Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 13:21:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Sven
Vandaag om 13:12:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:21:57
Spoor- en tramweg parafernalia door seinhuiswachter
Vandaag om 12:18:16
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Dat overkomt mij niet. door BartvD
Vandaag om 11:51:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
NS 1700 transfers door Bahn-AG
Vandaag om 11:27:23
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 10:51:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Frits C
Vandaag om 10:20:59
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - DJH NS 5000 ex War Department 73755 (Longmoor) uit messing en witmetaal  (gelezen 51095 keer)

Tomasso

• Offline Offline
Ha Leen,

Ben ze momenteel (nog eens aandachtig) aan het doorlezen! ;D

Nog hartelijk bedankt daarvoor (y)

Tom.
Spoor 0 adept

Tomasso

• Offline Offline
Zo, was het chassis even zat dus ben met de opbouw bezig geweest. Vandaag een productief dagje gehad, eerst de voetplaat voorzien van een hoop details en daarna de ketel en het machinistenhuis er op gesoldeerd. Zoals ik al zo vaak gezegd heb, hebben een heleboel dingen een rare pasvorm of passen gewoon ronduit niet. De voetplaat past niet goed op het chassis en staat bol. Dit komt door de bevestiging van een ophangsteun voor het drijfwerk die op het chassis en net onder de voetplaat zit. Echter, deze kon niet lager bevestigd worden aangezien het gietstuk voor de ophanging deze maat had. Nu moet het toch weer los, om dit deel beter op maat te maken zodat de voetplaat er netjes recht overheen valt. Nou ja, hopen dat het zo gepiept is.

Bij deze wat foto's van de stand van vandaag:

Het geheel behoeft nog wat nabewerking met een glasvezelpotlood en dan is het allemaal glad en naadloos gesoldeerd. Door kleurverschillen valt het nog erg op en lijken er dikke lagen soldeer op te zitten, in de realiteit is er echter weinig van te zien en valt het allemaal reuze mee. Nu dus nog even de passing in orde maken, want die bol lopende voetplaat ziet er echt niet uit. En dan is het verder met de afwerking! Het schiet echt op ;D
« Laatst bewerkt op: 17 April 2012, 22:37:38 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Tomasso

• Offline Offline
Zo, het chassis is klaar, al het drijfwerk is geklonken, het werkt ook nog goed en de boel kan wat mij betreft gespoten worden.

Helaas kan ik de boel nog niet testen, aangezien een onderdeel van het drijfwerk vastgesoldeerd moet worden aan de crankpin, voordat deze volledig functioneel is. Het andere is dat ik niet kan proefdraaien, omdat de crankpins te ver uitsteken. Dus het moet in 1 keer goed zitten wat betekent dat het chassis nu eerst gespoten moet worden, of ik moet al het drijfwerk afplakken en daarna de boel spuiten. Anyway, wat is wijsheid?

Oh ja, laatste probleem is dat ik nog geen airbrush heb hahaha ;D
Spoor 0 adept

Beached

• Offline Offline
Ik neem aan dat het de "eccentric crank" is die moet vastsolderen?
In dat geval zou ik gewoon alles in elkaar zetten, en met plakband de excentriekstang aan de voetplaat vastplakken. Dan kun je het meeste wel testen dacht ik.

Daarna kan alles weer uit elkaar gehaald worden voor het spuiten.

mvg,
Rick

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
Zo, het chassis is klaar, al het drijfwerk is geklonken, het werkt ook nog goed en de boel kan wat mij betreft gespoten worden.

Parbleu! Is nu HET moment aangebroken?  Het moment waar momenteel meer naar uitgekeken wordt dan de wederkomst van een niet nader te noemen al dan niet historisch persoon*? Het moment dat er een daadwerkelijk afgebouwde loc uit de werkplaats van Tomasso N.V. komt rollen?

;D ;) ;D

*) Quetzalcoatl bijvoorbeeld...
« Laatst bewerkt op: 25 April 2012, 13:43:30 door NS8714 »

Tomasso

• Offline Offline
Ha Rick,

Let maar niet het geneuzel van Eelco, er is een reden dat hij heeft moeten emigreren :P ;D En ja, het moment is daar, zelfs de bovenbouw is bijna klaar. Maar die exentriek stang aan de voetplaat bevestigen is niet het probleem, het probleem is dat er 3 crankpins te lang zijn om het drijfwerk te kunen testen, die moeten gesoldeerd en ingekort worden om de hele slag te kunnen maken en daarnaast moet die exentriekstang (als ik denk dat het is wat jij bedoelt) ook aangedreven worden door een ding wat op de crankpin vastgesoldeerd zit. Dat is meer het probleem zeg maar, als het eenmaal vast zit, dan ga ik het niet nog een keer losmaken om daarna weer vast te maken (is echt een geklooi namelijk).

Enne, Quetzalcoatl? Zit meer te wachten op Winston Gerschtanowitz of iemand anders van een of andere loterij ;D
Spoor 0 adept

Ivo tB

• Offline Offline
Tom,

Kortom testen voor het spuiten gaat niet lukken, of je spuit het model met draaiende motor. Dat laatste is een wat bizarre, maar goed werkende aanpak en wordt ook gedemonstreerd in de boeken van Iain Rice. Ik doe het liever niet, maar ik heb het ook al gedaan en het werkt wel.

Sterkte,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Tomasso

• Offline Offline
Ha Ivo, dat betekent dus dat het drijfwerk dan al gemonteerd is?
« Laatst bewerkt op: 25 April 2012, 22:35:31 door Tomasso »
Spoor 0 adept

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
nee dat niet volgens mij

en die crank pinnen zitten toch met schroefdraad in het wiel?
dan draai je die er toch uit compleet met het drijfwerk
« Laatst bewerkt op: 25 April 2012, 20:38:33 door roadster36 »

Beached

• Offline Offline
Zitten die krukpennen op dezelfde manier in elkaar als de 3900(pennetje komt uit het wiel, doe stang erop, daarna een busje met de vorm van een hoge hoed om alles op te sluiten)?

In dat geval kun je twee dingen doen
-krukpennen inkorten en dan alles monteren en de busjes los laten
-krukpennen inkorten en alles monteren maar de busjes tijdelijk vervangen door stukjes draadisolatie die strak op de krukpennen klemmen.

mvg,
Rick
PS. ik ben nog veel verder geemigreed dan Eelco, dus of je mij wel kunt vertrouwen... :P

Ivo tB

• Offline Offline
Ha Ivo, dat betekent dus dat het drifwerk dan al gemonteerd is?

Ja, maar het hangt ervan af wat je nog wel en wat niet meer kunt losmaken. Als je het chassis spuit met de wielen erin, dan kun je dat alleen doen met draaiende wielen en drijfwerk, anders spuit je onherroepelijk dingen vast. Alle draaipunten een klein beetje smeren en verf houdt nu eenmaal slecht op olie en vet. Als je bijvoorbeeld de drijfstang en schuifbeweging nog los kunt maken zou ik dat altijd doen, maar de koppelstang moet je wel laten zitten.

Het beste vind ik zelf alles los maken, maar soms lukt het niet op een andere manier. Als je zoals Rick en Jan aangeven het hele drijfwerk nog kunt verwijderen na het testdraaien zou ik dat doen, maar dan ook de wielen en de assen eruit.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Tomasso

• Offline Offline
@Rick  ;D

@De rest

Ik denk dat ik het testen maar achteraf doe. Spuit ik eerst het chassis en de wielen en daarna maak ik de krukpennen weer blank om het drijfwerk aan te solderen. Het drijfwerk moet toch blank blijven, alleen de koppelstang moet zwart ingelegd worden samen met de stang die de zuigerstang aandrijft. Pfff, ben wel benieuwd zeg...

Wat betreft de bevestiging, dit werkt net zoals de 3900, maar die heeft echter busjes die in de gaten van de drijfstangen vallen zodat je ze niet vast kan solderen. Bij deze loc zitten er ringetjes geleverd die vastgesoldeerd moeten worden. Vandaar ook dat ik huiverig ben om het eerst te monteren, aangezien het soldeer veel makkelijker bij de drijfstangen komt en die binnen no time vast zitten. Als ik het dan ook nog eens een keer los ga halen om het daarna weer te monteren dan is dat vragen om moeilijkheden. Anyway, eerst maar eens spuiten. Oh nee, eerst maar eens een airbrush bij elkaar sparen...
« Laatst bewerkt op: 26 April 2012, 14:36:33 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Gert Arkema

• Online Online
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
*) Quetzalcoatl bijvoorbeeld...

;D  ;D  ;D
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
@ Gert: klasse...  ;)  (y)

@Tomasso: Quetzalcoatl (gevederde slang), een van de bekendste goden van de Azteken, kreeg het aan de stok met een andere god, Huitzilopochtli (rokende spiegel). Quetzalcoatl verloor en verliet het Azteekse rijk. De Azteken zijn daarna altijd blijven wachten op zijn wederkomst. Helaas maakten zij een kleine inschattingsfout door de Spanjaard Cortez op een bepaald moment aan te zien voor Quetzalcoatl. Dat was een fataal foutje...

Tot zover de geschiedenisles.

On topic: als je een airbrush zoekt hoeft dat niet duur te zijn. Ik heb nog steeds een eenvoudig beginnerssetje van Revell (met drijfgas) en daar haal ik aardige resultaten mee. Was een euro of 40 dacht ik.

Tomasso

• Offline Offline
Eh Eelco, is het iets aan mijn uiterlijk? Of is er iets in mijn doen en laten? Of in mijn gedrag? Of zijn het mijn uitspraken waardoor je denkt dat ik van een lagere intelligentie ben of op geschiedkundig achterloop? ??? ;D ;D ;D ;D Maar goed, toch bedankt voor deze opfriscursus hahaha

Tsja, weet je wat het is. Ik kan goeiekope spullen kopen, maar ik koop liever gelijk iets voor het leven, dus dan maar wat meer uitgeven... Aan de andere kant, het hoeft allemaal niet zo moeilijk bij deze loc, dus wie weet doe ik het ook wel. Nou ja, momenteel mijn geld eerst nog maar even aan de auto uitgeven waarvan seconds ago de rekening op de mat viel ;D
Spoor 0 adept