Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Bahn-AG
Vandaag om 14:26:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress door Dirk
Vandaag om 14:18:55
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Gert Arkema
Vandaag om 14:17:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:16:31
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 13:50:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Gerrit H
Vandaag om 13:43:32
Schroefkoppeling voor H0. door spoorijzer
Vandaag om 13:42:10
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Gerrit H
Vandaag om 13:37:28
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:34:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 13:29:20
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:26:18
Had de NS4903 rangeerlicht? door spoorijzer
Vandaag om 13:10:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door nighttrain1
Vandaag om 13:01:15
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:53:02
Bf Kibronn door spoorijzer
Vandaag om 12:50:29
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:10:43
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 11:32:53
PB Models, ICR-rijtuigen door saskia
Vandaag om 11:13:09
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 11:04:59
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Karben
Vandaag om 10:58:54
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:54:58
Loksound downloads door Jaelro
Vandaag om 10:01:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 October 2025, 23:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
26 October 2025, 23:01:51
viessmann 4500 door Kees van der knijff
26 October 2025, 21:46:44
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
26 October 2025, 20:44:22
De bouw van station Laarbeek H0 door cor_b
26 October 2025, 20:42:04
TAMS PZS-2.2 door Ronald Halma
26 October 2025, 20:24:29
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door orientexpress
26 October 2025, 20:19:40
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1263876 keer)

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #240 Gepost op: 18 October 2011, 10:29:20 »
Toch zie je dat nog best wel vaak hoor  ::)
Maar 2  :o



gr. Viktor
« Laatst bewerkt op: 18 October 2011, 10:30:53 door Viktor »

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5405
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #241 Gepost op: 18 October 2011, 11:56:26 »
Zolang je maar het juiste type loc voor de dubbeldekkers plaatst, anders staat het niet

(bron: nico spilt / langsderails.nl)
En als je dan met NS materieel rijdt, bouw dan geen indrukwekkende berglandschappen, dat slaat nergens op

(bron: eigen archief, herkomst niet bekend)
« Laatst bewerkt op: 18 October 2011, 12:09:03 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #242 Gepost op: 18 October 2011, 12:04:28 »
Toch zie je dat nog best wel vaak hoor  ::)
Maar 2  :o



gr. Viktor

Grappige combinatie !!
Wel een oude foto nog geen tussenkap boven sporen 8-9-10 Amsterdam Cs
zal dus wel een testrit zijn geweest want de 1751 heeft nooit als DDAR trekkracht gewerkt.

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 826
    • kusee.nl
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #243 Gepost op: 18 October 2011, 14:32:11 »

Een overweg moet wel zinvol in een weg worden opgenomen. Dat doen ze in het echt ook.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8569
  • Spoor N
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #244 Gepost op: 18 October 2011, 16:19:46 »
De cabines zijn in Nederland alleen maar op gelijke vloerhoogte met de perrons ;D
Huh?

Wel een oude foto nog geen tussenkap boven sporen 8-9-10 Amsterdam Cs
zal dus wel een testrit zijn geweest want de 1751 heeft nooit als DDAR trekkracht gewerkt.
Helaas, de 1751 heeft dus wel als DDAR trekkracht dienst gedaan (net als alle andere 1700'n). ::)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #245 Gepost op: 18 October 2011, 17:05:38 »
Huh?
Ik bedoel zeg maar op de gangbare hoogte zoals je dat bij het meeste materieel ziet en niet verhoogd zoals bij de koploper.
Mvgr Jan Wiebrand

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8938
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #246 Gepost op: 18 October 2011, 17:15:18 »
@ Jan Wiebrand, Niet alleen in Nederland kenmerkend, maar ook over de wereld:

Zoals bij deze:

Bron

of deze:

Bron

En zo zijn er meer.
Niet zo'n sterke tip

Groet
Michel
« Laatst bewerkt op: 18 October 2011, 17:47:02 door tothebeach. Reden: 1 bron aangepast »

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #247 Gepost op: 18 October 2011, 17:26:23 »
 :o :o Die bovenste is gewoon een koploper 2.0 ja!
(ps, de bron is twee keer hetzelfde)
« Laatst bewerkt op: 18 October 2011, 17:28:42 door Viktor »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12518
    • sleutelspoor
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #248 Gepost op: 18 October 2011, 21:02:23 »


Zorg er voor dat je altijd railstaven van de zelfde code gebruikt. Doen ze in het grootbedrijf ook.


als je geen raillassen gebruikt', laat dan de naad goed vollopen. Doen ze in het grootbedrijf ook!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #249 Gepost op: 18 October 2011, 21:08:33 »
Zorg voor voldoende brandstof....

In het echt rangeren ze ook niet op mankracht......
Filmpje

Gerrit F

Van de draad af....

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Online Online
  • Berichten: 8245
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #250 Gepost op: 18 October 2011, 21:22:34 »
Maak realistische treinaanwijzers.
Het is wel spannender, maar een stoptrein rijd normaal niet om via Lyon naar Leiden ;D
Al helemaal niet zonder toilet!


Vr. groeten,
Bob

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #251 Gepost op: 18 October 2011, 21:30:56 »
Ach, zo hadden wij in Delft jarenlang de internationale trein naar Venlo, die vertrok 7:03 :)
Oeps!

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Online Online
  • Berichten: 8245
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #252 Gepost op: 18 October 2011, 21:37:00 »
Extra grappig is, dat het om Leiden en Lyon gaat, dat zijn immers een soort naamgenoten. ;D
Vr. groeten,
Bob

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #253 Gepost op: 18 October 2011, 22:46:53 »
Helaas, de 1751 heeft dus wel als DDAR trekkracht dienst gedaan (net als alle andere 1700'n). ::)

Huh ..Grappig  ;D
volledig inzetbaar voor DDAR terwijl ik toch echt in die periode aanwezig was  :-[
« Laatst bewerkt op: 18 October 2011, 22:58:40 door rene w. »

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1510
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #254 Gepost op: 18 October 2011, 23:47:19 »
Doublestacks kun je gewoon op de Betuwelijn inzetten:


http://www.youtube.com/watch?v=agKwYR8mzzM&feature=feedrec_grec_index