Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko Eas-z gebracht als Eaos door Quinzeedied
Vandaag om 18:03:44
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Bert_Apd
Vandaag om 17:50:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:43:48
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 17:28:12
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 17:24:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
Vandaag om 17:24:31
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door p-kokkie
Vandaag om 17:18:02
Zoek DIGIRAILS DR 5020 Booster Schema door Gerard
Vandaag om 17:12:17
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:03:44
Line-up foto's van modellen door R1954
Vandaag om 16:54:51
Nieuw huis, nieuwe baan door aad52
Vandaag om 16:50:26
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 16:49:05
Oud model gangbaar maken door Gerrit H
Vandaag om 16:42:09
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 16:15:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:09:02
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Luit
Vandaag om 15:17:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jeronimos
Vandaag om 14:39:27
Woensdag 19 november 10 jaar Arnhem Centraal door Seinhuis
Vandaag om 14:38:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 14:27:13
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 14:04:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 13:47:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door peterha
Vandaag om 13:28:53
Nieuwe forumgebruiker door Ploeger
Vandaag om 12:51:33
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 12:26:59
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 12:03:32
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 11:51:24
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rjr
Vandaag om 11:38:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 10:30:05
Roco 10836 wissel schakelaar door bask185
Vandaag om 10:27:39
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 10:10:55
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - MK NS 8200  (gelezen 9714 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8930
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - MK NS 8200
« Reactie #30 Gepost op: 05 March 2012, 16:27:03 »
Inmiddels is de bodemplaat af met daarop passend het machinistenhuis. Morgen 's kijken of ik de ketel en het zadel kan fabriceren. Met een beetje geluk fiks ik ook een oud digitaal cameraatje in elkaar waardoor er toch een fotootje kan worden geplaatst ;)
Hoorde van Piet Peetoom dat de Romford wielen niet meer te krijgen zijn. Worden het toch Gibsons, vrees ik. En dan maar hopen dat dat 1:1 past.....

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8930
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - MK NS 8200
« Reactie #31 Gepost op: 05 March 2012, 17:00:18 »
Done!






Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - MK NS 8200
« Reactie #32 Gepost op: 05 March 2012, 17:25:07 »
Als je nou de zadeltank en de ketel uit lood maakt (gieten of opbouwen) dan gaat dit gebakje meer wagentjes trekken dan een NS 3700....
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8930
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - MK NS 8200
« Reactie #33 Gepost op: 05 March 2012, 17:27:24 »
En jij denkt dat het motortje dat trekt?

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: BNLS-Werkspoor - MK NS 8200
« Reactie #34 Gepost op: 05 March 2012, 17:32:17 »
Het motortje is erg sterk
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - MK NS 8200
« Reactie #35 Gepost op: 05 March 2012, 17:39:54 »
Mashima's kunnen een hoop hebben, maar het gaat immers niet om kilo's. Als je hele loc ca 200 gram weegt kun je al veel trekken. Een Philo 2100 (zonder tender) weegt ca 210 gram heb ik me laten vertellen en dat komt neer op ca 50 gr per aangedreven wieleke. Zo'n mashima loopt nog lekker; die valt zelfs te regelen met een LoPi micro. Dus gaan er geen hele grote vermogens doorheen.

Ergo; kun jij ook met dit dingetje
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8930
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - MK NS 8200
« Reactie #36 Gepost op: 05 March 2012, 19:12:03 »
Mooi :) Opbouwen uit lood, gieten, ik heb daar geen ervaring mee, zou zelfs niet weten hoe dat moet.
Vullen kan ik wel, en dat gebeurt dan ook!

Gr/H

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - MK NS 8200
« Reactie #37 Gepost op: 06 March 2012, 09:31:30 »
Opbouwen is niet heel moeilijk, lood is net zo makkelijk te verwerken als styreen. Normaal daklood uit de bouwmarkt van zo'n 1,5 mm dik snijd je met een stanleymes en je kunt het haast té makkelijk buigen ( het is plastisch vervormbaar). Maar dat los je op met twee of drie lagen opelkaar. Lood kun je natuurlijk lijmen, maar solderen gaat ook erg goed. Temperatuur van de soldeerbout instellen op 200 graden, fosforzuur (bruin flesje) als vloeimiddel gebruiken en dan met lowmelt soldeer aanelkaar solderen. Low melt soldeer en fosforzuur zijn allebei bij Piet Peetoom verkrijgbaar. Details ('ketel'banden enzo) kun je van styreen maken en oplijmen met secondelijm, maar je kunt natuurlijk ook smalle strookjes lood uitwalsen tot de gewenste dikte, op maat snijden en er alsnog opsolderen. Succes ermee!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8930
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - MK NS 8200
« Reactie #38 Gepost op: 11 March 2012, 19:21:59 »

Houten vloer voor het machinistenhuis en de eerste draai aan de ketel



Ketel, rookkastdeur en zadel volgen uiteraard nog.