Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:32:21
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door FreekH
Vandaag om 00:53:56
3 januari NVBS oliebollenrit door FreekH
Vandaag om 00:51:31
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 00:39:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door roadster36
Vandaag om 00:34:53
NS 8100 in 0 door roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
12 December 2025, 22:51:15
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Sven
12 December 2025, 22:44:00
Pfarrerwinkel bahn door DJV
12 December 2025, 22:06:32
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door moonlicht
12 December 2025, 21:29:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
12 December 2025, 21:21:01
Cranicher Altbahn door Arjen52
12 December 2025, 20:12:26
Kersttrein door 008200
12 December 2025, 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Frans Peeters
12 December 2025, 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
12 December 2025, 18:37:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
12 December 2025, 16:11:45
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Jelmer
12 December 2025, 15:58:01
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
12 December 2025, 15:46:17
blablabla door Duikeend
12 December 2025, 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
12 December 2025, 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
12 December 2025, 15:06:54
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
12 December 2025, 14:05:52
Bauarbeiten im gange door 741230
12 December 2025, 12:57:20
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
12 December 2025, 12:39:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
12 December 2025, 12:26:49
Roco 2026 door Rob Ellerman
12 December 2025, 12:22:41
13 december modelspoorbeurs Houten door Florisw
12 December 2025, 12:08:21
  

Auteur Topic: Hoch Gagel: de uitbreiding  (gelezen 28465 keer)

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 776
Hoch Gagel: de uitbreiding
« Gepost op: 21 August 2011, 21:04:00 »
Hoi allemaal,

inmiddels heb ik tijd om het bestaande smalspoorstation uit te breiden
met een aansluiting naar de grote wereld. Tijd om dit met een eigen draadje
te begeleiden.

Het oude station heet Hoch Gagel. Gebaseerd op mijn oude adres: ik deed
mee aan de EisenbahnJournal wedstrijd en het beestje moest een naam hebben.
Fraai laatste, maar het was toch de moeite waard, je maakt nog eens wat af en
ik heb er een mooie bouwdoos aan overgehouden.

Voor het nieuwe stuk komt een poot aan de L met een aansluitstation,
a-la Warthausen: tweesporige hoofdlijn met genoeg rangeersporen om
genoeg vrachtverkeer naar de smalspoorbaan te behappen.
Uiterst schematisch:



Het turkooise stuk is nieuw en zo ongeveer 4 meter lang en 90cm diep. Zowel onder het
oude station als onder het nieuwe komt een schaduwstation met 5 sporen van variabele lengte
voor het breedspoor materiaal. Keerlussen aan het eind zorgen dat je heen en weer kunt rijden.
De hoofdlijn is genoeg reden om allerlei lange treinen en dat soort leuks rond te laten rijden.
Links boven in geel de spiraal naar het ene schaduwstation, de doorgetrokken lijn is het
spoor naar het andere. Beneden nog de oude fiddle yard voor smalspoor, dat wordt
het einde van de lijn.

Voor de schaduwstations ga ik piko a-gleis gebruiken, het zichtbare gedeelte met tillig elite.
Het smalspoorstuk wordt met bouwrails van hobby-ecke schumacher. Op het oude station
was het Tillig, maar de wisselhoeken vindt ik te groot en het profiel te hoog.

De eerste bouwvoortgang: het schaduwstation onder het smalspoorstation, in stukken
gebouwd en daarna er onder gefrut. Inmiddels rijdt alles provisorisch door de keerlus,
gelukkig zonder brokken.

Het schaduwstation in ruwe vorm, aan het eind komt de keerlus.



Onder de baan zie je er niks van, je kunt er een beetje bij. Aan de horizon de fiddle-yard:



Up next: de helling naar het nieuwe stuk en de verbinding met de fiddle-yard

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 776
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #1 Gepost op: 05 September 2011, 20:45:06 »
Hallo allemaal,

de laatste weken mooi opgeschoten, de keerlus van het tweede schaduwstation
ligt inmiddels:



de buitenste 2 sporen liggen er al, er komen nog 3 naast.
Rechts de keerlus van het eerste schaduwstation.

Het sporenplan van het station wat er bovenop moet komen is gebaseerd op Warthausen:



Er moet wat heen en weer en inelkaar geschoven worden met het smalspoor, wat sporen eruit
bij het breedspoor en dan kom ik vooralsnog hier op uit:



Het geheel is zo'n 3.5 meter lang, de doorgetrokken lijnen is het breedspoor, de tweesporige
hoofdbaan zit aan de bovenkant (bij het plaatje van Warthausen net aan de onderkant).
De smalspoor/breedspoor overgang gaat bestaan uit links een aansluiting om smalspoor op
breedspoorwagens te krijgen. Rechts een rollbock-grube voor de omgekeerde procedure.


Fred
 

bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3500
    • modulebaan.nl
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #2 Gepost op: 05 September 2011, 21:20:59 »
Hoi Fred,

Mooi project, om zo smalspoor en lange treinen te combineren.
Wat ik me wel afvraag is of het lukt om de rollbockgrube zo te combineren met een oprit naar een normaalspoorwagen. Ik heb iets dergelijks ook geprobeerd in het verleden, maar kwam echt lengte tekort.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 776
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #3 Gepost op: 05 September 2011, 21:38:07 »
Tjalling,

ik heb in ieder geval 1.25 meter voor het hele spoor, maakt een kans denk ik.
30cm voor het oplaad stuk, 30 cm voor het EW3 wissel en dan nog 60cm over voor de
rollbockgrube. 

Ik krijg dat soort dingen nooit op tekening beoordeeld, moet het maken om te zien of het kan.
Als het niet lukt komt het naast elkaar (de plaat is 80 cm diep, dat heeft nog ruim
over)

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3500
    • modulebaan.nl
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #4 Gepost op: 05 September 2011, 22:21:39 »
Hoi Fred,

Dan ga je bijna 2 cm omhoog in 30 cm rijlengte. Ondanks dat je alleen met loks of een enkele wagen rijdt is dat erg stijl.
Aan de andere kant, ik herken dat wel, eerst maar eens kijken hoe het gaat in plaats van alles op tekening uitpluizen.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 776
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #5 Gepost op: 25 September 2011, 22:39:07 »
Hallo allemaal,

de laatste weken de nodige voortgang gemaakt, is allemaal het voorbereidende werk,
maar ik laat het toch maar zien. De keerlus van het 2e schaduwstation:



de kant van de spiraal (inmiddels helemaal af)



en met de bovenkant erop ziet het er kaal uit. Het zijn een soort van bakken van 240 bij 80cm die goed ondersteunt er
bovenop liggen. Maakt het allemaal verhuisbaar, dat is met het bestaande station ook al 2 keer gelukt.

Hier gaat het de komende tijd allemaal gebeuren:



er ligt nu een tijdelijk spoor om te kunnen testrijden. Het loopt goed, alle treinen komen de hellingen op zonder brokken.
Inmiddels heb ik een beter beeld wat ik wil gaan automatiseren. Eerst de wissels als wisselstraten aan kunnen sturen en visuele bezetmelders. De sporen liggen zodanig dat je echt niet kunt zien hoever een trein op een spoor is.
In fase 2 komt dan het (enigszins) geautomatiseerd rijden.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #6 Gepost op: 26 September 2011, 08:25:55 »
Je kunt er toch nog wel bij als een onwillig wagonnetje ontspoort in het schaduwstation? Ziet er allemaal zeer professioneel uit (y).

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 776
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #7 Gepost op: 26 September 2011, 19:11:26 »
Ruud,

beide schaduwstations hebben 15 cm hoogte, dat geeft redelijk wat manoeuvreerruimte.
Onder het oude station is de toegangopening wat smal, dus wat rommelig.
Laatst kunnen testen toen ik met de oude rocomuis alle locs terug op 3 had gezet
(die p-toets is daar echt te prominent), kon ik alles onder baan wegpulken.

Fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 776
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #8 Gepost op: 31 October 2011, 22:04:59 »
een voortgangsberichtje:

de wisselstraat aan de linkerkant van het station begint vorm te krijgen (foto is niet ideaal, maar vooruit). Het ene
doorgaande spoor ligt, het buitenste moet nog.



zoon Victor begint ook wat interesse te krijgen en heeft geholpen met de loods aan de rechterkant:



en dat komt zo ongeveer zo te staan:



De oprit was Victors idee, dat blijft niet zo. Aan de kleuren gaat nog gewerkt worden. Vandaag wat gesmeerd
met extreem dunne plakaatverf (gewoon het waswater van de kwast...) en dan weer wat drogen, dan ziet het er al direkt een stuk minder plastikkerig uit.

Nu eerst alle wisselstraten, dan het midden- en rechterstuk van de bovenplaat eraf om de aandrijvingen te
monteren. Dan begint het wat te worden.

fred


bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #9 Gepost op: 31 October 2011, 22:08:33 »
Haha! Niet gedacht dat ik nog een naamgenoot zou vinden hier ;D
Je baan ziet er goed uit! (y)

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 776
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #10 Gepost op: 27 December 2011, 20:05:29 »
hallo allemaal,

de laatste maanden de nodige voortgang geboekt, alle wissels zijn aangesloten en ik heb een
stellpult (hoe heet dat eigenlijk in het nederlands?) in elkaar gesoldeerd:



Alle normaalspoorrails liggen nu, op de aansluiting naar rollbock-grube na.

Voor het overzicht: de oostkant van het station, met een doorkomende ertstrein:



Links de smalspoor transportwagen op de plek waar 'ie straks ook thuishoort.

De ertstrein verlaat het station aan de westkant, je kunt nog net de 50er van de wachtende lokaalgoederentrein zien:



Een stuk smalspoor rails geeft aan waar dat straks zo ongeveer gaat komen. De volgende klus wordt het ballasten van
de rails. Na wat proberen gekozen voor de grijze basalt van anita decor. Tussendoor gaat Victor een seinhuis bouwen,
de 'colbe bei Marburg':

http://www.viessmann-modell.com/kibri/index.php?show=shop&cPath=32&lang=de&cat=c165_Bahn%20H0.html

met wat hulp moet dat lukken

fred


bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5415
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #11 Gepost op: 27 December 2011, 20:09:20 »
Mooi, die lange wissels en ruime bogen in het station. :)

stellpult (hoe heet dat eigenlijk in het nederlands?)
Schakelbord.

Groet,
Basilicum

breitenstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #12 Gepost op: 27 December 2011, 21:05:43 »
Hallo,

ik zie dat je erts in je zelflossers hebt. Van welk merk is dat?

Gefeliciteerd met je leuke baan :)

Casper

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 776
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #13 Gepost op: 27 December 2011, 21:27:49 »
Casper,

het is allemaal roco, 12 stuks ootz 50 (die hebben erts van de fabrikant, er zijn de nodigen die dat niet fraai vinden),
en voor de variabele optiek nog 3 ootz 41 en 3 ootz 43. Die zijn dan weer leeg. De getallen zijn de
jaren van introduktie (daarom zijn de 43 zo laag, het was allemaal wat op...)

Fred
 
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 776
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #14 Gepost op: 09 January 2012, 22:25:21 »

Met de kerst samen met Victor het seinhuis voor de westkant gebouwd, was toch nog best een nukkig dingetje
met de 45 graden hoeken en het vakwerk. Bleef een gezamenlijk projekt, ook leuk. Er mag nog geweatherd
worden, dan doet de kleine meneer ook weer mee.



Toen is 'ie met de oude rails en rijdend materieel van mijn neef voor zichzelf begonnen.



Met de oude rocorails ligt er snel een baantje, met was passen en meten kan het knipwerk in de bedding
achterwege blijven. Het blijft een markttechnisch wat problematische compromis tussen speelrails en
voorbeeldgetrouw ballastbed. De nieuwe geoline is een helderdere keuze. De huisjes komen
letterlijk uit de oude doos, ik heb een paar zelf nog gebouwd toen ik ook 9 was.

Bij de baan zelf aan het ballasten begonnen, voor een grijs variant van anita-decor gekozen. Het kost wat moeite om het
netjes te krijgen. Het spul is best stoffig, als je met de kwast wat over de bielzen herverdeelt is het grijs, dat moet
er dan weer van gepoetst. Ook gaat het stof door het water/lijmmengsel wat weg, en wordt het in enen veel donkerder. Dat
was ingecalculeerd, maar zorgt wel voor variatie in de kleuring. Inmiddels een wat vastere hand en is het redelijk
onder controle. Omdat de rails/biels/ballast allemaal wat dezelfde donkere kleur werd toch ook maar wat roest sporen
op de kleinijzers gefrunnikt. Dat breekt het beeld wat maar vergt ook weer een vaste hand van doseren.



fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html