Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Wat was jullie allereerste loc? door gdh
Vandaag om 11:11:04
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 10:38:44
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Ben
Vandaag om 10:23:07
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door martijn v m
Vandaag om 09:51:13
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vreemd probleem door Frank 123
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
  

Auteur Topic: Bouw van Ouderlande (H0).  (gelezen 221054 keer)

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Bouw van Ouderlande (H0).
« Reactie #1170 Gepost op: 06 March 2013, 20:26:47 »
Ben ook erg blij met de vooruitgangen Jeroen.
het gaat heerlijk zijn gangetje zo, ga op deze voet verder.
het wordt eindelijk echt wat.

Blij dat de kamer weer is opgeruimd, scheelt drukte in t koppie.
hoef ik niet steeds te zoeken naar mijn gereedschap  ;D

Gr
Mark

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Bouw van Ouderlande (H0).
« Reactie #1171 Gepost op: 08 March 2013, 18:13:36 »
Zo, vandaag de laatste module voor de hoek in elkaar gezet  (y)

Tja hoe ga je netjes schuine kopse hoek zagen op een plank met een decopeer? mij is het althans nog niet goed gelukt.
Balkje was deste makkelijker, dus hierdoor is de keus gevallen op een balk als ondersteuning.


Alleen is er nog een klein foutje in meten ontdekt, hij staat nu tegen de verwarming, dus moet nog 1cm vanaf. Anders hoor je de treinen door het gehele huis rijden  ;D
Dan is vrouwke niet zo blij, I think.... ;D

Mooi zwevend baantje he!?!?!  ;D

Groetjes
Mark


« Laatst bewerkt op: 08 March 2013, 21:52:27 door MC. Reden: spelling »

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Bouw van Ouderlande (H0).
« Reactie #1172 Gepost op: 09 March 2013, 16:58:42 »
Vandaag bezig geweest met de poten die de modules moet gaan ondersteunen.


Deze zijn al gereed voor de volgende modules vandaar dat kleine plankje

Weer een klein voorraadje lijm ;D om te ballasten.



Mvg
Mark

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Bouw van Ouderlande (H0).
« Reactie #1173 Gepost op: 10 March 2013, 17:02:07 »
Vandaag nog eens achter de de pc gekropen, want het industrie heeft iets meer ruimte gekregen naar achteren toe.

En wil jullie daarom vragen welke industrie opstelling jullie het beste lijkt..
Ook qua rijmogelijkheden, soms zie ik iets over het hoofd  ;)



Eventueel sta ik ook open voor andere input, graag wil ik ergens 2 sporen parallel voor het lossen en minimaal 1 spoor langs de kade.


voor de makkelijkheid een leeg bestandje bijgevoegd.

Mvg
Mark

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Bouw van Ouderlande (H0).
« Reactie #1174 Gepost op: 10 March 2013, 19:16:01 »
Nog even aan het solderen geslagen
Alvast voor de andere wissel decoder en de voeding naar de volgende modules.



De vraag van de vorige post geld nog steeds  ;)
Zit geen tijdsdruk achter overigens...

Gr
Mark


MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Bouw van Ouderlande (H0).
« Reactie #1175 Gepost op: 10 March 2013, 21:30:12 »
Zal het industrie wat verduidelijken.

Oranje blokje = de mogelijkheden waar de fabriek kan staan.
Blauw.            =  het water en kade.

Bocht onderaan =
evt het spoor ipv het spoor dat rechts onderaan het industrie binnenloopt, vergeten weg te halen bij het plakken in paint

Tussen 2 parallel sporen wil ik het bieten uitspuit installatie.


Mag ook via pb reageren, graag zelfs.

Gr
Mark

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re:Bouw van Ouderlande (H0).
« Reactie #1176 Gepost op: 10 March 2013, 22:02:24 »
Optie 1 met wat meer toegankelijkheid tot de kade vanaf het hoofdspoor..
Kan morgen wel ff een uit tekening maken voor je :)
groeten,
Auke

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Bouw van Ouderlande (H0).
« Reactie #1177 Gepost op: 11 March 2013, 00:49:49 »
@ Auke:
Dat is ene kant helemaal waar, maar er mag best gerangeerd worden.
zelf vind ik optie 2 het mooist en rustigst ogen.
die gekke bocht beneden ( binnenste) wil ik liefst niet gebruiken.

Rageersporen uittekenem is niet echt mijn ding.
maak het meestal "to mutch", wat ik helemaal niet wil.
Daarom heb ik het even gelaten voor wat het was, tot de bouw zo ver was.

Alvast bedankt Auke.

Mvg
Mark

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re:Bouw van Ouderlande (H0).
« Reactie #1178 Gepost op: 11 March 2013, 11:30:21 »
even wezen prutsen met een baanplannetje, heb de maten niet echt maar ben van jou plan uitgegaan dat het met normale rechte stukken was gevormd.. ik kom hierop uit:


hopelijk kan je er wat mee ;D
groeten,
Auke

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Bouw van Ouderlande (H0).
« Reactie #1179 Gepost op: 11 March 2013, 11:58:23 »
ALS men er al voor kiest om een bediening een ontsluiting te geven in twee richtingen, dan moet dat ook wel nut hebben. In bovenstaande situatie zou ik (als ik hier al voor zou kiezen) in ieder geval het spoor dat vanaf de kade naar de hoofbaan loopt (naar beneden) iets anders neerleggen:



Dat scheelt in ieder geval al een hoop heen en weer gerangeer om vanaf de kade op dat spoortje te komen....

Maar persoonlijk zou ik al niet kiezen voor een ontsluiting beide kanten op. Dan moet het wel een heel populaire bediening zijn.

Kijk eerst eens uit welke richting het logisch zou zijn waar je trein vandaan zou komen en leg de aansluiting zo dat de trein vanaf de hoofdlijn zo door kan rijden naar je bedieningssporen (of naar het spoortje waar de trein kop kan maken.

Verder lijkt mij een driesporige kade ook erg veel van het goede (of wordt het een grote containerterminal???)

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Bouw van Ouderlande (H0).
« Reactie #1180 Gepost op: 11 March 2013, 12:14:28 »
@ Auke:
Bedankt voor het meedenken, dit idee had ik nog niet in de planning gehad.
ziet er wel netjes uit, maar net iets te groots zoals Jeroen ook aangeeft...

@ Jeroen:
Ik zit ermee dat de treinen van 2 kanten moeten komen omdat er geen keerlus in het baanplan zit.
zelf heb ik al eens een uithaal spoortje erin verwerkt die parallel aan de 2 hoofd sporen liep misschien is dit toch het meest realistisch.

wil het liefst 1 spoor voor het vracht vanuit de boot, en 2 voor de spuitinstallatie.
Indien dit niet mogelijk blijkt wordt het 1 spoor voor het uitspuiten.

nog even extra maten opgenomen
 

evt kan de baan nog ontdieper worden gemaakt, maar das echt uit nood!
De 50cm heb ik het dan over

Hartelijk dank voor de geboden hulp!
« Laatst bewerkt op: 11 March 2013, 12:38:33 door MC »

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Bouw van Ouderlande (H0).
« Reactie #1181 Gepost op: 11 March 2013, 13:18:39 »
In dat geval zou ik zeker een kopspoor parallel aan je hoofdsporen leggen.

Het lastige is ook, dat je loc getrokken van de hoofdbaan komt, maar ook weer getrokken de hoofdbaan op moet. En je moet overloopwissels in je hoofdbaan aanleggen, zodat je weer op het juiste spoor komt te rijden.

Misschien is onderstaand een idee, maar ik heb geen idee of je daar de ruimte voor hebt.

 

Kom je over je hoofdspoor van bovenaf, dan rij je direct door naar de kade. Op het kadespoor laat je de wagens staan en loop je via het spoor ernaast om naar de andere kant. Vanaf de kade kun je dan weer de hoofdbaan op. (naar boven toe). Kom je van beneden aanrijden, dan rij je eerst het kopspoortje op naast de hoofdbaan. Daarna duw je naar de kade. Langs de kade kun je dus ook weer naar boven rijden. Dat groene spoor is een optioneel spoor Je kunt er ook één neerleggen.
Wil je de hoofdbaan naar beneden op, dan moet je geduwd naar het kopspoortje naast de hoofdbaan rijden en dan kun je getrokken de hoofdbaan op.

Nb. als je het groene spoor aanlegt, moet het wissel waar het groene spoor op aansluit een engels wissel worden.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 11 March 2013, 13:22:55 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Bouw van Ouderlande (H0).
« Reactie #1182 Gepost op: 11 March 2013, 13:55:18 »
@ Jeroen:
Zelf ben ik nog eens aan het tekenen gegaan, en voordat ik ging posten zag ik jouw ontwerp.
Tot mijn verbazing zie ik dat ze niet veel van elkaar afwijken..
toeval bestaat niet zeggen ze dan...



Ik vind hem persoonlijk erg mooi ogen...
Lekker rustiek en logisch.


mvg
Mark

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re:Bouw van Ouderlande (H0).
« Reactie #1183 Gepost op: 11 March 2013, 13:58:56 »
ziet er goed uit ;D (y)
groeten,
Auke

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Bouw van Ouderlande (H0).
« Reactie #1184 Gepost op: 11 March 2013, 20:28:43 »
Is de uitbouw al klaar ? ;D  :-X
Zonder dollen,de versie van jezelf zowel de laatste versie van jeroen zien er goed uit  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0