Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag iz ballast door Rob Ellerman
Vandaag om 01:44:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
24 June 2025, 23:15:56
Verschil leveranciers DCC decoders? door hmmglaser
24 June 2025, 23:12:37
Plan E - 2023 oplage door sneek
24 June 2025, 23:08:50
US diorama in H0 door Wim Vink
24 June 2025, 22:59:19
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door Benelux795
24 June 2025, 22:44:55
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
24 June 2025, 22:31:39
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door 008200
24 June 2025, 22:28:16
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door PBModels
24 June 2025, 22:16:38
20 jaar BNLS door René 4312
24 June 2025, 21:32:13
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
24 June 2025, 21:24:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bahn-AG
24 June 2025, 21:23:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 June 2025, 21:21:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
24 June 2025, 21:04:22
Stations in Nederland door R1954
24 June 2025, 20:46:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
24 June 2025, 20:02:34
Aachenau West door wob
24 June 2025, 19:49:53
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Menno 1846
24 June 2025, 19:28:12
keerlusproblemen door astrantia
24 June 2025, 19:13:28
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
24 June 2025, 18:51:41
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
24 June 2025, 18:35:17
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Whis
24 June 2025, 17:36:40
Station Roodeschool door Torikoos
24 June 2025, 17:27:31
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
24 June 2025, 17:18:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
24 June 2025, 16:57:12
Op YouTube! door Karben
24 June 2025, 16:48:59
Piko NS1100, materieelbespreking door Sven
24 June 2025, 16:10:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
24 June 2025, 15:20:44
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen door spoorijzer
24 June 2025, 14:39:10
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
24 June 2025, 14:18:28
  

Auteur Topic: Station Simpelaar, de bouw van een baan  (gelezen 16235 keer)

HenkN

  • Het hoeft niet zo groot te zijn! Eindstation Daarhuizen
  • Offline Offline
  • Berichten: 269
Re: Station Simpelaar, de bouw van een baan
« Reactie #45 Gepost op: 12 August 2015, 19:01:54 »
Zoals beloofd, een paar foto's.
De basis voor het schaduwstation wordt gelegd.
Het zichtbare deel van de baan komt bovenop het raamwerk te liggen.
Spoedig meer.

« Laatst bewerkt op: 12 August 2015, 19:13:53 door Bert van Gelder. Reden: Afbeeldingen zichtbaar gemaakt »
Daarhuizen 3.0. Kleine pendelbaan. Tillig elite en Rocoline, Roco Z21

Ronzol

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
Re: Station Simpelaar, de bouw van een baan
« Reactie #46 Gepost op: 15 August 2015, 14:54:29 »
Dat belooft wat :)

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Simpelaar, de bouw van een baan
« Reactie #47 Gepost op: 15 August 2015, 16:25:20 »
Ik ga deze ook volgen!

Cees Baarda

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
  • hcc!m-IG
    • hcc!m
Re: Station Simpelaar, de bouw van een baan
« Reactie #48 Gepost op: 15 August 2015, 17:49:02 »
Dag Henk,

Mijn vragen:
1. Is 1 bezetmelder in het kopspoortje 21 voldoende om te dienen als bezetmelder én als stopmelder?
2. Is handmatig rijden in een geautomatiseerde baan wel mogelijk?

1.
1 bezetmelder voor zo'n kopspoortje kan. iTrain heeft daar voorzieningen voor. Je zult wel wat moeten experimenteren met het gedrag van je locomotieven.

2.
Handmatig rijden in een geautomatiseerde baan is wel mogelijk. Daarvoor zul je ook wat moeten inlezen in de handleiding van je besturingssoftware.

Als ik naar je baanontwerp kijk zou ik kiezen voor een semi-automatische bediening. Laat alleen de sporen 1 en 2 door de besturingssoftware gebruiken, ook als aankomst- en vertrekspoor van je goederentreinen. Daar vandaan kun je dan je treinen naar het schaduwstation dirigeren. Als je een trein wilt "ontvangen" laat je die terugkomen van het schaduwstation (beide doe je handmatig op een computer). De automaat zorgt er dan voor dat je trein zonder problemen op de bestemming aan komt. In de tussentijd, als de automaat niets laat rijden, kun je naar hartelust over je hele station rangeren. Bij programma's als iTrain en RocRail worden jouw eigen bewegingen in het wel bestuurde deel gewoon gevolgd. Dus als je een wissel in een foute stand achterlaat, zal de software dat indien nodig bij aankomst en vertrek van een trein corrigeren. Je zult je daarvoor goed in de software moeten inleven.

groet Cees
Webmaster hcc!m - Microcontrollers (Atmel) : Arduino
Bezig met het maken van een apart ijkspoor t.b.v. Koploper of iTrain.

HenkN

  • Het hoeft niet zo groot te zijn! Eindstation Daarhuizen
  • Offline Offline
  • Berichten: 269
Re: Station Simpelaar, de bouw van een baan
« Reactie #49 Gepost op: 06 November 2015, 21:20:35 »
Een update.
in de eertse plaats moest ik de baan hoger afstellen (rekenfoutje). Nu staan beide poten van de L op juiste hoogte en kan de bouw van het schaduwstation beginnen.



Vanuit het schaduwstation komen de treinen via een helling (2,5%) op het zichtbare deel van de baan uit.
Ik heb de hoogte tussen het schaduwstation en de baan verlaagd om zo af te kunnen zien van een klimspiraal.


De totale helling inclusief twee bochten is 7 meter. Het hoogteverschil is 16,5 cm.


Vanmorgen de laatste bocht, die naar het zichtbare deel van de baan leidt, gemonteerd.
Daarhuizen 3.0. Kleine pendelbaan. Tillig elite en Rocoline, Roco Z21

HenkN

  • Het hoeft niet zo groot te zijn! Eindstation Daarhuizen
  • Offline Offline
  • Berichten: 269
Re: Station Simpelaar, de bouw van een baan
« Reactie #50 Gepost op: 28 July 2016, 23:27:25 »
Beste mensen,
Al zes maanden is er niet meer aan deze baan gebouwd. Een te grote ambitie, want ik kan te weinig tijd vrijmaken om het idee binnen afzienbare tijd af te ronden. Daarom heb ik besloten de baan af te breken, mijn materieel te saneren en mij te richten op een nieuw overzichtelijk plan.
De museumlijn " Station Simpelaar" houdt op te bestaan.
Binnenkort start ik een nieuw draadje over de bouw van mijn nieuwe project.
Met vriendelijke groet,
Henk
Daarhuizen 3.0. Kleine pendelbaan. Tillig elite en Rocoline, Roco Z21

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3277
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Station Simpelaar, de bouw van een baan
« Reactie #51 Gepost op: 29 July 2016, 00:08:23 »
Ergens komt me dat wel bekend voor Henk.
In mijn andere hobby loop ik vaak tegen hetzelfde probleem aan.
Vandaar dat ik ook weer met mijn treintjes ben gaan spelen en bouwen. (Maar dan wel in mijn tijd en mijn snelheid.)
Ik zeg dan maar. Komt tijd. Komt raad..
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

HenkN

  • Het hoeft niet zo groot te zijn! Eindstation Daarhuizen
  • Offline Offline
  • Berichten: 269
Re: Station Simpelaar, de bouw van een baan
« Reactie #52 Gepost op: 29 July 2016, 10:03:16 »
Klopt Dirk Jan,
Ingegeven door OnTraxx, waar je regelmatig ziet dat het niet groot hoeft te zijn om voldoende rij-plezier te hebben, heb ik dit besluit genomen.
Nu eerst vakantie en dan bouwen.
Groet,
Henk
Daarhuizen 3.0. Kleine pendelbaan. Tillig elite en Rocoline, Roco Z21

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Station Simpelaar, de bouw van een baan
« Reactie #53 Gepost op: 29 July 2016, 16:41:30 »
Perfectionisme, robuust en een tikkeltje grootschalig.
Maar je draadje zit ook boordevol handige dingetjes die ik ga onthouden.
Slimme constructies, bijvoorbeeld.  (y)

Ik blijf je volgen, na je vakantie.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail