Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 23:16:36
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 23:04:33
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door R1954
Vandaag om 23:00:30
Piko 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:56:07
Roco wagon openen door wob
Vandaag om 22:42:58
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 22:40:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
Vandaag om 22:35:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:30:14
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
Vandaag om 22:05:11
Acme nieuwe ICNG door Huup
Vandaag om 21:41:26
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:08:51
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 21:06:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
Vandaag om 19:26:20
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 19:08:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door g-j
Vandaag om 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 16:47:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 14:52:36
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 14:25:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:33
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
  

Auteur Topic: Terschellinger Spoor  (gelezen 308593 keer)

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3487
    • modulebaan.nl
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #345 Gepost op: 01 November 2014, 20:47:23 »
Hallo Frits,

Er zijn heel veel verschillende modellen kiepwagens gebouwd, door verschillende fabrikanten. Dat een bak niet op een ander onderstel past, verbaasd me niets.
In grote lijnen waren de kiepwagens in Duitsland wel genormeerd, maar de details zijn te verschillend om zomaar onderdelen uit te wisselen.

Het meegegoten nummer op het aspotdeksel is volgens mij het artikelnummer van O&K.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 697
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #346 Gepost op: 01 November 2014, 22:55:22 »
Frits,

Op je eerste foto is de flensdikte van het frame wel heel erg dun geworden door de roest.
Kan dat nog iets dragen??

Groet

Hendrik
modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11450
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #347 Gepost op: 01 November 2014, 23:31:46 »
Het enige dat er op moet is een lege bak. Die ga ik nooit vol met zand vullen (moet ok weer leeg). Hooguit voor een demo enkele scheppen. Meer niet. Water... zit al een gaatje in.
En mocht het doorbuigen, dan gaan de aspotten er af en las ik er een plaat/L-profiel onder.
Maar ik denk dat het nog sterk genoeg is.

en in het allerergste geval....buiten dienst stellen en een andere op de kop tikken.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11450
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #348 Gepost op: 13 November 2014, 20:00:38 »
Vandaag zijn de elders op het eiland opgeslagen locomotief en railstaven ( 15 ton ijzer) onverwacht, maar noodzakelijkerwijs naar het bunkercomplex Tiger overgebracht. Een overbrenging die heel wat organisatorische voeten in de aarde had, maar voor de volle 100%, en ruim binnen 24 uur, geslaagd.

Heren die de hand- en spandiensten verleend hebben... vanaf 200 kilometer verderop, dank.
Of er foto's zijn gemaakt?... ik weet het niet, maar als die er zijn volgen ze.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #349 Gepost op: 14 November 2014, 20:15:54 »
Wie of wat dwong deze actie af ?
Gellukkig is de actie geslaagd,ben benieuwd naar t vervolg  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11450
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #350 Gepost op: 14 November 2014, 20:45:27 »
De beschikbare ruimte had de eigenaar zelf nodig en heeft dit twee weken geleden duidelijk aangegeven. Geen enkel probleem. Echter is bij het coordineren van het overbrengen van het materiaal ergens wat mis gegaan en gebeurde er niets.  En dan ineens komt het bericht... Jongens, vergeet niet dat de boel voor het weekend weg moet zijn want op hele korte termijn komen er een groot aantal zeecontainers aan.....OEPS.
Dan is het acuut handelen. Ik ben momenteel zelf niet op het eiland, dus dat werd een telefoonsessie van hier tot gunter want wat bleek... niet iedereen van de groep was op het eiland of bereikbaar.....
Maar, donderdagochtend waren er toch hulptroepen en kon de klus (uiteindelijk binnen een dag geklaard) worden.
Eind goed, al goed.

En ook heel eenvoudig, op de toekomstige locatie wordt nog steeds gewerkt aan de infrastructuur, dus hoe langer de boel elders stond, hoe beter.

Nu is het dus improviseren op die locatie en kan je je kont nauwelijks keren heb ik begrepen (ik heb er zelf dus nog niks gezien). Maar ook daar komt een oplossing voor.
« Laatst bewerkt op: 14 November 2014, 20:50:27 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11450
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #351 Gepost op: 16 November 2014, 22:11:14 »
Van het transport zelf geen foto's, maar wel van het resultaat.

Nu liggen er dus twee grote stapels rails. Daar kan je wat van bouwen.

IMG_8536 by Nulpunt0, on Flickr

Keurig op rails richting de deur van garage (zoals het gebouw officieel heet).

IMG_8532 by Nulpunt0, on Flickr
Oplader en accubak staan voor de neus van de lok.
« Laatst bewerkt op: 16 November 2014, 22:15:00 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11450
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #352 Gepost op: 12 January 2015, 14:00:54 »
En uit het "niets" stonden er ineens twee foto's op Facebook, in de groep "Terschelling in vroeger tiijden"
Nader contact leerde me dat er verder over dit onderwerp geen materiaal bij Mw. en Mr. Boerenbont is.

De locatie waar de foto's/negatieven opdoken, is 100% Terschelling.
Jammer dat er verder geen herkenbare kenmerken te zien zijn, maar 1+1 =  2

Toch duidelijke foto's van twee verschillende de locomotiefjes bij de dijkverzwaring begin jaren 30 door Firma de Groot.



Hieronder dezelfde foto's, maar  bewerkt.

Spoorbreedte 60 of 70 ? Lijkt me 60 als ik de beenlengte van de man naast de rails vergelijk.





------------------------------------
Op de loc denk ik te lezen:

  FIRMA

 A. GROOT

  ZOON

AANNEMERS

        ?
« Laatst bewerkt op: 12 January 2015, 19:39:30 door FritsT »

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #353 Gepost op: 12 January 2015, 14:29:04 »
mooie vondst! als ik kijk naar de schoen (ca 30cm) zou ik zeggen 70cm ;D
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11450
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #354 Gepost op: 12 January 2015, 19:26:29 »
60- 70 cm spoor?
ik heb schoenmaat 42 en zojuist opgemeten 30,5 cm.
De man op de foto lijkt me geen reus, maar eerder kleiner dan groter.

Ik stel: zijn schoen = 30 cm. ( en geen 35 - schoenmaat XXL ) Twee keer die maat passen "exact" over/tussen de railstaven.
10 cm groter zou je zeer waarschijnlijk zien.

Ik houd het dus op: 60 cm spoor
En dat in tegenstelling tot een literatuurbron (zie blz 11) die melding maakt van 70.

« Laatst bewerkt op: 12 January 2015, 19:38:30 door FritsT »

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #355 Gepost op: 12 January 2015, 20:40:16 »
voor het perspectief moet je wel wat verder naar voren meten op het spoor
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

smalspoorcompagnie

  • Offline Offline
  • Berichten: 465
  • Guillaume Veenhuis
    • Guillaume's Smalspoorcompagnie
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #356 Gepost op: 12 January 2015, 20:43:18 »
en de lokjes? Ruston Proctor / Deutz modelletjes uit de periode van WW1?

Guillaume
Guillaume (Smalspoorcompagnie)

http://smalspoorcompagnie.blogspot.com/

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1694
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #357 Gepost op: 12 January 2015, 20:44:20 »
De lok op de bovenste foto is, zonder twijfel een hele oude Deutz.. Bij de lok op de onderste foto ben ik niet helemaal zeker maar ik tip op een O&K

Als zo een lok nog eens zou opduiken..... OEI.....  ;D

Michael

Michael is op 6 juli 2017 overleden

decauville_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 454
  • SPOORHOUT
    • FeldbahnFactory SPOORHOUT
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #358 Gepost op: 12 January 2015, 23:12:19 »
De locomotieven zijn alletwee door Deutz gebouwd. De meetmethode is niet echt wetenschappelijk zo. Die man staat ook nog een stukje hoger dan het spoor. Volgens mij gebruikte Groot gewoon 700mm spoor. 600mm kwam in de Nederlandse aannemerij sowieso vrijwel niet voor. Ik heb het boek waarin informatie over deze loc's ff niet bij de hand...
« Laatst bewerkt op: 12 January 2015, 23:15:29 door decauville_nl »
Arnoud Bongaards - FeldbahnFactory - Amsterdam

Diorama voor Artitec: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92010.0

Jelle Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 494
    • Nederlandsche Tramweg Maatschappij
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #359 Gepost op: 13 January 2015, 14:57:18 »
Als zo een lok nog eens zou opduiken...

Ja, ze zijn vrij zeldzaam tegenwoordig, maar het Frankfurter Feldbahn Museum heeft een bedrijfsvaardige Deutz-Oberursel:

https://www.youtube.com/watch?v=zRqMPwAoC3Y

Groeten van Jelle Jan