Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 17:05:58
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Pieter Bregman
Vandaag om 16:59:14
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
Vandaag om 16:51:12
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 16:48:56
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 15:44:10
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - DJH NS 5000 ex War Department 73755 (Longmoor) uit messing en witmetaal  (gelezen 48011 keer)

HP TEE

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Nouja, vooruit, omdat je zo'n enthousiaste bouwer bent:
.............
Eelco

Wat een geweldige foto's heb je toch Eelco!

HP TEE

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Dank je. Vooral de eerste is wel bijzonder. De WD 73755 was toen (1952) net opgeknapt voor het spoorwegmuseum. De foto is genomen tijdens een materieelshow van de NS op Amsterdam Amstel (mei 1952). De andere twee foto's laten de loc in het spoorwegmuseum zien in 1956. Hij ziet er dan al heel wat minder fris geverfd uit...

Eelco

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Zo, hier de beloofde foto's.

Het chassis van de loc (nog niet schoongemaakt):





En het chassis van de tender:





Zo, het begin is er. Omdat het straks een moeilijk bereikbare plaats is, zijn de buffers vast gemonteerd. Het was nog een heel karwei om ze recht te krijgen (zeg maar gerust ellende en 3 verbrande vingers gloeiende gloeiende >:(). Enfin, het zit. Het chassis van de loc moet dus nog even nagekeken worden i.v.m. de positie van de voorste lagers. Als dat gefikst is kunnen er al details op gemaakt worden, zoals het remwerk.

Al met al is het een lastigere kit als ik in het begin had gedacht. Niet vanwege het solderen, maar vanwege de afweging wat er nu eerst gesoldeerd moet worden. Het messing moet aan elkaar, maar ik wil niet dat de witmetalen onderdelen wegsmelten, dus wat gaat voor? Die vraag stel ik mezelf continu, aangezien de handleiding daar niet duidelijk of niet goed in is. Soms willen ze het zo hebben dat je dingen aan elkaar soldeerd, terwijl je dan achteraf niet eens meer de details kan bevestigen. Goed, ff puzzelen dus. Ga morgen waarschijnlijk verder met de 3300, zodat ook die weer een boost krijgt en voor volgende week staan de cilinders van de 3900 nog eens een keer op het programma. Lekker die afwisseling. ;D

@ Eelco

Alles komt af hoor :P ;D

Maarre, die foto is schitterend. Alleen over de kleur ben ik nog niet uit. Was de loc bij uitlevering al uitgeleverd met een zwart chassis en wielen? Volgens iemand anders moet het dat oorlogsgroen zijn (mat, half kakigroenachtig... http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,2968.0.html )?
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2012, 23:09:34 door Tomasso »
Spoor 0 adept

HP TEE

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Alleen over de kleur ben ik nog niet uit. Was de loc bij uitlevering al uitgeleverd met een zwart chassis en wielen? Volgens iemand anders moet het dat oorlogsgroen zijn (mat, half kaki... http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,2968.0.html )?

Je zou eens kunnen zoeken naar foto's van de Invasie in Normandië. Ik heb daar afgelopen zomer volop kleurenfoto's gezien in Musea etc. Wellicht staat er daar ook een loc in kleur op. Redenerend vanuit hulp bieden zou je inderdaad zeggen dat ze de Army kleurstelling hadden, maar géén kaki, alles was - althans in de musea - groenig. Kaki was de kleur van de geallieerde strijdkrachten in de droge, zanderige gebieden.

Ik heb zelf ook nog wat boeken, zal eens zoeken of ik wat kan vinden. Ik zou hem wel wat valer als de 4473 maken als ik jouw was, of inderdaad gewoon mat.

Succes met de bouwperikelen, ik blijf je volgen.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Há HP TEE,

Ik bedoelde ook groenig hoor, khaki is meer richting zandkleur idd, maar het groen leek wel een mengkleur. En ik verwacht idd ook dat ze wat groenig waren, maar de uitvoering zoals in het spoorwegmuseum laat een matgroene bovenkant zien met een zwarte onderkant. Als ze hem dus gerestaureerd hebben zoals het ding geleverd was (en aangezien de loc in 1956 al opgeknapt is, terijl hij maar een paar jaar ervoren nog in de WD kleuren rondreed, lijkt het me waarschijnlijk dat ze het goedhebben) zou het goed moeten zijn. Maar, ik hou toch een slag om de arm, aangezien ze er in het spoorwegmuseum ook wel eens een potje van maken, dus wie weet moet het ding helemaal niet zwart zijn van onder maar dat army groen.

Goed idee om met die zoekterm nog eens wat rond te neuzen! Ga meteen eens even kijken! (y)
Spoor 0 adept

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Tom, dit is een Bachmann model van de WD 2-8-0 in de uitvoering van het 21st Army Transport Group:


De kleur op de foto komt wat geler en lichter over dan in het echt, maar als het zo'n soort kleur moet worden, dan kijk je maar als je hier weer bent. Ik neem aan dat Bachmann zijn huiswerk goed gedaan heeft v.w.b. de legerkleur.

Leen.

HP TEE

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Begint het ook te kriebelen, vond dit zojuist: http://www.swanagerailway.co.uk/news305.htm. Daarin staat de tekst 'The locomotive carries the American Army's Transportation Corps black livery which dates from the Second World War. The locomotives also ran in Britain carrying a grey livery. '. Dus toch zwart?

En dan hier: http://www.culture24.org.uk/history%20%26%20heritage/transport/trains%20and%20railways/art314044 .
De onderste postzegel.

Die 500-tjes waren trouwens toch ook zwart? Misschien is dat ook iets om mee te nemen bij de kleurkeuze. Als ik nog wat vind zie je het wel.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Dus toch hè? Ik dacht het al wel, maar werd aan het twijfelen gebracht door dat andere topic. Vond het er ook meer Amerikaans uit zien dan Brits. Ondertussen heb ik ook een heel klein ander foto'tje op internet opgeduikeld waar een zelfde loc in 1944 te zien is met een groene bovenkant en een zwarte onderkant (en dat door de zoekterm van HP TEE, dus bedankt (y)). Nou ja, ben ik daar ook weer over uit ;D

P.S.

Hier vond ik het miniscule foto'tje waar de kleurverschillen duidelijk zichtbaar zijn. De foto is genomen in 1945 (even naar beneden scrollen).

http://www.pattayamail.com/350/columns.htm

Leuk al die research...

@ Leen,

Ook een mooie loc trouwens! Zit te kijken naar die wielen. Zouden die onder deze loc passen?
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2012, 23:37:31 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
er staat dat de kleur van het amerikaanse legermaterieel zwart was. Het britse kan dan alsnog net zo goed paars geweest zijn.

HP TEE

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Even voor de duidelijkheid, je wilt toch de 'aflevertoestand' maken? Dan toch geen groen maar volledig zwart.... ?
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2012, 10:52:55 door HP TEE »

HP TEE

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Nog wat hulp voor je bouwwerkzaamheden ;) : http://www.youtube.com/watch?v=J_weWCHf9sQ&feature=fvsr

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
'The locomotive carries the American Army's Transportation Corps black livery which dates from the Second World War. The locomotives also ran in Britain carrying a grey livery. '.

Grijs dus.
Ik denk dat Tom wel een correcte opmerking maakt aangaande de restauratie van de WD 73755. Deze is rond 1952 opgeknapt. De kans is groot dat toen nog min of meer het kleurenschema van de loc bij aflevering bekend was.

Eelco

HP TEE

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Ja grijs inderdaad, de loc was geen USA maar GB. We komen er wel!

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Mijn inschatting is dat de loc zoals die nu in het spoorwegmuseum staat, redelijk accuraat is qua kleur. Ik zou alleen denken dat de plaquette met de naam 'Longmoor' oorspronkelijk zwart met blank geschuurde letters is geweest en dat deze bij restauratie rood is geschilderd om er meer nadruk op te vestigen.

Eelco

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Op deze foto wordt de "Longmoor" op 9 mei 1945 in Dover op de ferry gezet om later in België en daarna in Duitsland gebruikt te worden:

(foto uit Locomotives Illustrated no. 35)

Leen.