Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
Vandaag om 21:28:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:25:50
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 21:21:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 21:19:38
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:18:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 20:43:42
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 20:41:41
Plan E - 2023 oplage door spoorzeven
Vandaag om 20:34:36
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
Vandaag om 20:08:21
Magneet koppelingen voor Bemo door henk
Vandaag om 19:47:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door NL-modelspoor
Vandaag om 19:45:11
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 19:43:33
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
Vandaag om 18:54:45
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 18:38:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Bor de Wolf
Vandaag om 17:32:25
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 17:25:33
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 17:20:42
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 17:13:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 16:48:40
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:32:11
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 14:34:22
Het Boemeltje door Sikko
Vandaag om 14:16:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
Vandaag om 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - MK NS 8200  (gelezen 9228 keer)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5555
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - MK NS 8200
« Reactie #15 Gepost op: 12 February 2012, 20:30:32 »
Helaas, Maikel heeft ze dus niet meer ;D

Delftinhetklein

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
    • bouweninhetklein
Re: BNLS-Werkspoor - MK NS 8200
« Reactie #16 Gepost op: 12 February 2012, 22:20:10 »
Leuke lok ik heb hem ook.
overigens ben ik nog steeds op zoek naar een messing dom en / of schoorsteen, DUSSSSSSSS ;D

Gr Jan

Jan, is het een idee om de ontbrekende delen in 3D te tekenen en dan deze te laten gieten?
Voorbeelden van deze techniek worden oa op deze sites besproken.

link1
link2

Grt Erwin

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8403
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - MK NS 8200
« Reactie #17 Gepost op: 13 February 2012, 12:19:08 »
Ton, ik ga proberen beide te doen. Lukt het niet, heb ik sowieso het originele kapje nog over.
Inmiddels ben ik er achter dat er wat onderdelen missen. Geen kruiskoppen bijvoorbeeld. Op de etsplaat zitten er drie, maar een bouwbeschrijving ontbreekt. Ik zal proberen ze werkend te krijgen (Len de Vries beschrijft het ook niet, maar aan de hand van de fotoos en vouwlijnen kun je een vermoeden van bouw krijgen), maar heb Maikel wel om gegoten exemplaren gemailed. Kan ff duren, getuige de sitemededeling aangaande afhandeling van mail.
Ook missen de handrailhouders.
Maar hopen dat ik binnenkort naar Houten kan om één en ander aan te vullen. Boodschappenlijstje maken!

Het frame zit nu zover in elkaar dat alles keurig draait kwa wielen en aandrijving. Ook zijn beide kruiskopgeleiders gevouwen, gebroken en hersteld op de plaats waar ze moeten komen.
Leuk, hindernissen ;)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - MK NS 8200
« Reactie #18 Gepost op: 13 February 2012, 12:22:39 »
Da's weer vervelend als het niet compleet blijkt...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2572
Re: BNLS-Werkspoor - MK NS 8200
« Reactie #19 Gepost op: 13 February 2012, 12:41:46 »
Huibert,

Ik begrijp niet wat je bedoelt met kruiskoppen op de etsplaat. Bij mijn kit zat een gietboompje met daaraan 2 kruiskoppen, lantaarnijzers en grendels voor de rookkastdeur.

Afgebroken kruiskopgeleiders staat niet op de bouwbeschrijving, maar schijnt echt bij deze kit te horen.  ;D

Grtz,
Ton

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8403
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - MK NS 8200
« Reactie #20 Gepost op: 13 February 2012, 13:06:52 »
Op 1 van de etsplaten zitten drie kruiskoppen geetst. Net als bij de geleiders is dat een kwestie van vouwen en hopen dat t niet breekt, en als t toch breekt, solderen tot je vingers zwart naast de bout liggen...;)
Dat gietboompje zit dus niet bij mijn bouwpakket, al kan het best zijn dat dat in de loop der jaren kwijt is geraakt. Per slot heb ik het kitje al jaren in huis.

Groet,

Huibert

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Werkspoor - MK NS 8200
« Reactie #21 Gepost op: 13 February 2012, 14:26:19 »
Ik weet niet of ze passen, maar misschien is dit wat je bedoelt:
http://www.cometmodels.co.uk/modules/viewcatpic.php/3/796

Handrail knoppen zijn verkrijgbaar van Alan Gibson

GI4M053   (Gibson) Handrail Knobs Short (25)    £6.65
  GI4M054    (Gibson) Handrail Knobs Medium (25)     £6.65
  GI4M055   (Gibson) Handrail Knobs Long (25)£6.65

Leen

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8403
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - MK NS 8200
« Reactie #22 Gepost op: 13 February 2012, 15:01:08 »
Dat is wat ik bedoel, en of ze passen, weet ik ook niet.
Een buil hoef ik me er niet aan te vallen, iig ;)

Gr/H

Jefftrack

  • Offline Offline
  • Berichten: 1662
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
Re: BNLS-Werkspoor - MK NS 8200
« Reactie #23 Gepost op: 13 February 2012, 20:28:35 »
De buffer balken waren in eerste instantie 100% van hout. De reden hiervoor was dat deze makkelijk zelf in de werkplaats te herstellen waren als deze tijdens rangeer werkzaamheden beschadigd waren. Later zijn de buffer balken vervangen voor stalen versies. Wat ik nu uit het hoofd niet weet is of ze voordat ze over gingen naar de NS al voorzien waren van stalen buffer balken. Kom ik morgen op terug... af iemand anders moet het even melden...

Ik heb het nog even opgezocht maar kan geen exact jaartal vinden wanneer de houten bufferbalken zijn vervangen voor stalen. Ik heb wel het vermoeden dat dit al voor de fusie het geval was en dus nog in de HSM periode. In dit geval wordt er een NS 8200 gebouwd en dus stalen buffer balken.

Jeffrey

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8403
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - MK NS 8200
« Reactie #24 Gepost op: 18 February 2012, 10:29:46 »
Soms is mijn bibliothecaire info groter dan ik bevroeden kan.
In Karskens boek 'De locomotieven van de HIJSM' (Gottmer, Haarlem, ws 1948), waarin de locjes worden besproken, wordt het volgende vermeld: "De voorbufferbalk was van hout en de achterbalk een ijzeren plaat." Het waarom wordt helaas niet vermeld.
Interessant om te lezen is ook dat het machinistenhuis, zoals het lokje op de meeste fotoos staat afgebeeld, en zoals het ook door MK is uitgevoerd, van later datum is. In eerste instantie was er sprake van een kap, die "alleen de smalle vóór- en achterwand en het bredere dak" vormde. Een begeleidend vooraanzicht laat een brilplaat met dak en achterzijde zien. Bij het zijaanzicht, zo meldt het boek, moeten ingang en raam worden weggedacht om een beeld te krijgen van het totaal.
Verder een beschrijving van de Brown-buffers, die toch echt anders zijn dan MK heeft bijgeleverd.

Groet,

Huibert
« Laatst bewerkt op: 18 February 2012, 10:31:39 door DE_II »

Jefftrack

  • Offline Offline
  • Berichten: 1662
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
Re: BNLS-Werkspoor - MK NS 8200
« Reactie #25 Gepost op: 18 February 2012, 11:01:22 »
De eerste 5 locs haden inderdaad een andere cabine wat daarbij direct opvalt is dat deze ouder modellen een achterplaat van de cabine hadden die recht omhoog kwamen vanaf het frame en de latere locs deze vanaf het frame eerst schuin naar achter loopt en dan recht omhoog. Maar die hadden zover ik kan vinden twee houten bufferbalken.....???

Jeffrey

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8403
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - MK NS 8200
« Reactie #26 Gepost op: 18 February 2012, 11:34:29 »
Ik kan het niet helpen ;)
Hoeveel zijn er in totaal gebouwd?

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8403
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - MK NS 8200
« Reactie #27 Gepost op: 18 February 2012, 11:49:45 »
Gut, sla ik de Waldorp open op NBDS lokjes 11 en 12.... zelfde soort lokje met brilplaat en open zijden.... en drie assen :)
Afijn, 32 dus....
Ik denk dat het bufferverschil zit in de serie. Op pagina 134 staan twee fotoos met daarop duidelijk een houten en een stalen balk.

Gr/H

Jefftrack

  • Offline Offline
  • Berichten: 1662
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
Re: BNLS-Werkspoor - MK NS 8200
« Reactie #28 Gepost op: 18 February 2012, 12:09:52 »
precies.... (y) Ik wil er zelf een bouwen naar het voorbeeld van de eerste 5 van de HSM ....de 905.

Jeffrey

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8403
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - MK NS 8200
« Reactie #29 Gepost op: 22 February 2012, 12:27:43 »
Zo gaandeweg ontdek je steeds meer. Het MK-lokje heeft ook 1 houten en 1 stalen bufferbalk. In het UA kwam ik een foto tegen van de 8208 met idem. (162311)
Inmiddels heb ik net twee uur zitten knippen, vijlen en zagen (in willekeurige volgorde) en zit de voetplaat in elkaar. Nu bezig met het uitknippen en vijlen van de wieluitsparingen. In het MK-origineel 9mm, maar met de messing voetplaat andere maten. Morgen verder uitzoeken hoe dat kan. En ff rekenen in de originelen is mss ook wel een idee.... 8)