Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:38:03
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:12:43
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 16:00:15
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
  

Auteur Topic: hoe sterk mag de trafo die men aan een IB Uhlenbrock aansluit zijn?  (gelezen 5296 keer)

dancer

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
misschien een domme vraag... ik vroeg me gewoon af of er een bepaalde limiet is van de trafo die men aan de Uhlenbrock IB kan aansluiten..

En voor de "DAISY" van Uhlenbrock.. hoe sterk meg de trafo maximum zijn?

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 894
  • LE II
Re: hoe sterk mag de trafo die men aan een IB Uhlenbrock aansluit zijn?
« Reactie #1 Gepost op: 03 April 2007, 13:45:37 »
Er zit geen maximum aan, wel een minimum. Als je trafo veel meer stroom kan leveren, maar je IB vraagt er niet om, dan wordt dat gewoon niet gebruikt. Andersom is problematischer. Ik weet niet wat er dan gebeurd, maar het kan zijn dat je trafo er dan mee kapt, omdat hij overbelast. Of dat elektrisch gebeurd of omdat hij gewoon te heet wordt, zou ik niet weten.

Henk
K.Bay.Sts.B

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: hoe sterk mag de trafo die men aan een IB Uhlenbrock aansluit zijn?
« Reactie #2 Gepost op: 04 April 2007, 20:53:21 »
ik meen dat er maximaal 300VA op een IB/TC mag.

gelijk genoeg voor 15 locomotieven op je baan.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: hoe sterk mag de trafo die men aan een IB Uhlenbrock aansluit zijn?
« Reactie #3 Gepost op: 04 April 2007, 21:05:26 »
De IB kan maximaal maar 3A leveren.
Dat betekend dat je er wel tig VA in kan stoppen maar er toch niet meer uitkomt dan 3A.
simpel sommetje leert ons: 18 V (digitaal spanning) x 3A (output IB/TC) = 54VA

Een trafo van 18V - 52VA zou al wel kunnen, je haalt dan alleen niet het maximale uit je IB.
Een trafo van 18V - 70VA is beter. Merk maakt niet zoveel uit.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: hoe sterk mag de trafo die men aan een IB Uhlenbrock aansluit zijn?
« Reactie #4 Gepost op: 05 April 2007, 23:05:44 »
ok! :)


Is het mogelijk dat je een Multimaus Adapter op een IB kan aansluiten? voor voeding?

50VA  16volt?.

Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6046
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: hoe sterk mag de trafo die men aan een IB Uhlenbrock aansluit zijn?
« Reactie #5 Gepost op: 05 April 2007, 23:12:51 »
Volgens het boekje van Uhlenbrock. Min eis 52 va maar raden aan 70va.

Het zelf de 70va uitvoering. En dit werkt gewoon goed.

Hou er rekening mee wat je nog meer wilt als alleen een trein laten rijden.
Dus hoeveel treinen, wil je wissels en seinen digitaal bedienen.

Zijn alle verbruikers, dus je hebt voldoende nodig.

Een andere mogelijkheid is een booster. Zodat  je de zaken kunt verdelen.

B.v. Ib voor rijden en booster voor wissels en seinen. Of net andersom.

Dion

groetjes Dion

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: hoe sterk mag de trafo die men aan een IB Uhlenbrock aansluit zijn?
« Reactie #6 Gepost op: 05 April 2007, 23:22:28 »
ok! :)

Waar kan ik een goedkope goede 70VA Adapter/travo vinden?

Die van Uhlenbrock kost 60,- vrij prijzig vindt ik dat zelf ( mij mening ).


Op conrad zit ik nu te zoeken maar ik zie niks.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: hoe sterk mag de trafo die men aan een IB Uhlenbrock aansluit zijn?
« Reactie #7 Gepost op: 06 April 2007, 01:35:11 »
Op Conrad kun je zoeken naar het bestelnummer 216465 - 89 voor een 70VA trafo die 39,- euro kost. Dat is een stuk voordeliger!

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Peter Landsweers

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
  • IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Re: hoe sterk mag de trafo die men aan een IB Uhlenbrock aansluit zijn?
« Reactie #8 Gepost op: 06 April 2007, 12:53:38 »
Allen,

Ik ben nog al huiverig voor het gebruik van andere trafo's in combinatie met IB en Power 3's, gebruik alles origineel van Uhlenbrock, in fase, gemeenschappelijke massa, etc. Lees maar andere draadjes hierover:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=3638.0

Ik besef dat alles "origineel" kostbaar is, maar uitgefikte IB of gesmolten decoders zijn ook niet bepaald goedkoop.
De originele 70VA Uhlenbrock trafo's heb ik 2e hands (nieuw in verpakking, incl verzend kosten) voor 40 euro gescoord! Dus niet duurder dan "imitatie" spul.

Ik zal met deze uitspraak waarschijnlijk mede-spoorders tegen de haren strijken, maar ik sluit zoveel mogelijk risico's uit.

Groeten, Peter

IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6046
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: hoe sterk mag de trafo die men aan een IB Uhlenbrock aansluit zijn?
« Reactie #9 Gepost op: 06 April 2007, 13:49:49 »
Nee hoor Peter,

Ben het met je eens. Heb zelf ook liever de orginele spullen van Uhelenbrock. Alleen wel nieuw en niet tweede hands. Want dan loop je ook risico.

Nu komen de trafo's waarschijnlijk van een beperkt aantal fabrikanten. Deze plakken de gewenste firma naam erop.

Dus of het nu uiteindelijk iets uitmaakt?


Dion.
groetjes Dion

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: hoe sterk mag de trafo die men aan een IB Uhlenbrock aansluit zijn?
« Reactie #10 Gepost op: 06 April 2007, 15:02:09 »
Een trafo van 16V / 70VA van Conrad is niet anders dan die van Uhlenbrock, er zil alleen een andere kleur kastje omheen. Er is niets bijzonders mee en je kan elke willekeurige trafo met gelijke uitgangsspanning gebruiken.
Natuurlijk kun je alles "origineel" (vraag je ook af wat origineel is) kopen. Daaraan zijn al de nodige bedrijven rijk geworden en vervelender nog je houdt minder geld over voor je hobby.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Flip

  • Gast
Re: hoe sterk mag de trafo die men aan een IB Uhlenbrock aansluit zijn?
« Reactie #11 Gepost op: 08 April 2007, 16:40:03 »
ik meen dat er maximaal 300VA op een IB/TC mag.



 Hier mee las je de wielen aan de rails bij een korsluiting.
 Zonder zekeringen er tussen????

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: hoe sterk mag de trafo die men aan een IB Uhlenbrock aansluit zijn?
« Reactie #12 Gepost op: 08 April 2007, 17:11:21 »
Flip, die 300VA komen echt niet door je IB heen. De IB begrenst de stroom op 3A, of je er nou een trafo van 20VA, 70VA of 500VA voor zet.
Het is alleen beter voor de IB om de trafo niet veel groter te kiezen dan je echt nodig hebt. Bij een kleinere trafo stort de spanning sneller in elkaar bij een overbelasting, dus wordt er in je IB minder warmte ontwikkeld. Dus 70VA is een goede keus.

Vergelijk het maar met een stopcontact in je huis. Dat is, als het goed is, in de meterkast afgezekerd met maximaal 16A. Maar die voeding komt ergens in de straat uit een trafo van tussen de 200 en 800kVA. Een trafo van 200kVA kan bij een kortsluiting een stroom leveren van 6000A. Dat wil je ook niet om je oren krijgen als er een kortsluiting is, en dat krijg je ook niet, omdat die zekering van 16A er tussen zit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Flip

  • Gast
Re: hoe sterk mag de trafo die men aan een IB Uhlenbrock aansluit zijn?
« Reactie #13 Gepost op: 08 April 2007, 17:32:39 »
Vergelijk het maar met een stopcontact in je huis. Dat is, als het goed is, in de meterkast afgezekerd met maximaal 16A. Maar die voeding komt ergens in de straat uit een trafo van tussen de 200 en 800kVA. Een trafo van 200kVA kan bij een kortsluiting een stroom leveren van 6000A. Dat wil je ook niet om je oren krijgen als er een kortsluiting is, en dat krijg je ook niet, omdat die zekering van 16A er tussen zit.

 Heb ik niet geschreven er zekeringen tussen te zetten ?
 Als de IB inwendig afgezekerd is  het goed met 70VA of meer dan nog zou ik uitwendig zekeren.
Waarom heb ik verhalen gelezen op internet van mensen die een auto lamp tussen hun IB en de voeding (of het spoor) zetten.
Heel mijn baan (Lenz) wordt al 10 jaar met een transfo van 500VA gevoed.
Alle voedingen afzonderlijk gezekerd.


 Dacht je dat ik dat niet wist van 16A en 6000A?
  Ik heb ook 45 jaar ervaring met elektronika Klaas en 35j modeltreinen, maar ga geen muggen ziften.

Die zelfde Flip
« Laatst bewerkt op: 08 April 2007, 17:40:23 door Flip »

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: hoe sterk mag de trafo die men aan een IB Uhlenbrock aansluit zijn?
« Reactie #14 Gepost op: 08 April 2007, 18:36:56 »
Ik gebruikte de methode met de autolamp. Elke beveiliging is er immers 1.
Dit werkte perfect en beveiligde op die manier de eindtrappen van mijn IB welke ik al eens keurig netjes uit heb laten fikken.

Tegenwoordig heb ik boosters aan mijn baan hangen voor de rijspanning en gebruik ik de IB alleen nog voor het schakelen van wissels.

mvg,
 Sander

mvg,
 Sander