Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Jeronimos
Vandaag om 15:10:01
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door rjr
Vandaag om 15:03:22
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeronimos
Vandaag om 15:01:12
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door prutser
Vandaag om 14:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:51:37
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door ikbener
Vandaag om 14:29:29
Gezocht decals wit op transparant door prutser
Vandaag om 14:23:25
20 jaar BNLS jubileum door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:19:16
Spoor- en tramweg parafernalia door spoorijzer
Vandaag om 14:14:42
Roco 4155 NS 2200 2de leven door John18
Vandaag om 14:06:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
Vandaag om 13:49:22
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door MOVisser
Vandaag om 13:48:29
Modeltreinenbeurzen door shay59
Vandaag om 13:46:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Albert.H0
Vandaag om 13:42:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:24:23
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door kar
Vandaag om 13:17:19
Esu sounddecoder met losse speaker (21mtc) door bellejt
Vandaag om 13:15:23
Lodewickshaven door Eric B
Vandaag om 13:08:18
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 12:48:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:43:33
Rondom Charlois door Hans GJ
Vandaag om 12:08:50
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:59
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 11:04:40
Roco versus Lima uitzichtwagens Rheingold door bellejt
Vandaag om 10:21:31
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 09:50:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:34:08
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 09:33:26
Het ontstaan van Trammenlandt door Marco EB
Vandaag om 09:06:45
Probleem met inloggen iTrain Forum door Modeltreinmulder
Vandaag om 08:07:27
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 00:40:53
  

Auteur Topic: Station Simpelaar, de bouw van een baan  (gelezen 16802 keer)

Rinus H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:Station Simpelaar, de bouw van een baan
« Reactie #30 Gepost op: 09 January 2013, 22:57:06 »
Niet bepaald het werk van een "Simpel"-aar, ziet er prima uit en inderdaad heel mooi nederlands. Dit ga ik maar eens even volgen. Succes, Martijn (y)
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

HenkN

  • Het hoeft niet zo groot te zijn! Eindstation Daarhuizen
  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re:Station Simpelaar, de bouw van een baan
« Reactie #31 Gepost op: 13 February 2013, 20:17:53 »
Vandaag twee segmenten losgekoppeld om een start te maken met de ringleiding voor de rijstroom.

Handig die segmenten. Je kunt overal makkelijk bij.

Kroonsteentjes als draadgeleider.
Op enkele punten worden de draadjes die van de rail komen aan de ringleiding gesoldeerd en samen in een kroonsteentje geschoven.
Eindstation Daarhuizen. Kleine pendelbaan. Tillig elite en Rocoline, Roco Z21

HenkN

  • Het hoeft niet zo groot te zijn! Eindstation Daarhuizen
  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: Station Simpelaar, de bouw van een baan
« Reactie #32 Gepost op: 05 March 2014, 19:32:56 »
De bouw van Station Simpelaar heeft erg lang stil gelegen.
Sinds deze week ben ik in de avonduren weer met de baan aan de slag.
Eerst heb ik in een hoekje van mijn kelder een werkplek gemaakt. De Draaischijf wordt gedigitaliseerd.


Vervolgens een verrijdbare kast gemaakt voor de Ecos en een programmeer mogelijkheid.


In een lade komt de programmeer mogelijkheid


Achterzijde bedieningskast


Ondertussen ben ik begonnen met het stationsdeel van de baan.


Tot zover maar eerst. Tot gauw.
Henk
Eindstation Daarhuizen. Kleine pendelbaan. Tillig elite en Rocoline, Roco Z21

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2662
    • M'n treinbaan...
Re: Station Simpelaar, de bouw van een baan
« Reactie #33 Gepost op: 05 March 2014, 20:09:56 »
Dat ziet er goed uit Henk!

Mooi, zo'n programmeer-kast. Ik 'behelp' me met een stukje rails en de LokProgrammer op m'n bureaublad.
Dit is een veel mooiere oplossing!  (y)

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1694
Re: Station Simpelaar, de bouw van een baan
« Reactie #34 Gepost op: 05 March 2014, 22:48:32 »
Zeker een mooie kast...

Ik behelp me altijd met programmeren op de Zeller rollenbank..

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Miniature Holland

  • NL in miniatuur
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1335
  • Het Haagse openbaar vervoer in model
    • Instagram
Re: Station Simpelaar, de bouw van een baan
« Reactie #35 Gepost op: 06 March 2014, 06:59:35 »
Mooi werk. Ga zo door.

Gr Jason

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7770
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Station Simpelaar, de bouw van een baan
« Reactie #36 Gepost op: 06 March 2014, 09:57:04 »
Complimenten voor de netheid! Nette werkplek met houders voor het gereedschap. Zelfs licht in de verrijdbare kast voor de keurig gelabelde ordners die eronder staan... Wow :-)

Ik heb twee vragen over de onderbouw van de baan. Ik zie plankdragers waarop weer latjes in de lengte- en dwarsrichting liggen. Daarbovenop liggen de eigenlijke segmenten. Hoe zitten de segmenten eigenlijk vast aan de latjes? En: waarom die "extra"dwars en langslatjes bovenop de plankdragers? Zijn plankdragers op zich niet voldoende?

(Ik ben nog in de planningsfase en dit zit er uit als een net systeem, vandaar mijn interesse).

Reinout

Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HenkN

  • Het hoeft niet zo groot te zijn! Eindstation Daarhuizen
  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: Station Simpelaar, de bouw van een baan
« Reactie #37 Gepost op: 06 March 2014, 11:43:04 »
@Reinout
1. De segmenten liggen los op de latjes en zijn zodoende (beperkt) verschuifbaar. De segmenten zijn onderling verbonden met
    slotbouten en geven elkaar daardoor voldoende stijfheid en stabiliteit.
2. De latten in lengte en breedte op de plankdragers zijn bedoeld om de plankdragers te fixeren (ze bewegen altijd iets). Bovendien
    heb ik zo de mogelijkheid om de segmenten licht te kunnen schuiven én kleine hoogte verschillen uit te lijnen.

Het licht in de verrijdbare kast is eigenlijk een geintje. Ik had nog een IKEA ledstrip liggen die nu weer functioneel is. Inderdaad een mooi en handig effect.

Met vriendelijke groet,
Henk
Eindstation Daarhuizen. Kleine pendelbaan. Tillig elite en Rocoline, Roco Z21

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Simpelaar, de bouw van een baan
« Reactie #38 Gepost op: 06 March 2014, 12:04:00 »
Ik zie je baan nu voor het eerst, mooi strak werk en een mooi Nederlands thema.

Wel nog 1 vraag, Simpelveld ligt niet in het bepaald vlakste deel van Nederland, ga je daar nog iets mee doen? of heeft het alleen het station als basis gedient.

Mooie schone manier van werken  (y)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5434
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Station Simpelaar, de bouw van een baan
« Reactie #39 Gepost op: 06 March 2014, 12:11:20 »
Mooi werk, Henk. (y)
Dat geintje met de verlichting kan ik misschien ook nog eens toepassen in mijn kastje.

Groet,
Bas

HenkN

  • Het hoeft niet zo groot te zijn! Eindstation Daarhuizen
  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: Station Simpelaar, de bouw van een baan
« Reactie #40 Gepost op: 06 March 2014, 12:50:46 »
@Gerwin
inderdaad heeft alleen het spoorplan en het feit dat er een aansluiting is met Duitsland, model gestaan voor het idee. Zo kan ik ook mijn duitse loks laten rijden.
Met Limburg heeft de baan verder weinig te maken. Ik situeer hem in Twenthe.
groet,
Henk
« Laatst bewerkt op: 07 March 2014, 19:34:03 door HenkN »
Eindstation Daarhuizen. Kleine pendelbaan. Tillig elite en Rocoline, Roco Z21

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Simpelaar, de bouw van een baan
« Reactie #41 Gepost op: 12 March 2014, 14:49:47 »
Is ok mooi doar  ;D

Zoedelaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
  • Den Zoedel; modeltramstad
Re: Station Simpelaar, de bouw van een baan
« Reactie #42 Gepost op: 12 March 2014, 16:10:15 »
Ziet er veelbelovend uit. En wat ziet dat er allemaal opgeruimd en gestructureerd uit.......  :o Ik ga je volgen....!
Olafs groeten uit 'Den Zoedel'; modeltramstad in ontwikkeling

* Kijk voor meer op Instagram 'Den Zoedel'

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
  • Really old handsome bastard
Re: Station Simpelaar, de bouw van een baan
« Reactie #43 Gepost op: 18 January 2015, 18:08:11 »
@Reinout
1. De segmenten liggen los op de latjes en zijn zodoende (beperkt) verschuifbaar. De segmenten zijn onderling verbonden met
    slotbouten en geven elkaar daardoor voldoende stijfheid en stabiliteit.
2. De latten in lengte en breedte op de plankdragers zijn bedoeld om de plankdragers te fixeren (ze bewegen altijd iets). Bovendien
    heb ik zo de mogelijkheid om de segmenten licht te kunnen schuiven én kleine hoogte verschillen uit te lijnen.

Aanvullende vraag;
Hoe heb je de latten aan de plankdragers vastgemaakt? Ik heb je foto's van alle kanten bekeken, maar kan het maar niet ontdekken.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

HenkN

  • Het hoeft niet zo groot te zijn! Eindstation Daarhuizen
  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: Station Simpelaar, de bouw van een baan
« Reactie #44 Gepost op: 12 August 2015, 15:37:28 »
Verhuizing van de baan heeft ervoor gezorgd dat er een flinke vertraging in de bouw is ontstaan.
De in aanbouw zijnde baan "Station Simpelaar" is grotendeels gedemonteerd en wordt aangepast aan de beschikbare ruimte.
De baan krijgt nu een grote L-vorm. De zijde met daarop het station meet 4.20 m en de andere poot van de L is 4.60m.
Aan het eind van de lange poot verdwijnt de baan uit het zicht richting het onderliggende schaduwstation.
Foto's van de bouw plaats ik binnenkort. In de eerste plaats heb ik een paar vragen over het stationsdeel (zie ook het plaatje).


Station Daarhuizen is een voormalige station aan de NOLS-spoorlijn. De lijn is na Daarhuizen opgebroken dus het is nu een eindstation geworden.
De lijn is nu in gebruik als museumlijn.
Ik wil (gedeeltelijk) automatisch rijden (Ecos II) + mogelijk iTrain (toekomst). Op spoor 1 en 2 kunnen locomotieven afgekoppeld worden. Via spoor 21 kunnen stoomlocs naar de draaischijf of anders omrijden.
In het gedeelte rond de draaischijf en de industrie/opstelsporen wil ik handmatig kunnen rangeren.

Mijn vragen:
1. Is 1 bezetmelder in het kopspoortje 21 voldoende om te dienen als bezetmelder én als stopmelder?
2. Is handmatig rijden in een geautomatiseerde baan wel mogelijk?

Groet,
Henk
Eindstation Daarhuizen. Kleine pendelbaan. Tillig elite en Rocoline, Roco Z21