Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:22:48
Heroplage Artitec Plan W? door spoorfan
Vandaag om 12:21:58
booster vraag door AP3737
Vandaag om 12:17:06
Zolderbaan 2025 door Henk Veenstra
Vandaag om 12:12:44
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 11:55:05
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 11:54:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 11:53:40
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:28:28
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 11:24:40
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:10:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:55:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
Vandaag om 10:10:28
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:06:46
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Jan Wiegerinck
Vandaag om 10:04:43
Wat was jullie allereerste loc? door Huup
Vandaag om 10:04:42
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Huup
Vandaag om 10:03:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 09:34:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door Montanbahn
Vandaag om 09:29:00
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door V200-G2000
Vandaag om 09:27:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Montanbahn
Vandaag om 09:19:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:45:34
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 08:43:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:35:30
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 08:18:50
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door MathynK
Vandaag om 07:29:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:16:57
Station Roodeschool door NS264
11 August 2025, 22:49:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 August 2025, 22:36:35
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 August 2025, 21:51:09
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Jeroen95
11 August 2025, 21:11:55

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - ZHESM / Hofplein-materieel  (gelezen 83209 keer)

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM / Hofplein-materieel
« Reactie #195 Gepost op: 05 July 2012, 23:06:22 »
tamiya werkt prima op een geprint kapje... waarom blijft iedereen nou zo hardnekkig tobben met dat kleinspoorspul terwijl er al 30 klaagdraadjes over zijn?

Misschien vanwege de kleurtjes? (of omdat we toch een beetje masochist zijn?  ;) )
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #196 Gepost op: 05 July 2012, 23:13:15 »
tamiya werkt prima op een geprint kapje... waarom blijft iedereen nou zo hardnekkig tobben met dat kleinspoorspul terwijl er al 30 klaagdraadjes over zijn?

kijk... Tamiya is inderdaad acrylverf.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #197 Gepost op: 05 July 2012, 23:51:30 »
jup. En olive green van tamiya kan prima door voor ns-olijfgroen of boonstoppel, de rest kun je mengen...

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #198 Gepost op: 06 July 2012, 00:46:51 »
@ Floris: Ik was gisteren op Rotterdam Mini World (aka Railz), ik zag jouw Hofpleinstel pendelen. Nodeloos mooi ding geworden, gek dat daar nou niemand eens iets tegen doet.
Hoe heb jij trouwens de kleur voor het creme gemengd (dwz bepaald wat volgens jou de juiste kleur as)?

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #199 Gepost op: 06 July 2012, 09:25:38 »
haha ge zij unne ouwehoer ;D maar mooi te horen dat het mormel het blijkbaar nog doet.
Wat die verf betreft, ik heb eigenlijk geen flauw idee meer of ik er nou humbrol voor gebruikt heb (in dat geval een kant en klaar potje cremekleurige meuk, nummer 103 dacht ik) of tamiya (in dat geval wit met een druppie geel erbij), volgens het criterium als het maar lekker oogt en niet teveel werk is. Zo zie je maar, niet te moeilijk doen, ziet toch niemand eraan af.

guest7823

• Gast
« Reactie #200 Gepost op: 06 July 2012, 10:16:40 »
Zo zie je maar, niet te moeilijk doen, ziet toch niemand eraan af.

Zou me niet verbazen als je die houding niet zelf verzonnen hebt, maar domweg overgenomen hebt van de oude verfmengers van / voor NS  ;D / (y)

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #201 Gepost op: 19 July 2012, 23:37:28 »
Nou, het lag dus niet aan de Kleinspoor verf; die deed het gewoon prima op een Roco-rijtuig

(zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,26386.msg728469.html#new)

Ik vermoed dat de boosdoener die smurrie is die aan de kappen kleeft als je ze ontvangt, niet het acrylic plastic zelf. Waarom? Omdat a) de kap waarmee ik het meest ben bezig geweest (de bijwagen), 'ineens'  van het probleem af was (smurrie eraf gegaan door meerdere malen schoonmaken, spuiten, toch weer schoonmaken); b) het stuk van de kappen dat ik het meest verregaand heb afgevijld, nauwelijks dit probleem vertoonde (de zijwand onder de ramen) en het stuk waar ik het minst mee bezig ben geweest, juist het meest (de dakrondingen bij de koppen); en c) er (dus) zo'n locale variatie in de problemen zit: als het aan het plastic zelf lag, zou het overal hetzelfde zijn en ook niet veranderen. Dat het probleem door veel bepoteling en schoonmaken uiteindelijk verdwijnt wijst duidelijk in de richting van die vettige was(?) of wat het ook maar is.
De oplossing moet dus zijn: extreem supergrondig schoonmaken en dan nog een keer of drie (ik was al flink met afwasmiddel en ammonia bezig geweest) opnieuw.

Overigens tref ik op een forum van Shapeways een discussie over de kwestie aan, die al loopt sinds 2011 (http://www.shapeways.com/forum/index.php?t=msg&th=5420). Dat gezien hebbende vind ik eigenlijk dat Shapeways best wat meer informatie over de wijze van verven bij hun producten zou kunnen leveren, of althans een document daarmee op de website, met een duidelijke link vanaf waar je het product besteld.  Deze discussie op het forum is weliswaar aanwezig, maar niet erg zichtbaar. Op z'n minst zou ik ergens van ze willen horen waarmee je dit spul het best eraf haalt.
Puntje voor Mitchell?

Hier even een plaatje van de mBC, met de eerste groene laag waarin nog wat foutjes zitten (zijn inmiddels bijgewerkt). Volgende wordt het zwart, dan de daken.

Deze heeft inmiddels een goed werkende aandrijving.
Later meer.
« Laatst bewerkt op: 20 July 2012, 15:27:21 door janw »

Mitchell

• 3D Designer
  • Offline Offline
    • SpoorObjecten
« Reactie #202 Gepost op: 20 July 2012, 00:28:18 »
Hoi Jan,

Allereerst, geweldig project en ik volg het met plezier  (y)

Helaas kan Shapeways geen informatie verschaffen over het verven van modellen, de simpele reden hiervan is dat Shapeways geen ervaring heeft met "post processing" van een model nadat het geprint is.

Op het werk zijn we helaas niet bezig met allerlei soorten verf etc testen om te zien wat voor soort verf het beste hecht.
hoe graag ik je daar ook extra informatie over wil geven, helaas hebben wij dit zelf ook niet :(

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #203 Gepost op: 20 July 2012, 09:31:34 »
nouja, jan's ervaringen kun je bijvoorbeeld op de site zetten...

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #204 Gepost op: 20 July 2012, 10:11:54 »
Op het werk zijn we helaas niet bezig met allerlei soorten verf etc testen om te zien wat voor soort verf het beste hecht.
hoe graag ik je daar ook extra informatie over wil geven, helaas hebben wij dit zelf ook niet :(
Mitchell,

Dit kan ik best begrijpen in de zin dat Shapeways hier geen ervaring mee heeft. Maar jij zelf toch wel? Je laat hier toch een behoorlijk aantal 3D geprinte kappen zien, die ook allemaal worden gespoten. Zijn er dan geen ervaringen die je als hobbyist kunt delen? Geen ervaring misschien met Alabastine en Kleinspoor verf, maar vast ervaring met andere primers en lakken.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #205 Gepost op: 20 July 2012, 10:37:01 »
Volgens mij staat Jan z'n vraag nog open over hoe je die smurrie er het beste af kunt halen...
Ik doe zelf (nog) niks met 3D geprint materiaal, maar volg het wel met grote belangstelling. Voor alle gebruikers lijkt het me handig als er tips zijn over hoe die smurrie het beste te verwijderen. Heeft iedereen wat aan lijkt me.

@Jan: ziet er prachtig uit. Ben erg benieuwd naar het eindresultaat.

Groeten,

Edsko

Mitchell

• 3D Designer
  • Offline Offline
    • SpoorObjecten
« Reactie #206 Gepost op: 20 July 2012, 13:01:57 »
Hoi Ivo,

De kappen die ik heb alleen maar met 1 laagje primer gespoten van de praxis of gamma.
Ik heb zelf nooit meer dan dat gedaan, overigens zijn die wel goed gedroogd, maar ik kan aan de hand hiervan niet zeggen of dit het zelfde is op alle kappen.

Ik zal het berichtje eens doorsturen naar Rob Bisschop, hij spuit vele van mijn modellen, misschien kan hij hier wat meer licht op schijnen.

Mitchell

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #207 Gepost op: 20 July 2012, 14:02:00 »
Ha Mitchell,

Dat is dus precies waar de schoen wringt! (lees ook mijn ervaringen op de vorige badzijden in dit draadje en de berichten van anderen op het forum waarnaar ik in mijn vorige post verwees): blijkbaar hebben primers, althans die uit spuitbussen, er geen last van, maar de erop volgende lagen *toch* wel. Dat is nogal verwarrend, je ziet het ook in de reacties op jullie forum. Ik ondervond precies hetzelfde. De Alabastine spuitplamuur die ik als primer gebruik ging er strak op en meteen droog, als altijd. Je denkt dan 'die laag pakt en dekt, dus alle eventuele problemen zitten veilig daaronder'. Maar dat klopt dus niet want daarna begint het gelazer pas, althans als je met olie- of alkydverf verder gaat. Floris' bijdrage doet vermoeden dat acrylverf geen last van het spul heeft, maar dat heb ik zelf niet geprobeerd.
           Het is begrijpelijk dat Shapeways zoiets niet meteen vanaf moment nul kan ondervangen, maar na meer dan een jaar mag verwacht worden dat Shapeways hier een antwoord op heeft. Zo'n Shapeways forum is een uitstekende manier om dit soort problemen op te sporen (hulde), maar dan moet Shapeways er wel wat mee doen natuurlijk. Nu vraag  je je af: lezen ze bij Shapeways dat forum wel?

Kortom: gebruikers hebben dringend behoefte aan informatie van Shapeways met welke middelen en op welke manier je die was of wat het is dat erop zit, *echt* verwijdert. Het hoort bij een behoorlijke dienstverlening dat jullie die informatie leveren, en op een goed zichtbare plaats. Het had mij sowieso vele uren overbodig en frustrerend werk gescheeld als ik van dit probleem alleen maar op tijd op de hoogte was geweest, en helemaal als ik had geweten wat ertegen te doen. Ik zal na deze ervaring niet zo snel weer iets bestellen; dat was anders geweest als ik gewoon informatie had gehad dat ik iets moest doen en wat.

Toevoeging: er is nog een andere reden waarom het belangrijk is meteen op de hoogte te zijn van de juiste behandelwijze van de prints: door alle extra gedoe neemt natuurlijk ook de kans op onnodige beschadigingen van de kappen toe. De raamstijlen de kop bijvoorbeeld zijn best fragiel, daar wil je zo min mogelijk aan hoeven zitten. Maar door alle extra bezigheid, poetsen, schuren etc zijn er bij mij inderdaad twee afgebroken. Is herstelbaar, maar beter als het niet gebeurt. Idem voor extra schuurbehandelingen, die eventueel relief in gevaar kunnen brengen. Dat laatste speelt dan bij deze kappen niet zo, maar in het algemeen natuurlijk wel.
« Laatst bewerkt op: 20 July 2012, 15:36:56 door janw »

bisschop

• Offline Offline
  • zelfbouw 1146
« Reactie #208 Gepost op: 20 July 2012, 19:07:34 »
hallo,

Ik ben Rob en antwoord op de vraag die Mitchell mij per mail had gestuurd.
Na de berichten over de spuit problemen te hebben gelezen kom ik tot de ontdekking dat ik de zelfde prblemen heb gehad.

Wat ik toen gedaan heb is bij nieuw binnen gekomen modellen:
1 het model 2 dagen in een badje dreft ontvetter.
2 Vervolgens met cillitbang reiniger inspuiten en schoon schrobben met een tanden borstel in an de samene werking met vim/cif.
3 Als het goed is zijn de kappen nu wit geworden.
4 De volgende stap is schuren en eventueel bijwerken van de kappen.
Het spuiten zelf
5 Primer gebruik ik van Motip voor plastic bumpers in 2 lagen egaal aanbrengen
6 En dan nu de grote trukkendoos open trekken
Ik gebruik hier voor Revell aqua verf voor de 1e laag
In dit geval dus voor een hofpleinlijner creme dit uit de kleuren wit en zandgeel gemengd.
En vervolgens kan je er gewoon met kleinspoor verf overheen.

Bij een model wat jullie dan al hadden gespoten geld dat stap 1 wordt vervangen door een tandenborstel met terpetienen en dan gelijk het model in een soapie om de restanten terpetienen weg te spoelen.
En dan verder vanaf stap 2

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben.

Met vriendelijke groet,
Rob Bisschop
N-spoor NS van groene 1000 tot gele 1800

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #209 Gepost op: 20 July 2012, 21:23:23 »
Ha Rob,

Dank voor de informatie over jouw aanpak; zo komen we zeker verder. Maar het zou een grote stap voorwaarts zijn als deze informatie (en de waarschuwing voor de vetlaag zelf) ergens duidelijk in een direct verband met het product gepubliceerd werden.
Ik heb nog wel wat vragen over je bijdrage, want niet alles is me duidelijk.

2 Vervolgens met cillitbang reiniger inspuiten en schoon schrobben met een tanden borstel in an de samene werking met vim/cif.
Bedoel je hier: '... en dezelfde bewerking met vim/cif'  of 'of dezelfde bewerking met cim/vif'?

6 En dan nu de grote trukkendoos open trekken
Ik gebruik hier voor Revell aqua verf voor de 1e laag
In dit geval dus voor een hofpleinlijner creme dit uit de kleuren wit en zandgeel gemengd.
En vervolgens kan je er gewoon met kleinspoor verf overheen.
Wat is nu de grote truuk? dat je aqua verf combineert met olieverf? Gaat dat inderdaad goed?
Overigens: als jij met een watergedragen verf bent verder gegaan, weten we dus eigenlijk nog niet of het na jouw voorbehandeling ook goed gaat als je na de primer verder gaat met olie- of alkydverf. Maar als ik je goed begrijp levert die laag aquaverf wel de gewenste bufferlaag op. Heb ik je dan goed begrepen?

Bij een model wat jullie dan al hadden gespoten geld dat stap 1 wordt vervangen door een tandenborstel met terpetienen en dan gelijk het model in een soapie om de restanten terpetienen weg te spoelen.
Inderdaad lost de Kleinspoor-verf-met-de-hier-besproken-problemen onmiddellijk weer op in terpentine of wasbenzine (drie keer raden hoe ik dat weet), maar het is niet zo dat daarna alle problemen opgelost zijn. Hooguit pas na een paar keer herhalen van deze 'behandeling', zoals 't bij mij is gegaan.
Maar als ik dit verbind aan stap 1 in jouw verhaal, zoals je zelf doet, dan zou het zo moeten zijn dat de was ook oplost in terpentine. Dus als een terpentinepoetsbeurt in de plaats kan komen van stap 1 (twee dagen in een sopje), waarom beginnen we daar dan niet mee? Maar ik vermoed dat dit niet zo is. Kortom,  dat laatste stuk van je bijdrage begrijp ik helemaal niet.
« Laatst bewerkt op: 20 July 2012, 21:38:09 door janw »