Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: Hoch Gagel: de uitbreiding  (gelezen 25224 keer)

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
Hoch Gagel: de uitbreiding
« Gepost op: 21 augustus 2011, 21:04:00 »
Hoi allemaal,

inmiddels heb ik tijd om het bestaande smalspoorstation uit te breiden
met een aansluiting naar de grote wereld. Tijd om dit met een eigen draadje
te begeleiden.

Het oude station heet Hoch Gagel. Gebaseerd op mijn oude adres: ik deed
mee aan de EisenbahnJournal wedstrijd en het beestje moest een naam hebben.
Fraai laatste, maar het was toch de moeite waard, je maakt nog eens wat af en
ik heb er een mooie bouwdoos aan overgehouden.

Voor het nieuwe stuk komt een poot aan de L met een aansluitstation,
a-la Warthausen: tweesporige hoofdlijn met genoeg rangeersporen om
genoeg vrachtverkeer naar de smalspoorbaan te behappen.
Uiterst schematisch:



Het turkooise stuk is nieuw en zo ongeveer 4 meter lang en 90cm diep. Zowel onder het
oude station als onder het nieuwe komt een schaduwstation met 5 sporen van variabele lengte
voor het breedspoor materiaal. Keerlussen aan het eind zorgen dat je heen en weer kunt rijden.
De hoofdlijn is genoeg reden om allerlei lange treinen en dat soort leuks rond te laten rijden.
Links boven in geel de spiraal naar het ene schaduwstation, de doorgetrokken lijn is het
spoor naar het andere. Beneden nog de oude fiddle yard voor smalspoor, dat wordt
het einde van de lijn.

Voor de schaduwstations ga ik piko a-gleis gebruiken, het zichtbare gedeelte met tillig elite.
Het smalspoorstuk wordt met bouwrails van hobby-ecke schumacher. Op het oude station
was het Tillig, maar de wisselhoeken vindt ik te groot en het profiel te hoog.

De eerste bouwvoortgang: het schaduwstation onder het smalspoorstation, in stukken
gebouwd en daarna er onder gefrut. Inmiddels rijdt alles provisorisch door de keerlus,
gelukkig zonder brokken.

Het schaduwstation in ruwe vorm, aan het eind komt de keerlus.



Onder de baan zie je er niks van, je kunt er een beetje bij. Aan de horizon de fiddle-yard:



Up next: de helling naar het nieuwe stuk en de verbinding met de fiddle-yard

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #1 Gepost op: 05 september 2011, 20:45:06 »
Hallo allemaal,

de laatste weken mooi opgeschoten, de keerlus van het tweede schaduwstation
ligt inmiddels:



de buitenste 2 sporen liggen er al, er komen nog 3 naast.
Rechts de keerlus van het eerste schaduwstation.

Het sporenplan van het station wat er bovenop moet komen is gebaseerd op Warthausen:



Er moet wat heen en weer en inelkaar geschoven worden met het smalspoor, wat sporen eruit
bij het breedspoor en dan kom ik vooralsnog hier op uit:



Het geheel is zo'n 3.5 meter lang, de doorgetrokken lijnen is het breedspoor, de tweesporige
hoofdbaan zit aan de bovenkant (bij het plaatje van Warthausen net aan de onderkant).
De smalspoor/breedspoor overgang gaat bestaan uit links een aansluiting om smalspoor op
breedspoorwagens te krijgen. Rechts een rollbock-grube voor de omgekeerde procedure.


Fred
 

bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3388
    • modulebaan.nl
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #2 Gepost op: 05 september 2011, 21:20:59 »
Hoi Fred,

Mooi project, om zo smalspoor en lange treinen te combineren.
Wat ik me wel afvraag is of het lukt om de rollbockgrube zo te combineren met een oprit naar een normaalspoorwagen. Ik heb iets dergelijks ook geprobeerd in het verleden, maar kwam echt lengte tekort.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #3 Gepost op: 05 september 2011, 21:38:07 »
Tjalling,

ik heb in ieder geval 1.25 meter voor het hele spoor, maakt een kans denk ik.
30cm voor het oplaad stuk, 30 cm voor het EW3 wissel en dan nog 60cm over voor de
rollbockgrube. 

Ik krijg dat soort dingen nooit op tekening beoordeeld, moet het maken om te zien of het kan.
Als het niet lukt komt het naast elkaar (de plaat is 80 cm diep, dat heeft nog ruim
over)

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3388
    • modulebaan.nl
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #4 Gepost op: 05 september 2011, 22:21:39 »
Hoi Fred,

Dan ga je bijna 2 cm omhoog in 30 cm rijlengte. Ondanks dat je alleen met loks of een enkele wagen rijdt is dat erg stijl.
Aan de andere kant, ik herken dat wel, eerst maar eens kijken hoe het gaat in plaats van alles op tekening uitpluizen.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #5 Gepost op: 25 september 2011, 22:39:07 »
Hallo allemaal,

de laatste weken de nodige voortgang gemaakt, is allemaal het voorbereidende werk,
maar ik laat het toch maar zien. De keerlus van het 2e schaduwstation:



de kant van de spiraal (inmiddels helemaal af)



en met de bovenkant erop ziet het er kaal uit. Het zijn een soort van bakken van 240 bij 80cm die goed ondersteunt er
bovenop liggen. Maakt het allemaal verhuisbaar, dat is met het bestaande station ook al 2 keer gelukt.

Hier gaat het de komende tijd allemaal gebeuren:



er ligt nu een tijdelijk spoor om te kunnen testrijden. Het loopt goed, alle treinen komen de hellingen op zonder brokken.
Inmiddels heb ik een beter beeld wat ik wil gaan automatiseren. Eerst de wissels als wisselstraten aan kunnen sturen en visuele bezetmelders. De sporen liggen zodanig dat je echt niet kunt zien hoever een trein op een spoor is.
In fase 2 komt dan het (enigszins) geautomatiseerd rijden.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #6 Gepost op: 26 september 2011, 08:25:55 »
Je kunt er toch nog wel bij als een onwillig wagonnetje ontspoort in het schaduwstation? Ziet er allemaal zeer professioneel uit (y).

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #7 Gepost op: 26 september 2011, 19:11:26 »
Ruud,

beide schaduwstations hebben 15 cm hoogte, dat geeft redelijk wat manoeuvreerruimte.
Onder het oude station is de toegangopening wat smal, dus wat rommelig.
Laatst kunnen testen toen ik met de oude rocomuis alle locs terug op 3 had gezet
(die p-toets is daar echt te prominent), kon ik alles onder baan wegpulken.

Fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #8 Gepost op: 31 oktober 2011, 22:04:59 »
een voortgangsberichtje:

de wisselstraat aan de linkerkant van het station begint vorm te krijgen (foto is niet ideaal, maar vooruit). Het ene
doorgaande spoor ligt, het buitenste moet nog.



zoon Victor begint ook wat interesse te krijgen en heeft geholpen met de loods aan de rechterkant:



en dat komt zo ongeveer zo te staan:



De oprit was Victors idee, dat blijft niet zo. Aan de kleuren gaat nog gewerkt worden. Vandaag wat gesmeerd
met extreem dunne plakaatverf (gewoon het waswater van de kwast...) en dan weer wat drogen, dan ziet het er al direkt een stuk minder plastikkerig uit.

Nu eerst alle wisselstraten, dan het midden- en rechterstuk van de bovenplaat eraf om de aandrijvingen te
monteren. Dan begint het wat te worden.

fred


bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #9 Gepost op: 31 oktober 2011, 22:08:33 »
Haha! Niet gedacht dat ik nog een naamgenoot zou vinden hier ;D
Je baan ziet er goed uit! (y)

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #10 Gepost op: 27 december 2011, 20:05:29 »
hallo allemaal,

de laatste maanden de nodige voortgang geboekt, alle wissels zijn aangesloten en ik heb een
stellpult (hoe heet dat eigenlijk in het nederlands?) in elkaar gesoldeerd:



Alle normaalspoorrails liggen nu, op de aansluiting naar rollbock-grube na.

Voor het overzicht: de oostkant van het station, met een doorkomende ertstrein:



Links de smalspoor transportwagen op de plek waar 'ie straks ook thuishoort.

De ertstrein verlaat het station aan de westkant, je kunt nog net de 50er van de wachtende lokaalgoederentrein zien:



Een stuk smalspoor rails geeft aan waar dat straks zo ongeveer gaat komen. De volgende klus wordt het ballasten van
de rails. Na wat proberen gekozen voor de grijze basalt van anita decor. Tussendoor gaat Victor een seinhuis bouwen,
de 'colbe bei Marburg':

http://www.viessmann-modell.com/kibri/index.php?show=shop&cPath=32&lang=de&cat=c165_Bahn%20H0.html

met wat hulp moet dat lukken

fred


bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #11 Gepost op: 27 december 2011, 20:09:20 »
Mooi, die lange wissels en ruime bogen in het station. :)

stellpult (hoe heet dat eigenlijk in het nederlands?)
Schakelbord.

Groet,
Basilicum

breitenstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #12 Gepost op: 27 december 2011, 21:05:43 »
Hallo,

ik zie dat je erts in je zelflossers hebt. Van welk merk is dat?

Gefeliciteerd met je leuke baan :)

Casper

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #13 Gepost op: 27 december 2011, 21:27:49 »
Casper,

het is allemaal roco, 12 stuks ootz 50 (die hebben erts van de fabrikant, er zijn de nodigen die dat niet fraai vinden),
en voor de variabele optiek nog 3 ootz 41 en 3 ootz 43. Die zijn dan weer leeg. De getallen zijn de
jaren van introduktie (daarom zijn de 43 zo laag, het was allemaal wat op...)

Fred
 
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #14 Gepost op: 09 januari 2012, 22:25:21 »

Met de kerst samen met Victor het seinhuis voor de westkant gebouwd, was toch nog best een nukkig dingetje
met de 45 graden hoeken en het vakwerk. Bleef een gezamenlijk projekt, ook leuk. Er mag nog geweatherd
worden, dan doet de kleine meneer ook weer mee.



Toen is 'ie met de oude rails en rijdend materieel van mijn neef voor zichzelf begonnen.



Met de oude rocorails ligt er snel een baantje, met was passen en meten kan het knipwerk in de bedding
achterwege blijven. Het blijft een markttechnisch wat problematische compromis tussen speelrails en
voorbeeldgetrouw ballastbed. De nieuwe geoline is een helderdere keuze. De huisjes komen
letterlijk uit de oude doos, ik heb een paar zelf nog gebouwd toen ik ook 9 was.

Bij de baan zelf aan het ballasten begonnen, voor een grijs variant van anita-decor gekozen. Het kost wat moeite om het
netjes te krijgen. Het spul is best stoffig, als je met de kwast wat over de bielzen herverdeelt is het grijs, dat moet
er dan weer van gepoetst. Ook gaat het stof door het water/lijmmengsel wat weg, en wordt het in enen veel donkerder. Dat
was ingecalculeerd, maar zorgt wel voor variatie in de kleuring. Inmiddels een wat vastere hand en is het redelijk
onder controle. Omdat de rails/biels/ballast allemaal wat dezelfde donkere kleur werd toch ook maar wat roest sporen
op de kleinijzers gefrunnikt. Dat breekt het beeld wat maar vergt ook weer een vaste hand van doseren.



fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html