Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:23:06
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:23
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 16:42:59
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door marco
Vandaag om 16:39:58
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 16:39:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:09
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 14:09:47
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - DJH NS 5000 ex War Department 73755 (Longmoor) uit messing en witmetaal  (gelezen 51125 keer)

Beached

• Offline Offline
Maar om dat nu een rocker(=hefboom) te noemen... Misschien noemt de beschrijving het een "rocker guide". Dan nog, ik had wel een betere naam kunnen bedenken.
Meeste moderne locs hebben een dergelijke constructie, dus als je niks van een 5000 kan vinden kun je misschien ergens anders afkijken

mvg,
Rick

TonM

• Offline Offline
Tom,

De onderzijde is vlak; aan de bovenzijde loopt het laatste gedeelte omhoog naar het cylinderblok.

Grtz,
Ton

Tomasso

• Offline Offline
Dan heb ik 'm dus precies verkeerd om gesoldeerd ;D Mooi, gaan we dat aanpassen! Bedankt Ton!
Spoor 0 adept

guest7823

• Gast
Maar om dat nu een rocker(=hefboom) te noemen... Misschien noemt de beschrijving het een "rocker guide". Dan nog, ik had wel een betere naam kunnen bedenken.
Meeste moderne locs hebben een dergelijke constructie, dus als je niks van een 5000 kan vinden kun je misschien ergens anders afkijken

Bedankt, nu heb ik hem weer (goed voor de geest)

De "rocker" is de stang vanaf de kruiskop naar de schuifstang, of te wel wat we in goed Nederlands de voorloophefboom noemen. Waarschijnlijk staat dan op de tekening die Tomasso heeft of het pijltje niet goed of niet duidelijk genoeg naar de voorloophefboom. (of Tomasso heeft het verkeerde onderdeel omcirkeld)

De "rocker" is de stang die dus vanaf de onderkant van de rode cirkel naar de kruiskop loopt

De stang E-A-F dus.

Datgene wat op de foto vanTomasso omcirkeld is, is dus de geleiding van de zuigerschuif, of te wel op de tekeningen datgene wat achter "E" om de schuifstang zit

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,40965.msg650563.html#msg650563

Hier heb ik drie plaatjes van de Longmoor geplaatst, de eerste laat het drijfwerk volgens mij iets beter zien.

Eelco

Beached

• Offline Offline
De "rocker" is de stang vanaf de kruiskop naar de schuifstang, of te wel wat we in goed Nederlands de voorloophefboom noemen. Waarschijnlijk staat dan op de tekening die Tomasso heeft of het pijltje niet goed of niet duidelijk genoeg naar de voorloophefboom. (of Tomasso heeft het verkeerde onderdeel omcirkeld)

De "rocker" is de stang die dus vanaf de onderkant van de rode cirkel naar de kruiskop loopt

Dat heet in het Engels de lap & lead rod, dus de schrijver is dan nog aardig onduidelijk. Misschien is et beter om de hele zin in de bouwbeschrijving hier te plaatsen. Dat verduidelijkt misschien het een en ander.

Nog iets, voor een loc met zuigerschuiven zoals de 5000 horen de verbindingen E en A in de tekening omgekeerd te worden.(de stoomverdeling op de tekening is voor bakschuiven) Dan worden de verbindingen van de voorloophefboom boven naar onder:

-Stang ACG (radius rod)
-schuifstang(valve spindle)
-stang FG(union link)

mvg,
Rick

Tomasso

• Offline Offline
Ha Paul (en natuurlijk ook de rest ;D)

Bedankt voor de uitleg en verduidelijking! Het gaat dus bij mij om de geleiding van de zuigerschuif. Dat is bij mij deel 60 van de kit en wordt omschreven als rocker. Verkeerd omschreven dus, maar Ton snapte gelukkig ondanks de foutive tekstuele aanwijzing wat ik bedoelde. Dus de circel is goed, maar de tekst dus niet ;D

Anyway, weet ik meteen wat een rocker is ;)
Spoor 0 adept

Tomasso

• Offline Offline
Zo, vandaag weer een stapje verder met het drijfwerk. Wat nu weer? Het cilinderblok en de zuigerstang zijn niet op elkaar afgestemd. Zo moeten de leibanen lager zitten zodat de zuigerstang precies recht in het gat van het cilinderdeksel valt. Echter, de leibanen zitten te hoog in het cilinderblok en dat is niet conform de werkelijkheid. Doordat er echter uitsparingen waren waarin de leibanen geplaatst moesten worden, zou je denken dat die op de goede plek/hoogte zitten. Helaas niet dus.

Goed, ik kon 2 dingen doen. De cilinderblokjes weer helemaal uit elkaar halen, het cilinderblok aanpassen door er nieuwe uitsparingen in te maken en dan de boel weer in elkaar zetten, of de boel de boel laten en het gat in het cilinderdeksel omhoog en wat naar binnen plaatsen. Optisch zie je er relatie weinig van, behalve als je het weet en wat die leibanen betreft, tsja, dat is dan maar zo, ook hier geldt, je ziet het alleen als je het weet en er echt op let, anders niet.

Dus zo gezegd, zo gedaan. De gaten in de cilinderdeksels opgevuld met low melt soldeer en daarna nieuwe gaten uitgeboord. Even gepast en het gaat redelijk goed.

Dan het volgende. De zuigerstang zit vast met een messing crosshead front. Aan de bovenkant van het crosshead front zit een lip die over de bovenkant van de bovenste leibaan moet vallen. Echter, dit klopt niet met het grote voorbeeld. Nu is het zo dat de witmetalen zuigerstang een geleiding heeft die tussen de leibanen valt. Dat zou eigenlijk genoeg moeten zijn, waardoor het lipje van het crosshead front aan de voorkant niet nodig is (snappen jullie het nog?). Kan ik zonder problemen dat lipje weghalen en vertrouwen op de geleiding van witmetaal tussen de leibanen, of is dat te fragiel (lees storingsgevoelig) en moet ik dat lipje er aan laten zitten?

Even voor de duidelijkheid een bachmann loc, niet zezelfde, maar wel met hetzelfde drijfwerk:

Bron: dit eigenste topic ;D

Zoals je ziet is de bovenste leibaan vrij. Nu dezelfde foto, waar met geel het lipje is aangegeven zoals dat bij mij in de kit omschreven wordt

Bron: nog steeds dit topic :P

En dan een foto van het echte model waar dat lipje ook niet zit:

Bron: http://www.flickr.com/photos/35138806@N08/3567366079/

Ook hier is te zien dat de bovenste leibaan helemaal vrij is. De vraag is, zal ik het doen, of zal ik het niet doen? Beïnvloedt het de rijeigenschappen of is de geleiding van de witmetalen zuigerstang voldoende?

Zie trouwens nu pas dat de cilinderblokken iets gekanteld onder de voetplaat zitten...
« Laatst bewerkt op: 06 April 2012, 22:44:42 door Tomasso »
Spoor 0 adept

TonM

• Offline Offline
Tom,

Het enige dat ik erover kan zeggen is dat mijn DJH 4300 het al jaren zonder dat lipje doet. Geen probleem.

Grtz,
Ton

Ivo tB

• Offline Offline
Tom,

Kun je iets meer vertellen? Loopt de bovenkant van het crosshead door de spleet heen en zit er ook iets van aan de achterkant van de leibaan? Dan zou ik het lipje aan de bovenkant weghalen. Het is natuurlijk zo dat de meeste nederlandse loks leibanen en boven- en onderkant van de kruiskop hebben, die er dus in verticale zin niet meer tussen uit kan, maar ook door geleiding aan beide kanten van de leibanen op zijn plaats blijft. Dus ik zou ervoor zorgen dat de crosshead er niet uit kan. Vertrouwen op de zuigerstang zou ik niet, tenzij je de zuigerstang van een hard draad hebt gemaakt en die in een lang metalen busje laat lopen. Meestal is de geleiding in een DJH kit heel beperkt en eigenlijk alleen het cylinderdeksel aan de voorkant. Iain Rice beveelt dit te vervangen / verbeteren door zo'n buisje.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Tomasso

• Offline Offline
Ha Ivo,

De bovenkant van de crosshead loopt inderdaad door de spleet heen en deze zit meegegoten aan de zuigerstang. Dat wil dus zeggen dat de geleiding aan de achterkant van de leibanen zit (er zit dus een stukje rechthoekig witmetaal aan de zuigerstang met een geleiding die precies tussen de leibanen valt) en aan de voorkant zou dan het afdekplaatje met het lipje komen. Het lipje heb ik inmiddels weggehaald, maar ik weet nu waarom het er op zit. De voorkant van de crosshead wordt door zijwaartse krachten van de drijfstangen naar links en naar rechts geduwd/getrokken. Hierdoor blijft hij (nog) niet recht zitten. De heleboel (dus de zuigerstang met geleiding en het afdekplaatje aan de voorkant) zit geborgd met een boutje en een moertje, maar misschien fixeer ik de voor- en achterkant nog wel even aan elkaar met een drupje lijm straks zodat de voorkant niet meer kan verschuiven/bewegen t.o.v. de achterkant. Zo zit het altijd recht en kan de zuigerstang nog prima heen en weer bewegen.

Wat betreft dat busje, het loopt op zich prima en er is weinig speling en frictie, dus ik laat het voor wat het is.

Inmiddels zijn de cilinderblokken aan weerzijden van het frame bevestigd en zijn ze licht gekanteld t.o.v. de voetplaat (net zoals in het echt). Daarnaast is het drijfwerk voor 1 kant zo goed als klaar en ga ik z.s.m. de andere kant in elkaar zetten. Van Leen heb ik nog wat tips en trucs gehad die ik misschien wil toepassen, dus daar wil ik nog de nodige aandacht aan schenken. Eigenlijk wordt het inmiddels tijd voor een foto update, dus ik zal binnenkort eens een paar foto's maken. Als het drijfwerk klaar is en het heeft proefgedraaid kan de boel gespoten worden. Het gaat nu echt snel ;D
Spoor 0 adept

Tomasso

• Offline Offline
Zo. Hierbij 2 foto's zoals de loc er nu bij staat. Het drijfwerk is deels geklonken en loopt bijna helemaal zonder enige speling maar toch soepel. Een stukje papier tussen de drijfstangen en dan klinken lukte mij voor geen meter. De gaatjes zijn zo klein dat ik niet kon zien waar de klinknagel in moest vallen met zo'n stukje papier er tussen. Dus, toch maar op gevoel gedaan en dat werkt tot dusver prima, gewoon secuur en met beleid werken.

De klinknagels zijn soms echter te kort, waardoor ze niet eens 2 drijfstangen kunnen verbinden, aangezien de klinknagel er aan de achterkant niet uit komt. Volgens mij zijn ze van ijzer gemaakt, aangezien het een vrij zacht metaal is, maar kan je dat solderen? Dan soldeer ik ze aan één kant vast (de achterkant natuurlijk) en dan hou ik de binnenste drijfstang ongesoldeerd anders beweegt het natuurlijk nog voor geen meter ;D.

Anyway, de foto's tot dusver:

En hier nog een close up:

Zo, vanmiddag nog maar eens verder met knutselen. Het blijft een ongelofelijk bewerkelijke kit, want een hoop is niet maatvast, maar desalniettemin vordert het werk toch aardig zo. Heb er weer zin in!
« Laatst bewerkt op: 15 April 2012, 12:22:41 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Beached

• Offline Offline
De klinknagels die bij mijn 3900 zaten heb ik gewoon gesoldeerd, dus dat moet geen probleem zijn. Als je een beetj evet of olie op de stang doet die niet gesoldeerd moet worden, dan is de kans kleiner dat je alles per ongeluk vastsoldeerd.

Tomasso

• Offline Offline
Mooi! Dan kan ik weer verder. Bedankt Rick!
Spoor 0 adept

St00mboy

• Offline Offline
Voor als het niet goed lukt heb ik je een email gestuurd met een artikel uit een boek van Guy Williams over het monteren van stangen. Ik weet niet of je dat al gezien hebt.

Leen.