Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door Pauldg
Vandaag om 20:17:44
IJken van locomotieven door spartaan
Vandaag om 20:12:23
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 19:29:23
Railcom zender bouwen door piksov
Vandaag om 19:26:45
Piko 1136 van AC naar DC door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:12:04
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
Vandaag om 18:43:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door US modeller
Vandaag om 18:43:03
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
Vandaag om 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
Vandaag om 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
Vandaag om 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
Vandaag om 16:41:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:08:01
Modules van Kees Gorter (vervolg) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:03:17
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:51:24
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - ZHESM / Hofplein-materieel  (gelezen 82545 keer)

Ivo tB

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM / Hofplein-materieel
« Reactie #150 Gepost op: 26 February 2012, 10:38:50 »
Jan,

De kleuren die ik heb gebruikt voor de Blokkendoos zijn Kleinspoor 21, Crème voor mat '24 en Boonstoppel groen 4020.

Overigens de geheel groene bak zal ook datzelfde Boonstoppel groen zijn geweest. De kleur in het NSM op ZHESM mBC zou maar zo niet helemaal het juiste kunnen zijn. Dit boonstoppel groen is gevonden door Arjen bij de SGB voor de restauratie van het AB ovale ramen rijtuig.

Ik ben aan het tekenen aan de Jugendstil beschildering van de ZHESM om te gebruiken voor dit materieel. Mijn uitgangspunt is de beschildering op het rijtuig in het spoorwegmuseum. Inmiddels ben ik erachter dat dat ook niet 100% klopt met hoe het tussen 1908 en 1926 heeft gereden. Ik ga 2 versies maken. De beschildering van de wanden klopt wel goed, maar met name de details aan de onderkant van de koppen zijn anders.

Om de smaak te pakken te krijgen hier een voorbeeld van een paneel onder de ramen:

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #151 Gepost op: 26 February 2012, 15:04:00 »

Om de smaak te pakken te krijgen hier een voorbeeld van een paneel onder de ramen:

Ivo,  (y) (y) (y) :P, KWIJL, KWISPEL!!!

Ik ben een hele grote fan van mooie opschriftjes (dat heeft mij bij mijn Berlijnse trams al eens in de problemen gebracht, zie de teksten bij mijn Avatar  ;) )
Ik ben jaloers op jouw tekentalent, maar ook brutaal en hoop dus ooit jouw tekentalent te mogen 'gebruiken': begin ik echter met een simpele vraag: hoe ga je die belijning aanbrengen? Waterdecals of Afwrijfspul? Wil ik graag een "Masterclass" in het aanbrengen en daarna een "Vervolg-Masterclass" in het tekenen van dat soort dingen!
Ik weet legio trams waarop eigenlijk ook Jugendstil-krullen-en-frutsels thuishoren, al zie ik ook voor moderner materieel wel mogelijkheden (Ik ben ambitieus en wereldvreemd: ik wil graag een aantal GVBA-trams in model... de "Hoken-tram" van Benny Jolink [en dan niet alleen omdat dat de eerste wagen was waarop ik "los" mocht rijden], de Artis-tram) Misschien zélfs ooit de Kersttram van Sky-Radio...
Ik wil eigenlijk weten, Heb jij nu een methode, waarmee je dus ook een "Totalwerbung" kunt nabootsen?
Groet van Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #152 Gepost op: 26 February 2012, 18:01:00 »
Frans,

Het tekenen ben ik ook maar net aan het leren. Dit is met Inkscape gemaakt en ik ontvang al van verschillende kanten adviezen hierover.

Het worden wel waterdecals. Ik heb er weinig tot geen vertrouwen in dat dergelijke dunne en lange lijnen met afwrijftransfers fatsoenlijk zijn op te brengen.

Het aanbrengen van waterslides is niet moeilijk. De belangrijkste principes heb ik in dit draadje al laten zien. Wel goed lezen, want de volgorde in mijn verhaal klopt bijna, maar net niet helemaal. Ik vergat te zeggen (staat wel aan het eind) dat dit alleen goed werkt op glanslak.

Er zijn op dit forum veel mensen die beter met computer tekenen overweg kunnen dan ik. Dus misschien een Masterclass van iemand die dat kan op de gebruikersdag van BNLS op 24 maart?

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Beached

• Offline Offline
« Reactie #153 Gepost op: 28 February 2012, 03:36:05 »
Mooi tekenwerk Ivo (y) is dit geheel met de hand overgetekend of heb je ook de "trace from bitmap" functie kunnen gebruiken? Ik heb het plaatje maar even opgeslagen voor een toekomstig project, want dat ZHESM spul is toch erg mooi (y) Ik kwam toevallig op photobucket album ook een paar fotos tegen van een bekende hier die een motorwagen en een rijtuig uit de frees heeft getrokken, dus de ZHESM koorts zit er nu goed in.

mvg,
Rick

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #154 Gepost op: 08 April 2012, 22:32:33 »
Om de dwarsverwijzingen compleet te maken, hier ook even een verwijzing naar de alternatieve versie uit gefreesd styreen:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,43514.0.html

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #155 Gepost op: 13 April 2012, 00:13:27 »
Nu Ivo zo hard vooruit gaat met de gefreesde ZHESM-modellen wil ik natuurlijk niet achterblijven. Dus weer verder gegaan met het nabewerken van de kappen. De resultaten vallen niet tegen.
Ik ben begonnen met de bijwagen, en heb deze min of meer aangewezen als exemplaar waarop de verdere opbouw het eerst zal worden 'getest' om de ervaringen mee te nemen naar de twee motorrijtuigen.
De belangrijkste vraag blijft natuurlijk: hoe de kappen na te bewerken zodat ze glad en strak worden, zonder de ribbels van het printen.
        Nadere bestudering van de kappen laat zien dat het nauwelijks mogelijk is de opgelegde banden op het plaatwerk (onder de ramen, horizontaal en een paar verticale) bij het gladschuren te behouden. De hoogte van dit reliëf zit in dezelfde orde van grootte als de te verwijderen ribbels, dus het ene weghalen en het andere behouden (en strak houden) is ondoenlijk. Gelukkig bestaat er Evergreen strip van 0,5 x 0,25 mm, die later in de plaats kan worden gelijmd. De zijwanden zullen dus helemaal glad worden gemaakt.

Poging één was: met de glasvezelstift. Dit werkt niet; het materiaal is te elastisch. De glasvezelstift slijt wel, de ribbels niet.
Poging twee: afschrapen/snijden met een afbreekmes of ander hobbymes. Dit werkt. Hiermee heb ik de bijwagen glad gekregen, maar het was wel veel werk, en er ontstaan onvermijdelijk krasjes en putjes. Maar daar hebben we dan weer plamuur voor.

Gladgeschraapt, styreen strips erop gelijmd (met 2-componentenlijm). Langs de dakrand is ook een strip gelijmd, want die zie ik in het echt ook. Boven de zijramen moet deze nog verdubbeld worden.

De kop in deze toestand

En opnieuw met spuitplamuur, en daarna smeerplamuur op de oneffenheden (bv. die deur).

Poging Drie: Inmiddels had ik ontdekt dat het nog makkelijker kan: met een vijltje. Met een vers vierkantig, spits toelopend vijltje zijn de ribbels snel glad te vijlen. Hiermee ben ik nu de beide motorwagen aan het gladmaken. De totale nabewerkingstijd van een kap loopt terug tot ca. een uur.
    Overigens is de heftige gebobbeldheid die aan een kant op de kop zit (zie https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg8089.jpg) snel en met weinig kracht weg te halen, met de punt van het vijltje; terwijl de ribbels aan de zijwanden wat krachtiger vijlwerk vragen.

De volgende stap is enige details aanbrengen, en dan alweer het spuiten (!). Daarna verder met het onderstel; dat kan hier eenvoudig. Ik heb niet zulke mooie Pruisische draaistellen als Ivo in het andere draadje, maar Pruisische draaistellen van Electrotren die redelijk zijn qua maatvoering (maar iets te kort en met nogal vlakke details).
« Laatst bewerkt op: 13 April 2012, 00:15:49 door janw »

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #156 Gepost op: 13 April 2012, 12:28:12 »
En als we het toch over 3D-computermodellen hebben, is deze link ook nog aardig:

http://www.youtube.com/watch?v=Fpxm561H0vU&feature=related
« Laatst bewerkt op: 13 April 2012, 19:29:44 door janw »

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #157 Gepost op: 13 April 2012, 13:42:36 »
Jan,

Ziet er al mooi uit. Nu moet ik vanavond ook maar weer aan de slag, anders lig je nog voor.  ;)

Leuk filmpje trouwens. Is al weer 4 jaar geleden geupload zie ik. Bij het zien van dit soort plaatjes krijg ik altijd weer extra vragen: er wordt gesproken over de Kuju Trainsimulator. Nu heb ik die van MS, maar die opent ook met Kuju.

En dan de kleuren: een zandgeel dak. Ik zie meestal modellen met een meer bruinrood dak van het ZHESM materieel. Zal wel altijd raden blijven, maar in het Smit boek over de ZHESM vertelt hij over met zand ingestrooid dak. Dan is zandgeel toch waarschijnlijker dan bruin rood.
Helaas heeft degene die dit model voor Kuju heeft gemaakt de Jugendstilbeschildering gekozen zoals in het NSM. Dat is niet helemaal goed. Komt later in mijn draadje nog wel aan bod.
Het tussenrijtuig is voor mij een grote onbekende. Die heb ik nog op geen enkele foto van de ZHESM gezien.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #158 Gepost op: 13 April 2012, 15:49:42 »
Ha Ivo,

Ik heb net een potje van jouw Boonstoppelgroen 4020 laten mengen. Ziet er goed uit. Morgen hopelijk die bak creme wit spuiten, daarna het  groen. Ik ben heel benieuwd hoe het dan wordt.
En inderdaad, het bouwen op deze manier gaat inderdaad snel. De volgende stap is het onderstel; ik moet nog een setje kortkoppelingsmechanieken halen, spanwerk maken, en wat meer van die details. Ik zal MK eens polsen of hij nog steeds nummers kan printen. Daarna nog vernis en ruiten erin en dan..?
De motorwagen worden wel wat meer werk, door de dakopbouw en die ene met aandrijving natuurlijk.
Voor de kleur van het dak: op kleurenplaatjes van rond 1908 over de ZHESM is dat roodachtige dak duidelijk afgebeeld, en dat moet zo zijn waargenomen want het ligt niet voor de hand.
Wat waren jouw bevindingen over de dakkleur bij de oorspronkelijke Blokkendozen? Meer iets geels als ik je goed begrijp. Maar hoe zou ingestrooid zand er na verloop van tijd uitzien? Grauw-vies? (welk kleurnummer is dat? (-:  ) Ik zou denken dat we voor de dakkleur in de NS-periode ook de dakkleur kunnen aanhouden die je in het museum ziet; het lijkt me dat op dit punt de bestaande praktijk van de jaren '50 of '60 (toen het rijtuig werd gerestaureerd) wel een soort van leidraad is voor wat ze in de jaren ' 20 en '30 deden, tenzij er duidelijke informatie is dat het anders is. Maar misschien heb jij die dus gevonden.
In het boek Electrische Treinen in Nederland staat een foto van de 9911 in het Spoorwegmuseum *voor* het omschilderen (waarnaar ik hierboven ook heb verwezen), dus nog in de echte kleuren uit de NS-tijd, en daar is het dak als ik me goed herinner grijs.

Leuk aan die animatie vind ik ook het viaduct en de inrij naar het Hofplein (aan het eind dus).
De wagen ertussen is volgens een mij een Engelse goederentreinbagagewagen; die zal wel standaard in de treinsimulatiesoftware hebben gezeten. In J.F. Smit staat overigens, als ik me goed herinner, een foto van twee motorwagen met een bagagewagen ertussen; maar dat is geloof ik 1939/40, niet in de Jugendstiltijd. Vanavond even opzoeken. En tsja, dat de beschildering in het NSM niet helemaal klopt kon de maker van die video niet weten...
« Laatst bewerkt op: 13 April 2012, 15:51:25 door janw »

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #159 Gepost op: 13 April 2012, 16:05:42 »
Jan,

De dakkleur is en blijft een gok. Maar wat geen gok is dat ze oorspronkelijk rondreden met een dak dat met zand was ingestrooid. Later is dat geleidelijk vervangen door asfaltpapier of een ander bitumineuze oplossing. Dus het is zeker naar (donker)grijs gegaan, maar volgens mij pas geleidelijk in de jaren '30. Dus niet in de jaren dat het materieel in crème-groen rondreed.

De zandkleur die ik aardig vond lijken op de blokkendozen (en welke later via via door Roco is gekopieerd) is Afrika braun van Modelmaster. Maar dat is dus een tint zandgeel en geen rood.

Heb je overigens al nagedacht over het interieur? Dat wordt behalve de banken nog een beetje puzzelen met de tussenwanden. Ik denk dat ik als ik plaatjes en tekeningen van de boeken van Smit, Electrische Treinen deel 1 en het HSM boek combineer ik er wel uit ga komen. Er blijkt een dichte tussendeur gezeten te hebben tussen de 2e en 3e klas in de mBC en schuifdeuren met ramen als de overige tussendeuren. Daarnaast zit er tussen de balkons en coupé bij de mBC en mB geen deur, maar in de C wel. Wat ik nog niet 100% weet of er in de wand midden achter de wagenvoerder een raam zat. Rechts (kijkend in de rijrichting) zat een deur met raam en links was het dicht, omdat daar het (marmeren!) schakel en zekeringen paneel zat. Ik neem aan dat je een volledig ingerichte stuurstand gaat maken  ;)

Die foto in het boek van Smit ken ik ook en dan zit er een 3 as ex-HSM buik tussen de motorwagens.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #160 Gepost op: 13 April 2012, 17:28:11 »
De zandkleur die ik aardig vond lijken op de blokkendozen (en welke later via via door Roco is gekopieerd) is Afrika braun van Modelmaster. Maar dat is dus een tint zandgeel en geen rood.

Wat heb je dan als bron genomen? Het museum-Blokkendoosstel na de restauratie? Of heb je een bron uit de jaren ' 20 zelf?

Interieur moet inderdaad ook nog, maardat vraagt nog wat meer denkwerk, dus ik doe denk ik eerst de exterieurs. Voor de banken wil ik iets doen met de velletjes cederhout die ik heb liggen (die wel eens bij sigaren zaten). Ook moet er gewicht in; ik wil een paar lagen daklood op de bodemplaat leggen, dan een tussenvloertje en daarop de zittingen en rugleuningen.  Maar eerst, zoals je zegt, een beetje puzzelen met de boeken erbij.
Ik heb laatst wat foto's genomen in het NSM, ook van interieur en stuurstand. De stuurstand van het museumstel ziet er erg uitgekleed uit; gelukkig zijn er wat oude foto' s van de werkelijkheid.
Verlichting in het interieur zou hier wel een verrijking zijn; misschien iets met SMD-leds op de banken?

AB 7216

• Offline Offline
    • Dwangrail.nl
« Reactie #161 Gepost op: 13 April 2012, 19:24:30 »
Ik heb laatst wat foto's genomen in het NSM, ook van interieur en stuurstand. De stuurstand van het museumstel ziet er erg uitgekleed uit; gelukkig zijn er wat oude foto' s van de werkelijkheid.

De motorwagen uit het museum is eigenlijk zonder aanpassingen vanuit de dienst in het museum geplaatst.
De verschillen in de cabines zitten vooral in de ombouw van wisselstroom naar gelijkstroom in 1926. hierbij is ook de achterste cabine vervallen, en omgebouwd tot hulpstuurstand.

Iets wat verder niet bekend is, is dat de derde klasse banken gelijk zijn aan de blokkendoos banken. Wanneer deze gewijzigd zijn is mij verder onbekend, maar ze wijken duidelijk af van de originele foto's. We kwamen er 15 jaar geleden achter toen er messing armleuningen voor de museumblokkendoos gemaakt moesten worden. in de Zhesm wagen zaten deze nog, en paste precies op de blokkendoos banken. Van deze armleuningen zijn toen mallen gemaakt.

Voor wat betreft de daken kwamen meerdere kleuren voor.
Op de houten daken zat daklinnen wat met zand bestrooid was, en hier kwam je zowel geel als rood tegen. (zo zat op de P 6028 rood daklinnen onder het bitum) later werd dit bitumrollen, waarbij het dak dus donkergrijs was.
Stalen daken waren voor de oorlog zilver geschilderd, later donkergrijs.

De tussenwagen op het filmpje is volgens mij ook een engelse conducteurswagen.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #162 Gepost op: 11 May 2012, 23:35:02 »
Hier nog steeds bezig met de bijwagen. Veel te druk weer met andere dingen, werk enzo; de tijd sinds de vorige posting zit (helaas of gelukkig?) niet echt allemaal in dit model...
Bijwagen zit nu in twee lagen crème-wit. Ik heb de kleur zelf gemengd uit Humbrol 41 en witte grondverf. Of het nu door die menging komt of door iets anders, maar 't droogde wel erg langzaam. Na een week was het nog niet overal droog: merkwaardigerwijs was toen op de koppen de verf nog zo nat dat ik hem met een lapje eraf kon vegen, terwijl de verf op de rest van de bak wel droog was. Op deze manier kosten twee laagjes verf wat tijd. Inmiddels lijkt het allemaal goed gekomen.
Straks het wit afplakken, dan kan vervolgens het groen erop. Ik heb hiervoor een potje Boonstoppelgroen laten mengen met het nummer dat Ivo opgeeft (NCS 4020, 'Boonstoppel Monument').
Ik heb ook nog de stelbalk opnieuw gemaakt (uit styreen) want het constructieverschil tussen motor-en bijwagens was in de prints niet aangegeven. Toen Mitchell aan het ontwerpen was, hebben we daar allemaal niet aan gedacht. Het is herstelbaar, maar ik hoop (en verwacht) dat Mitchell in reactie hierop de print van de bijwagen nog wil aanpassen, want deze ingreep vindt de print niet fijn.
De stelbalk heeft dus geen hoek naar buiten maar loopt vanaf de beide koppen rechtdoor, en ligt bij de zijwanden veel verder naar binnen dan bij de motorwagens.
Een tweede gewenste correctie aan de NS-versie van de bijwagens is dat deze ook de sluitlichtjes moeten hebben, wat nu nog niet het geval is.
Een derde is de treeplanken beter vast te zetten, want die breken nu erg makkelijk af.

Verder allerlei gaatjes voorgeboord voor de handgrepen, deurklinken, buffers, overloopplaten etc.

Ik was onlangs in Berlijn en heb daar een incomplete maar goed lopende Roco V90 gescoord die de aandrijving gaat leveren. De draaistellen hebben dezelfde radstand als de Blokkendozen.

Fotokwaliteit is niet geweldig, want het lukte niet om bij daglicht foto's te nemen. Beetje schemerig dus.

Nieuwe stelbalk:

Na de tweede laag crème-wit:

Met zelf aangebracht dakrand en strips in plaatwerk; en handrail bij kopraam:

« Laatst bewerkt op: 12 May 2012, 12:51:01 door janw »

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #163 Gepost op: 12 May 2012, 09:57:46 »
Ziet er keurig uit Jan! Vooral de ronde overgang tussen de zijwand en de deurpartij oogt uitstekend.

Ik ga nog maar een weekend door met dak plamuren ;)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Beached

• Offline Offline
« Reactie #164 Gepost op: 12 May 2012, 12:10:07 »
Heel netjes gedaan Jan (y) Ik ben benieuwd hoe het er uit gaat zien met een kleurtje.

mvg,
Rick