Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

info gezocht over ETS aandrijfunits door Tom Z.
Vandaag om 21:22:12
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
Vandaag om 21:19:00
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 21:12:22
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 21:03:27
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door mamory
Vandaag om 21:00:05
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
Vandaag om 20:56:45
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:49:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 20:47:36
Märklin 2025 door barry1972
Vandaag om 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
Vandaag om 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
Vandaag om 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
Vandaag om 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
Vandaag om 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
Vandaag om 18:34:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Marc tramt
Vandaag om 17:55:39
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 16:47:15
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 16:31:03
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
Vandaag om 15:33:53
Fleischmann rijtuig 5896 door ArjanB
Vandaag om 15:15:17
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
Vandaag om 13:33:31
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:34:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:04:05
  

Auteur Topic: hoe sterk mag de trafo die men aan een IB Uhlenbrock aansluit zijn?  (gelezen 5409 keer)

dancer

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
misschien een domme vraag... ik vroeg me gewoon af of er een bepaalde limiet is van de trafo die men aan de Uhlenbrock IB kan aansluiten..

En voor de "DAISY" van Uhlenbrock.. hoe sterk meg de trafo maximum zijn?

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 894
  • LE II
Re: hoe sterk mag de trafo die men aan een IB Uhlenbrock aansluit zijn?
« Reactie #1 Gepost op: 03 April 2007, 13:45:37 »
Er zit geen maximum aan, wel een minimum. Als je trafo veel meer stroom kan leveren, maar je IB vraagt er niet om, dan wordt dat gewoon niet gebruikt. Andersom is problematischer. Ik weet niet wat er dan gebeurd, maar het kan zijn dat je trafo er dan mee kapt, omdat hij overbelast. Of dat elektrisch gebeurd of omdat hij gewoon te heet wordt, zou ik niet weten.

Henk
K.Bay.Sts.B

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
  • NL/NS vanaf 1945
Re: hoe sterk mag de trafo die men aan een IB Uhlenbrock aansluit zijn?
« Reactie #2 Gepost op: 04 April 2007, 20:53:21 »
ik meen dat er maximaal 300VA op een IB/TC mag.

gelijk genoeg voor 15 locomotieven op je baan.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: hoe sterk mag de trafo die men aan een IB Uhlenbrock aansluit zijn?
« Reactie #3 Gepost op: 04 April 2007, 21:05:26 »
De IB kan maximaal maar 3A leveren.
Dat betekend dat je er wel tig VA in kan stoppen maar er toch niet meer uitkomt dan 3A.
simpel sommetje leert ons: 18 V (digitaal spanning) x 3A (output IB/TC) = 54VA

Een trafo van 18V - 52VA zou al wel kunnen, je haalt dan alleen niet het maximale uit je IB.
Een trafo van 18V - 70VA is beter. Merk maakt niet zoveel uit.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
  • NL/NS vanaf 1945
Re: hoe sterk mag de trafo die men aan een IB Uhlenbrock aansluit zijn?
« Reactie #4 Gepost op: 05 April 2007, 23:05:44 »
ok! :)


Is het mogelijk dat je een Multimaus Adapter op een IB kan aansluiten? voor voeding?

50VA  16volt?.

Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6054
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: hoe sterk mag de trafo die men aan een IB Uhlenbrock aansluit zijn?
« Reactie #5 Gepost op: 05 April 2007, 23:12:51 »
Volgens het boekje van Uhlenbrock. Min eis 52 va maar raden aan 70va.

Het zelf de 70va uitvoering. En dit werkt gewoon goed.

Hou er rekening mee wat je nog meer wilt als alleen een trein laten rijden.
Dus hoeveel treinen, wil je wissels en seinen digitaal bedienen.

Zijn alle verbruikers, dus je hebt voldoende nodig.

Een andere mogelijkheid is een booster. Zodat  je de zaken kunt verdelen.

B.v. Ib voor rijden en booster voor wissels en seinen. Of net andersom.

Dion

groetjes Dion

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
  • NL/NS vanaf 1945
Re: hoe sterk mag de trafo die men aan een IB Uhlenbrock aansluit zijn?
« Reactie #6 Gepost op: 05 April 2007, 23:22:28 »
ok! :)

Waar kan ik een goedkope goede 70VA Adapter/travo vinden?

Die van Uhlenbrock kost 60,- vrij prijzig vindt ik dat zelf ( mij mening ).


Op conrad zit ik nu te zoeken maar ik zie niks.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 970
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: hoe sterk mag de trafo die men aan een IB Uhlenbrock aansluit zijn?
« Reactie #7 Gepost op: 06 April 2007, 01:35:11 »
Op Conrad kun je zoeken naar het bestelnummer 216465 - 89 voor een 70VA trafo die 39,- euro kost. Dat is een stuk voordeliger!

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Peter Landsweers

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
  • IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Re: hoe sterk mag de trafo die men aan een IB Uhlenbrock aansluit zijn?
« Reactie #8 Gepost op: 06 April 2007, 12:53:38 »
Allen,

Ik ben nog al huiverig voor het gebruik van andere trafo's in combinatie met IB en Power 3's, gebruik alles origineel van Uhlenbrock, in fase, gemeenschappelijke massa, etc. Lees maar andere draadjes hierover:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=3638.0

Ik besef dat alles "origineel" kostbaar is, maar uitgefikte IB of gesmolten decoders zijn ook niet bepaald goedkoop.
De originele 70VA Uhlenbrock trafo's heb ik 2e hands (nieuw in verpakking, incl verzend kosten) voor 40 euro gescoord! Dus niet duurder dan "imitatie" spul.

Ik zal met deze uitspraak waarschijnlijk mede-spoorders tegen de haren strijken, maar ik sluit zoveel mogelijk risico's uit.

Groeten, Peter

IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6054
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: hoe sterk mag de trafo die men aan een IB Uhlenbrock aansluit zijn?
« Reactie #9 Gepost op: 06 April 2007, 13:49:49 »
Nee hoor Peter,

Ben het met je eens. Heb zelf ook liever de orginele spullen van Uhelenbrock. Alleen wel nieuw en niet tweede hands. Want dan loop je ook risico.

Nu komen de trafo's waarschijnlijk van een beperkt aantal fabrikanten. Deze plakken de gewenste firma naam erop.

Dus of het nu uiteindelijk iets uitmaakt?


Dion.
groetjes Dion

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2508
  • Team Mitropa
Re: hoe sterk mag de trafo die men aan een IB Uhlenbrock aansluit zijn?
« Reactie #10 Gepost op: 06 April 2007, 15:02:09 »
Een trafo van 16V / 70VA van Conrad is niet anders dan die van Uhlenbrock, er zil alleen een andere kleur kastje omheen. Er is niets bijzonders mee en je kan elke willekeurige trafo met gelijke uitgangsspanning gebruiken.
Natuurlijk kun je alles "origineel" (vraag je ook af wat origineel is) kopen. Daaraan zijn al de nodige bedrijven rijk geworden en vervelender nog je houdt minder geld over voor je hobby.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Flip

  • Gast
Re: hoe sterk mag de trafo die men aan een IB Uhlenbrock aansluit zijn?
« Reactie #11 Gepost op: 08 April 2007, 16:40:03 »
ik meen dat er maximaal 300VA op een IB/TC mag.



 Hier mee las je de wielen aan de rails bij een korsluiting.
 Zonder zekeringen er tussen????

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26824
    • Pagina van klaas
Re: hoe sterk mag de trafo die men aan een IB Uhlenbrock aansluit zijn?
« Reactie #12 Gepost op: 08 April 2007, 17:11:21 »
Flip, die 300VA komen echt niet door je IB heen. De IB begrenst de stroom op 3A, of je er nou een trafo van 20VA, 70VA of 500VA voor zet.
Het is alleen beter voor de IB om de trafo niet veel groter te kiezen dan je echt nodig hebt. Bij een kleinere trafo stort de spanning sneller in elkaar bij een overbelasting, dus wordt er in je IB minder warmte ontwikkeld. Dus 70VA is een goede keus.

Vergelijk het maar met een stopcontact in je huis. Dat is, als het goed is, in de meterkast afgezekerd met maximaal 16A. Maar die voeding komt ergens in de straat uit een trafo van tussen de 200 en 800kVA. Een trafo van 200kVA kan bij een kortsluiting een stroom leveren van 6000A. Dat wil je ook niet om je oren krijgen als er een kortsluiting is, en dat krijg je ook niet, omdat die zekering van 16A er tussen zit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Flip

  • Gast
Re: hoe sterk mag de trafo die men aan een IB Uhlenbrock aansluit zijn?
« Reactie #13 Gepost op: 08 April 2007, 17:32:39 »
Vergelijk het maar met een stopcontact in je huis. Dat is, als het goed is, in de meterkast afgezekerd met maximaal 16A. Maar die voeding komt ergens in de straat uit een trafo van tussen de 200 en 800kVA. Een trafo van 200kVA kan bij een kortsluiting een stroom leveren van 6000A. Dat wil je ook niet om je oren krijgen als er een kortsluiting is, en dat krijg je ook niet, omdat die zekering van 16A er tussen zit.

 Heb ik niet geschreven er zekeringen tussen te zetten ?
 Als de IB inwendig afgezekerd is  het goed met 70VA of meer dan nog zou ik uitwendig zekeren.
Waarom heb ik verhalen gelezen op internet van mensen die een auto lamp tussen hun IB en de voeding (of het spoor) zetten.
Heel mijn baan (Lenz) wordt al 10 jaar met een transfo van 500VA gevoed.
Alle voedingen afzonderlijk gezekerd.


 Dacht je dat ik dat niet wist van 16A en 6000A?
  Ik heb ook 45 jaar ervaring met elektronika Klaas en 35j modeltreinen, maar ga geen muggen ziften.

Die zelfde Flip
« Laatst bewerkt op: 08 April 2007, 17:40:23 door Flip »

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: hoe sterk mag de trafo die men aan een IB Uhlenbrock aansluit zijn?
« Reactie #14 Gepost op: 08 April 2007, 18:36:56 »
Ik gebruikte de methode met de autolamp. Elke beveiliging is er immers 1.
Dit werkte perfect en beveiligde op die manier de eindtrappen van mijn IB welke ik al eens keurig netjes uit heb laten fikken.

Tegenwoordig heb ik boosters aan mijn baan hangen voor de rijspanning en gebruik ik de IB alleen nog voor het schakelen van wissels.

mvg,
 Sander

mvg,
 Sander