Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:11:13
Led verlichting knippert door Pauldg
Vandaag om 11:48:47
De wijntrein door Scratchbuilt
Vandaag om 11:30:05
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ben
Vandaag om 11:24:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 10:55:16
Roco wagon openen door Modellbahnwagen
Vandaag om 10:46:06
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
Vandaag om 10:06:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 07:54:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 07:51:33
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
02 October 2025, 22:46:17
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:45:27
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
02 October 2025, 21:44:19
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
02 October 2025, 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
02 October 2025, 20:43:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
02 October 2025, 19:43:13
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
02 October 2025, 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
02 October 2025, 19:33:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
02 October 2025, 19:21:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
02 October 2025, 18:23:08
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
02 October 2025, 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
02 October 2025, 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
02 October 2025, 15:51:21
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
02 October 2025, 12:33:15
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
02 October 2025, 11:03:31
  

Auteur Topic: Station Simpelaar, de bouw van een baan  (gelezen 16558 keer)

HenkN

  • Het hoeft niet zo groot te zijn! Eindstation Daarhuizen
  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Station Simpelaar, de bouw van een baan
« Reactie #45 Gepost op: 12 August 2015, 19:01:54 »
Zoals beloofd, een paar foto's.
De basis voor het schaduwstation wordt gelegd.
Het zichtbare deel van de baan komt bovenop het raamwerk te liggen.
Spoedig meer.

« Laatst bewerkt op: 12 August 2015, 19:13:53 door Bert van Gelder. Reden: Afbeeldingen zichtbaar gemaakt »
Eindstation Daarhuizen. Kleine pendelbaan. Tillig elite en Rocoline, Roco Z21

Ronzol

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
Re: Station Simpelaar, de bouw van een baan
« Reactie #46 Gepost op: 15 August 2015, 14:54:29 »
Dat belooft wat :)

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1535
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Simpelaar, de bouw van een baan
« Reactie #47 Gepost op: 15 August 2015, 16:25:20 »
Ik ga deze ook volgen!

Cees Baarda

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
  • hcc!m-IG
    • hcc!m
Re: Station Simpelaar, de bouw van een baan
« Reactie #48 Gepost op: 15 August 2015, 17:49:02 »
Dag Henk,

Mijn vragen:
1. Is 1 bezetmelder in het kopspoortje 21 voldoende om te dienen als bezetmelder én als stopmelder?
2. Is handmatig rijden in een geautomatiseerde baan wel mogelijk?

1.
1 bezetmelder voor zo'n kopspoortje kan. iTrain heeft daar voorzieningen voor. Je zult wel wat moeten experimenteren met het gedrag van je locomotieven.

2.
Handmatig rijden in een geautomatiseerde baan is wel mogelijk. Daarvoor zul je ook wat moeten inlezen in de handleiding van je besturingssoftware.

Als ik naar je baanontwerp kijk zou ik kiezen voor een semi-automatische bediening. Laat alleen de sporen 1 en 2 door de besturingssoftware gebruiken, ook als aankomst- en vertrekspoor van je goederentreinen. Daar vandaan kun je dan je treinen naar het schaduwstation dirigeren. Als je een trein wilt "ontvangen" laat je die terugkomen van het schaduwstation (beide doe je handmatig op een computer). De automaat zorgt er dan voor dat je trein zonder problemen op de bestemming aan komt. In de tussentijd, als de automaat niets laat rijden, kun je naar hartelust over je hele station rangeren. Bij programma's als iTrain en RocRail worden jouw eigen bewegingen in het wel bestuurde deel gewoon gevolgd. Dus als je een wissel in een foute stand achterlaat, zal de software dat indien nodig bij aankomst en vertrek van een trein corrigeren. Je zult je daarvoor goed in de software moeten inleven.

groet Cees
Webmaster hcc!m - Microcontrollers (Atmel) : Arduino
Bezig met het maken van een apart ijkspoor t.b.v. Koploper of iTrain.

HenkN

  • Het hoeft niet zo groot te zijn! Eindstation Daarhuizen
  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Station Simpelaar, de bouw van een baan
« Reactie #49 Gepost op: 06 November 2015, 21:20:35 »
Een update.
in de eertse plaats moest ik de baan hoger afstellen (rekenfoutje). Nu staan beide poten van de L op juiste hoogte en kan de bouw van het schaduwstation beginnen.



Vanuit het schaduwstation komen de treinen via een helling (2,5%) op het zichtbare deel van de baan uit.
Ik heb de hoogte tussen het schaduwstation en de baan verlaagd om zo af te kunnen zien van een klimspiraal.


De totale helling inclusief twee bochten is 7 meter. Het hoogteverschil is 16,5 cm.


Vanmorgen de laatste bocht, die naar het zichtbare deel van de baan leidt, gemonteerd.
Eindstation Daarhuizen. Kleine pendelbaan. Tillig elite en Rocoline, Roco Z21

HenkN

  • Het hoeft niet zo groot te zijn! Eindstation Daarhuizen
  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Station Simpelaar, de bouw van een baan
« Reactie #50 Gepost op: 28 July 2016, 23:27:25 »
Beste mensen,
Al zes maanden is er niet meer aan deze baan gebouwd. Een te grote ambitie, want ik kan te weinig tijd vrijmaken om het idee binnen afzienbare tijd af te ronden. Daarom heb ik besloten de baan af te breken, mijn materieel te saneren en mij te richten op een nieuw overzichtelijk plan.
De museumlijn " Station Simpelaar" houdt op te bestaan.
Binnenkort start ik een nieuw draadje over de bouw van mijn nieuwe project.
Met vriendelijke groet,
Henk
Eindstation Daarhuizen. Kleine pendelbaan. Tillig elite en Rocoline, Roco Z21

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3280
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Station Simpelaar, de bouw van een baan
« Reactie #51 Gepost op: 29 July 2016, 00:08:23 »
Ergens komt me dat wel bekend voor Henk.
In mijn andere hobby loop ik vaak tegen hetzelfde probleem aan.
Vandaar dat ik ook weer met mijn treintjes ben gaan spelen en bouwen. (Maar dan wel in mijn tijd en mijn snelheid.)
Ik zeg dan maar. Komt tijd. Komt raad..
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

HenkN

  • Het hoeft niet zo groot te zijn! Eindstation Daarhuizen
  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Station Simpelaar, de bouw van een baan
« Reactie #52 Gepost op: 29 July 2016, 10:03:16 »
Klopt Dirk Jan,
Ingegeven door OnTraxx, waar je regelmatig ziet dat het niet groot hoeft te zijn om voldoende rij-plezier te hebben, heb ik dit besluit genomen.
Nu eerst vakantie en dan bouwen.
Groet,
Henk
Eindstation Daarhuizen. Kleine pendelbaan. Tillig elite en Rocoline, Roco Z21

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1008
  • Metrop-Märklin
Re: Station Simpelaar, de bouw van een baan
« Reactie #53 Gepost op: 29 July 2016, 16:41:30 »
Perfectionisme, robuust en een tikkeltje grootschalig.
Maar je draadje zit ook boordevol handige dingetjes die ik ga onthouden.
Slimme constructies, bijvoorbeeld.  (y)

Ik blijf je volgen, na je vakantie.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail