Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko NS1100, materieelbespreking
door
Corné81
Vandaag
om 14:06:57
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:04:29
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:59:42
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Pauldg
Vandaag
om 13:29:32
Piko 1136 van AC naar DC
door
Lobomotion69
Vandaag
om 13:13:03
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III
door
Overet
Vandaag
om 13:11:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Lobomotion69
Vandaag
om 13:01:35
Station Roodeschool
door
Eric B
Vandaag
om 12:54:58
Raadplaatje
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:47:05
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:21:29
20 jaar BNLS
door
Edsko Hekman
Vandaag
om 12:10:20
Tamiya kleur dak Bundesbahn
door
Sikko
Vandaag
om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:48:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Bob R.
Vandaag
om 11:07:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Peter Kleton
Vandaag
om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
1795
Vandaag
om 10:54:53
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
Vandaag
om 10:38:43
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder.
door
Theo Mol
Vandaag
om 10:10:52
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en?
door
ES44C4
Vandaag
om 10:06:11
Dönsdorfer Bauberichte
door
Basilicum
Vandaag
om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model
door
ES44C4
Vandaag
om 09:14:49
CIWL type P
door
willyTEE
Vandaag
om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
Vandaag
om 08:13:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 08:08:47
Ertstreinen in HO
door
ES44C4
Vandaag
om 08:04:33
Rails roestig verven
door
Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
Railcom zender bouwen
door
bask185
21 June 2025, 22:35:24
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
21 June 2025, 22:05:28
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
ES44C4
21 June 2025, 21:19:32
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - ZHESM / Hofplein-materieel
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Vorige
-
Volgende
-
1
...
11
12
[
13
]
14
15
...
19
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - ZHESM / Hofplein-materieel (gelezen 82538 keer)
AB 7216
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM / Hofplein-materieel
«
Reactie #180 Gepost op:
24 May 2012, 17:17:36 »
Hoi
Het zijn foto's welke in Haarlem gemaakt zijn tijdens de ombouw van de proeftrein.
ik heb uiteindelijk ook nog de link gevonden:
http://24x30.de/index.php?page=gallery.glas.01&lang=de&gpage=1
veel plezier met kijken.
De BC 1 ligt nog steeds aan de oude spoorlijn naar Zeist.
Helaas is de wagen een tijde bewoond geweest door krakers, welke alle losse koperen onderdelen eraf gesloopt hebben en de rest van de wagen flink beschadigd.
helaas.
@Ivo,
De kleuren van de opschriften zijn bijna altijd creme geweest op olijfgroen. Dit kwam beter over dan wit.
Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
Ivo tB
«
Reactie #181 Gepost op:
24 May 2012, 19:31:48 »
Leuke foto's. Zijn er ook nog geheime foto's van de ZHESM tijd?
De proeftrein had dus zonder twijfel ook de wanden in de lichtkap in crème/geel.
Of dat voor de anderen ook geldt blijft een vraag.
mvg,
Ivo
mvg,
Ivo
*
janw
Bruggen-IG:
«
Reactie #182 Gepost op:
24 May 2012, 21:23:46 »
Geweldig deze foto's, deze zijn echt helemaal niet bekend. Ik denk ook niet dat Smit en de makers van Elctr. treinen in NL deze foto's kennen. Veel dank aan Arjen!
«
Laatst bewerkt op: 25 May 2012, 11:10:23 door janw
»
AB 7216
«
Reactie #183 Gepost op:
25 May 2012, 07:21:29 »
Hoi Ivo,
Als ik zaken niet zeker weet over kleurstellingen, ga ik altijd uit van de schildertekening.
Totdat foto's mij het tegendeel bewijzen.
Voor foto's uit de Zhesm tijd, zouden we eens kunnen zoeken in de stadsarchieven van Scheveningen enz. of je daar iets vind?
Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
Ivo tB
«
Reactie #184 Gepost op:
25 May 2012, 10:41:07 »
Lijkt me een goed plan, hoewel ik daar nog niet zoveel tijd in heb gestoken. Misschien ook wel wat te vinden in de gemeentearchieven langs de hele Hofpleinlijn, hoewel ik de indruk heb dat Smit daar destijds al langs is geweest.
mvg,
Ivo
mvg,
Ivo
*
janw
Bruggen-IG:
«
Reactie #185 Gepost op:
03 June 2012, 15:05:27 »
Toch nog iets kunnen doen de afgelopen tijd, dus hier 't bewijs van de (beperkte) voortgang:
Het tussenrijtuig met een geler crème-wit:
De mB en de mBC:
Deze zijn dus net als de tussenwagen voorzien van nieuwe plaatwerkstrips uit styreen, een messing dakrand, en allerlei gaatjes zijn voorgeboord.
De mB met een laagje geel:
En de mBC; hier is het geel niet overal dekkend omdat dit rijtuig straks geheel groen wordt. Het geel dient alleen voor de waarschuwingsvlakken boven de kopruiten, en als ondergrond voor de rode balk onderaan.
De donor voor de aandrijving:
«
Laatst bewerkt op: 03 June 2012, 15:10:20 door janw
»
Frans van Meerwijk
Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
Voor als de tram het eens niet doet...
«
Reactie #186 Gepost op:
03 June 2012, 20:00:19 »
Op gevaar "niets toe te voegen: MOOI KLEURTJE CRÈME Dit is voor mij een mooi beeld van "Groen-met-Crème", en daar gaat het tenslotte toch om?
Wat voor (duivels
) mengsel heb je nu gebruikt?
Ik verheug me al op het eindresultaat-met-Jugendstilkrullen...
Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...
janw
Bruggen-IG:
«
Reactie #187 Gepost op:
03 June 2012, 20:50:09 »
Afgaande op de zeer schaarse bewijsstukken voor de kleur leek dit mij ook nogal in de buurt te komen. Welke kleur het is? Raad eens..
Wordt trouwens NS-versie, dus geen Jugendstilkrullen.
Ivo tB
«
Reactie #188 Gepost op:
03 June 2012, 21:43:48 »
Mooie kleur. Dit is op mijn monitor nog steeds crème en geen geel. Lijkt me prima te kloppen.
Ik vind het er verder goed uit zien Jan
. Benieuwd naar alle zwarte biezen die er nog op komen, ook die rond de ramen.
@Frans, de jugendstil krullen ga ik me de komende 6 maanden of zoiets op uitleven. Ik zit nu weer te lezen dat de ZHESM acculok (latere 81 en 82 NS) waarschijnlijk bronsgroen waren in de ZHESM tijd. Dat is eigenlijk ook logisch. Dat betekent waarschijnlijk dat de ZHESM treinstellen groen ook bronsgroen was en geen boonstoppelgroen. Dan wordt het weer een heel andere kleurstelling.
mvg,
Ivo
«
Laatst bewerkt op: 04 June 2012, 14:28:32 door Ivo tB
»
mvg,
Ivo
*
janw
Bruggen-IG:
«
Reactie #189 Gepost op:
05 July 2012, 16:33:52 »
Lange stilte hier, komt door drukte maar eigenlijk meer nog door de problemen met het spuiten van deze kappen.
Het probleem is: olieverf en alkydverf drogen en/of hechten niet of slecht op sommige stukken van deze prints, ook niet met een laag primer eronder.
Wat er precies aan de hand is kan ik niet goed bepalen, maar het moet iets met het basismateriaal te maken hebben, want met name op ronde stukken is het drogen van de verf een probleem, bv. het dak, m.n. de einden maar ook de afrondingen van de bak bij de balkons, en daarnaast, bij alle prints, het voorste platte vlak van een van beide koppen (! de andere gedraagt zich wel normaal). Misschien heeft dit iets te maken met de verschillende toestanden waarmee ze uit de printer kwamen (een kop was erg onregelmatig, zie hierboven). Ik heb ze netjes glad gemaakt voor de primer er op ging, dus ik kan nu niet meer nagaan welke zijde het probleem geeft.
Hierdoor ben ik dus de afgelopen tijd nogal met spuiten, weer schoonmaken en opnieuw spuiten bezig geweest. Na een aantal pogingen lijkt het probleem weg te gaan. In elk geval is de bak die ik als eerste aanpakte, de bijwagen, nu netjes in creme/boonstoppel gehuld. De andere twee die erna kwamen, staan nu te drogen. Hopelijk komt dit goed.
De werkwijze kort samengevat, misschien ziet iemand wat er fout gaat. Van Mitchell krijg ik helaas geen antwoord op mijn vragen hierover.
1. kappen schoonmaken met afwasmiddel en ammonia om vettig laagje dat erop zit bij levering weg te krijgen. Net zo lang doorgaan tot kap helemaal droog en schoon blijft.
2. spuiten met Alabastine Spuitplamuur. Deze is op waterbasis, en droogt volgens voorschrift (=zeer snel);
3. ribbels gladschuren; hierna is bijna alle spuitplamuur ook weer weg. de plamuur zorgt dat je goed kan zien wat je doet, op het bijna doorzichtige basisproduct is dit niet zo.
3b. nieuwe banden aanbrengen in styreen gelijmd met gewone 2compontenlijm
4. weer spuitplamuur; droogt weer goed
5. Kleinspoor zandgeel erop voor de creme laag. Hier beginnen de problemen. Deze laag droogt en hecht niet. Meerdere malen weggehaald (met wasbenzine, gaat ook na 2 weken nog alsof het er net 3 min. op zit!). Uiteindelijk bij 3e poging na opnieuw spuitplamuur droogde deze laag wel normaal (=normaal voor Kleinspoorverf; zie ook draadje op dit forum ' een lans voor Kleinspoorverf').
6. (op motorwagens): rode banden op front. Rood van Humbrol uit potje geprobeerd: droogt veel langzamer dan gebruikelijk, wordt eindelijk met extra fohnen en ventileren droog. Rode spuitklare verf (Revell) lijkt beter te drogen, en neemt dan ookde onderliggende creme laag mee, behalve op het ene frontvlak dat hierboven ook al genoemd is.
7. groene laag (alkydverf uit de mengmachine van de verwinkel): droogt, maar heel erg langzaam. Wordt uiteindelijk wel een zeer sterke laag. Droogt met name langzaam op ronde gedeeltes, en een van beide fronten als hierboven genoemd.
Alle wagens zijn nu creme/boonstoppel resp. jaren '30-rijtuigengroen. De beide motorwagen zijn nog niet geheel droog.
Ik heb naar specificaties van het materiaal gezocht: dit ' frosted detail' is 'acrylic plastic' volgens Shapeways. Zitten er soms nog actieve weekmakers in de eindproducten? Of kan je acrylic plastic niet met verf op oliebasis verven (hoewel: het probleem is niet craqueleren, zoals met acryl/olieverfconflicten, maar: niet drogen en hechten).
Wordt vervolgd....
«
Laatst bewerkt op: 05 July 2012, 16:54:24 door janw
»
Ivo tB
«
Reactie #190 Gepost op:
05 July 2012, 18:07:33 »
Jan,
Misschien lees ik je verhaal niet helemaal goed, maar volgens mij staat de Kleinspoor laklaag in crème centraal in de problemen.
Begrijp ik je goed dat de Alabastine spuitplamuur wel goed hecht, maar dat vervolgens de Kleinspoor laag niet droogt en misschien zelfs afbladdert als je er weer rode biezen op aanbrengt?
Anders gezegd: als dit zo is, dan vermoed ik dat niet de Shapeways kap, maar de Kleinspoor lak de problemen veroorzaakt.
Oplossing: potje crème bestellen bij Phildie. Daar houdt alkyd lak ook prima op en Phildie lak doet het ook uitstekend op Alabastine spuitplamuur.
mvg,
Ivo
mvg,
Ivo
*
prutser
Spaar ze allemaal.
«
Reactie #191 Gepost op:
05 July 2012, 18:59:57 »
Daar zou je achter kunnen komen door de Kleinspoorlak op een normaal stukje kunststof te spuiten.
Ik heb ook eens een potje Kleinspoorverf (groen voor elektrische treinstellen) weg moeten gooien omdat het niet wilde drogen.
Stephan.
Adieu
janw
Bruggen-IG:
«
Reactie #192 Gepost op:
05 July 2012, 21:07:32 »
Daar heb ik natuurlijk aan gedacht maar het kan haast niet, omdat ik al veel vaker modellen heb gespoten met deze combinatie van Alabastine spuitplamuur + Kleinspoor lak en nooit problemen heb gehad (bv NS 1200, Benelux-stam). En ook niet met verdere vervolgcombinaties van dit duo met Humbrol en/of Revell verf, en daarna vernis uit een spuitbus van Colorworks erover heen. Dat zijn dus 4 verfsoorten op elkaar, en geen problemen. Mogelijk was ik hierdoor verwend en me te weinig bewust van de toch beperkte combinatiemogelijkheden van verftypen (?). Beter is natuurlijk binnen een 'verfsysteem' te blijven, maar evengoed blijkt hieruit dat deze combi' s wel kunnen, dus waarom dat dan nu niet zou zijn, als de ondergrond geen invloed heeft, kan ik niet goed inzien. Die ondergrond is het enige wat hier anders is. Merkwaardig is ook dat de problemen na een aantal keer herproberen ophouden. De derde poging met KS lak op Alabastine op acrylic plastic droogde wel netjes
En het blijft ook gek dat de ronde delen van de prints zoveel meer problemen geven dan de vlakke (op de ronding van het dak voor zie ik nu op het boonstoppelgroene exemplaar toch inderdaad wat craquele; misschien dat je toch dit ' acrylic plastic' aleen met acrylverf moet schilderen. Maar hoe dan door de Alabastine laag heen komt?)
Ik ga binnenkort een Roco blokkendoos ook een laag van dit KS zandgeel geven; dan zullen we zien of dat droogt of niet. ALs bv. het potje KS lak te oud was (heeft iemand dat ooit gehad?) zou dat dan ook gedoe moeten geven.
@Ivo: Overigens speelt de KS lak niet op alle probleempunten mee: op de daken zit deels geen KS lak, en daar droogt het groen even slecht. Ik vermoed dus dat KS niet de schuldige is, maar ' iets' in dit printmateriaal.
«
Laatst bewerkt op: 06 July 2012, 09:39:18 door janw
»
Frans van Meerwijk
Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
Voor als de tram het eens niet doet...
«
Reactie #193 Gepost op:
05 July 2012, 22:56:39 »
Balen Jan
Misschien bij de huidige temp even ondenkbaar, maar "te oud" is natuurlijk een optie, al denk ik eerder (op grond van droeve eigen ervaring) aan "bevroren geweest"...
Verf kan heel ondankbaar reageren op vorst, het zou mij niet verbazen als de kleur er dan ook nog toe doet (oftewel samenstelling) en je merkt het inderdaad pas ná het aanbrengen... Ik heb ooit een (1:1) autobus geschilderd met verf die kennelijk ook bevroren was geweest: Droogde niet, hardde niet uit en was lastig te verwijderen (een echte bus past niet in een zakje met ovenreiniger...
) Laten we wél wezen: menigeen spuit/schildert in "de schuur" en heeft daar ook de verfvoorraad staan; niet altijd is die plek vorstvrij...
Sterkte en haal maar een nieuw potje verf!
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...
Floris Dilz
Nervensäge.
«
Reactie #194 Gepost op:
05 July 2012, 23:02:06 »
tamiya werkt prima op een geprint kapje... waarom blijft iedereen nou zo hardnekkig tobben met dat kleinspoorspul terwijl er al 30 klaagdraadjes over zijn?
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6