Gisteren de NS 8200 van MK afgerond. Ik ben hier volgens mij meer dan 4 jaar geleden mee begonnen, ik heb er 2 jaar geleden serieus aan gewerkt om het goed rijdend te krijgen en de detaillering te beginnen en afgelopen paar maanden bezig geweest met de afwerking.Ja, het duurt soms lang. Bijkomendheid is dat ik eigenlijk niet zo'n liefhebber ben van een lokomotief opbouw in resin. Voor mij is messing toch echt het beste materiaal. Als je het met je airbrush afwerkt, is met messing een mooi strak resultaat altijd wel gegarandeerd.Volgens mij is dit een veel verkocht kit, dus er zullen er al aardig wat rondrijden.Maar eerst een paar plaatjes:Na wat zorgvuldig bouwen loopt dit lokje uiteindelijk prima. Het chassis is van een nogal dun nikkelzilver en daardoor gevoelig voor vervorming. Bijvoorbeeld al bij het vastschroeven in de kap.Aanpassingen heb ik nogal wat gedaan:uitvoering gebouwd met wielen van Alan Gibsonmessing onderdelen besteld, die MK als optie noemt.remslangen Philoitrainverende buffers in messing en staal van MKmessing lantaarns van MKsluitseinijzers op zadeltank zelf gemaaktbediening blazer zelf gemaakt en deels met hulp van ketelappendages van PhilotrainStevig gepoetst aan de messing dom van MKmessing HSM krikken op de voetplaat van Philotrainmessing hijsogen op de zadeltank van Philotrainmessing injecteurs onder de zadeltank zelf gemaaktsluitseinijzers achter Philotrainronde ramen met Crystal Clear (vind ik niet zo mooi)Zijruiten zelf gemaaktmessing stoomfluit van Philotrainlange smeerkan en schop zaten op de ets van MK en hebben een plekje gevondenWat me heel goed is bevallen zijn de stroomafnemers van MK en ook enkele handige trucjes met te vouwen onderdelen in nikkelzilver of messing.Ik vind de messing nummerplaten niet zo mooi, want de cijfers zijn te klein. Het zijn geen geetste nummerschilden, maar het is er in het zwart op een of andere manier op gedrukt. Je kunt wel de randen wat dunner vijlen, want anders is de rand te dominant.Al met al een leuk model van een zeer veel voorkomende rangeerlokomotief van voor de oorlog.Uiteindelijk moet hij voor mij met onderstaande treintjes aan de slag:In het eerste plaatje vergezeld van een CHD, GLG en bananenwagenIn het tweede plaatje vergezeld van een HTSK.mvg,Ivo
overigens ben ik nog steeds op zoek naar een messing dom en / of schoorsteen,