een kolenoverslag, slakkenkuil, etc., maar ook een pomp voor dieseltreinen. Daarnaast zal er een rivier door het landschap lopen en komen er 2 bruggen (of bruggetjes), een gigantisch station en een mooi klein stationnetje, een kerk en hier en daar nog wat gebouwen. Als laatste moet er ook nog iets van een faller car system komen om een postbestelwagen of een mooi oud busje te laten rijden.

Dan het thema:

Ik kan niet tot uitdrukking brengen hoe graag ik stoomloc's zie rijden, van die mooie blauwe of groene of bruine of gele, als het maar stoom is. Daarnaast vind ik moderner materieel ook wel oké, dus het moet een soortement van mix worden. Dus: het grote station zal iets moderner zijn, beetje richting de jaren 50 en met de boemel ga je eigenlijk terug in de tijd naar de jaren 20/30 van vorige eeuw. Dit terug in de tijd gaan zal je kunnen zien aan de armseinen en de trekdraden bij de wissels (dat is tenminste de bedoeling bij al deze hoogdravende ideeën). Toch zal het zo veel mogelijk een neutraal geheel zijn waar eigenlijk alles wel kan rijden en waar niet direct te achterhalen is in welk tijdperk je zit (ondanks mijn zwak voor tijdperk II/III). Ondanks dat het veel rails en een groot station zal bevatten zal de baan in zijn geheel ruimtelijk en landelijk aandoen en iets heuvelachtig zijn, maar al met al onmiskenbaar een Nederlandse uitstraling hebben. Als uitgangspunt hiervoor heb ik genomen de omgeving van Arnhem; schitterend glooiend, maar toch typisch Nederlands.

Goed, dan een stukje geschiedenis, waarom Hunsow en Ezonstad? Het zijn allebei fictieve plaatsen waarbij in de geschiedschrijving wel een paar keer de naam Hunsow of Ezonstad genoemd wordt, maar waar nooit enig bewijs voor gevonden is. Wikipedia heeft het volgende over Ezonstad te vertellen:

Ezonstad was volgens de Friese apocriefe geschiedschrijving een Friese stad aan de Lauwerszee in Oostdongeradeel, ongeveer waar nu Ezumburen en de Ezumazijl liggen.
 
Volgens de verhalen zou de stad omstreeks 341 gebouwd zijn door Odilbald, de zesde hertog van de Friezen. In 808 werd Ezonstad door de Noormannen bijna geheel geplunderd en afgebrand. Met hulp van het rijke Stavoren werd de stad spoedig herbouwd. In 958 werd Ezonstad nog een machtige stad genoemd; waardoor de stad in verval is geraakt is niet bekend. Ter plaatse bevond zich een kasteel dat in 1422 door de Vetkopers werd gesloopt. Volgens Formsma is het echter een verzinsel dat die ontsproten is in de hoofden van 16e eeuwse Friese geschiedschrijvers.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ezonstad

Over Hunsow staat het volgende geschreven:

Hunsow is een mythische stad in Drenthe. De stad zou volgens de Coevordense dominee Johan Picardt nabij de rivier de Hunze hebben gelegen tussen Exloo en Valthe, in de huidige gemeente Borger-Odoorn en kort na 800 door Vikingen zijn verwoest.
 
Hunsow zou een rijke, hoogbeschaafde stad zijn geweest, die door brandstichting volledig van de aardbodem is weggevaagd. Vanaf het midden van de 17e eeuw zijn verschillende pogingen gedaan de stad terug te vinden. Alle tevergeefs. Ook de archeoloog Albert van Giffen heeft onderzoek gedaan en hij kwam tot de conclusie dat de stad nooit heeft bestaan.
 De merkwaardige aanduidigen van bebouwing in de grond, moeten afkomstig zijn geweest van de typische landbouwtechiek, waarbij vierkante, met aarden wallen omgeven percelen om en om bebouwd zijn met verschillende gewassen, de zogenaamde raatakkers.
 
De stad Hunsow leeft nog enigszins voort in het wapen van de voormalige gemeente Borger. De paarden op het wapen dragen een zwarte halsband, als teken van de vernietiging door het vuur. Borger heette in het jaar 2000 enkele weken Hunsow.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hunsow

Wat mij nou leuk lijkt is om dit thema te gebruiken op mijn baan als 2 redelijk volwassen plaatsen met de daarbijbehorende entourage. Daarnaast is de layout helemaal vrij en kan er naar hartelust gefantaseerd worden. Toch zullen er herkenbare dingen terugkomen, zoals gestandaardiseerde stations. Ezonstad is een kopstation van een middelgrote stad en aangezien het aan zee ligt gaan de sporen hier niet verder. Hunsow is een plaatsje waar wel wat activiteit plaats vind, maar waar een relatief klein station voldoet. Als uitganspunt hiervoor wil ik het voormalige station van Veenendaal Centrum nemen en deze op schaal nabouwen.

Goed, een enorm verhaal (zwammen ben ik altijd wel goed in), maar nu de rest nog. Oke, bij deze een gedeelte van het frame alvast in elkaar gezet en dat ook maar meteen vereeuwigd. Hier is mijn alibi voor dit verhaal, er wordt daadwerkelijk iets uitgevreten hier in huize Bouwman:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Eerste_fase_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Eerste_fase_001.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Eerste_fase_002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Eerste_fase_002.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Eerste_fase_2_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Eerste_fase_2_001.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Eerste_fase_2_002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Eerste_fase_2_002.jpg)

Goed, het begin is er (al een klein beetje). De zolder is redelijk onpraktisch, aangezien de trap in het midden van het huis gebouwd is. Hier wordt echter gewoon overheen gebouwd. Wat betreft de bereikbaarheid van zo'n brede baan, overal is in het ontwerp rekening mee gehouden dus elke hoek is straks bereikbaar zonder al te veel moeite. In het ontwerp ben ik nu nog uitgegaan van Roco rails met op zoveel mogelijk plaatsen 10 graden wissels. Alles zonder bedding natuurlijk, want die rubberen troep ziet er natuurlijk niet uit. Toch twijfel ik nog of er niet een mooier een meer Nederlands lijkende rails is, maar goed zo ver is het nog lang niet.

Hoe lang gaat het duren voordat de eerste trein hier op kan rijden? Ik zeg 1 jaar. Goed. Nu even realistisch. Dit kan nog wel eens een zaak van lange adem zijn, aangezien het bij mij altijd hollen of stilstaan is. Als de financiën het toelaten zal het ongetwijfeld een stuk sneller gaan dan zonder geld ;D We zien het wel en mocht er wat gebeuren aan de baan dan zal het hier in ieder geval gepost worden.

Veel leesplezier ;)

Tom.
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Dion op 12 februari 2012, 00:02:27
Kort gezegt, je ben blij een eigen stek te hebben verworfen om je te kunnen uitleven. ;)

Dan wensen we je veel succes met de bouw van je baan en laat ons mee genieten met de vorderingen.

Kort gezegt, foto's. ;D
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Antal op 12 februari 2012, 00:13:19
Ha Tom,

Leuk verhaal en ik waan mij al een beetje in de sfeer die er komt.
Het klinkt erg tof en ben dan ook enorm benieuwd hoe je dit gaat aankleden.
Overigens wil ik je bij deze veel succes wensen bij de bouw ervan en natuurlijk ons op de hoogte te houden met de fantastische updates die er komen gaan. ;D ;D (y)
Heb je overigens al van Artitec de nieuwtjes gezien? Daar staat veel bij aan bouwpakketten die jij kan gebruiken voor de stoomlocs. :)

Groetjes,

Antal
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Ferry As op 12 februari 2012, 06:59:45
Hey Tom,

Mooi inleidend verhaal. Hoe krijg je het verzonnen  ;D

Als je bouwkunsten net zo zijn als je gave voor OHen , dan komt het helemaal goed !

Groeten,

Ferry
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: eenop87 op 12 februari 2012, 09:05:11
Ik heb de notificatie maar vast aangezet. ;)

Mooie rijlengte, ben benieuwd hoe het gaat worden.

Groet, Gerrit

Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Ric op 12 februari 2012, 09:25:49
Hallo Tom,

Een schtterende inleiding. Hoe kom je erop. Heb je iets met Friesland en Drenthe? Mooi dat er weer een stoom liefhebber bij is op het forum. Bij mij rijdt er alleen stoom. Nu nog tp II, maar er komt tzt ook tp III bij ca. jaren 50/60. Maar net als bij jou duurt de bouw nog wel even. Ik wens je veel succes met je ambitieuze maar interessante plan. Ik ga je draadje zeker volgen.

Grt. Ric
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 12 februari 2012, 11:14:38
Leuk al die reacties! Tsja, hoe ik het verzonnen krijg? Wisten jullie nog niet dat ik wereldkampioen zwammen ben? Net zoals ik bijna mister Universe ben, bijna Astronaut, bijna Nobelprijswinnaar en bijna meervoudig Olympisch kampioen. Dus ja, je snapt dat ik een bepaalde eer hoog te houden heb.

Ik ben niet speciaal georiënteerd op Friesland of Drente, alhoewel ik met beide wat heb. Mijn opa kwam uit Lioessens (Friesland) en mijn vrouw komt uit Sellingen net op de grens van Drenthe en Groningen. Aan de andere kant kwam mijn oma uit het zuidelijkste puntje van Limburg en heb ik zelf een tijd in Veenendaal gewoond. Mijn andere opa en oma komen uit Sliedrecht, dus ik heb met bijna heel Nederland wat. Dat zal je dan ook terug zien in het ontwerp van de baan.

Friesland: Kopstation met verwijzingen naar Friesland en een wegbewijzering naar Lioessens (benamingen)
Groningen: De wijdsheid van het landschap met een schaalmodel van een karakteristiek gebouwtje uit die streek (zit te denken aan de kerk uit Sellingen)
Limburg: de glooingen in het landschap en het riviertje wat daar doorheen stroomt, eventueel een vakwerkboerderij of het huis waar mijn oudtante in gewoond heeft
Sliedrecht: Ik wil op schaal de kolenhandel van mijn overgrootvader namaken, bestaande uit een paar kleine houten loodsjes
Veenendaal: Het voormalige station Veenendaal Centrum

Omdat het een allegaartje is zal ik er proberen geen rotzooitje van te maken, het moet juist heel logisch en natuurlijk lijken, dus niet al te prominent en opvallend. Het landschap zal ondanks het grote kopstation de boventoon voeren. Maar goed, waar hebben we het over? Er staan nu alleen nog maar een paar kale planken :P ;D
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Ivo tB op 12 februari 2012, 11:55:00
Leuk een grote baan. Benieuwd wanneer hier iets rijdt  ;) . Nu komen alleen die stoomloks 3300, 3900 ed nooit meer af.

mvg,
Ivo
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: St00mboy op 12 februari 2012, 12:07:38
En die 5000?
Nou ja, je kan altijd nog die gele NS 1700 laten rijden.  ;D
Je soevereine ruimte ziet er goed uit, Tom.
Leen.
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Eenerspoor op 12 februari 2012, 12:15:48
Kun je ook eens een baanplan posten?

Mvg,

Henk
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 12 februari 2012, 12:55:03
Dank u dank u ;D

Enne die stoomlocs komen zeker af hoor Ivo, veel te leuk om te laten liggen!

Dat baanplan posten zal nu nog even lastig worden aangezien het uitgetekend is op een groot stuk papier. Ben het wel opnieuw aan het uittekenen in het onwaarschijnlijk onhandige Busch PC Rail. Zal eens kijken wat ik doen kan.
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Viktor op 12 februari 2012, 13:17:24
Geweldige inleiding (y)
Leuk dat Hunsow! Als je foto's nodig hebt van iets uit Borger (waar voor dan ook ::) ) dan geef je maar een gil!
Er staan hier her en der ook wat informatieborden verspreid, kan ik wel wat foto's van maken. Het lijkt me erg leuk en ik blijf dit draadje dan ook zeker volgen!

gr. Viktor (Hunsowenaar in hart en nieren :P)
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Marty op 12 februari 2012, 14:48:22
Jammer, weer een baan met potentie die vastgeschroefd wordt aan de muren  :(
Succes Ries.... heuhhh ik bedoel Tom  :)
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Eelco Storm op 12 februari 2012, 15:30:08
Mag ik even tegen de historische achtergrond aanschoppen? Die is een beetje wankel...  ;)
Maar ik ben benieuwd naar het vervolg, het klinkt al veelbelovend. Met die geschiedenis kun je een paar mooie stadjes opbouwen volgens een historisch patroon, ipv plompverloren wat gebouwtjes neerzetten.

Eelco
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 12 februari 2012, 15:45:32
@ Marty

Wat is het probleem dan met tegen de wand aan schroeven? Kan er overigens zo een paar pootjes tegenaan schroeven en de boel van de muur af halen...

@ Eelco

Daarom deed ik het ook. Het moet niet al te historisch correct zijn natuurlijk ;D
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Marty op 12 februari 2012, 16:12:09
Er is niks mis mee, maar je kan er niet mee buiten spelen zeg maar  :)
Ik promoot nou eenmaal graag het Module bouwen, in welke vorm dan ook
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 12 februari 2012, 17:52:11
Heb ik wel aan gedacht hoor, alleen is het baanplan niet eenvoudig in modules te vatten ;D Daarnaast speelt er nog wel wat mee, heb al sinds mijn 18e geen baan meer en had voor die tijd een relatief klein baantje op mijn kamer staan. Mijn oom daarintegen had een schitterende grote baan op zolder en van zoiets heb ik altijd gedroomd. Nu het zover is wordt het uitpakken, want ik weet niet of de kans zich nog eens voordoet. Ook weet ik dat ik tegen heel veel mensen in ga die de baan vast veel te breed vinden, maar dat kan me eigenlijk niet zoveel schelen ;D Dus vandaar een keer deze grote baan. Zal ik ooit verhuizen dan moet wel alles tegen de vlakte, maar dat zien we dan wel weer. Nou ja, eerst maar eens zien dat er ooit wat gaat rijden...
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Ferry As op 12 februari 2012, 18:04:18
Hey Tom,

Ik begrijp je enthiosiastme nu je de ruimte hebt. Herkenbaar en ik ben ook zo begonnen met m'n eerste baan na jaren.

Na enige tijd bouwen begon de twijfel toe te slaan. Vooral de moeilijk bereikbare plaatsen begonnen me steeds meer te irriteren. Ook het liggen onder een baan wordt op een gegeven moment echt vervelend.

Begin van rugklachten is zeer aannemelijk met een moeilijk bereikbare baan.

Het is niet om je te ontmoedigen maar denk nog eens goed na. Nu zal je het probleem er niet van inzien maar dat zal over een paar maanden waarschijnlijk anders zijn.

Ook ik bouw met modules / segmenten. Het heeft absoluut voordelen.

Mocht je eens bij mij willen kijken, dan ben je van harte welkom.

De werkelijkheid is dat moeilijk bereikbare banen zelden afgemaakt worden..

Just my thoughts...

Groeten

Ferry
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Simplex op 12 februari 2012, 18:14:21
Het is een mooi idee, maar....
Ferry! en Marty hebben wel een goed punt. Ikzelf heb nu ook
gekozen voor modules. Oke, met kap en de rest van de ellende.
Terwijl ik op de bovenste verdieping een baan zou kunnen maken
van 6x5 meter. En dan nog met gemak rondom. Door de keus van
modules ben ik nu meer flexibel in bouwen. En het is makkelijk
te hanteren. Ik zou er toch eens over nadenken. Je kunt het
eenvoudig in segmenten bouwen, zodat je later altijd dmv een
paar slobbouten de boel uit elkaar schroeft en omzet.

vrgr Steef
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Henk H op 12 februari 2012, 18:24:58
Hallo Tom,

Ik kan me alleen maar aansluiten bij de vorige opmerkingen, wij zijn recentelijk ook overgestapt op modulair bouwen.
Dit werkt zeer prettig, je kunt gemakkelijk overal bij (y)
Succes.

gr. Henk en Rick
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 16 maart 2012, 21:12:50
Goed, even een update. Na jaren een baanplan in de kast te hebben gehad was ik recentelijk begonnen om het uit te tekenen in Busch PC Rail (een ontzettend vervelend programma, maar had het tenslotte al gekocht). Hier een screendump van de baan die gedeeltelijk in PC Rail getekend is:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_Hunsow_Ezonstad.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_Hunsow_Ezonstad.jpg)

De eerste verdieping was nog niet in PC Rail gezet, alleen een gedeelte van de 2e verdieping (zwart) en de bovenste verdieping (groen). Maar...

Tussen een plan en uitvoering kan nog wel eens wat anders gebeuren. Aangezien wij een zoon verwachten in juli (en gek genoeg nu al de mooiste zoon ter wereld ;D) veranderd de indeling in huis ook. DUS, de zolder die eigenlijk mijn totalitaire grondgebied was en die met harde hand geregeerd werd, is nu verdeeld in 2 helften. De ene helft is de demilitaire zone waar een logeerbed staat, een kast en een klein bureautje en de andere kant is nog steeds voor mij. Zo gaat het nu altijd met mij, een hoop babbels, maar als mijn vrouw 1 keer fijntjes haar wensen kenbaar maakt heb ik op voorhand al verloren :P ;D Het schijnt in een goed huwelijk zo te werken dat het een kwestie van geven en nemen is, helaas werkt dat altijd alleen maar 1 kant op. Nou ja, dan zal ik mijn vrouw vanavond maar nemen haar zin geven. :-X ;D

How now brown cow? Dat zal ik je uitleggen. Het gedeelte van de L met het kopstation blijft staan, qua afmetingen dan. De rest van de baan ligt nu helemaal op de schop, aangezien ik nu geen idee heb hoe ik het ga inrichten. Modulair bouwen heb ik aan gedacht, maar ik zit met een paar lastige obstakels, zoals de trap die onder mijn baan door loopt. Dus ik snap de argumenten, maar ik ga het niet doen :P

Anyway, de bedoeling van mijn baan was dat ik er treinen kon laten rijden met een maximale lengte van (eh, weet geen centimeters) ongeveer 1 loc en daar achter 7 getrokken rijtuigen (voor het beeld, bijvoorbeeld een 1200 met daarachter 7 plan D's). Ook wilde ik ruime bogen en slanke wissels hebben zodat Philotrain locs er ook over konden rijden. Ik zit nu echter een klein beetje met de handen in mijn net geknipte haar, aangezien ik een baanplanner van niks ben en totaal geen fantasie heb ;D. Ik heb dan ook geen idee wat ik nu moet beginnen. Mijn vraag is dan ook, is er iemand die mij op weg kan helpen?

Voorkeuren: Nederlands landschap, mag wat glooien en eventueel zelfs meerdere verdiepingen hebben, ik rij graag met stoom, maar heb ook wel electrisch spul en ik zou graag wat te rangeren hebben en eventueel een draaischijf (en, en, en :-*).

Makkie toch?
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Beached op 17 maart 2012, 21:35:25
Ik ben ook niet de meest creatieve baanplanner, maar onder het motto beter goed gejat dan slecht bedacht duikel ik gewoon een hele hoop emplacementtekeningen op van sporenplan.nl (http://sporenplan.nl) op, en de dingen die mij aanspreken combineer ik dan tot een redelijk realistisch emplacement. En voor de stukken tussen de stations neem je gewoon de kortste route. Het is niet alsof je bergen moet omzeilen in Nederland.

mvg,
Rick
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 20 maart 2012, 21:42:18
Ha Rick,

Als ik dat zie dan schiet ik juist helemaal in de stress. Zoveel informatie kan mijn zeer beperkte brein niet verwerken ;D Maar nee dat is het niet, ik raak gewoon het overzicht kwijt en krijg hier geen ideeën van omdat ik het grotere plaatje niet kan zien, snappie? Toch bedankt hoor (y)

Anyway, is er iemand die een mooi idee heeft (en ja, ik ben het met je eens Rick, beter goed gejat dan slecht zelf verzonnen :P)?
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Ric op 20 maart 2012, 22:41:43
Hallo Tomasso,

Misschien een open deur maar "100 sporenplannen voor kleine en grotere modelbanen. HO, TT, N, Z van auteur Günter & Balcke, Gernot Hill Joachim M. & Fromm " Hierin staan best aardige banen in, die als inspiratie zouden kunnen dienen. Met een beetje fantasie aan te passen voor een Nederlandse baan. De bovengenoemde heren hebben meerdere boeken geschreven, die tweedehands niet duur zijn. Je moet wel even Googlen.

Succes Ric
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 21 maart 2012, 20:26:57
Ha Ric,

Geen open deur want ik heb er nog nooit van gehoord. Dus ga meteen eens zoeken! (y)

Thanx,

Tom.
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 15 juli 2012, 11:18:31
Duurde ff, maar bij deze het boekje gevonden en besteld. Heb me ondertussen suf gezocht naar een leuk baanplan, maar wordt er tureluurs van en zie door de bomen het bos niet meer. Vaak krijg je tijdens het zoeken een baan te zien volgepropt met zoveel mogelijk rails (lelijk) of juist precies het tegenovergestelde, 1 enkel spoortje en een heleboel landschap (mooi, maar te weinig eh "speelruimte" zal ik maar zeggen). Een gulden middenweg zou mooi zijn, maar dat blijkt in de praktijk toch moeilijk te zijn getuige de vele baanplannen die de revue gepasseerd zijn en die bovenstaande eigenschappen vertoonden.

Nou ja, maar even afwachten dan. Het frame is zo goed als klaar, dus er kan straks mooi aangevangen worden met het bouwen, zodra het juiste baanplan zich heeft ontsproten aan mijn dagelijks benevelde brein ;D
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Luit op 15 juli 2012, 13:26:22
Om in de buurt te blijven langs de lijn Harlingen-Nieuweschans zijn diverse stationnnetjes geweest met op andere stukken ook nog aardige industrie aansluitingen,karton, suiker ,aardappelen,en natuurlijk de lokale kolenboeren.
Stoom,Diesel,oud vervoer, zelfs nieuw(Ariva,containers). Of je bewekt een oude industrie met moderne wagens. Suiker afvoer,papierwagens of je bewerkt de suiker in graan kun je hele bloktreinen laten rijden.
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 19 juli 2012, 21:15:42
@ Luit,

Bedankt voor de tips, leuk idee om wat industrie te verwerken! Modern is natuurlijk helemaal uit den boze :P ;D

Zo, laatste stukje hout gekocht voor het frame. Probeer het zaterdag helemaal klaar te hebben en zal dan eens wat foto's posten. Heb ook maar eens de maten genomen want het is wel handig om te weten waar je aan toe bent tijdens het plannen. De maten zijn; aan de rechterkant (van voren gemeten) 212 cm breed, aan de andere kant iets smaller, namelijk 185,3 cm breed en de lengte is 4 meter 62 cm. Niet al te groot, maar genoeg om misschien toch iets leuks op te fabriceren.

Ik blijf een beetje nadenken wat ik nou precies wil, heb niet persé het noorden in gedachten (aangezien alleen de namen van de plaatsen doorleven op de baan), maar de scenery moet gewoon onmiskenbaar Nederlands zijn met van alles wat. Wil in ieder geval lange treinen kunnen laten rijden, maar eigenlijk ook een soort lokaalspoorgebeuren hebben waar een leuk boemeltje kan rijden. Wil een aardig station met wat te rangeren, maar aan de andere kant zit je met een beperkte ruimte die ik niet alleen vol wil hebben met 'station' en rails. Dus het gaat zorgvuldig plannen worden. Ik merk ook dat het grootste proces zich in mijn hoofd voltrekt en dat ik daar continu tegen dingen aanloop. Dat is wel eens een nadeel (understatement van de eeuw :P ::) ;D), want daardoor stel ik altijd zoveel dingen uit, alles moet namelijk eerst tot in de puntjes uitgedacht zijn. Vandaar ook dit digitale blog waar ik mijn hart even kan luchten en zo ook alles weer een beetje kan relativeren (namelijk; veel te veel wensen en eisen, een enorme baan in gedachten hebben, maar een beperkte ruimte tot je beschikking hebben, veel te lange treinen willen laten rijden, enorme rijlengtes in gedachten hebben, terwijl kortere treinen ook leuk kunnen zijn, etc... Misschien wordt het tijd om wat reëeler te worden ;D). Ach ja, iedere gek zijn gebrek ;D
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Henry Visser op 19 juli 2012, 22:18:15
Hoi,
 Nou je schrijft leuk , ;)dat mag ik wel,ik sluit me bij marty aan,kijk eens naar modulebouw, (ff lekker onrust zaaien),en let op je sporen ,more is less.Ik blijf er bij dat een trein door mooi landschap rijdt, je uiteindelijk (mij in ieder geval),meer blijft prikkelen dan door een berg onrealistische sporen.Als je bijvoorbeeld Goor in model omzet (echt 1 op 87),kom je tot de conclusie dat dat al aardig wat is,terwijl het zo'n trutstationnetje is.Succes !

Henry
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Beached op 20 juli 2012, 05:05:56
Zou het baanplan van Assen soms een beginpunt kunnen zijn? Niet al te groot, een aftakking naar de NOLS lijn naar Stadskanaal, wat goederensporen en een draaischijf met locloods en kolenpark.
Tekeningen kun je op deze pagina vinden(effe naar beneden scrollen)
http://www.nols-maatschappij.info/Tekeningen/Tekeningen.htm (http://www.nols-maatschappij.info/Tekeningen/Tekeningen.htm)
Deel van deze site: http://www.nols-maatschappij.info/ (http://www.nols-maatschappij.info/)

mvg,
Rick
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 20 juli 2012, 17:02:03
Dat ziet er zeker leuk uit Rick! Niet teveel, maar ook niet te weinig en natuurlijk die leuke draaischijf en wat rangeermogelijkheden. Daarnaast een mooi station aan een hoofdlijn en ook die leuke aftakking. Ja, dat ziet er heel leuk uit! Genoeg ruimte voor een landschapje over en eventueel die leuke lokaalspoorlijn. Ga eens kijken wat ik hier mee kan...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 21 juli 2012, 19:12:10
Zo. Zoals gezegd vandaag bezig geweest om het frame verder af te maken. Nu weet ik weer waarom ik telkens uitstelde, wat een drama! Alles tot op de milimeter afgemeten, maar toch past het op de 1 of andere manier slecht in elkaar. Daarnaast een paar hele kromme planken en dan was er ook nog 1 met een ronde donkere plek in het hout en bij de minste of geringste druk spleet de plank in 2en gloeiende gloeiende! Toch wat vorderingen gemaakt en het lastigste is nu wel gebeurd. Ik heb nu nog een plank of 6 nodig om het af te maken (verbazingwekkend hoeveel hout er eigenlijk in gaat zitten, al met al toch € 150,- lichter :-X).

Al met al zal ik blij zijn als het staat, ben een pietje precies en als het niet wil zoals ik wil dan wordt ik altijd bijzonder gefrustreerd. Daarnaast ben ik geen timmerman, maar goed, het ding wordt praktisch en stevig zat dus uiteindelijk zal het wel loslopen allemaal :P

Heb nu ff geen zin in foto's maken, maar zal morgen mijn best doen ;D
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 22 juli 2012, 20:23:03
En de foto's:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Eerste_fase_deel_2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Eerste_fase_deel_2_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Eerste_fase_deel_2_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Eerste_fase_deel_2_2.jpg)

Het heeft wat voeten in aarde gehad, zie namelijk 1 van de eerste foto's van dit topic en zoek dan de verschillen ;D. Door een verbouwing in huis (babykamer) en een verbouwing van de zolder (studeergedeelte) moesten er wat spullen (op een andere manier) opgeslagen worden. Nu ben ik een zeer georganiseerd mens, dus bijna alles is inmiddels georganiseerd. Blijven wat restanten die nog goed opgeruimd moeten worden.

Dan het andere, wij hebben echt een schitterend huis met vele voordelen die gewone huizen niet zo gauw hebben, maar de zolder is een crime. De trap zit in het midden, er is maar 1 dakraam wat nou net naast mijn baan moet zitten (natuurlijk :P), dan zijn er natuurlijk de schuine daken (maar die heeft bijna iedereen wel). Dus, raam blijft vooralsnog, wordt straks wel een keer vervangen door een elektrisch exemplaar en een 2e zal er nog wel een keer bijkomen (zo praat ik het maar goed :P). Voor de rest kom ik aardig uit met de ruimte, alleen vereist het wat improviseerwerk. Maar, improvisatie kenmerkt de marinier, dus dat komt wel goed ;)

Goed, nu nog ff afmaken dus...
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Ferry As op 22 juli 2012, 20:50:42
Ga je een bergbaan maken ?  De ski´s staan er al.....

Tja, wat je onder georganiseerd verstaat  ;D.     Doe eens een paar dozen open  ;)

Maar zonder gekheid, de tafel ziet er op zich goed uit met die half hout verbindingen.

Wat ik nog niet helemaal voor me zie is hoe je er overal bij gaat komen.....   ::)

Succes,

Ferry
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 22 juli 2012, 20:55:20
Ha, dá zijn geen ski's jonge! Da's 1 van mijn vliegers ;D

Tsja, ik denk dat er in een doos of 12 treinspullen zitten en daarnaast weet ik precies in welke doos wat zit, het gaat alleen om de losse zooi, die heeft nog geen definitieve plek.

Anyway, overal bij komen is geen probleem, kan toch klauteren? En anders onder de baan. Trouwens, bij mij gaat er toch niks mis ::) :P ;D
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Ferry As op 22 juli 2012, 21:00:16
Yeah, right.  ;D

Ik hoop dat je fysiotherapie in je verzekeringspakketje heb zitten ivm je rug...  8)

Wat zal ik zeggen.... Ben blij dat ik met modules werk...

Als je daar eens wat van wil zien, stuur maar een PB.

Enniewee, succes met de verder bouw !

Grt.

Ferry


Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Henk H op 22 juli 2012, 21:02:55
Ferry,

Niks geen PB's, gewoon foto's in je bouwtopic plaatsen ;D

gr. Henk
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Ric op 22 juli 2012, 21:18:04
volledig mee eens Henk ;D

Grt. Ric
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Henk H op 23 juli 2012, 09:00:26
Hallo Tomasso,

Ik heb net nog even je foto's van de onderbouw bekeken.
Als ik het zo bekijk, krijg je toch problemen met de toegankelijkheid op deze manier.
Het is nog niet te laat om de overstap te maken naar modulebouw ;D
Wat Ferry ook reeds aangaf, je kunt er veel gemakkelijker bij.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/module_003_46.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/module_003_46.jpg)
Dit is een foto van 1 van onze module's, o.a. het solderen van draden (wisselaandrijvingen en CVL's) is op deze manier een makkie.

gr. Henk
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 02 oktober 2012, 22:21:25
Vandaag nog even bezig geweest met de baan. Best lastig zo'n traphekje dat behoorlijk in de weg staat. Desalniettemin, met veel passen en meten komt het dan toch goed:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_10_02_Klussen_met_Emma_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_10_02_Klussen_met_Emma_1.jpg)

Emma wilde papa natuurlijk ook helpen met zagen en meten en liep daardoor de hele tijd voor mijn voeten, dus dacht ik, laat ze maar lekker ergens timmeren waar ik er geen last van heb ;D. Een plankje gepakt, daar tig koperen spijkertjes in geslagen en daarna mocht zij ze er in een hoekje op zolder verder in slaan. Nou, helemaal fantastisch dus, ruimte voor papa en toch lekker samen klussen (y)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_10_02_Klussen_met_Emma_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_10_02_Klussen_met_Emma_2.jpg)

Nog 3 plankjes en dan is het frame klaar! Doe ik donderdag denk ik... Eindelijk, wat een rotklus >:( :P
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Viktor op 03 oktober 2012, 07:24:21
Gaat iedereen nou z'n kinderen showen op BNLS? ;D
Ziet er vanaf hier goed uit hoor ;)

gr. Viktor
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 03 oktober 2012, 10:27:17
Ja, vandaag mag ze met de kettingzaag spelen. Dat worden vast interessante foto's ;D
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Railroadtycoon op 03 oktober 2012, 10:33:19
eh, hebben we het al niet eerder over "kettingzaag", ect gehad en werd er toen niet "gezamboniet" ??? ???

Allie
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 03 oktober 2012, 10:37:40
Ja, maar dit is MIJN topic en als je mij wat beter kent is 90 % geouwehoer en 10 % informatie waar je echt wat mee kan (zoals van zo moet je het niet doen) :P Dus ouwehoeren is bij mij nooit een probleem (y)
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Railroadtycoon op 03 oktober 2012, 10:38:52
 (y)
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Beached op 03 oktober 2012, 10:54:54
Jamaar, jamaar dan is de info moeilijk te vinden tussen het geouwehoer enzovoort... ;)

En verder, het ziet er goed uit. (y)
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 03 oktober 2012, 13:57:54
Dan maar geen info meer ;D


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Hans Reints op 03 oktober 2012, 14:06:56
Dan moet de werkplaats maar weer terug komen. Alleen info, geen ge-OH

Maar ja, verkeerde draadje en verkeerde mensen :'(
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: ex44 op 03 oktober 2012, 14:14:48
Citaat van: Kras
verkeerde draadje en verkeerde mensen

Absoluut! Maar 't bevalt me hier wel.
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Eelco Storm op 03 oktober 2012, 14:25:48
Maar ja, verkeerde draadje en verkeerde mensen :'(

Zeker weten. Als Tomasso Koning OH is, ben ik de kroonprins...  ;D ;D

Dan maar geen info meer ;D

Info is echt zooooo vorige eeuw....  ;D ;D
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Railroadtycoon op 03 oktober 2012, 14:53:56
Absoluut! Maar 't bevalt me hier wel.

 ;D ;D
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Marty op 03 oktober 2012, 15:38:25
slotje.... slotje..... slotje
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 03 oktober 2012, 21:37:20
Zeker weten. Als Tomasso Koning OH is, ben ik de kroonprins...  ;D ;D

Jaja, heb het anders niet van een vreemde 'kroonprins' :D
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 03 oktober 2012, 22:27:45
Goed, na al die onzin een serieuze vraag. Ik wil graag stoomlocs op mijn baan laten rijden, maar sommige locs (zeker sommige van philotrain of djh/modelloco) kunnen niet door elke bocht of elk wissel. Nu wil ik bij het bouwen van de baan van het minst rijdende model uitgaan en ik hoor links en rechts dat de ns 6300 wel echt een drama ding is. Welke bochten en welke wissels zijn er nodig om dit nog fatsoenlijk te laten rijden (m.a.w. Wat is het minimum waar dit ding nog doorheen gaat)?

Als uitgangspunt heb ik rocoline rails in gedachten, vanwege het mooie uitgebreide railplan, maar zeker ook vanwege de prijs. Mocht iets anders handiger/beter/mooier zijn dan hou ik me aanbevolen.

Dus, wie oh wie kan me er wat zinnigs over vertellen?

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Gert Arkema op 04 oktober 2012, 12:17:57
De NS 6300? da's inderdaad een dramading voor een boog; boogstraal 2 meter of meer en dan maar hopen dat-ie er doorheen komt. Je mag die van mij wel eens lenen, dan ben je gelijk een illusie armer  :-X  :-\ .

Eerlijk gezegd is het gedrag van stoomlocs voor mij de reden geweest om alleen maar rechtuit te willen. Dus een modulebaan, dus vriendjes zoeken om verder te komen dan 2 meter naar links en 2 meter naar rechts.
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 04 oktober 2012, 13:38:35
Heb 2 meter 11 ter beschikking dus dat zou moeten lukken... Oh ja, modulebaan, hmmm...
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Gert Arkema op 04 oktober 2012, 13:46:19
Ik las net terug en zag dat ik niet de eerste was die de suggestie deed...  ::)
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 04 oktober 2012, 14:06:54
Nope, ik schijn echt iets ongehoords te doen in modelbouwland. Nou ja, ben ook vrij ongehoord :P

Maar ruim 2 meter is dus nog wel te doen, dat worden dan idd. fikse boogstralen. Eens kijken of ik daar een leuk baanplan bij kan vinden.
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Bert van Gelder op 04 oktober 2012, 14:36:22
slotje.... slotje..... slotje

Nee, doen we niet. Zal ik 'm naar Ditjes-en-datjes verplaatsen? Komt 'ie in de categorie naast Solberingen... ;)

Gr, Bert
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Railroadtycoon op 04 oktober 2012, 14:40:52
De NS 6300? da's inderdaad een dramading voor een boog; boogstraal 2 meter of meer en dan maar hopen dat-ie er doorheen komt....

Een Br95 kan ook door redelijk acceptabele bogen. Is het frame dan ongeschikt om de koppelassen een beetje te verschuiven?

Allie
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Eelco Storm op 04 oktober 2012, 14:43:47
Nou ja, ben ook vrij ongehoord :P

Dat is ook een beleefde manier om te zeggen dat niemand naar je luistert..  ;D

Maar waarom wil je een 6300? Dat is toch een ontzettend suffe loc?
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Gert Arkema op 04 oktober 2012, 15:13:36
Allie, het is een dramaloc omdat het niet alleen de 4 koppelassen zijn die de boog bepalen, ook het voorste draaistel doet mee. Als het voorste draaistel ook maar iets zwenkt komt een wiel hiervan tegen de leibanen aan en, vanwege de elektrisch geleidende constructie van de hele loc, met spetterend vuurwerk tot gevolg. Daarnaast hebben de assen vrij weinig speling om axiaal tov het frame te verschuiven.
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Railroadtycoon op 04 oktober 2012, 15:18:21
OK, antwoord duidelijk. Weet ik dat ik deze versie van de 6300 dus niet moet kopen. Heb nl wel bochten in de baan  8)

AllIe    ;D
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 04 oktober 2012, 15:54:41
Gert, is dat tegen het binnenliggende drijfwerk of ook tegen de buitenste leibanen (of allebei)? Er is namelijk ook die versie zonder binnenliggend drijfwerk en ik las dat met name dat het probleem was.

En die 6300 is waanzinnig mooi van sufheid, dus hebbe hebbe hebbe
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Ivo tB op 04 oktober 2012, 22:11:20
Tom,

Beide is het probleem. Kijk voor foto's van Gert zijn oplossing in mijn draadje 6300 met binnenliggend drijfwerk. Het probleem bestaat zowel bij de binnenliggende als de buitenliggende leibanen. Wat ik alleen niet weet in hoeverre de ''nieuwe'' 6300 van DJH daarop is aangepast. Volgens mij liggende cylinders en daarmee de leibanen daar weer iets verder naar buiten.

mvg,
Ivo

P.S., ben ik er een dagje niet is er weer driftig geveegd en een draadje 2 keer op slot gezet. Je kan ook nooit meer weg  ;D ;D
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 04 oktober 2012, 22:15:40
Ja precies, ik had je draadje gelezen maar zag ook dat Gert de ophanging van de bogie had aangepast (en daardoor had ik goeie hoop).

Wat betreft dat vegen, dat ligt eens een keer niet aan mij, heb me echt voorbeeldig gedragen al zeg ik het zelf ;D
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Eelco Storm op 04 oktober 2012, 22:21:55
Ja, jij laat de kroonprins daarvoor opdraaien...  ;D
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 04 oktober 2012, 22:25:42
Ben vandaag van de troon gestoten ;D
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Gert Arkema op 04 oktober 2012, 23:35:30
Het probleem ligt zoals Ivo zegt. De nieuwe is wel aangepast, maar enkel door de cylinders een eind naar buiten te plaatsen. Dan krijg je weer een op zich slanke loc met 'fietstassen' opzij. Daar heb jij, Tomasso al ervaring mee, want de NS 3900 is door DJH net zo aangepast en dat heb jij weer ongedaan gemaakt ( en je dus de boogproblemen weer op de hals gehaald  ;D )
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: roadster36 op 04 oktober 2012, 23:48:47
Tom,
ik heb hem zo uit de kit in elkaar geflikerd en rijd redelijk door de bogen.
echter de min straal heb ik nog niet bekeken.
Ik kan hem zaterdag wel ff meenemen , als jij bochtjes meenemt?
Gr Jan
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-WRKF6RMT-D.jpg)
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 05 oktober 2012, 00:46:08
@ Gert, Oke, dat is dus de oplossing. Tsja, met die 3900 was dat nog wel enigzins op te lossen omdat het cilinderblok recht staat, maar met de 6300 en het gekantelde cilinderblok wordt het weer een ander verhaal...

@ Jan, neem het hoe dan ook maar mee, wil het ding wel eens zien rijden. Maarre, heb nog geen rails, dus dat moeten we daar eens even bekijken dan, ze hebben vast wel iets (een baan) waar we het kunnen testen (en ik neem wel een stuk flexrails mee)...
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 07 oktober 2012, 12:02:30
Zo, gisteren 2 type 6300's zien rijden, namelijk de eerste versie en de 2e versie zonder binnenliggend drijfwerk en met iets naar buiten geplaatste cilinderblokken. Ik moet zeggen dit het veel minder storend is als bij de 3900 waar het, zoals Gert al zei, meer op fietstassen leek. Ik vond dit een redelijk beschaafde oplossing en ik moet eerlijk zeggen dat de rijvaardigheid me alles meeviel. Zelfs op krappe fleischmann wissels reed de loc prima door zonder kortsluiting of ontsporen. Dat gaf dus meteen te denken over de radius van de nog te plannen boog, deze moet wel groot zijn, maar hoeft ook weer geen astronomische proporties aan te nemen. Dat komt dan ook wel goed. Tegen de tijd dat ik mijn eerste boog daadwerkelijk ga aanleggen nodig ik Jan en Gert allebei nog eens even uit, zodat we het aan den lijve kunnen ondervinden.

Al met al een hele leuke dag waar ik nog lekker even met Jan en Leen, maar ook nog met Ivo en vele anderen heb kunnen kletsen en mooi de kunst heb kunnen afkijken. Heel erg leuk!


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: St00mboy op 07 oktober 2012, 12:27:59
Jij had toch ook nog foto's gemaakt? Krijgen we die nog te zien?

M.b.t. de krappe bogen en de geringe ruimte voor de bogie tussen de cylinders. Zou het een oplossing kunnen zijn om de cylinders aan de achterkant iets af te vijlen of, erger nog, om ze aan de bogie vast te maken i.p.v. aan het chassis. De vraag is wat er gebeurt en hoever de bogie kan draaien zonder problemen voor de crosshead/leibanen vooral als je de connecting rod wat extra zijspeling kan geven.

Leen.
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Gert Arkema op 07 oktober 2012, 13:29:43
Whoei, da's wel een heftige oplossing Leen. De cylinders aan het draaistel vastzetten levert een enorme kier op tussen cylinderblok en voetplaat, verder zie je dan ook het cylinderblok bewegen bij elke oneffenheid die het draaistelleke neemt. En dat terwij één van de leuke eigenschappen van een stoomloc is ( vind ik) dat je een vrij groot apparaat ziet rijden waarvan maar vrij kleine elementen bewegen. Teveel flexibiliteit doet dat effect teniet. Voorlopig houd ik het bij mijn verschoven-draaistel-draaipunt-oplossing.
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 07 oktober 2012, 13:36:50
Oh ja, foto's. Eigenlijk helemaal niet zoveel gemaakt, maar zal ze er zo snel mogelijk op zetten. En heb de 6300 nog niet, dus moet daar dan nog eens naar kijken. Maarre, kan al een hoop opvangen met een goede ruim aangelegde baan, dus wie weet zijn aanpassingen niet echt nodig. De tijd zal het leren... Overigens, dat truukje van Gert helpt ook al aardig. Al met al zal het wel goed komen.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: St00mboy op 09 oktober 2012, 10:41:35
@Gert
Het zou ook mijn voorkeur niet hebben hoor, maar als je verschoven draaistel niet genoeg is, en je niet anders meer kunt....
Soms zijn de toleranties zo klein, en een bijna horizontale cylinder heeft het ook niet helemaal.
En misschien valt het wel mee als je het op een goed gelegde baan ziet rijden, dat vraag ik me wel af.

Leen.
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Gert Arkema op 09 oktober 2012, 11:45:31
Ene F. Dilz heeft het gevaarte eens in knikframe uitgevoerd. Ik zou me kunnen voorstellen dat cylinderblok, draaistel en voorste koppelas één deel vormen, de andere koppelassen deel 2 en het achterste draaistel deel 3. Maar dan moet je de koppelassen koppelen dmv tandwielen, want de koppelstang moet in dat geval gedeeld worden uitgevoerd met een soort schuifdeel om het knikken op te vangen. En dan werkt-ie niet meer ordentelijk. Daarnaast steekt bij de bouw van de loc de afstelling van de koppelassen errug nauw, da's nog een moeilijkheidsgraad erbij.

Ik weet nog wel een oplossing, maar daar zal Tomasso minder blij mee zijn; koop&bouw een 6200.
Overeenkomst ; het zijn allebei kolenbakkenlocs
Voordeel 1; makkelijker bouwen, Roco BR 93 onderstel
Voordeel 2; makkelijker bogen nemen, Roco BR 93 onderstel
Voordeel 3; de 6200 kwam nog es ergens in NL en niet zoals de 6300 vooral in Limburg.
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Eelco Storm op 09 oktober 2012, 11:51:46
Die zelfde Dilz bouwt Indonesische 1F1 locs die hij door krappe bogen weet te jagen..  ;D Da's beter spul dan zo'n 6300.

Zo'n 6200 is zeker alleen van Philotrain verkrijgbaar? Een NS 9500 is dan ook een optie, alhoewel die misschien iets minder breed inzetbaar is. Dido komt er tzt ook mee.
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Ivo tB op 09 oktober 2012, 11:53:30
Maykel Kastelijn is ook bezig met een etsplaat voor een knikframe. Volgens mij inclusief nieuwe messing cylinders. Alleen of dat al productierijp is weet ik niet. Ik heb wel al verschillende etsen daarvoor gezien.

Overigens denk ik dat je ervoor moet zorgen dat dat knikframe alleen nodig is in een schaduwstation of zo. Ik verwacht anders niet dat dat er nog enigzins modelmatig uitziet. Net zoals sommige oplossingen voor TEE treinstellen, waarbij de draaistellen tussen de wanden liggen en er dan aan de onderkant stukjes wand naar buiten draaien. Ik dacht dat Marklin/Trix een dergelijke oplossing had gemaakt voor een SBB TEE.

mvg,
Ivo
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 10 oktober 2012, 16:50:16
Ik heb een breedte van 2 meter 12 ter beschikking. Naar wat ik gezien heb moet het binnen die ruimte lukken om de loc door een bocht (en waarschijnlijk zelfs nog een binnenbocht) te krijgen.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 18 oktober 2012, 00:01:43
Wooohooooooo! Vandaag het frame helemaal afgemaakt! Wat heb ik een hekel aan houtbewerking zeg! Altijd maar alles opmeten, passen, zagen, al dat gedoe. Heel blij dat dit klaar is! Maar, erg blij met het resultaat! (Getuige al die uitroeptekens ;D)

Straks de platen voor bovenop aanschaffen en dan begint er eindelijk iets van de grond te komen (y)

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Martin Welberg op 18 oktober 2012, 00:15:14
Moejt late doen  ;) ;D
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 18 oktober 2012, 00:40:54
Jij ben vast hartstikke duur ;D


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Martin Welberg op 18 oktober 2012, 00:42:02
Valt wel mee  ;)
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 18 oktober 2012, 00:43:54
Nou, bomen zat in ieder geval, dus hout genoeg ;D


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 26 oktober 2012, 19:02:11
Vanmiddag zat ik eens te brainstormen over de bovenkant van de baan. Aangezien ik het eigenlijk zonde vind om nog meer duur hout te verspillen heb ik, naar aanleiding van andere topics hier op dit forum, eens zitten denken aan karton. Voordeel is dat het gratis is, dat het ontzettend licht is, dat het stevig genoeg is om alles te kunnen dragen (wat weegt wat scenery en wat weegt tenslotte een trein), dat het supermakkelijk te verwerken is, nadeel is dat je er niet zomaar een servo op kan spijkeren/schroeven of wat dies meer zij.

Dus nu is mijn vraag eigenlijk, is het handig en verstandig om het op die manier te gaan doen en is het eigenlijk wel mogelijk om er iets degelijk aan te bevestigen, zoals bijvoorbeeld wisselaandrijvingen, etc. (aan de onderkant)?
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Ferry As op 26 oktober 2012, 19:07:35
Op de plek waar wat bevestigd moet worden een stukkie multiplex aan de onderkant lijmen.
Zou moeten kunnen. Of het echt stabiel is / blijft is wat anders.....  ::)  ::)

Hangt ook af wat je wil vastzetten.

Grt

Ferry

Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Eelco Storm op 26 oktober 2012, 19:09:34
Grote klodders lijm, is eigenlijk het enige wat ik kan bedenken...

Is het gat in de begroting zo groot dat er echt geen geld is voor hout? Al was het alvast maar een deel?
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 26 oktober 2012, 19:43:45
Breek me de bek niet open over de fiscus. In de brieven die je krijgt staan zelfs geen excuses, alleen de zin dat er fouten gemaakt zijn en of we het (het liefst) gisteren nog, even willen terugstorten. Alsof ik de fout ben in gegaan gloeiende gloeiende. En dan laat je al je aangiften ook nog door een gerenommeerd accountantskantoor afhandelen waar nota bene gezegd wordt dat ze er hooguit een paar honder euro naast kunnen zitten. Blij dat ik het bedrijf van de hand heb gedaan. Nee, makkelijker kunnen ze het niet maken bij de belastingdienst, vervelender wel.

Maar goed, we zijn gelukkig persoonlijk niet failliet, alleen is al het spaargeld nu wel aan de beurt. Dus, tijd voor creativiteit (da's dan wel weer leuk). Daarnaast was ik het hout ook zat, al dat gedoe met die stomme zaag. Wil gewoon iets wat makkelijk te verwerken is en daarnaast zag ik hier toch leuke baantjes voorbij komen geheel of gedeeltelijk uit karton gemaakt. Aan de stevigheid bovenop zal het niet liggen, maar iets waar kracht op komt te staan zal toch degelijk bevestigd moeten worden. Wat dat betreft is een stukje hout onder dat soort delen geen gek idee.
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Beached op 26 oktober 2012, 23:42:10
Ik zou voor de onderbouw van de rails toch maar wat triplex aanschaffen. Ik had jaren terug een baan gebouwd met 3mm MDF, en daar kreeg ik na een jaar of twee aardig spijt van. voor de landschapsbouw gebruik ik wel piepschuim dat ik her en der gratis bij elkaar heb gescharreld. Ik heb een module gebouwd met onder de rails 16mm multiplex, om de 300mm ondersteund en met de scenery van piepschuim met een dun laagje gips. De module heft al heel wat honderden km's op de klok en de scenery en railbedding is nog in top conditie.

Wat misschien nog zou kunnen is om de onderbouw van een laag dik(100mm+) piepschuim te maken als je ergens gratis piepschuim vandaan kan krijgen. Dempt ook meteen het geluid en is best stevig mits goed ondersteund.

mvg,
Rick
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: St00mboy op 26 oktober 2012, 23:53:00
Ik ben al net zo'n liefhebber van het gedoe met hout als jij en ben zoals je weet al een hele tijd bezig - ondertussen steeds smoesjes verzinnend om wat anders te gaan doen - om mijn baan  rond te krijgen. Toch wordt het gewoon hout.
Mdf, zachtboard, karton en weet ik veel heeft nu eenmaal niet de goede eigenschappen van triplex/multiplex.

Ik heb zelfs in een blad gezien dat ze een baseboard maakten van piepschuim, ja dan wel dat lichtblauwe, maar of dat nou echt minder werk is?...

Gewoon doorbijten, en als je het te duur vindt 's nachts op de bouw gaan kijken.  ;D

Leen.

Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Johan Vermij op 26 oktober 2012, 23:58:45
Jij ben vast hartstikke duur ;D

Nou ja, als jij vanaf februari tot oktober er over doet en Martin het in een weekend in elkaar knikkert, dan is Martin vast goedkoper  ;D
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 27 oktober 2012, 00:01:56
HA, da's een mooie ;D

Oké, toch hout dus. 16 mm vind ik wel erg dik, dat moet wel dunner (niet döner, want daar zitten poep bacteriën op :P) kunnen lijkt me en dan lijkt me wat ik bij jou gezien heb Leen wel prima, 9 mm dik. Nou ja, dan maar in fase's, plaatje voor plaatje.

Omdat de baan uit in ieder geval 2 lagen gaat bestaan is het ook wel fijn om wat dunner materiaal te nemen, dat is wat bewerkelijker en er blijft tussen de lagen meer ruimte over. Goed, waar is er hier een bouwterrein...
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 23 november 2012, 22:18:35
Zo, de kogel is door de kerk. Wilde eigenlijk multiplex platen, maar dat hout is gewoon te duur. Daarnaast heb ik diverse banen van clubleden bekeken en die gebruiken eigenlijk meestal MDF met het voordeel dat het zich goed laat verwerken zonder problemen. Het zal dan uiteraard niet dat dunne 3 mm werk zijn, of de 9 mm van het multiplex wat ik in gedachten had, maar 12 mm dikte hebben. Vooruit maar, dat is dan maar zo... Morgen maar eens ff shoppen! (y)
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: ex44 op 23 november 2012, 22:23:04
Als dat maar goed gaat....
*Kopfschüttel*
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 23 november 2012, 22:58:16
Wat dan? Zo erg is dat mdf toch niet?
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Ferry As op 23 november 2012, 23:05:38
Hm hm....

Nogal zwaar, werkt nogal, met die dikte wat lastig te bewerken...

Kom eens hier langs voordat je begint, misschien krijg ik je nog "om"   ;)

Grt

Ferry
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: ex44 op 23 november 2012, 23:07:24
Nee... kweenie, ik ben geneigd te zeggen dat het de neiging heeft krom te trekken, vooral icm vocht(ige omstandigheden)... voor zover ik uit eigen ervaring kan zeggen. Ik geef persoonlijk de voorkeur aan multiplex, maar misschien ben ik ouderwets... ::)
Laat ik het zo zeggen, ik heb het geprobeerd en toch teruggekeerd naar multiplex. Misschien meer mensen met (andere) ervaringen?

Groet,
Jan
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: charp op 23 november 2012, 23:16:20
Niet om het een of ander maar in de Duitstalige literatuur over het bouwen van modelbanen (o.m. "Werkstattbuch Modellbanhbau" van Bernard Stein) wordt het gebruik van MDF ten zeerste ontraden.

Peter
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: ronald1956 op 23 november 2012, 23:23:25
Ja ,ik had precies zo'n frame staan op zolder , maar dan met het toendertijd gebruikelijke spaanplaat (is dus vergelijkbaar met MDF) .
Is wegens kromtrekken en te hoog gewicht nooit afgekomen en ondertussen weer afgebroken .
Ben nu bezig met een aantal modules .
Met modules kan je ook een grote vaste baan maken die eventueel toch verhuisbaar is .
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 23 november 2012, 23:48:30
Gloeiende gloeiende... Ben dat hele stomme geldverslindende houtwerk nu al spuugzat. Raar ook dat het 'vroegah' gewoon goed ging met spaanplaat terwijl alles nu met hightech materialen zou moeten omdat het anders fout zou gaan, waarbij we 'vroegah' niet anders wisten en deden. En eerlijk gezegd voldeed dat voor die tijd prima. Ik krijg dan soms ook meer het idee van een (in dit geval bouw)hype die gevolgd moet worden, want anders zou je er niet meer bij horen. Maar goed, aan de andere kant, het is ook een eenmalig iets en dat wil ik niet fout doen, dus dan maar liever goed. En als er tegenwoordig andere ervaringen zijn met mdf en spaanplaat tsja, wie ben ik dan om het tegen te spreken. Het zal wel aan de nieuwere huizen liggen, die zijn blijkbaar allemaal koud, vochtig en tochtig en dat had je vroeger natuurlijk niet...

Wat betreft dat argument van het lichte hout, dat heb ik meer gehoord maar daar zie ik het nut niet van in. Alsof ik er dagelijks mee door huis rond ga sjouwen ;D Dat zal misschien meer voor modulebouw van toepassing zijn, maar dat doe ik in dit geval natuurlijk niet. Alleen kost multiplex het drievoudige van mdf, dus dan maar plaatje voor plaatje gloeiende gloeiende. Goed. Multiplex it is. Morgen 1 plaatje multiplex halen...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Ferry As op 23 november 2012, 23:52:09
maar verder is dit een hele ontspannende hobby.....  8)

Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 23 november 2012, 23:53:13
Dat wel...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: charp op 23 november 2012, 23:53:49
Het wordt aanzienlijk minder begrotelijk als je alleen maar multiplex gebruikt daar waar de rails komt te liggen.

Peter
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Ferry As op 23 november 2012, 23:54:28
Komt best goed ! Succes morgen  ;D

Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 24 november 2012, 00:09:53
Nou zie ik ook nog 2 soorten multiplex, namelijk hardhout en populieren. Welke moet ik hebben?


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: tinus op 24 november 2012, 00:11:03
Hardhout is wat goedkoper, en populieren iets lichter in gewicht.

Wat is overigens de rastermaat van je frame?

Tinus.
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 24 november 2012, 00:16:09
50 x 50


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: ronald1956 op 24 november 2012, 12:33:56
Populieren is de goedkopere soort.
Die hardhouten soort is duurder en zwaarder.
Berken is de lichtste van de drie , maar de prijs is hoger en ongeveer vergelijkbaar met die hardhouten variant

Zie bv ook de nieuwe Gamma folder : http://www.gamma.com/actie/
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: tinus op 24 november 2012, 14:37:24
Gamma, daar wil je toch niet gezien worden!!!

Zie even de plaatdiktes in de folder.

Tinus.
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: ronald1956 op 24 november 2012, 15:05:57
9mm Berken ,wat is daar mis mee ?
Je hoeft er ook niet te kopen , maar wel mooi voor prijs vergelijk .
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: tinus op 24 november 2012, 16:01:21
Precies, en hardhout 18mm.

Dus een beetje scheef vergelijk.

9mm moet idd genoeg zijn bij een raster maat van 50*50.

Tinus.
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: ronald1956 op 24 november 2012, 19:25:36
Precies, en hardhout 18mm.

Dus een beetje scheef vergelijk.


De prijs staat aangegeven voor 12mm , beter lezen dus.

Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: frederik19630 op 24 november 2012, 20:41:29
In de varianten die ik heb is populieren multiplex veruit superieur aan de hardhouten variant.

Soepel in de verwerking (geeft prettig mee), en goed vlak. Beide is met hardhout een stuk minder.

Bij dezelfde dikte was populier wel 2 keer zo duur

fred
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: ex44 op 24 november 2012, 20:48:54
Ik ben wel benieuwd naar wat het nu geworden is. Massief eiken misschien? ;D
Of zit Tomasso nog met z'n neus in de foldertjes?
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 25 november 2012, 21:01:49
Zo, ik zat eerst te denken aan teak of kersenhout. Notenhout viel al meteen af omdat het wat te veel voor ouwe lullen is. Uiteindelijk toch vier platen multiplex van 9 mm dikte gehaald van african blackwood.

Dan was er nog een klein probleempje. De platen, die 244 cm x 122 cm waren, pasten wel door het eerste trapgat, maar niet door het 2e. Dus, platen op de babykamer gedumpt en nagedacht wat nu te doen. Uiteindelijk de babykamer leeg getrokken en genoeg ruimte gecreëerd om de platen over de lengte door midden te zagen. Zo gezegd, zo gedaan. Heb nu acht stroken van 244 cm x 61 cm. Nu liggen de platen eindelijk boven en ligt het eerste stukje rails er op. Ain't that cool or what!?

Moest er wel een prijs voor betalen. Mijn vrouw vond het nodig dat ik de babykamer helemaal schoonmaakte, wat betekende alles stoffen en zuigen, ramen wassen etc. Toen ik eenmaal bezig was kon ik volgens haar ook wel even de kamer van Emma meepakken. Zo gezegd, zo gedaan, uurtje gezaagd, 3 uur schoongemaakt. Vrouwen...

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Ferry As op 25 november 2012, 21:06:12
Mooi, als ik weer eens moet opruimen dan weet ik je te vinden.... jij hebt ervaring  ;)

Maarre, foto´s ?

Het eerste stukje spoor willen we natuurlijk graag zien !

Succes

Ferry
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: ex44 op 25 november 2012, 21:08:59
African blackwood! Hoe kun je dàt nou doen! Je had azobé moeten nemen!
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 25 november 2012, 21:12:32
Cheap ass hout komt hier niet in natuurlijk... Foto's volgen asap! Enne schoonmaken heb ik al genoeg gedaan voor het eerstvolgende jaar gloeiende gloeiende ;D


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Marc tramt op 25 november 2012, 21:40:59
Goede les; altijd buiten zagen. Heb ik ook geleerd na een metertje MDF-zagen op zolder, een zandstorm in de Sahara was er niets bij.  ;D uurtje pauze genomen om het stof te laten neerdalen en toen stofzuigen.
Overigens ideaal zaagweer vandaag. Zagen zonder vegen.  ;D

Was geloogd massief eiken niets voor jou?  8)
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 25 november 2012, 22:40:35
Heb er wel aan gedacht :D Enne buiten zagen was geen optie. Hebben de platen met veel moeite met zijn 2 en door het trapgat gewrongen (mijn kleine broertje en ik), en kon ze onmogelijk weer naar beneden krijgen in m'n eentje. Tsja, dan blijft er weinig te kiezen over. Was anders idd mooi weer geweest ;D


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Martin Welberg op 26 november 2012, 00:13:55
Ja ja negerhout ;) ;D nog nooit gezien dat spul, wel veul lagen hoop ik..
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 26 november 2012, 07:56:13
17 laags. Voor 18.000 euro per m3 mag je wel wat verwachten dacht ik zo ;D


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 26 november 2012, 13:14:06
Zo, foto's:

Lekker maagdelijk nog

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6826.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6826.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6831.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6831.jpg)

En Emma wilde graag wat huisjes en boompjes, dus die ff uit een doos gehaald en at random neergezet. Resultaat, 1 blije dochter:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6833.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6833.jpg)

Goed, volgende plan is het baanplan. Geen idee wat ik ga doen. Daarnaast ook geen centimeter rails overigens, weet nog steeds niet welke rails ik ga gebruiken. Denk iets met bielzen...
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: tothebeach op 26 november 2012, 13:22:10
weet nog steeds niet welke rails ik ga gebruiken. Denk iets met bielzen...
Die heb ik ook!! En dat werkt best wel prettig. :)

Groet,
Michel
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Marc tramt op 26 november 2012, 13:42:22
Alleen zo een plastic tunneltje van 30 cm lang ontbreekt nog.  ;D

Anyway, herkenbaar tafereeltje, zo een Multimausende dochter  (y). KLIK (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,12375.msg640257.html#msg640257).

(En oh ja, van die van mij is haar tweede naam Emma (tot zover mijn persoonlijke bekentenissen.....)
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 26 november 2012, 19:26:32
Alleen zo een plastic tunneltje van 30 cm lang ontbreekt nog.  ;D

Anyway, herkenbaar tafereeltje, zo een Multimausende dochter  (y). KLIK (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,12375.msg640257.html#msg640257).

(En oh ja, van die van mij is haar tweede naam Emma (tot zover mijn persoonlijke bekentenissen.....)

Mooi hè die dochters! Emma, tsja, blijft een mooie naam. En dat tunneltje was echt het eerste wat de deur uit ging, al het andere zag ik nog wel mogelijkheden voor ;D

Trouwens, rails wordt een combinatie van bielzen en railstaven waarschijnlijk, maar ben er nog steeds niet uit...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: ex44 op 26 november 2012, 20:20:10
Dat ziet er solide uit. Had je met waaibomenhout nooit voormekaar gekregen. Volgende keer  spoorbomenhout?

Groet,
Jan

PS Ik heb drie dochters en m'n vrouw twee, maar d'r zit geen Emma bij. Daar staat tegenover dat in de jaargangen Bahn & Modell, die bij mij op de plank staan, ooit een soort prijsvraag in staat waarbij je een meeuw, Emma genaamd, moest zoeken. Dat is toch ook wat?
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 26 november 2012, 22:59:33
Het moet niet gekker worden met jou ::) :P ;D
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: charp op 27 november 2012, 00:58:47
Even snel geteld moet Jan zeven gebruiksaanwijzingen uit z'n hoofd onthouden. Daar komt bij dat er elk jaar een nieuw addendum verschijnt. Ik heb mijn handen al vol aan een ! Veel respect, Jan  :).

Peter

P.S. ik vergat nog twee schoonmoeders, waarvan er een al eerder ter sprake is geweest  :D.
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: roadster36 op 27 november 2012, 02:09:14
gebruiksaanwijzing heb ik er niet bij gekregen.
En als je denkt dat je hem hebt istie al weer hopeloos verouderd.
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: ex44 op 27 november 2012, 10:29:20
Improviseren is het sleutelwoord. En plannen is goed, dan weet je in elk geval hoe het niet zal gaan.
En schoonmoeders... ach 't is net als het weer, altijd wat te zeuren.
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 06 februari 2013, 21:47:09
Ik heb veel nagedacht en gekeken en ben er nu dan toch uit. Voor de rails ga ik kiezen voor Peco code 75. Mooie fijne rails en ook niet al te duur (altijd mooi meegenomen). Heb echt heel lang aan Roco lopen denken, maar dat is het toch niet geworden, Peco is een stuk fijner en daarmee ook realistischer. Ga binnenkort eens een wisseltje aanschaffen om te kijken hoe en wat. Kan eigenlijk niet wachten totdat ik hem in mijn handen heb, het eerste tastbare stukje van mijn modelbaan (de rest was alleen maar hout, dat telt niet, ellende ;D)...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tjalling op 06 februari 2013, 21:55:29
Goede keuze.

Hieronder even een paar tips van een tevreden Peco gebruiker:
Denk meteen even na over de manier van aandrijven. Als je dat goed doet kun je de vergrendeling tussen de wisseltongen wegsnijden. Bij het aanleggen is het handiger meteen rekening te houden met gepolariseerde puntstukken, dan ben je niet afhankelijk van de stroomoverdracht tussen rail en wisseltong (is te storingsgevoelig). (Uiteraard wil je electrofrog)
En kijk goed naar welke wissels je waar toepast: Peco maakt ook hele mooie slanke wissels, maar die kosten wel ruimte.

Groet,
Tjalling

Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Richey op 06 februari 2013, 22:12:52
En voor Peco geld: sleep het uit Groot-Brittantië, mij scheelde het al ruim 250 euries!  (y)
Bestelde het bij ehattons, binnen 2 dagen had ik het.

Groet,

Richey
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: frank002 op 06 februari 2013, 22:33:21
Hoi Tom,

Wat zijn je redenen om bijvoorbeeld niet te kiezen voor tillig?

Zelf moet ik de keuze nog maken.

Frank
Titel: Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 07 februari 2013, 19:55:46
Mooi dat er al zoveel ervaring is!

Tsja Frank, waarom geen tillig? Heb verhalen gehoord dat mensen daar toch achteraf niet zo tevreden mee waren. 1 voorbeeld is voor mij Huib Maaskant geweest, toch niet de minste modelbouwer zeg maar, die uiteindelijk van Tillig is afgestapt. Zo heb ik meerdere verhalen gelezen, dat men uiteindelijk bij Rocoline zonder bedding is terecht gekomen, vanwege de mate van bedrijfszekerheid. Peco is al een ouder en gerespecteerd merk, lekker goedkoop als je het overseas haalt en is mooi fijn uitgevoerd met die code 75. So, Peco it is...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Titel: Re: Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 16 juni 2014, 17:07:49
Zoooooooo, lang, lang, lang geleden was dit nog actueel, helaas heeft de boel nu stof liggen verzamelen. Toch wordt er achter de schermen geïnvesteerd, de eerste paar wissels van Peco zijn een feit en vanaf morgen is ook de Roco Z21 hier gearriveerd.

Wat kan ik nu? Nou, actually nog niks... Het ontbreekt me nog aan een baanplan, sterker nog, het ontbreekt me aan een enorm goed idee ;D Vooralsnog heb ik het idee van een groot station, een paradebaan waar lange treinen goed tot hun recht komen en een boemellijntje naar een landelijk stationnetje.

Het station zelf heb ik ook al, station Harlingen van Railz Miniworld gaat daarvoor gebruikt worden. Daarnaast heb ik nog een mooie kerk van artitec, die ook een heel mooi plaatsje gaat krijgen. Wat rest is nu de rails. Ik heb dus al een paar wissels, maar voor een redelijke baan heb je er al gauw een stuk of 40 nodig. Dat betekent dus nog even doorverzamelen :D

Anywayz, dit topic is dus niet dood, hooguit in hybernation, net als Han Solo soms ;D
Titel: Re: Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: VFR op 16 juni 2014, 23:10:12
Hoi,

Even reageren op die kerk van Artitec.
Ik ben al jaren op zoek naar die kerk van Artitec (ik ken er maar één van hen, dat is de kerk van Oudeschild (Texel)). Heb ik eindelijk dit jaar hem gevonden (in Houten), moet dat ding € 200,- gaan kosten. Is tegenwoordig een echt collectersitem dus. Als je ook tevreden bent met een andere kerk, kun je die van jou ook gaan verkopen voor de extra centjes. Kun je makkelijk een andere kerk van kopen met genoeg financiele ruimte voor nog wat extra's  ;)

May the force be with you.
Titel: Re: Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 16 juni 2014, 23:19:38
€ 200,-? gloeiende gloeiende...

Maarre, het is inderdaad die kerk, al grotendeels gebouwd en gespoten. Het was ook die kerk die ik persé wilde hebben, de enige kerk die een onvervalst Nederlandse uitstraling heeft. Je hebt natuurlijk ook de kerk van tilly Models van Oosterbeek, maar dat (ondanks dat het dus een Nederlandse kerk is) vind ik geen Nederlandse uitstraling hebben, dus die moest het niet zijn. De rest werd me al gauw te frivool en/of te Duits en zo, maar dit is juist zo'n mooi sober ding. Dus ik wil er zeker niet vanaf! Helaas mis ik nog wel wat onderdelen, zoals de ramen en het gouden haantje voor op de toren, maar die zijn nog wel zelf te maken ;D

€ 200,-... Gloeiende gloeiende... bedankt gij jonge Padawaan ;D
Titel: Re: Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: VFR op 16 juni 2014, 23:30:30
Zei ik ook toen ik die prijs hoorde!!  (Dat gloeiende gloeiende dan) >:(

Jammer dat die niet meer gemaakt wordt, want ik vind hem om precies dezelfde reden de ultieme Nederlandse kerk.  :-\
Titel: Re: Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 16 juni 2014, 23:37:03
Heb artitec (Jaap) er laatst nog over gemaild. Die vond het ook jammer van dit mooie model en zou kijken of het model niet nogmaals in productie kon worden genomen (aangezien hij ook niet snapte waarom dit maar zo kort in productie geweest was). Desalniettemin heeft het momenteel geen prioriteit begreep ik...
Titel: Re: Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: VFR op 16 juni 2014, 23:56:33
Nou, als dit model op termijn nog weer eens wordt geproduceerd, wil ik nog wel even wachten. Hoop doet leven. Tenzij Tilly Models opeens met een nieuwe kerk komt.

"Wie het eerst komt die het eerst maalt" zoals de directeur van het gekkengesticht in vroeger dagen pleegde te zeggen. 
Titel: Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 28 november 2014, 20:18:38
Zeau, zat eens even te kijken wat ik nu allemaal al heb voor mijn toekomstige Nederlandse baan. Heb best wel een paar aardige dingen om een goeie Nederlandse sfeer te creëeren. Ben erg blij met station Harlingen:

(http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/11/28/70f2b69cabef944dea5c184077f9ce91.jpg)

Ook de artitec kerk is een echte aanwinst:

(http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/11/28/081b27174821eff54ed0db13a2db137d.jpg)

Natuurlijk mag de blokpost niet ontbreken:

(http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/11/28/37ea13ed4f07570a42ae35fbfc3827fb.jpg)

En met wat accessoires van artitec, zoals de waterkraan, slakkenhuis en het gereedschapsrek is er ook nog wat andere leuke aankleding.

Qua materieel begint het nu ook een beetje te komen, zoals de artitec SS 700:

(http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/11/28/be41d070a4a08eb0c2cf9f2c8a301fce.jpg)

De Philo SS 1200

(http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/11/28/02b75b5d80f9018ea78efa15869f7d2d.jpg)

De Philo NBDS 32

(http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/11/28/968dee0a212f5a30b7bbf42d3bc3d91a.jpg)

Wat artitec ns rijtuigen

(http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/11/28/bac3d526f72dfc1f68bcbc54be91dfc1.jpg)

(http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/11/28/05ba2ccb056f25544db6ea91cb20c151.jpg)
(Bedankt Chris)

En dan nog wat loc's in aanbouw:

(http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/11/28/00ddb0bebf2279bbe518555a7f7dc866.jpg)
(Bedankt Ger)

(http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/11/28/681a11b9baeef27a71b615ee6b858c21.jpg)

Al met al wordt het best leuk zo. De eerste rails is ook binnen en daar ga ik me langzaamaan eens op richten. Een baanplan heb ik nog niet, maar als de rails er is kan ik gewoon eens wat puzzelen. Wie weet wat sinterkerstennieuw brengt ;D

Overigens zijn de meeste foto's 'gejat' aangezien ik er zelf nog geen mooie foto's van heb, of omdat sommige dingen nog niet af zijn. Maar goed, het ging me meer om het idee...
Titel: Re: Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Chris op 28 november 2014, 20:43:39
oo, mazzelpik, heb jij de kerk ! Gaaf. Artitec, breng dat model eens opnieuw uit !

(edit, ik lees dat de kerk trending topic is zelfs  ;D ;D  )

Artitec, ik wil een kerk !!
Titel: Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 28 november 2014, 20:48:47
Ja, leuk kerkje he! Die van mij is helaas niet compleet, de ramen ontbreken en ook de kerkklok en het carillon (weet niet of dat ook bij de kit zat), maar voor de rest is hij klaar. Een vervanging voor de kerkklok is wel te vinden, dus dat komt wel goed, die raampjes moet ik wat op verzinnen en een carillon wordt zelf klussen denk ik. Maar goed, dan is het wel een waanzinnig leuk ding...
Titel: Re: Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Eelco Storm op 28 november 2014, 20:59:11
Ik ben vooral heel benieuwd hoe je het Nederlandse spoor van voor 1921 en het spoor uit de jaren dertig met elkaar gaat combineren  ;)
Titel: Re: Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 29 november 2014, 08:19:24
Hoofdbaan maar gewoon zo laten, boemellijn met andere bielsafstanden, zand als ballast etc... Meer een sfeerplaatje dan daadwerkelijk puristisch bezig zijn...
Titel: Re: Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Eelco Storm op 29 november 2014, 10:34:57
Tuurlijk, het moet wel een hobby blijven  :)

Lijkt me wel mooi: Een SS700 die naast een groene NS 3900 op station Harlingen staat te wachten terwijl een Blauwe Brabander voorbij raast met een Vlissingse mailtrein  (y)
Titel: Re: Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 29 november 2014, 11:29:34
Gelukkig is alles fictief aan deze baan, net zoals de plaatsnamen ;D
Titel: Re: Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 22 oktober 2015, 13:34:49
Woohoo, gisteren mijn kerk opgehaald bij Jan Bosman. Toen ik de kerk kocht, bleek achteraf dat de ramen ontbraken. Naast nog wat andere onderdelen, was dit toch wel essentieel. Jarenlang was dit een probleem, maar inmiddels had ik aan Gerco van Beelen gevraagd of hij eens wat voor mij kon maken. Zo gezegd, zo gedaan. inmiddels heb ik de kerk dus weer terug (via Jan) en heeft Gerco schitterende raampjes voor me geplot (of zoiets). Ik hoef ze niet eens te schilderen (airbrushen), want het is meteen gebruiksklaar. Dat probleem is nu opgelost, fantastisch bedankt Gerco!

Wat ik nu nog leuk zou vinden is als er een leuke klok in de toren komt te hangen, of ik nog iets van een carillon in elkaar kan schroeven en of ik een soort van interieur kan maken. Kerkbanken heb ik al gezien, die zouden nog besteld moeten worden. Paar kroonluchters er in en een mooi orgel en de boel is klaar voor den zondagse dienscht. Leuk hoor...

Oh ja, er moet natuurlijk nog een haantje op de kerk ;)
Titel: Re: Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Simplex op 22 oktober 2015, 13:41:02
Hoe groot moet die klok/bel zijn? Heb hier nog 2 messing bellen liggen
vanuit de modelscheepsbouw. Beide met klepel.
Titel: Re: Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 22 oktober 2015, 20:15:31
Eh, tsja, het moet in H0 als een geloofwaardige kerkklok overkomen...
Titel: Re: Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Simplex op 22 oktober 2015, 20:24:15
Je had ze gisteren nog niet nodig, dan neem ik ze wel een keer mee.
Kun je kijken of het van u gading is. Hier liggen ze al jaren in een bakje.
Titel: Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 23 oktober 2015, 05:57:11
Thanks Steef!

Zonder raampjes:

(http://images.tapatalk-cdn.com/15/10/22/4c6ee0dfdb697228c8e5d357c34d3128.jpg)

Met raampjes:

(http://images.tapatalk-cdn.com/15/10/22/fd25058ea2e71222ed4bd507cf96e1b7.jpg)

Verstuurd vanaf mijn GT-I9295 met Tapatalk
Titel: Re: Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Chris op 23 oktober 2015, 18:57:49
 (y) (y)
Titel: Re: Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Martin Welberg op 23 oktober 2015, 22:22:38
Tijd voor wat kwasten  :P
Titel: Re: Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 23 oktober 2015, 22:47:48
Kwasten?
Titel: Re: Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Martin Welberg op 24 oktober 2015, 03:20:35
https://www.google.nl/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=kwast
Titel: Re: Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Forever Rocofan op 24 oktober 2015, 05:47:50
@Tomasso,

De kerk is nog wel heel erg schoon. Dus in ieder geval het dak mag wel wat verouderd worden. De kerk is al een heel oud gebouw. Dus beetje viezer = beetje echter.

@Milocomarty,

Je was er vroeg bij met die Google link. Of juist heeeel laat. Maar ik kon er wel om lachen  ;D

Groeten Ruud B.
Titel: Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 25 oktober 2015, 14:56:24
Ik heb nog eens even gekeken, d'r kan inderdaad nog wel wat aan gebeuren. Hier de kerk uit Sellingen, deze staat dan wel weer onder de bomen en half in een natuurgebied, dat zal in een stedelijke omgeving wel anders zijn:

(http://images.tapatalk-cdn.com/15/10/25/2f1bb3834c292f153727e37afa914033.jpg)

(http://images.tapatalk-cdn.com/15/10/25/5d25734930744a23053d5d9aacdab2c4.jpg)

De kerk in Oudeschild ziet er weer heel anders uit:

(http://images.tapatalk-cdn.com/15/10/25/c5fddde90059b1542781ed79a574836f.jpg)

(http://images.tapatalk-cdn.com/15/10/25/f8562ca2d461d5ccdaec5d767ee9cdb0.jpg)

Nou ja, ik denk dat het op zich vrij subtiel kan gebeuren, van een afstand ziet het er allemaal vrij goed onderhouden uit, alhoewel... Ik ben er nog niet helemaal uit...
Titel: Re: Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Martin Welberg op 25 oktober 2015, 15:09:49
Kijk 's naar de laatste z/w plaat, dat zijn geen schaduwen maar gewoon vuil..
Titel: Re: Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 25 oktober 2015, 15:11:07
Ja precies, maar niet elke kerk was zo denk ik toch?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 25 september 2022, 17:35:20
Wat jaren verder, wat huizen verder, wat kinderen verder en behoorlijk wat geld armer is het moment daar: er is een kamer (hok) vrijgekomen Die is van mij

Nu deze kamer op slinkse wijze geconfisqueerd is, moet er natuurlijk iets komen waar ik na een miljoen jaar verzamelen eindelijk eens wat kan laten rijden. Maar goed, da's sneller gezegd dan gedaan, want ik heb 0,0 ervaring met baanplannen en modulebakken en houtbewerking etc.

Vroegâh heb ik wel eens een poging gewaagd, maar het is nooit ver gekomen. Het hout wel daarintegen, dat ligt allemaal bij mijn broer die het alweer verspijkerd heeft Met de huidige prijzen is het niet grappig meer om ff wat hout te scoren. Nou ja, niet l*llen maar poetsen.

Inmiddels heb ik een soortement van plattegrond gemaakt van de kamer waar het allemaal moet gebeuren. Mijn grootste en belangrijkste wens is dat mijn Philo's fatsoenlijk een rondje kunnen rijden, dus dat zal 'relatief' ruime boogsralen betekenen, hoewel dat in de praktijk met de meeste loc's erg meevalt. De 1700 en de Blauwe Brabander zijn hier een soort van leidend in.

Maar goed; en nu?

Ik zie vaak prachtige opengewerkte modulebakken met daarop alleen de spoorbaan en eventuele kruisingen. Daarnaast is de spoorbaan dan verhoogd en weet iedereen blijkbaar meteen waar de huisjes en andere rotzooi komen. Ik heb werkelijk geen idee en ik krijg op voorhand al stress van het idee. Maar goed, het lijkt me wel de mooiste manier van bouwen, dus ik zal dit vanaf 0 eigen moeten gaan maken, mèh

Nou ja, mocht er iemand ideeën hebben voor een leuk ontwerpje, leef je uit. Het wordt hoe dan ook veuroorlogs en het enige spannende is zo'n beetje de draaischijf van MK, die komt ook ergens.

Ergens ben ik heel blij en ergens ben ik totaal niet van de onderbouw. Hmmm, we gaan het zien.

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220925/2b9f9c2773780fc9e2a54fbc6a653632.jpg)

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Titel: Re: Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Edsko Hekman op 25 september 2022, 17:38:57
Waar zit de deur? Even aangenomen dat ze je thuis niet in je kamer inbouwen zodra ze daartoe de mogelijkheid hebben....  ;D
Titel: Re: Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: Tomasso op 25 september 2022, 19:35:52
Linksboven in de wand van 338 cm, maar die haal ik er uit om de ruimte optimaal te kunnen benutten.

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Titel: Re: Van Hunsow naar Ezonstad!
Bericht door: ArjanB op 26 september 2022, 03:44:53

In Modelrailroader stond een paar maanden geleden een artikel met onderstaande baanplannen voor een slaapkamer. Nou denk ik niet dat je dit plan 1:1 moet overnemen maar wellicht een soort variatie op de “hoofdlijnen” is wellicht iets om mee te beginnen. Jouw kamer is wel iets kleiner dan de kamer in het baanplan
 Succes

Arjan

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/2F02B886-B5F5-47D9-97B4-C6BE0CB6743E-633101122c5fb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/2F02B886-B5F5-47D9-97B4-C6BE0CB6743E-633101122c5fb.jpg)