Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:15
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 14:39:25
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 14:12:50
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 4020 281-4
Vandaag om 14:01:37
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen  (gelezen 138831 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #255 Gepost op: 06 november 2014, 15:47:54 »
Hoi,

Electrofix:  'But Prut', bron: eigen ervaring :( Geeft meer ellende dan pret. Dat wil zeggen, op Philo wielen werkt het absoluut niet.


Grtzz,

Karst

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: BNLS Baanbreker - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #256 Gepost op: 25 november 2014, 22:47:38 »
Hallo,
Ander onderwerp, ook over de locmotor, beter bekend als de Oersik. Keep it positive please.
In een berichtje van 19 September j.l. heb ik beloofd meer foto's van de inbouw van een decoder in de Oersik te plaatsen.
Door allerlei super fustreerend gedoe, wat ook maar niet opschiet, blijft dit decoder fotopakketje ook maar liggen.
Daarom eerst de beloofde foto's.
 
 
Dit is de Esu LocPilot micro Decoder V4.0 54684 die ingebouwd wordt.


Hier is de decoder omgedraaid. Het witte stukje is het deel van het doorzichtige omhulsel, wat ik wegsnij, om daarin de zwarte, rode, grijze en oranje draad om te kunnen vouwen om ze daarna op het zichtbare vlak vast te zetten. De gele, witte en blauwe draad kunnen vervallen (verlichting en massa).


Hier zijn de 4 draden tot halverwege het omhulsel vastgeplakt met wat superlijm. Ik doe dit om te voorkomen de draden, door het vele handelen, van de print afbreken EN omdat de lengte van de decoder niet veel buiten de 12mm mag steken. Let op dat de lange zijde van de decoder, die hier naar je toe ziet, straks bij het inbrengen, in positie aan de bovenzijde zit. Dan heb je zo dadelijk genoeg ruimte onderin, i.v.m. het lager in het midden, op aandrijving.
Het lager iets afschuinen, aan de onderste helft, helpt ook.


Het omhulsel van de decoder wordt op maat van 12mm gesneden met een scapel. Voorzichtig te werk gaan is hier natuurlijk uiteraard de boodschap.

Tot zover de decoderaanpassingen. In het volgend bericht aanpassingen aan de aandrijving. WM


 
« Laatst bewerkt op: 10 december 2014, 12:07:03 door WimM. Reden: verbeterd »

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: BNLS Baanbreker - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #257 Gepost op: 25 november 2014, 23:46:48 »
Verder met het aandrijfbakkie.


Aan de voorzijde, onder de motor knip ik een stukje remwerk imitatie weg, zodat de decoder hier ingeschoven kan worden.
Maar eerst moeten de draden naar de juiste positie gebogen worden.


De rode draad gaat door het frame naar de stroomafnemer, rechts vóór (in de rij-stand). De zwarte gaat ook door het frame, naar de andere kant. (De grijze en oranje draad gaan naar de motor.) Bij het inschuiven van de decoder, de draden door het frame voorzichtig doorvoeren, totdat de decoder van onder tegen het frame, en van boven, tegen de motor aankomt. Dan kan de motor aangesloten worden.


Juist achter het voorwiel zie je een gerealiseerde aansluiting op de stroomafnemer. Een moeilijk plekje om de draad in te korten, isolatie te verwijderen en om vast te solderen. Houdt je de draad, bij het solderen, vast met een pincet, dan zakt deze gegarandeerd door de isolatie heen, door de warmte van het solderen. Het gevolg: een beschadigde isolatie. Op zijn plaats houden kun je beter met een sateprikker doen.


De zwarte draad aan de stroomafnemer aan de andere zijde.


Let op dat het torretje (of wat het ook is) op het printje niet tegen het metaal van de aandrijving komt bij het vastzetten (zie rode pijl). Lijkt me niet goed.


Zit alles op zijn plaats, dan de decoder met een klein beetje superlijm tegen het middelste stangetje, op voorkant van de aandrijving, vastzetten (rode pijl) en wel zo dat decoder, aan de bovenzijde, tegen de motor aan komt.


Ik heb de elektromotor een beetje afgeschuind aan de onderkant voor iets meer ruimte.


Nu van de andere zijde gezien.

Als je wat vuiltjes ziet moet je bedenken dat alles sterk vergroot vergroot is en alles wat je ziet microscopisch klein is. Het is bij het fotograferen echt een gevecht om het helemaal smetteloos te krijgen. >:( :P
Succes. WM


« Laatst bewerkt op: 13 januari 2015, 12:05:40 door WimM. Reden: verbeterd »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7519
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS Baanbreker - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #258 Gepost op: 26 november 2014, 17:06:27 »
Wim, is dit standaard draad wat er aan de decoder zit? Is er, met andere woorden, geen dunner draad mogelijk?

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: BNLS Baanbreker - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #259 Gepost op: 26 november 2014, 18:43:14 »
Hoi,
Dit is natuurlijk gewoon standaard decoder-draad die normaal aan elke kleine decoder zit. Zeker aan de ESU Lopi.
De diameter van de draad is 0.43 mm over de isolatie gemeten.
Kun je zien hoe klein het allemaal is.
Doordat ik zover in moet zoemen lijken het net boomstammen, maar dat is niet zo.

Ik vind de draden eerder aan de fragiele kant, qua koper.
Daarom zet ik ze ook vast aan het omhulsel.

Mvrgr WM

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7519
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS Baanbreker - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #260 Gepost op: 26 november 2014, 19:20:50 »
A, ok, dank :-)

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: BNLS Baanbreker - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #261 Gepost op: 07 februari 2015, 03:14:12 »
Hallo.
We zijn aan het bekijken om een Nederlandse machinist in Ho te 3D-printen om op de treeplank van de Oersik te plaatsen.
(Vraagje tussendoor: was ook ander personeel toegelaten de loc te besturen op het rangeerterrein?)

Een persoon te printen in elk denkbare houding is niet zo'n probleem.
Maar de vraag is wat voor pak of uniform moet deze persoon aan. Het een en ander zal ook wel afhankelijk zijn van de periode waar over we praten.
En in welke houding moet deze persoon staan? Minimaal een hand aan het handwiel en een aan de fluithandel?

Ik heb vorig jaar op de open dag bij de SGB bij de NS122 (1op1) ook wel inspiratie in dezen opgedaan, maar ik heb verzuimd foto's van de personen te maken. Ik heb wel filmpjes. Die zal ik hieronder plaatsen.
Mijn vraag is: heeft iemand enig idee over de kleding of foto's van deze? Is er wat in het spoorwegmuseum?
Ik ben er genoeg geweest maar heb er helaas niet zo goed op gelet.
Wie kan er meedenken in deze of tips verschaffen?
Bij voorbaat hartelijk dank.
Wim Mesu 
 


AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1516
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS Baanbreker - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #262 Gepost op: 07 februari 2015, 07:59:12 »
Hoi Wim,

Was het niet zo dat de oersikken door rangeerders bediend mochten worden, ipv een duurdere machinist?
Dan krijg je ook een ander uniform.

Hierbij ook een mooi voorbeeld, foto 163306 van het utrechts archief.
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/zoeken/?q=&a2=&s=&a4=163306&a5=&d1=&d1=&t=

Voor de houding van de machinist, wat wil je uitbeelden?
Op de hoofdbaan, zal hij de dodeman ingedrukt moeten houden (paddestoelknop op het bankje).
Voor het rangeren, de gashandel en het handwiel?

Loop anders eens bij de SGB binnen en kijk hoe de oersik bediend wordt, geeft je meteen een goed beeld.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: BNLS Baanbreker - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #263 Gepost op: 20 maart 2015, 15:23:01 »
Hallo,
Hierbij een link naar een filmpje van de Oersik, in zijn nieuwe outfit, in actie op de open dag van de S.G.B. in Goes. 

https://youtu.be/Jj1WjQhP0uM

Het filmpje is interessant i.v.m. de kleding die het bedienend personeel draagt. De kleding is naar mijn bescheiden mening zoveel mogelijk naar de kleding van de jaren dertig nagemaakt. Ik heb daarover vragen uitgestuurd, maar ik krijg daarop geen enkel teken van leven. Dus ga ik er van uit dat het zo is en dat ik een stomme vraag heb gesteld. :P Me dunkt dat, als we loc personeel/bestuuders gaan printen, dat deze kleding wel een aardig eindje voldoet of heeft iemand anders een beter idee?

In het filmpje kun je overigens duidelijk zien dat de locbestuurder met zijn linkerhand de dodemans handel vasthoudt. Gr. Wim

« Laatst bewerkt op: 20 maart 2015, 15:26:42 door WimM »

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: BNLS Baanbreker - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #264 Gepost op: 21 maart 2015, 01:14:56 »
Hallo,
Op de open dag bij de S.G.B. heb ik ook nog foto 's geschoten die misschien voor bouwers interessant zijn.



De binnenkant van de voorkant van de "cabine". De stang is de doorlopende as van de signaalhoorn-handeltjes, links en rechts op de loc.



De linkerkant van de loc, naar achteren gezien. Op deze foto, linksonder, zie je dat er op mijn model iets te veel zit.
Namelijk de tandheugel met veer van de vastzetinrichting van het rempedaal (als ik het goed heb). Er zit alleen een handel, die op een as, dwars door de loc, naar de andere kant van de loc gaat. Logisch he.



Aan de andere kant van de loc, rechts zie, zie je, bij de pedaalrem, wat ik bedoel.
Overigens ontbreekt hier weer de handel, in de U-balk, onder het gangwiel, die er andere kant weer wel zit, zie de bovenste foto van dit bericht.

Achter het handwielen zie ook de dodemans handeltjes zitten, links en rechts op de middenopbouw. Handeltjes bijplaatsen, gemiste kans. Een paar dikke planken, voor en achter de middenopbouw, kan ook geen kwaad.
Oh, oh wat is het toch een gedoe om alles perfect te krijgen.
Verder heb ik nog geen afwijkingen kunnen ontdekken. 8) Zet je bril nog maar 's op/af.

Vraagje: Nog meer foto 's?                           WM   

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1516
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS Baanbreker - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #265 Gepost op: 21 maart 2015, 07:42:57 »
Hoi Wim,

De dodemanshandels die je noemt, zijn de gashandels voor het rijden.
De dodemanknop is niet aangebracht, dit was een paddestoelvormige knop aan de rechterkant van het bankje.


Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: BNLS Baanbreker - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #266 Gepost op: 01 april 2015, 12:09:44 »
Hallo,
Iets anders.
Ik kreeg afgelopen weekend op de beurs een tip van een zelfbouwer van de Oersik.
Die geef ik hierbij graag door.
Hij had transmissieolie gebruikt op de rijbaan van de Oersik en was daar zeer tevreden over.

Laatste tijd is er de discussie over het gebruik van transmissieolie op de rails, zie link;
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62511.msg3221529954.html#msg3221529954

Ik zelf heb het nog niet uitgeprobeerd, maar ik ben het zeker van plan het te gaan proberen.
Ik kan het dus nog niet bevestigen, maar het is zeker dat de wielen van de Oersik een deel van het rijlawaai veroorzaken. Het lawaai wordt daarmee een stuk verminderd en als het werkt, die transmissie olie.
Volgens mijn tipgever wel. Ik ga het uit proberen en laat het weten.
Mvrgr Wim M
« Laatst bewerkt op: 01 april 2015, 22:41:37 door WimM. Reden: verbeterd »

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: BNLS Baanbreker - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #267 Gepost op: 28 april 2016, 01:09:29 »
Hallo,

We zijn hard bezig geweest met Onderstations "nieuwe stijl" en met de Oersik in de S.G.B. uitvoering.
Foto's van het onderstation, 2,1Mb, bleken te zwaar te zijn, om in de topic te zetten. Nieuwe regel  ??? van BNL >:(.

Maar van de Oersik had ik nog wat "lichtere" fotootje van de kapjes in de nieuwste outfit.
Dus die wil ik je niet onthouden. Met dank aan Jan Huijzers.





Ziet er erg leuk uit, in die frisse kleuren. Wel een krieme om alle biezen er perfect op te krijgen.
Alle "afwijkingen" vallen direct op met dat lichtere stoomloc groen (van de NCS dacht ik).

Ik ben nu nog bezig aandrijvingen in elkaar te zetten voor deze locjes.
Op de beurs van Mei hoop ik een drietal van deze locjes kant en klaar te kunnen presenteren.

Met vriendelijke groeten,
Wim M

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1516
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS Baanbreker - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #268 Gepost op: 28 april 2016, 07:16:34 »
De groene kleur van de oersikken was gelijk aan het NS stoomlocgroen van na de fusie van de HSM/SS.
Deze kleur kwam niet voor bij de andere maatschappijen.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #269 Gepost op: 07 juni 2016, 06:35:52 »
Hoi Wim,
Kan je een kleine lineup van je Sik varianten plaatsen. (sorry Houten ligt er niet in  ;D)
Gr. Joke