Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Hans GJ
Vandaag
om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop
door
gdh
Vandaag
om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken
door
onmogelijkhier
Vandaag
om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 15:51:59
Zoekfunctie ?
door
VAM65
Vandaag
om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Keska
Vandaag
om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Peter Kleton
Vandaag
om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald.
door
MaraNCS
Vandaag
om 14:25:44
FFA koelwagen
door
Duoblock
Vandaag
om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
sncf231e
Vandaag
om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
Rick
Vandaag
om 13:24:51
Punt- en hartstukken
door
1200blauw
Vandaag
om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Bahn-AG
Vandaag
om 12:42:50
US diorama in H0
door
moonlicht
Vandaag
om 12:40:54
Doornvliet
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
eitreb
Vandaag
om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
gdh
Vandaag
om 11:55:50
7 april De Karel on tour
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein)
door
Arjan6511
Vandaag
om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:19:47
Beekdaelen in H0
door
VulcanRaven
Vandaag
om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens
door
henk
Vandaag
om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
NTeering
Vandaag
om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen...
door
Rsd1000
Vandaag
om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
Jelmer
Vandaag
om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
DJV
Vandaag
om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
Vandaag
om 07:52:09
NS 8400 van Werps
door
MathynK
Vandaag
om 07:05:15
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Hoch Gagel: de uitbreiding
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Volgende
- [
1
]
2
3
...
5
Omlaag
Auteur
Topic: Hoch Gagel: de uitbreiding (gelezen 25224 keer)
frederik19630
Offline
Berichten: 764
Hoch Gagel: de uitbreiding
«
Gepost op:
21 augustus 2011, 21:04:00 »
Hoi allemaal,
inmiddels heb ik tijd om het bestaande smalspoorstation uit te breiden
met een aansluiting naar de grote wereld. Tijd om dit met een eigen draadje
te begeleiden.
Het oude station heet Hoch Gagel. Gebaseerd op mijn oude adres: ik deed
mee aan de EisenbahnJournal wedstrijd en het beestje moest een naam hebben.
Fraai laatste, maar het was toch de moeite waard, je maakt nog eens wat af en
ik heb er een mooie bouwdoos aan overgehouden.
Voor het nieuwe stuk komt een poot aan de L met een aansluitstation,
a-la Warthausen: tweesporige hoofdlijn met genoeg rangeersporen om
genoeg vrachtverkeer naar de smalspoorbaan te behappen.
Uiterst schematisch:
Het turkooise stuk is nieuw en zo ongeveer 4 meter lang en 90cm diep. Zowel onder het
oude station als onder het nieuwe komt een schaduwstation met 5 sporen van variabele lengte
voor het breedspoor materiaal. Keerlussen aan het eind zorgen dat je heen en weer kunt rijden.
De hoofdlijn is genoeg reden om allerlei lange treinen en dat soort leuks rond te laten rijden.
Links boven in geel de spiraal naar het ene schaduwstation, de doorgetrokken lijn is het
spoor naar het andere. Beneden nog de oude fiddle yard voor smalspoor, dat wordt
het einde van de lijn.
Voor de schaduwstations ga ik piko a-gleis gebruiken, het zichtbare gedeelte met tillig elite.
Het smalspoorstuk wordt met bouwrails van hobby-ecke schumacher. Op het oude station
was het Tillig, maar de wisselhoeken vindt ik te groot en het profiel te hoog.
De eerste bouwvoortgang: het schaduwstation onder het smalspoorstation, in stukken
gebouwd en daarna er onder gefrut. Inmiddels rijdt alles provisorisch door de keerlus,
gelukkig zonder brokken.
Het schaduwstation in ruwe vorm, aan het eind komt de keerlus.
Onder de baan zie je er niks van, je kunt er een beetje bij. Aan de horizon de fiddle-yard:
Up next: de helling naar het nieuwe stuk en de verbinding met de fiddle-yard
fred
Gelogd
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html
frederik19630
Offline
Berichten: 764
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
«
Reactie #1 Gepost op:
05 september 2011, 20:45:06 »
Hallo allemaal,
de laatste weken mooi opgeschoten, de keerlus van het tweede schaduwstation
ligt inmiddels:
de buitenste 2 sporen liggen er al, er komen nog 3 naast.
Rechts de keerlus van het eerste schaduwstation.
Het sporenplan van het station wat er bovenop moet komen is gebaseerd op Warthausen:
Er moet wat heen en weer en inelkaar geschoven worden met het smalspoor, wat sporen eruit
bij het breedspoor en dan kom ik vooralsnog hier op uit:
Het geheel is zo'n 3.5 meter lang, de doorgetrokken lijnen is het breedspoor, de tweesporige
hoofdbaan zit aan de bovenkant (bij het plaatje van Warthausen net aan de onderkant).
De smalspoor/breedspoor overgang gaat bestaan uit links een aansluiting om smalspoor op
breedspoorwagens te krijgen. Rechts een rollbock-grube voor de omgekeerde procedure.
Fred
Gelogd
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html
Tjalling
Offline
Berichten: 3388
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
«
Reactie #2 Gepost op:
05 september 2011, 21:20:59 »
Hoi Fred,
Mooi project, om zo smalspoor en lange treinen te combineren.
Wat ik me wel afvraag is of het lukt om de rollbockgrube zo te combineren met een oprit naar een normaalspoorwagen. Ik heb iets dergelijks ook geprobeerd in het verleden, maar kwam echt lengte tekort.
Groet,
Tjalling
Gelogd
modulebaan.nl
frederik19630
Offline
Berichten: 764
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
«
Reactie #3 Gepost op:
05 september 2011, 21:38:07 »
Tjalling,
ik heb in ieder geval 1.25 meter voor het hele spoor, maakt een kans denk ik.
30cm voor het oplaad stuk, 30 cm voor het EW3 wissel en dan nog 60cm over voor de
rollbockgrube.
Ik krijg dat soort dingen nooit op tekening beoordeeld, moet het maken om te zien of het kan.
Als het niet lukt komt het naast elkaar (de plaat is 80 cm diep, dat heeft nog ruim
over)
fred
Gelogd
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html
Tjalling
Offline
Berichten: 3388
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
«
Reactie #4 Gepost op:
05 september 2011, 22:21:39 »
Hoi Fred,
Dan ga je bijna 2 cm omhoog in 30 cm rijlengte. Ondanks dat je alleen met loks of een enkele wagen rijdt is dat erg stijl.
Aan de andere kant, ik herken dat wel, eerst maar eens kijken hoe het gaat in plaats van alles op tekening uitpluizen.
Groet,
Tjalling
Gelogd
modulebaan.nl
frederik19630
Offline
Berichten: 764
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
«
Reactie #5 Gepost op:
25 september 2011, 22:39:07 »
Hallo allemaal,
de laatste weken de nodige voortgang gemaakt, is allemaal het voorbereidende werk,
maar ik laat het toch maar zien. De keerlus van het 2e schaduwstation:
de kant van de spiraal (inmiddels helemaal af)
en met de bovenkant erop ziet het er kaal uit. Het zijn een soort van bakken van 240 bij 80cm die goed ondersteunt er
bovenop liggen. Maakt het allemaal verhuisbaar, dat is met het bestaande station ook al 2 keer gelukt.
Hier gaat het de komende tijd allemaal gebeuren:
er ligt nu een tijdelijk spoor om te kunnen testrijden. Het loopt goed, alle treinen komen de hellingen op zonder brokken.
Inmiddels heb ik een beter beeld wat ik wil gaan automatiseren. Eerst de wissels als wisselstraten aan kunnen sturen en visuele bezetmelders. De sporen liggen zodanig dat je echt niet kunt zien hoever een trein op een spoor is.
In fase 2 komt dan het (enigszins) geautomatiseerd rijden.
fred
Gelogd
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html
Ruud K
Offline
Berichten: 12176
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
«
Reactie #6 Gepost op:
26 september 2011, 08:25:55 »
Je kunt er toch nog wel bij als een onwillig wagonnetje ontspoort in het schaduwstation? Ziet er allemaal zeer professioneel uit
.
Groet,
Ruud
Gelogd
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus
frederik19630
Offline
Berichten: 764
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
«
Reactie #7 Gepost op:
26 september 2011, 19:11:26 »
Ruud,
beide schaduwstations hebben 15 cm hoogte, dat geeft redelijk wat manoeuvreerruimte.
Onder het oude station is de toegangopening wat smal, dus wat rommelig.
Laatst kunnen testen toen ik met de oude rocomuis alle locs terug op 3 had gezet
(die p-toets is daar echt te prominent), kon ik alles onder baan wegpulken.
Fred
Gelogd
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html
frederik19630
Offline
Berichten: 764
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
«
Reactie #8 Gepost op:
31 oktober 2011, 22:04:59 »
een voortgangsberichtje:
de wisselstraat aan de linkerkant van het station begint vorm te krijgen (foto is niet ideaal, maar vooruit). Het ene
doorgaande spoor ligt, het buitenste moet nog.
zoon Victor begint ook wat interesse te krijgen en heeft geholpen met de loods aan de rechterkant:
en dat komt zo ongeveer zo te staan:
De oprit was Victors idee, dat blijft niet zo. Aan de kleuren gaat nog gewerkt worden. Vandaag wat gesmeerd
met extreem dunne plakaatverf (gewoon het waswater van de kwast...) en dan weer wat drogen, dan ziet het er al direkt een stuk minder plastikkerig uit.
Nu eerst alle wisselstraten, dan het midden- en rechterstuk van de bovenplaat eraf om de aandrijvingen te
monteren. Dan begint het wat te worden.
fred
Gelogd
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html
Viktor
BNLS spoorkaart NL
Offline
Berichten: 4214
77*
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
«
Reactie #9 Gepost op:
31 oktober 2011, 22:08:33 »
Haha! Niet gedacht dat ik nog een naamgenoot zou vinden hier
Je baan ziet er goed uit!
Gelogd
Treinverkeer in Kloosterburg:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41499.75.html
frederik19630
Offline
Berichten: 764
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
«
Reactie #10 Gepost op:
27 december 2011, 20:05:29 »
hallo allemaal,
de laatste maanden de nodige voortgang geboekt, alle wissels zijn aangesloten en ik heb een
stellpult (hoe heet dat eigenlijk in het nederlands?) in elkaar gesoldeerd:
Alle normaalspoorrails liggen nu, op de aansluiting naar rollbock-grube na.
Voor het overzicht: de oostkant van het station, met een doorkomende ertstrein:
Links de smalspoor transportwagen op de plek waar 'ie straks ook thuishoort.
De ertstrein verlaat het station aan de westkant, je kunt nog net de 50er van de wachtende lokaalgoederentrein zien:
Een stuk smalspoor rails geeft aan waar dat straks zo ongeveer gaat komen. De volgende klus wordt het ballasten van
de rails. Na wat proberen gekozen voor de grijze basalt van anita decor. Tussendoor gaat Victor een seinhuis bouwen,
de 'colbe bei Marburg':
http://www.viessmann-modell.com/kibri/index.php?show=shop&cPath=32&lang=de&cat=c165_Bahn%20H0.html
met wat hulp moet dat lukken
fred
Gelogd
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5334
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
«
Reactie #11 Gepost op:
27 december 2011, 20:09:20 »
Mooi, die lange wissels en ruime bogen in het station.
Citaat van: frederik19630 op 27 december 2011, 20:05:29
stellpult (hoe heet dat eigenlijk in het nederlands?)
Schakelbord.
Groet,
Basilicum
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
breitenstein
Offline
Berichten: 82
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
«
Reactie #12 Gepost op:
27 december 2011, 21:05:43 »
Hallo,
ik zie dat je erts in je zelflossers hebt. Van welk merk is dat?
Gefeliciteerd met je leuke baan
Casper
Gelogd
frederik19630
Offline
Berichten: 764
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
«
Reactie #13 Gepost op:
27 december 2011, 21:27:49 »
Casper,
het is allemaal roco, 12 stuks ootz 50 (die hebben erts van de fabrikant, er zijn de nodigen die dat niet fraai vinden),
en voor de variabele optiek nog 3 ootz 41 en 3 ootz 43. Die zijn dan weer leeg. De getallen zijn de
jaren van introduktie (daarom zijn de 43 zo laag, het was allemaal wat op...)
Fred
Gelogd
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html
frederik19630
Offline
Berichten: 764
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
«
Reactie #14 Gepost op:
09 januari 2012, 22:25:21 »
Met de kerst samen met Victor het seinhuis voor de westkant gebouwd, was toch nog best een nukkig dingetje
met de 45 graden hoeken en het vakwerk. Bleef een gezamenlijk projekt, ook leuk. Er mag nog geweatherd
worden, dan doet de kleine meneer ook weer mee.
Toen is 'ie met de oude rails en rijdend materieel van mijn neef voor zichzelf begonnen.
Met de oude rocorails ligt er snel een baantje, met was passen en meten kan het knipwerk in de bedding
achterwege blijven. Het blijft een markttechnisch wat problematische compromis tussen speelrails en
voorbeeldgetrouw ballastbed. De nieuwe geoline is een helderdere keuze. De huisjes komen
letterlijk uit de oude doos, ik heb een paar zelf nog gebouwd toen ik ook 9 was.
Bij de baan zelf aan het ballasten begonnen, voor een grijs variant van anita-decor gekozen. Het kost wat moeite om het
netjes te krijgen. Het spul is best stoffig, als je met de kwast wat over de bielzen herverdeelt is het grijs, dat moet
er dan weer van gepoetst. Ook gaat het stof door het water/lijmmengsel wat weg, en wordt het in enen veel donkerder. Dat
was ingecalculeerd, maar zorgt wel voor variatie in de kleuring. Inmiddels een wat vastere hand en is het redelijk
onder controle. Omdat de rails/biels/ballast allemaal wat dezelfde donkere kleur werd toch ook maar wat roest sporen
op de kleinijzers gefrunnikt. Dat breekt het beeld wat maar vergt ook weer een vaste hand van doseren.
fred
Gelogd
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Volgende
- [
1
]
2
3
...
5
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Hoch Gagel: de uitbreiding