Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jos B.
Vandaag om 00:22:36
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 00:01:14
AI is (gelukkig) nog niet perfect door Joz
23 June 2025, 23:43:11
Plan E - 2023 oplage door jandcargo
23 June 2025, 23:36:04
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
23 June 2025, 23:16:02
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
23 June 2025, 23:03:37
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door saskia
23 June 2025, 23:01:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 June 2025, 22:57:45
lais dcc decoder aan sluiten door Biesje
23 June 2025, 22:25:45
Station Roodeschool door Huup
23 June 2025, 22:16:37
Lichtprintjes NS2400 door patrick
23 June 2025, 21:51:00
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
23 June 2025, 21:42:38
Raadplaatje door Keska
23 June 2025, 21:41:02
Piko NS1100, materieelbespreking door cor_b
23 June 2025, 21:30:55
Een nieuw begin door dreezy
23 June 2025, 21:23:23
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door GD
23 June 2025, 21:11:12
Nahmertaler Kleinbahn door GD
23 June 2025, 21:04:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
23 June 2025, 20:57:54
Rails roestig verven door ruudns
23 June 2025, 19:34:43
Cranicher Altbahn door Arjen52
23 June 2025, 19:21:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
23 June 2025, 19:12:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
23 June 2025, 18:44:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
23 June 2025, 17:39:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
23 June 2025, 16:35:45
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
23 June 2025, 16:31:44
Railcom zender bouwen door AP3737
23 June 2025, 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door Ronald69
23 June 2025, 16:10:55
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
23 June 2025, 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
23 June 2025, 14:35:23
US diorama in H0 door MOVisser
23 June 2025, 13:19:12

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - ZHESM / Hofplein-materieel  (gelezen 82592 keer)

bisschop

• Offline Offline
  • zelfbouw 1146
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM / Hofplein-materieel
« Reactie #210 Gepost op: 21 July 2012, 13:46:38 »
hallo Janw

Na het dreftbad spuit ik de modellen in met cilitbang en dat verwijder ik dan met vim/cif zodat de werking die cillit heeft wordt gestopt.

De revel water verf is overschilderbaar met olie/ terpetine verf'
En ja Jan dit geeft een goede buffer laag.

Nee Jan de terpetine haalt de was niet weg heb ik gemerkt.
Daarvoor gebruik ikdus de cillit.

De 2 dagen in de soap halen de baby olie eraf die shapways gebruikt om de was te verwijderen.
en dat is al geburt na een terpetine bad.

Hopelijk zijn de vragen hiermee beantwoord.
groetjes,

Rob  
N-spoor NS van groene 1000 tot gele 1800

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #211 Gepost op: 23 July 2012, 00:22:42 »
ongeveer al mn modellen zijn eerst met acryl gespoten, daarna thinnerbasisverf eroverheen. Gaat prima!

Post49

• Offline Offline
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
« Reactie #212 Gepost op: 23 July 2012, 01:38:17 »
Dan neem ik aan dat je wel een ruime drogingstijd tussen de diverse lagen verf in acht neemt. 48 uur bv?

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #213 Gepost op: 23 July 2012, 07:07:35 »
uurtje.... die oplosmiddelen bijten mekaar niet, dus je hebt nergens last van.

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #214 Gepost op: 24 July 2012, 22:48:52 »
@Rob,

Dank voor je antwoorden; duurde even want we zijn met vakantie.
 Er zitten dus als ik je goed begrijp twee verschillende probleemtoevoegingen aan het geprinte plastic: de was en de babyolie (daar deed het me inderdaad aan denken).
Waar is die was eigenlijk voor?
Mocht er een volgende keer komen, dan zal ik volgens je aanwijzingen te werk gaan. Hopelijk hebben andere gebruikers die dit lezen er wat aan.  Maar ik raad jullie dus aan dit beter bekend te maken (ik had begrepen dat jij ook aan Shapeways bent verbonden).
Is jouw 1146 ook ergens op dit forum te zien? Ik zag niks in de zoekfunctie. Ik ben heel benieuwd.

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #215 Gepost op: 25 July 2012, 01:02:42 »
Nu eens wat over de bouw van de onderstellen en de aandrijving voor deze kappen.
Eerst mijn motorwagen, de mBC.
De donor van de aandrijving is hierboven al eens getoond

De tweedehands gescoorde V90 / BR 290 van Roco.

Demontage van deze lok levert een hoop bruikbare onderdelen op; in feite zelfs genoeg onderdelen voor een aanzienlijk deel van de overbrenging van twee van zulke treinstellen, want grote gewichten hoeft dit straks niet te trekken. Het andere draaistel zal gebruikt worden voor de aandrijving van een motorpost uit het draadje 'Haagse Motorpost'. Zowel de Hofplein-motorwagen als de mP hoeven niet meer dan twee vierassers te kunnen trekken; één aangedreven draaistel moet dus genoeg zijn.

Dit is de aandrijving in het draaistel, een standaard Roco-onderdeel dat ook in de Blokkendozen is toegepast (daarom is deze lok uitgezocht). De draaistelzijkanten van de Blokkendozen, die juist zijn voor het Hofplein-materieel na de verbouwing van 1926-27, kunnen hier zonder verder gedoe opgeklikt worden.  Dat werkt lekker door.
Aan de wielen was iets meer werk, maar ook dit ging probleemloos. Ik had in de onderdelenverzameling een paar blokkendoosdraaistellen hiervoor gereserveerd (voor de Motorpost zoek ik er nog één, mocht iemand er een over hebben en er afscheid van kunnen nemen   :) ). Hierin zaten wielen zonder middentandwiel, en bovendien met een kleinere wieldiameter dan van de Duitse dieselloc.

De Blokkendooswielen moesten dus op de lokassen worden overgezet. Met een eenvoudig hulpstukje onder de boorkolom is dit een simpel klusje; de wielen laten zich makkelijk van de assen drukken en (met de hand) weer recht terugzetten.

In de boorkolom worden ook de flenzen van de wielen wat afgedraaid, dat scheelt straks gedoe met het op juist hoogte brengen van de bodemplaat en bufferbalk en staat nog mooier ook.

Het resultaat is een werkend Blokkendoos motordraaistel:

Het verdere idee voor deze aandrijving komt uit het draadje 'Blokkendoos motorpost anders aangedreven' van TonM
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,14235.0.html :

De bodemplaats is gefiguurzaagd uit 2 mm MDF.
Dan de motor. De motor uit de dieselloc lijkt te groot te gaan uitvallen en is ook eigenlijk zo groot niet nodig.

Als alternatief dus een simpel en kleiner 12V vervangingsmotortje genomen uit een treinenspeciaalzaak (GM&S verkoopt zulke dingen ook).
        De motor komt in een uitsparing in de bodemplaat, zodat hij het interieur zo min mogelijk vult. De motor ligt nu iets schuin en valt precies onder de ramen, zodat die tenminste vrijblijven. In het interieur zal de aandrijving straks helaas nog goed genoeg zichtbaar zijn, maar het is niet anders. Onder de bak is slechts een klein randje te zien dat straks nog verdwijnt achter de apparatenkasten of te weinig is om te storen.

Op het gietstuk van de tandwielkast zit op de plaats van het draaipunt een cirkelvormig randje, waarin een stukje M2 draad kan worden gelijmd (een afgezaagd boutje dus).
      In de bodemplaat wordt een opening gezaagd waar het motordraaistel in past en wat kan draaien. Aan de onderkant wordt waar het nodig is wat materiaal weggehaald voor de bewegingsruimte van de wielen.
       Daarna komt de messing strip die het draaistel op z'n plek gaat houden, en daarna een 'universele'  kardan van GM&S. Als die strip mooi gecentreerd op z'n plek zit, valt daarna eigenlijk alles ongeveer vanzelf in elkaar. De motoras moest iets ingekort worden (Dremel) maar had wel de gewenste diameter van 2mm. De boutjes waarmee de strip vastzit zijn hierna ingekort om de kardan de ruimte te geven.

Het loopdraaistel dat ik had, komt uit de latere reeks Blokkendozen en had geen draaikom. Van styreen is een draagconstructie gemaakt en erin gelijmd. De stroomafnemertjes worden opnieuw gebruikt.

De bovenkant moeten goed vlak worden gemaakt want de bodemplaat moet zo laag mogelijk komen te liggen.  In de bodemplaat worden sleufjes gemaakt zodat de draadjes die er doorheen steken zonder belemmering kunnen meedraaien met het draaistel. Aan de onderkant wordt wat materiaal weggehaald om de wielen weer vrij te laten draaien.
Het resultaat zover ziet er dan gemonteerd zo uit:

Nu zijn er nog nodig: de rest van de stroomtoevoer naar de motor, een verstijving zodat de bodemplaat straks niet doorbuigt, meer gewicht en een manier om de motor aan de bodem vast te zetten, waarbij iets van een demping of vering wel een goed idee lijkt.
De stijfheid wordt verhoogt met latjes lindehout, die simpel op de buitenranden van de plaat worden gelijmd. Voor de stroomdoorvoer worden eerst vier kleine stukjes printplaat op de bodemplaat naast de draaistellen gelijmd (met 2-componentenlijm). Hierop wordt per zijde een messing doorverbinding van de ene kant naar de andere gesoldeerd. Aan beide einden worden hieraan de snoertjes uit de draaistellen gesoldeerd, in het midden de snoertjes naar de motor. De motor is nu ook juist gepolariseerd. Straks kunnen de draden voor de front-en sluitlichten hier eenvoudig bij geplaatst worden. Overigens smelt de lijm bij het solderen, maar wordt daarna ook weer hard. Wel even met een klemmetje vastzetten tijdens het solderen.

Het beeld met de kap erop had ik al laten zien.
De aandrijving zit aan de kant van de hulpstuurstand, zodat de hoofdstuurstand (die in treinsamenstellingen op de Hofpleinlijn meestal voorop reed, als de indruk die je uit de foto's krijgt, klopt) behoorlijk gedetailleerd kan worden. Als de motorwagen twee wagens duwt is die positie van de motor ook gunstiger dan helemaal achteraan. Nadeel is wel dat er nu geen plaats over lijkt te zullen schieten voor een kortkoppelingsmechaniek, maar gezien de beperkte lengte van de bakken zal het optische nadeel daarvan denk ik meevallen.

Het extra gewicht en het vastzetten van de motor worden nu mijn volgende stappen (na de vakantie).

« Laatst bewerkt op: 25 July 2012, 10:47:45 door janw »

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #216 Gepost op: 25 July 2012, 07:19:12 »
Mooi ingenieurswerk Jan! Kort vraagje, de cardan maakt nogal een hoek met zowel de motor als de ingaande as van het draaistel, levert dat niet teveel wrijving op?
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #217 Gepost op: 25 July 2012, 09:40:52 »
Waarschijnlijk wel behoorlijke wrijving, maar dat zal voor de grote motor geen probleem zijn. Wel maakt een dergelijke opstelling meestal meer geluid dan een meer uitgelijnde cardan.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #218 Gepost op: 25 July 2012, 09:47:15 »
die wrijving is het punt niet echt, herrie wel. Maar goed, je hebt t getest neem ik aan? Zo'n holle bak kan lekker gonzen...

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #219 Gepost op: 25 July 2012, 10:44:21 »
Mijn indruk zover is dat er niet teveel wrijving is voor die cardan (de draaipunten in de 'gewrichten' van de cardan zijn bolvormige delen die langs elkaar glijden); het loopt in elk geval soepel. De motor ligt iets schuin, dat verkleint de hoek aan die kant nog iets, en daarom heb ik dat zo gelaten. Een beetje lawaaig is hij inderdaad nu wel, maar ook weer niet heel erg. Ik verwacht op dat punt al verbetering als ik de motor vastzet met iets van demping tussen motor en bodemplaat. Ik denk nu aan rubbertjes te maken uit een PTT-elastiek of een stukje fietsband of delen van de rubbertjes die je in CDROM-spelers vindt. Ga ik binnenkort wat mee proberen.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #220 Gepost op: 25 July 2012, 11:22:19 »
elke constructie met onduidelijke stukken fietsband is per definitie een goede constructie.

Beached

• Offline Offline
« Reactie #221 Gepost op: 25 July 2012, 12:23:17 »
Floris,  (y) ;D

Jan,
De aandrijving ziet er goed en solide uit. Een opmerking heb ik wel; als je een dubbele cardan zoals die van jouw waarbij de aangedreven as op een andere hoek ligt dan de aandrijfas, dan is de snelheid op de aangedreven as niet constant, maar wisselend. Dit ligt aan de geometrie van een cardan, en wordt erger naar mate de hoek tussen de aandrijf- en aangedreven as groter wordt. Alleen als de aandrijfas parralel ligt aan de aangedreven as is de snelheid 100% constant.

In jouw ZHESM stel zal het waarschijnlijk niet merkbaar zijn, omdat de hoek zo te zien maar klein is en omdat het treinstel niet bepaald langzaam rijdt op de baan. Kortom, ik zou er niks aan veranderen. Als hij t' doet, dan is er niks mis mee. Het is maar dat je het weet.

Bouw zo door,
Rick

bisschop

• Offline Offline
  • zelfbouw 1146
« Reactie #222 Gepost op: 25 July 2012, 17:05:43 »
@Rob,

Waar is die was eigenlijk voor?
(ik had begrepen dat jij ook aan Shapeways bent verbonden).
Is jouw 1146 ook ergens op dit forum te zien? Ik zag niks in de zoekfunctie. Ik ben heel benieuwd.

Hoi Jan,
Fijn he Vakantie ik zit nu zelf in spanje.

Die was wordt gebruikt tijdens het printen om de overleggende en ronde delen stabiel te houden
Deze was is een soort kaarsvet wat later in een oven eraf wordt gehaald en daarna wordt het model verder schoon gemaakt met de baby olie en dit vorkomt tevens het verkleuren.(de 1e modellen in fud kleurden namelijk geelig)

Gelijk antwoord op je 2e vraag:
Nee ik ben niet met shapways verbonden maar ik heb wel veel contakt met Mitchell en die is wel van shapways.

En de 1146 nee deze staat niet op dit forum.
Het is mijn zelf omgebouwde Minitrix 1100 met taco neuzen.
Wil je meer van mijn werken zien verwijs ik je graag door naar het N-spoor forum.

groetjes,
Rob    

p.s. wel een mooi model aan het worden die hofpleiner.
zal hem in n spoor ook eens afmaken als ik weer in nl ben.
N-spoor NS van groene 1000 tot gele 1800

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #223 Gepost op: 25 July 2012, 22:52:33 »
@ Rick: Dank, dat wist ik niet; weer wat geleerd. Ik heb het niet gemerkt bij de proefritjes maar dat zegt denk ik weinig. De hoek waar om gaat is trouwens niet groot. Ik houd het in de gaten als ik verder werk.

@ Rob :OK, dus het gaat misschien helemaal niet om de was maar om de babyolie. Of zitten er ook nog resten van de was op?
En mijn aansporingen aan Shapeways had ik dus niet aan jou moeten richten.
Ik ga eens kijken naar die n-spoor botsneus. Leuk.

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #224 Gepost op: 31 January 2013, 14:04:23 »
Maar even een teken van leven. Dit project is niet dood, ik kom er alleen niet aan toe om te posten. Hier alvast een sneak preview van de komende update.