Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door Harryku
Vandaag om 18:25:36
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Duikeend
Vandaag om 18:08:04
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Raadplaatje door henk
Vandaag om 17:51:55
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Jan Bennink
Vandaag om 17:23:26
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - DJH NS 5000 ex War Department 73755 (Longmoor) uit messing en witmetaal  (gelezen 51011 keer)

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
Ja, DJH heeft 'm ook inderdaad...

Maar laat ik eerst maar eens een zooi lopende projecten afmaken voor ik me op messingbouw ga storten...

Eelco

stig

• Offline Offline
Heel verstandig, want als je daar aan begint, wil je niet anders meer...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
heb ooit zo'n model loco-kitje gebouwd. Saaaaaaaaaai.

Tomasso

• Offline Offline
@ Floris,

Daarom bouw ik ze ook, hoef jij het niet te doen :P

Anyway, vandaag nog maar een keer bij Leen geweest om het chassis eens met een andere jig opnieuw in elkaar te zetten, althans, de lagers opnieuw te positioneren. Het chassis zit al ongeveer een maand in elkaar, maar het was toch niet helemaal naar mijn tevredenheid. Het probleem zat 'm in de tool die de vorige keer gebruikt was, waarvan er maar 3 van de 5 assen gebruikt konden worden. Dit is de jig van Hobby Holidays:

Bron: Hobby Holidays

Doordat er van de jig maar drie assen gebruikt konden worden, maar de loc er 5 heeft ontstonden er afwijkingen, ondanks het zeer nauwkeurig bouwen. Dat lag overigens niet alleen aan de jig, maar ook aan de kit. Je kan merken dat het een oude kit is, die nog wel wat nabewerking behoeft en die soms ook wat onnauwkeurigheden bevat. Om dit op te lossen moest het gewoon opnieuw gebeuren en gellukig heeft Leen ook nog een andere jig, waar ook 5 assen op zitten en die we nu eens gingen gebruiken. Dit is de Chassis2 Superpro van Avonside:

Bron: http://scalerail.phpbbhosts.co.uk/viewtopic.php?f=8&t=778

Het zijn 2 verschillende apparaten, maar ze dienen hetzelfde doel, namelijk het snel en eenvoudig bouwen van een chassis wat met alle wielen op de grond staat, zonder enige vorm van compensatie of vering of wat dan ook. Het gebruik van zo'n jig maakt het goed recht en haaks bouwen van een chassis, wat zonder dit soort tools praktisch onmogelijk is, een makkkelijk(ker) gebeuren. Als het hier goed op zit en de tool goed is, dan weet je zeker dat je loc soepel zal lopen.

Nu ik ze allebei gebruikt heb, heb ik toch een lichte voorkeur voor de Master Chassis. Ondanks dat het spul gemonteerd is op MDF zitten naar mijn idee de assen beter vergrendeld, terwijl er bij de Chassis2 nog wel een hele kleine speling mogelijk is. Wel heeft de Chassis2 weer andere voordelen die de Master Chassis niet heeft, zoals een klem om het werkstuk vast te zetten, een liniaal in het stalen frame om hem zowel van boven naar onder als van links naar rechts uit te lijnen. Ik moet zeggen dat ik dat nog niet gebruikt heb, maar het is een bijzonder interessante optie (die ik eigenlijk nu ik het nog eens nalees en zo zie pas begrijp). Oke, ik ben om, het Chassis2 bied je de mogelijkheid om een absoluut goed uitgelijnd werkstuk te bouwen, waar het chassis altijd haaks is. Helaas ligt het nog buiten mijn budget, maar het is fijn om zo bij Leen eens te mogen leren omgaan met die dingen.

Goed, terug naar de kit. De drijfstangen waren niet exact gelijk, het scheelde namelijk op 1 of 2 punten een 10e van een milimeter. Dat leverde een probleem op met het bouwen van het chassis, omdat het hart van de aslagers dezelfde hartafstand heeft als het hart van de gaatjes in de drijfstangen. Als dat dan 2 verschillende lengtes zijn met de gaatjes net op andere afstanden, dan kan je nooit een goed uitgelijnd chassis bouwen. Uiteindelijk is 1 drijfstang het uitgangspunt geworden van waaruit de rest van het chassis is opgebouwd.

Waarom zijn die 10en van milimeters nu zo belangrijk? Als de assen opongelijke afstanden zitten ten opzichte van de drijfstangen, krijgt het de kans om te wringen en het zal de loop van de loc beïnvloeden. Zo zal de motor meer kracht moeten leveren om de wielen rond te krijgen, maar krijgen de tandwielen het ook zwaar te verduren. In het uiterste geval slaan de wielen vast en draait de hele boel de soep in. Daarom alles maar eens opnieuw bekeken.

Ik moet zeggen, er is flink wat ruimwerk in het frame aan te pas gekomen, omdat alle aslagers geherpositioneerd moesten worden, behalve die in het midden. Na een uurtje ruimen en een blaar net op een rotplek verder, kon het chassis weer goed in elkaar gezet worden. Deze keer echt de tijd ervoor genomen en alles zo goed mogelijk gemonteerd.

Want, wat was nu het probleem, de voorste wielen raakten de grond niet en dat betekende minder trekkracht en een loc die heen en weer kon "wip-wappen". Overigens liep het geheel gewoon goed hoor, maar niet perfect. Moet je net mij hebben. Dus nu alles overnieuw gedaan en het zit prima in elkaar. Alles loopt nu goed, alle wielen staan op de rails en het geheel loopt ongelofelijk soepel, je kan hem gewoon voortblazen (met 5 gekoppelde assen, woohoo!). Daarnaast verbeterd dit de stroomafname en natuurlijk niet te vergeten de trekkracht.

Nou, dit is achter de rug, op naar de volgende uitdaging, namelijk alles zo goed mogelijk aanbrengen (zoals het remwerk, leidingen etc. Zal z.s.m. een plaatje van het gebouwde chassis, deel 1, hier plaatsen.
« Laatst bewerkt op: 03 February 2012, 00:13:52 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
moest je de zaak naar buiten of naar binnen ruimen? Kan me een niet erg enthousiast rijdende DJH-4300 van een mede-ohmb'er herinneren die soepel liep nadat ik de koppelstang op een paar plekken flink krom gezet had, de frameplaten waren dus flink te kort voor de koppelstangen. Beetje jammer aan zo'n kitontwerp... dat soort dingen moeten nou juist meteen kloppen, anders is het zowat minder werk om alles maar meteen zelf te maken.

Tomasso

• Offline Offline
Was heel verschillend, de gaten zaten soms te hoog of te laag, andere weer teveel naar links of naar rechts. Heb echt alle gaten opgeruimd en flink ook, waarna de aslagers alle kanten op konden. Door die jig liggen ze dan echter keurig in lijn en is alles nu kaarsrecht. Tsja, je merkt dat het oud is en de kwaliteitscontrole bij DJH gewoon anders was dan nu. Maar met zo jig geen probleem, het kost alleen wat meer moeite.

Tsja, die 4300, ik zou bijna zeggen, buigen is nergens voor nodig want ook daar kan een fantastisch rijdend model van gemaakt worden. Wel zou ik zeggen, bouw dat chassis opnieuw, maar daarna ben je wel van die ellende af (Wat Leen zei vanmiddag, het chassis zou bij mij wel voldaan hebben, maar het ergerde mij als een zwerende vinger, d.w.z. het is dan toch latent aanwezig. Nu is het opgelost en kan ik gewoon lekker mijn aandacht ergens anders op richten.).

Trouwens, zelfmaken duurt echt wel langer dan met zo'n tool aan de slag gaan. Kost je even wat werk om het chassis te verbeteren, maar daarna loopt het net zo soepel als een goed fabrieksmodel. Echt, het is een aanrader!
« Laatst bewerkt op: 03 February 2012, 00:00:52 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Beached

• Offline Offline
Heb je wel eens gehoord van "Round hole suspension"? In principe boor je de gaten voor de lagers uit behalve een paar, en laat de lagers los in de frames zitten. Achterop soldeer je een soort sub-frametje dat aan een kant aan de lager is gesoldeerd en aan de andere kant strak maar los op de lager zit, en wordt vast gehouden door het volgende sub-frametje enzovoort. Een beetje moeilijk om uit te leggen, maar als je het door hebt is het een verassend simpel en effectieve manier om assen op de juiste plaats te krijgen zonder geouwehoer met hornblocks enzovoort. Daarna kun je het chassis zo compenseren/afveren als je wilt. Zolang die sub frametjes precies zijn kan het frame doen wat het wil. Voor zo'n lange loc zou ik dit gebruiken want dat chassis kan nog zo recht zijn, maar er zijn maar weinig stukjes spoor die zo vlak liggen. Mijn 3900 heeft er genoeg last van op de modulebaan van de club, en dat zijn maar drie assen. 
Als je er interesse in hebt, ik heb hier een heel artikeltje in het Engels over de "Round hole suspension" die ik kan scannen.

In ieder geval ben ik benieuwd hoe jouw chassis er nu uit ziet.

mvg,
Rick

stig

• Offline Offline
Doe maar scannen aub!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

• Offline Offline
Rick,

Daar ben ik zeker ook in geïnteresseerd. Het lijkt misschien een beetje op een artikel wat ik eens heb gelezen over gecompenseerde ophanging voor een NS 7000. Daar werd ook een subframe geïntroduceerd, terwijl het maar om 2 assen gaat. Volgens mij stond dat in de eerste uitgave van Praktijkboek Modelspoorwegen gepubliceerd ergens midden jaren '90.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam

Tsja, die 4300, ik zou bijna zeggen, buigen is nergens voor nodig want ook daar kan een fantastisch rijdend model van gemaakt worden.
nouja, het zal al helemal in elkaar, gespoten en wel... dr zat dus weinig anders op.

St00mboy

• Offline Offline
Rick, als je toch gaat scannen, dan wil ik ook graag een kopie.
Ik neem aan dat het om het artikel gaat uit de NZ Model Railway:
http://www.nzmrg.org.nz/product-mainmenu-0/product-266/issue-368-december-2009

Altijd interessant zo'n artikel!

Leen.

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
ik Aub ook een exemplaar als het mag
Gr Jan

Ivo tB

• Offline Offline
Dit is de jig van Hobby Holidays:

Bron: Hobby Holidays

Doordat er van de jig maar drie assen gebruikt konden worden, maar de loc er 5 heeft ontstonden er afwijkingen, ondanks het zeer nauwkeurig bouwen. Dat lag overigens niet alleen aan de jig, maar ook aan de kit. Je kan merken dat het een oude kit is, die nog wel wat nabewerking behoeft en die soms ook wat onnauwkeurigheden bevat. Om dit op te lossen moest het gewoon opnieuw gebeuren en gellukig heeft Leen ook nog een andere jig, waar ook 5 assen op zitten en die we nu eens gingen gebruiken. Dit is de Chassis2 Superpro van Avonside:

Bron: http://scalerail.phpbbhosts.co.uk/viewtopic.php?f=8&t=778

Hoewel ik al aardig wat loks in elkaar heb gezet met ook een soort MDF jig welke vooral een optisch hulpmiddel is, zoals beschreven in de boeken van Iain Rice, ben ik ook wel geïnteresseerd in zo'n jig. Maar dat is even schrikken. Deze Chassis2 Superpro kost maar liefst 260 pond en daar komen dan nog 30 pond verzendkosten bij. Toch nog maar even over nadenken.

Die van Hobby Holidays is ook altijd nog 165 pond, maar dan geschikt voor maximaal 3 assen (is voor de meeste NS loks natuurlijk voldoende).

Ik ben wel een liefhebber van goed gereedschap. Zo heeft GM&S nog een echt mooie klinknagelpers (ook prijzig) en wat te denken van goed kwarteringsgereedschap. Al dit werk doe ik nu vooral op gevoel en zicht.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Beached

• Offline Offline
Leen, dat is inderdaad het artikeltje. Ik zal van het weekend eens de scanner aanslingeren, jullie horen nog van mij.

mvg,
Rick