Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Hoch Gagel: de uitbreiding  (gelezen 25218 keer)

frederik19630

  • Online Online
  • Berichten: 764
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #15 Gepost op: 22 januari 2012, 10:26:48 »
Wat voortgang:

tussen het ballasten door (ballast was nog op ook) wat frunnikklusjes gedaan:

Van de bekende blauwe platen een scenery uitbreiding tot aan het dak toe gemaakt: sluit het wat netter af.
Belastbaar zal het allemaal niet zijn, maar wat boompjes, kleinvee etc zal het wel verdragen zonder
in te storten.



De groenige plaat (wat wild gemengde plakaatverf als ondergrond, alles beter dan het blauw) komt erop.

Ook aan de smalspoorwissels begonnen. Nieuw terrein voor mij want zelfbouw op basis van
hobby-ecke Schumacher spullen. Ik *was* van plan om netjes klein-eisen plaatjes te doen tussen biels
en rails bij de wissels, maar dat was dermate heilloos frunnikwerk dat ik na 2 stuks proberen heb laten vallen.
De plaatjes zijn net te kort voor de spijkertjes, gaten niet groot genoeg. Dan maar zonder, zo erg valt het nu ook weer niet
op. Het begint allemaal met de bielsen op het papieren sjabloon:



En zonder die kleineisen valt het allemaal wel mee, zit nog wel een wobbeltje in, niet ernstig genoeg vind ik.



De tongen komen wel zo dicht bij de doorgaande rails dat dit met polarisatie van het hele puntstuk plus tongen
mis gaat lopen, wielen gaan daar dan kortsluiting veroorzaken.
Dat was weer wat zaagwerk en soldeerwerk in-situ voor isolatie en stroomvoorziening.
Ben toch nog wat aan het twijfelen over de keuze van de wissels voordat ik het verder bestel.
De bielsmatten van g-weller zijn er ook nog, maar dan weer 10 wissels bij elkaar vijlen/slijpen.
Eerst maar verder ballasten.

fred




Ook nog weer zoiets: de ballast kleurt net iets anders onder het wissel als met de rails, is dat door het papier of
de verf, weer wat uit te zoeken.

fred


bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

frederik19630

  • Online Online
  • Berichten: 764
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #16 Gepost op: 28 februari 2012, 20:05:45 »
Het gaat zo allemaal z'n gangetje, het een en ander aan voortgang geboekt.

Inmiddels zowat alle rails geballast, het Vollmer golfplaatloodsje voor de V36 is ook binnen,
de rangeerlok voor de rollbockgrube:



De flitser haalt het niet helemaal, in de verte het loodsje, ook is de ene kant van het eilandperron te zien.
Het eilandperron wordt een beetje geinspireerd door een foto van Broixem die in het Eisenbahn Journal van
februari stond. Heerlijk jaren 60.

Het perron is niet al te lang geworden, 1.25m, maar voor een halte is het goed genoeg vind ik. Een
stoptrein van een drietal umbauers en 1 silberlng past er ruim voor.
Op de foto van de westkant is net het voetgangerstunneltje te zien.



De stoomlok staat met een goederntrein te wachten tot die ingehaald is door een sneltrein. Eerst maar eens het perron afmaken. Ook ga ik maar eens nadenken hoe de rollbockgrube gemaakt moet worden. Op http://www.jagsttalbahn-modelle.de/ staat onder technik/rollbockgrube een interessante manier om het betrouwbaar te maken.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

frederik19630

  • Online Online
  • Berichten: 764
Re:Hoch Gagel: de uitbreidihttp://forum.beneluxspoor.net/index.php?action=postng
« Reactie #17 Gepost op: 14 maart 2012, 21:33:47 »
Weer rustig doorgedaan,  het perron is in de ruwbouw af, lichten staan er op
en het afdak is klaar. De laatste is een iets vergrote Auhagen, de staanders staan
op sokkeltjes, en het dak is 2cm breder met een strip in het midden. Moet allemaal
nog wel bijgewerkt worden en lichtjes eronder (heb nog wat ledjes van strips over)



Er komen nog hekjes bij het tunneltje (tussen de laatste twee lampen) en wat andere dingen die er zo bijhoren.
Over het oppervlak twijfel ik inmiddels, het is nu gekleurde alabastine. De kleur en textuur bevalt
me eigenlijk wel. Seinen zijn ook geplaatst (nog niet elektrisch, het seinbeeld is dus wat raar).
Het geheel richting westen ziet er nu zo uit:



De helling naar de rollbockgrube is ook klaar, gelukkig kwam ik goed uit met de ruimte, de smalspoorkant
is 3mm naar beneden omdat die tot op de basisplaat staat. Het is een nette helling geworden:



We zien onze uebernoergler Dieter Hellwig, vanuit Schwarzburg overgekomen met z'n reserve br92 (de lokale v36
was stuk), een wagen met autos voor de dokter in Hoch Gagel op de grube duwen.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 681
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #18 Gepost op: 15 maart 2012, 11:25:57 »
Leuke foto's Fred!
Ben blij dat je ook aan de plaatselijke intellectuelen denkt bij de exploitatie van Hoch Gagel  ;D ;D ;D

Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, DigiKeijs DR5000 en DR5033, S88 en LocoNet, Koploper
Voorheen Intellibox 6500

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #19 Gepost op: 15 maart 2012, 11:40:44 »
Erg interessant wat daar allemaal gebeurt. Ook je taalgebruik is erg 'genietbaar'.
"Stellpult" zou ik vertalen als "bedieningspaneel", maar "schakelbord" is misschien wel een betere term.
Graag verslag blijven doen van de voortgang!

Groeten,

Jan

frederik19630

  • Online Online
  • Berichten: 764
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #20 Gepost op: 15 maart 2012, 21:31:37 »
Nico,

het gaat inderdaad goed met de notabelen te Hoch Gagel, de ander auto is voor de notaris.

Fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

frederik19630

  • Online Online
  • Berichten: 764
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #21 Gepost op: 08 april 2012, 15:31:10 »
de voortgang:

de autos zijn netjes in Hoch Gagel aangekomen, de kraan van de plaatselijke ijzerbewerker
wordt gebruikt om de lading te lossen



(preisers om de kraan te bedienen zitten nog *ergens* in een doos)

Bij de uitbreiding langzaamaan met het opvullen van lege vlakken begonnen



vandaag wat herstel/verbeterwerkzaamheden in het onderaardse. Weer zo'n wijze les: nooit
te dun (=9mm) multiplex los gebruiken om een gat te overbruggen. Na een tijdje staat het
zo krom als een hoepel met ontsporingen tot gevolg.
Dus eruit ermee, ondersteuninkje dat het weer recht staat en de ontsporingen zijn ook weer passe

fred

 

bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

frederik19630

  • Online Online
  • Berichten: 764
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #22 Gepost op: 01 mei 2012, 19:16:43 »
In plaats van voortgang reparatiewerk. Het multiplex was op een paar plekken
krom gaan staan, een los stuk van 30cm houdt het zonder externe fixering niet
horizontaal. Daar hielp alleen maar ijzerwerk, een tweetal  L-profieltjes van onder:



en 5mm  bouten aan de bovenkant trekt het allemaal weer aardig recht, de kop verdwijnt keurig in de styrodur platen:



verderop met wat ander ijzerwerk de losse platen naar elkaar toegetrokken. Had ik bij de eerste bouwd
gecorrigeerd met een hellinkje, maar dat was eigenlijk een nare bult in het spoor geworden.
Vooral de grote stomers vielen daar overheen. Te snel tevreden destijds, nu betaal ik de rente
(er is iets meer stukgegaan dan nodig...)

Ook hier weer elementair ijzerwerk met dezelfde m5jes:



inmiddels ligt het spoor netjes, het DKW wacht nog op vervanging.

Eind van de week een eerstje verslagje van HP Sersheim, de kartonnen bouwdoos. Is veel gefrunnik, maar
goed te doen

fred



bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

frederik19630

  • Online Online
  • Berichten: 764
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #23 Gepost op: 18 augustus 2012, 21:14:17 »
Nu bijna een jaar bezig, en tussen het rijden door kom ik ook nog aan bouwen toe.
Ik ben nog steeds de beslissing wat betreft de smalspoorrails (eigenlijk de wissels) aan het uitstellen.

Na noodzakelijk railreparatiewerk (de praxis platen in combinatie met de wat slappe tillig flexen zorgen voor
een soms wat te hobbelig parcours). Nu wat aan de scenery gedaan: een poging om met het schuine
dak waar de baan tegenaan staat om te gaan. Een Vollmer Siedlungshaus 3659 moest
er aangeloven: een 45 graden snee om het naar achter te krijgen. Ik heb voor dit huis
gekozen omdat het dak op de 1e verdieping begint, dat leek me voor het visuele prettig.
(en het kostte niet het meest, maakt de ingreep wat verteerbaarder).

Veel bleef er niet over van de bouwdoos, in kleine etappes de hitte op zolder getrotseerd:



ziet er wat raar uit, in het echt valt het mee vind ik, alles met al niet ontevreden. Er moet natuurlijk nog
een tuintje achter met de nodig parafrenalia. Een tweede huis past er ook nog tussen.

Op de achtergrond het stationsgebouw, met als je goed kijkt de Unterfuerung naar het eilandperron. Daar
moet nog een dakje op, dat zal ik zelf moeten maken, er is niet veel te koop op dat gebied.

fred

bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 681
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #24 Gepost op: 19 augustus 2012, 00:30:01 »
Mooi Fred dat je ons nog steeds op de hoogte houd!
Ik ben zelf al enkele weken niet langer dan enkele minuten in mijn trein-kamer geweest wegens de tropische tempaturen. De ervaring uit het verleden leert dat rijden dan ook geen pretje is omdat vaak van alles mis gaat door de warmte, net als bij de grote spoorwegen...

Gelukkig is het na het weekeind weer voorbij met de zomer  ;D
groet
Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, DigiKeijs DR5000 en DR5033, S88 en LocoNet, Koploper
Voorheen Intellibox 6500

frederik19630

  • Online Online
  • Berichten: 764
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #25 Gepost op: 24 september 2012, 21:23:20 »
Een stukje scenery gemaakt, het blijft allemaal een beetje huisje boompje beestje.
Maar ontevreden ben ik niet, ik begin een beetje te ontdekken hoe het werkt:
blikvangers/blikverstoorders vooraan, die verstoren het perspectief en geven het
juist diepte.

De bewerkte vollmer huisjes in (on)geweatherde toestand, ook de kabelkanalen zijn erbij gekomen



en na het nodige werk, spulletjes van Noch komt de 03 met de blauer enzian voorbij



en met licht gereduceerde snelheid langs het perron van HP Boxum



Wie scherp kijkt kan de aan zijn slepende gang makkelijk te herkennen Dieter Hellwig zien,
op de terugweg van zijn standaard zaterdagmiddag Skat met zijn neef Guenther naar huis.

En of, zie ook de escapades in Doensdorf, de bedrijfsmiddelen nu altijd correct ingezet worden:



fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

frederik19630

  • Online Online
  • Berichten: 764
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #26 Gepost op: 26 oktober 2012, 21:00:54 »
weer wat dingetjes gedaan:

de verlichting op het perron aangesloten:



was op zich niet veel werk, maar wel een paar uur ruzie om met de lenz lzv90 de kuehn wd10 te programmeren. Die kan
zo ongeveer alles, maar het zit verstopt in CVs boven de 128, en die wouden niet geprogrammeerd worden met de Lenz.
Ook de multimaus pro kwam er niet uit.
'oplossing' was het allereerste kanaal te gebruiken, dat stel je in met cv128 en dat wou dan net.

Verder nog wat aan de aankleding rond de loods voor de lokale rangeerdiesel gedaan:



wat standaard gras en struikgewas op het busch-modelliersand, de tank komt van busch. Heb ik wat op zitten
oefenen met weatheren. Uit een iets andere hoek:



nog wat roest op de rails en wat gaatjes vullen en dan is het het wel voor het moment rond de loods. De stippellijn
geeft het smalspoor aan. Ben nog op reaktie van de heer Weller over de wisselmatten aan het wachten, dat
is het volgende wat ik wil doen.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 681
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #27 Gepost op: 28 oktober 2012, 11:35:58 »
Wordt leuk Fred! De aankleding gaat langzaam maar gestaag!
Laten we de Blauer Enzian met BR01 /BR03 of V200 ook maar eens een omleidingsroute door Bad Maldenstein komen.

Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, DigiKeijs DR5000 en DR5033, S88 en LocoNet, Koploper
Voorheen Intellibox 6500

frederik19630

  • Online Online
  • Berichten: 764
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #28 Gepost op: 09 december 2012, 17:33:43 »
Het tempo blijft voorzichtig, maar inmiddels is er weer een kartonbouwdoos bijna af,
de elektrowerkstatt van WS lasercut. Voor net geen 25 euro heb je een heleboel:
alles is al op kleur, de fabrikant weet de 'afschraapstand' van de laser te vinden zodat
alles profiel heeft. Dit itt tot HP Sersheim waar dat allemaal uit plakken van lagen moest.
Dat scheelt nogal wat werk en gefrummel. Er is dan eigenlijk ook niets te melden behalve
dat het allemaal simpel past en geen hoofdbrekens kost.

Door het lage dak past het netjes achter het spoor:



de voorkant vind ik iets genieker dan de achterkant, maar dat past weer meer bij waar 'ie staat



net meldde hobby-ecke schumacher dat de smalspoorrails op de post zit, dus met de kerst genoeg te doen,
het smalspoor stuk gaat gebouwd worden.

fred

bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #29 Gepost op: 10 december 2012, 13:35:36 »
Suc6 met de verdere bouw werkzaamheden,tot zover ziet het er goed uit  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0