BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: frederik19630 op 21 augustus 2011, 21:04:00

Titel: Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: frederik19630 op 21 augustus 2011, 21:04:00
Hoi allemaal,

inmiddels heb ik tijd om het bestaande smalspoorstation uit te breiden
met een aansluiting naar de grote wereld. Tijd om dit met een eigen draadje
te begeleiden.

Het oude station heet Hoch Gagel. Gebaseerd op mijn oude adres: ik deed
mee aan de EisenbahnJournal wedstrijd en het beestje moest een naam hebben.
Fraai laatste, maar het was toch de moeite waard, je maakt nog eens wat af en
ik heb er een mooie bouwdoos aan overgehouden.

Voor het nieuwe stuk komt een poot aan de L met een aansluitstation,
a-la Warthausen: tweesporige hoofdlijn met genoeg rangeersporen om
genoeg vrachtverkeer naar de smalspoorbaan te behappen.
Uiterst schematisch:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/plan_10.jpg)

Het turkooise stuk is nieuw en zo ongeveer 4 meter lang en 90cm diep. Zowel onder het
oude station als onder het nieuwe komt een schaduwstation met 5 sporen van variabele lengte
voor het breedspoor materiaal. Keerlussen aan het eind zorgen dat je heen en weer kunt rijden.
De hoofdlijn is genoeg reden om allerlei lange treinen en dat soort leuks rond te laten rijden.
Links boven in geel de spiraal naar het ene schaduwstation, de doorgetrokken lijn is het
spoor naar het andere. Beneden nog de oude fiddle yard voor smalspoor, dat wordt
het einde van de lijn.

Voor de schaduwstations ga ik piko a-gleis gebruiken, het zichtbare gedeelte met tillig elite.
Het smalspoorstuk wordt met bouwrails van hobby-ecke schumacher. Op het oude station
was het Tillig, maar de wisselhoeken vindt ik te groot en het profiel te hoog.

De eerste bouwvoortgang: het schaduwstation onder het smalspoorstation, in stukken
gebouwd en daarna er onder gefrut. Inmiddels rijdt alles provisorisch door de keerlus,
gelukkig zonder brokken.

Het schaduwstation in ruwe vorm, aan het eind komt de keerlus.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduw1_2.jpg)

Onder de baan zie je er niks van, je kunt er een beetje bij. Aan de horizon de fiddle-yard:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/overzicht1_3.jpg)

Up next: de helling naar het nieuwe stuk en de verbinding met de fiddle-yard

fred
Titel: Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: frederik19630 op 05 september 2011, 20:45:06
Hallo allemaal,

de laatste weken mooi opgeschoten, de keerlus van het tweede schaduwstation
ligt inmiddels:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduw2_3.jpg)

de buitenste 2 sporen liggen er al, er komen nog 3 naast.
Rechts de keerlus van het eerste schaduwstation.

Het sporenplan van het station wat er bovenop moet komen is gebaseerd op Warthausen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bahnhof_warthausenpreview.jpg)

Er moet wat heen en weer en inelkaar geschoven worden met het smalspoor, wat sporen eruit
bij het breedspoor en dan kom ik vooralsnog hier op uit:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Slide3.jpg)

Het geheel is zo'n 3.5 meter lang, de doorgetrokken lijnen is het breedspoor, de tweesporige
hoofdbaan zit aan de bovenkant (bij het plaatje van Warthausen net aan de onderkant).
De smalspoor/breedspoor overgang gaat bestaan uit links een aansluiting om smalspoor op
breedspoorwagens te krijgen. Rechts een rollbock-grube voor de omgekeerde procedure.


Fred
 

Titel: Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: Tjalling op 05 september 2011, 21:20:59
Hoi Fred,

Mooi project, om zo smalspoor en lange treinen te combineren.
Wat ik me wel afvraag is of het lukt om de rollbockgrube zo te combineren met een oprit naar een normaalspoorwagen. Ik heb iets dergelijks ook geprobeerd in het verleden, maar kwam echt lengte tekort.

Groet,
Tjalling
Titel: Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: frederik19630 op 05 september 2011, 21:38:07
Tjalling,

ik heb in ieder geval 1.25 meter voor het hele spoor, maakt een kans denk ik.
30cm voor het oplaad stuk, 30 cm voor het EW3 wissel en dan nog 60cm over voor de
rollbockgrube. 

Ik krijg dat soort dingen nooit op tekening beoordeeld, moet het maken om te zien of het kan.
Als het niet lukt komt het naast elkaar (de plaat is 80 cm diep, dat heeft nog ruim
over)

fred
Titel: Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: Tjalling op 05 september 2011, 22:21:39
Hoi Fred,

Dan ga je bijna 2 cm omhoog in 30 cm rijlengte. Ondanks dat je alleen met loks of een enkele wagen rijdt is dat erg stijl.
Aan de andere kant, ik herken dat wel, eerst maar eens kijken hoe het gaat in plaats van alles op tekening uitpluizen.

Groet,
Tjalling
Titel: Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: frederik19630 op 25 september 2011, 22:39:07
Hallo allemaal,

de laatste weken de nodige voortgang gemaakt, is allemaal het voorbereidende werk,
maar ik laat het toch maar zien. De keerlus van het 2e schaduwstation:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduw3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduw3.jpg)

de kant van de spiraal (inmiddels helemaal af)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spiraal_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/spiraal_9.jpg)

en met de bovenkant erop ziet het er kaal uit. Het zijn een soort van bakken van 240 bij 80cm die goed ondersteunt er
bovenop liggen. Maakt het allemaal verhuisbaar, dat is met het bestaande station ook al 2 keer gelukt.

Hier gaat het de komende tijd allemaal gebeuren:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kaal.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kaal.jpg)

er ligt nu een tijdelijk spoor om te kunnen testrijden. Het loopt goed, alle treinen komen de hellingen op zonder brokken.
Inmiddels heb ik een beter beeld wat ik wil gaan automatiseren. Eerst de wissels als wisselstraten aan kunnen sturen en visuele bezetmelders. De sporen liggen zodanig dat je echt niet kunt zien hoever een trein op een spoor is.
In fase 2 komt dan het (enigszins) geautomatiseerd rijden.

fred
Titel: Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: Ruud K op 26 september 2011, 08:25:55
Je kunt er toch nog wel bij als een onwillig wagonnetje ontspoort in het schaduwstation? Ziet er allemaal zeer professioneel uit (y).

Groet,
Ruud
Titel: Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: frederik19630 op 26 september 2011, 19:11:26
Ruud,

beide schaduwstations hebben 15 cm hoogte, dat geeft redelijk wat manoeuvreerruimte.
Onder het oude station is de toegangopening wat smal, dus wat rommelig.
Laatst kunnen testen toen ik met de oude rocomuis alle locs terug op 3 had gezet
(die p-toets is daar echt te prominent), kon ik alles onder baan wegpulken.

Fred
Titel: Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: frederik19630 op 31 oktober 2011, 22:04:59
een voortgangsberichtje:

de wisselstraat aan de linkerkant van het station begint vorm te krijgen (foto is niet ideaal, maar vooruit). Het ene
doorgaande spoor ligt, het buitenste moet nog.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/left.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/left.jpg)

zoon Victor begint ook wat interesse te krijgen en heeft geholpen met de loods aan de rechterkant:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hulp.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hulp.jpg)

en dat komt zo ongeveer zo te staan:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/right.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/right.jpg)

De oprit was Victors idee, dat blijft niet zo. Aan de kleuren gaat nog gewerkt worden. Vandaag wat gesmeerd
met extreem dunne plakaatverf (gewoon het waswater van de kwast...) en dan weer wat drogen, dan ziet het er al direkt een stuk minder plastikkerig uit.

Nu eerst alle wisselstraten, dan het midden- en rechterstuk van de bovenplaat eraf om de aandrijvingen te
monteren. Dan begint het wat te worden.

fred


Titel: Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: Viktor op 31 oktober 2011, 22:08:33
Haha! Niet gedacht dat ik nog een naamgenoot zou vinden hier ;D
Je baan ziet er goed uit! (y)
Titel: Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: frederik19630 op 27 december 2011, 20:05:29
hallo allemaal,

de laatste maanden de nodige voortgang geboekt, alle wissels zijn aangesloten en ik heb een
stellpult (hoe heet dat eigenlijk in het nederlands?) in elkaar gesoldeerd:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissels_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissels_6.jpg)

Alle normaalspoorrails liggen nu, op de aansluiting naar rollbock-grube na.

Voor het overzicht: de oostkant van het station, met een doorkomende ertstrein:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/oost.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/oost.jpg)

Links de smalspoor transportwagen op de plek waar 'ie straks ook thuishoort.

De ertstrein verlaat het station aan de westkant, je kunt nog net de 50er van de wachtende lokaalgoederentrein zien:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/west.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/west.jpg)

Een stuk smalspoor rails geeft aan waar dat straks zo ongeveer gaat komen. De volgende klus wordt het ballasten van
de rails. Na wat proberen gekozen voor de grijze basalt van anita decor. Tussendoor gaat Victor een seinhuis bouwen,
de 'colbe bei Marburg':

http://www.viessmann-modell.com/kibri/index.php?show=shop&cPath=32&lang=de&cat=c165_Bahn%20H0.html

met wat hulp moet dat lukken

fred


Titel: Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: Basilicum op 27 december 2011, 20:09:20
Mooi, die lange wissels en ruime bogen in het station. :)

stellpult (hoe heet dat eigenlijk in het nederlands?)
Schakelbord.

Groet,
Basilicum
Titel: Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: breitenstein op 27 december 2011, 21:05:43
Hallo,

ik zie dat je erts in je zelflossers hebt. Van welk merk is dat?

Gefeliciteerd met je leuke baan :)

Casper
Titel: Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: frederik19630 op 27 december 2011, 21:27:49
Casper,

het is allemaal roco, 12 stuks ootz 50 (die hebben erts van de fabrikant, er zijn de nodigen die dat niet fraai vinden),
en voor de variabele optiek nog 3 ootz 41 en 3 ootz 43. Die zijn dan weer leeg. De getallen zijn de
jaren van introduktie (daarom zijn de 43 zo laag, het was allemaal wat op...)

Fred
 
Titel: Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: frederik19630 op 09 januari 2012, 22:25:21

Met de kerst samen met Victor het seinhuis voor de westkant gebouwd, was toch nog best een nukkig dingetje
met de 45 graden hoeken en het vakwerk. Bleef een gezamenlijk projekt, ook leuk. Er mag nog geweatherd
worden, dan doet de kleine meneer ook weer mee.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/seinhuis_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/seinhuis_4.jpg)

Toen is 'ie met de oude rails en rijdend materieel van mijn neef voor zichzelf begonnen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/voorzichzelf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/voorzichzelf.jpg)

Met de oude rocorails ligt er snel een baantje, met was passen en meten kan het knipwerk in de bedding
achterwege blijven. Het blijft een markttechnisch wat problematische compromis tussen speelrails en
voorbeeldgetrouw ballastbed. De nieuwe geoline is een helderdere keuze. De huisjes komen
letterlijk uit de oude doos, ik heb een paar zelf nog gebouwd toen ik ook 9 was.

Bij de baan zelf aan het ballasten begonnen, voor een grijs variant van anita-decor gekozen. Het kost wat moeite om het
netjes te krijgen. Het spul is best stoffig, als je met de kwast wat over de bielzen herverdeelt is het grijs, dat moet
er dan weer van gepoetst. Ook gaat het stof door het water/lijmmengsel wat weg, en wordt het in enen veel donkerder. Dat
was ingecalculeerd, maar zorgt wel voor variatie in de kleuring. Inmiddels een wat vastere hand en is het redelijk
onder controle. Omdat de rails/biels/ballast allemaal wat dezelfde donkere kleur werd toch ook maar wat roest sporen
op de kleinijzers gefrunnikt. Dat breekt het beeld wat maar vergt ook weer een vaste hand van doseren.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schotter.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schotter.jpg)

fred
Titel: Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: frederik19630 op 22 januari 2012, 10:26:48
Wat voortgang:

tussen het ballasten door (ballast was nog op ook) wat frunnikklusjes gedaan:

Van de bekende blauwe platen een scenery uitbreiding tot aan het dak toe gemaakt: sluit het wat netter af.
Belastbaar zal het allemaal niet zijn, maar wat boompjes, kleinvee etc zal het wel verdragen zonder
in te storten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bijbouw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bijbouw.jpg)

De groenige plaat (wat wild gemengde plakaatverf als ondergrond, alles beter dan het blauw) komt erop.

Ook aan de smalspoorwissels begonnen. Nieuw terrein voor mij want zelfbouw op basis van
hobby-ecke Schumacher spullen. Ik *was* van plan om netjes klein-eisen plaatjes te doen tussen biels
en rails bij de wissels, maar dat was dermate heilloos frunnikwerk dat ik na 2 stuks proberen heb laten vallen.
De plaatjes zijn net te kort voor de spijkertjes, gaten niet groot genoeg. Dan maar zonder, zo erg valt het nu ook weer niet
op. Het begint allemaal met de bielsen op het papieren sjabloon:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissel_voor.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissel_voor.jpg)

En zonder die kleineisen valt het allemaal wel mee, zit nog wel een wobbeltje in, niet ernstig genoeg vind ik.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissel_na.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissel_na.jpg)

De tongen komen wel zo dicht bij de doorgaande rails dat dit met polarisatie van het hele puntstuk plus tongen
mis gaat lopen, wielen gaan daar dan kortsluiting veroorzaken.
Dat was weer wat zaagwerk en soldeerwerk in-situ voor isolatie en stroomvoorziening.
Ben toch nog wat aan het twijfelen over de keuze van de wissels voordat ik het verder bestel.
De bielsmatten van g-weller zijn er ook nog, maar dan weer 10 wissels bij elkaar vijlen/slijpen.
Eerst maar verder ballasten.

fred




Ook nog weer zoiets: de ballast kleurt net iets anders onder het wissel als met de rails, is dat door het papier of
de verf, weer wat uit te zoeken.

fred


Titel: Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: frederik19630 op 28 februari 2012, 20:05:45
Het gaat zo allemaal z'n gangetje, het een en ander aan voortgang geboekt.

Inmiddels zowat alle rails geballast, het Vollmer golfplaatloodsje voor de V36 is ook binnen,
de rangeerlok voor de rollbockgrube:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/oost2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/oost2.jpg)

De flitser haalt het niet helemaal, in de verte het loodsje, ook is de ene kant van het eilandperron te zien.
Het eilandperron wordt een beetje geinspireerd door een foto van Broixem die in het Eisenbahn Journal van
februari stond. Heerlijk jaren 60.

Het perron is niet al te lang geworden, 1.25m, maar voor een halte is het goed genoeg vind ik. Een
stoptrein van een drietal umbauers en 1 silberlng past er ruim voor.
Op de foto van de westkant is net het voetgangerstunneltje te zien.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/west2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/west2.jpg)

De stoomlok staat met een goederntrein te wachten tot die ingehaald is door een sneltrein. Eerst maar eens het perron afmaken. Ook ga ik maar eens nadenken hoe de rollbockgrube gemaakt moet worden. Op http://www.jagsttalbahn-modelle.de/ (http://www.jagsttalbahn-modelle.de/) staat onder technik/rollbockgrube een interessante manier om het betrouwbaar te maken.

fred
Titel: Re:Hoch Gagel: de uitbreidihttp://forum.beneluxspoor.net/index.php?action=postng
Bericht door: frederik19630 op 14 maart 2012, 21:33:47
Weer rustig doorgedaan,  het perron is in de ruwbouw af, lichten staan er op
en het afdak is klaar. De laatste is een iets vergrote Auhagen, de staanders staan
op sokkeltjes, en het dak is 2cm breder met een strip in het midden. Moet allemaal
nog wel bijgewerkt worden en lichtjes eronder (heb nog wat ledjes van strips over)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/perron2_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/perron2_5.jpg)

Er komen nog hekjes bij het tunneltje (tussen de laatste twee lampen) en wat andere dingen die er zo bijhoren.
Over het oppervlak twijfel ik inmiddels, het is nu gekleurde alabastine. De kleur en textuur bevalt
me eigenlijk wel. Seinen zijn ook geplaatst (nog niet elektrisch, het seinbeeld is dus wat raar).
Het geheel richting westen ziet er nu zo uit:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/perron_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/perron_10.jpg)

De helling naar de rollbockgrube is ook klaar, gelukkig kwam ik goed uit met de ruimte, de smalspoorkant
is 3mm naar beneden omdat die tot op de basisplaat staat. Het is een nette helling geworden:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/grube.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/grube.jpg)

We zien onze uebernoergler Dieter Hellwig, vanuit Schwarzburg overgekomen met z'n reserve br92 (de lokale v36
was stuk), een wagen met autos voor de dokter in Hoch Gagel op de grube duwen.

fred
Titel: Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 15 maart 2012, 11:25:57
Leuke foto's Fred!
Ben blij dat je ook aan de plaatselijke intellectuelen denkt bij de exploitatie van Hoch Gagel  ;D ;D ;D

Nico
Titel: Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: ex44 op 15 maart 2012, 11:40:44
Erg interessant wat daar allemaal gebeurt. Ook je taalgebruik is erg 'genietbaar'.
"Stellpult" zou ik vertalen als "bedieningspaneel", maar "schakelbord" is misschien wel een betere term.
Graag verslag blijven doen van de voortgang!

Groeten,

Jan
Titel: Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: frederik19630 op 15 maart 2012, 21:31:37
Nico,

het gaat inderdaad goed met de notabelen te Hoch Gagel, de ander auto is voor de notaris.

Fred
Titel: Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: frederik19630 op 08 april 2012, 15:31:10
de voortgang:

de autos zijn netjes in Hoch Gagel aangekomen, de kraan van de plaatselijke ijzerbewerker
wordt gebruikt om de lading te lossen

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/autos_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/autos_1.jpg)

(preisers om de kraan te bedienen zitten nog *ergens* in een doos)

Bij de uitbreiding langzaamaan met het opvullen van lege vlakken begonnen

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/scenery1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/scenery1.jpg)

vandaag wat herstel/verbeterwerkzaamheden in het onderaardse. Weer zo'n wijze les: nooit
te dun (=9mm) multiplex los gebruiken om een gat te overbruggen. Na een tijdje staat het
zo krom als een hoepel met ontsporingen tot gevolg.
Dus eruit ermee, ondersteuninkje dat het weer recht staat en de ontsporingen zijn ook weer passe

fred

 

Titel: Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: frederik19630 op 01 mei 2012, 19:16:43
In plaats van voortgang reparatiewerk. Het multiplex was op een paar plekken
krom gaan staan, een los stuk van 30cm houdt het zonder externe fixering niet
horizontaal. Daar hielp alleen maar ijzerwerk, een tweetal  L-profieltjes van onder:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ijzer1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ijzer1.jpg)

en 5mm  bouten aan de bovenkant trekt het allemaal weer aardig recht, de kop verdwijnt keurig in de styrodur platen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ijzer3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ijzer3.jpg)

verderop met wat ander ijzerwerk de losse platen naar elkaar toegetrokken. Had ik bij de eerste bouwd
gecorrigeerd met een hellinkje, maar dat was eigenlijk een nare bult in het spoor geworden.
Vooral de grote stomers vielen daar overheen. Te snel tevreden destijds, nu betaal ik de rente
(er is iets meer stukgegaan dan nodig...)

Ook hier weer elementair ijzerwerk met dezelfde m5jes:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ijzer2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ijzer2.jpg)

inmiddels ligt het spoor netjes, het DKW wacht nog op vervanging.

Eind van de week een eerstje verslagje van HP Sersheim, de kartonnen bouwdoos. Is veel gefrunnik, maar
goed te doen

fred



Titel: Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: frederik19630 op 18 augustus 2012, 21:14:17
Nu bijna een jaar bezig, en tussen het rijden door kom ik ook nog aan bouwen toe.
Ik ben nog steeds de beslissing wat betreft de smalspoorrails (eigenlijk de wissels) aan het uitstellen.

Na noodzakelijk railreparatiewerk (de praxis platen in combinatie met de wat slappe tillig flexen zorgen voor
een soms wat te hobbelig parcours). Nu wat aan de scenery gedaan: een poging om met het schuine
dak waar de baan tegenaan staat om te gaan. Een Vollmer Siedlungshaus 3659 moest
er aangeloven: een 45 graden snee om het naar achter te krijgen. Ik heb voor dit huis
gekozen omdat het dak op de 1e verdieping begint, dat leek me voor het visuele prettig.
(en het kostte niet het meest, maakt de ingreep wat verteerbaarder).

Veel bleef er niet over van de bouwdoos, in kleine etappes de hitte op zolder getrotseerd:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/huis_zaag.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/huis_zaag.jpg)

ziet er wat raar uit, in het echt valt het mee vind ik, alles met al niet ontevreden. Er moet natuurlijk nog
een tuintje achter met de nodig parafrenalia. Een tweede huis past er ook nog tussen.

Op de achtergrond het stationsgebouw, met als je goed kijkt de Unterfuerung naar het eilandperron. Daar
moet nog een dakje op, dat zal ik zelf moeten maken, er is niet veel te koop op dat gebied.

fred

Titel: Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 19 augustus 2012, 00:30:01
Mooi Fred dat je ons nog steeds op de hoogte houd!
Ik ben zelf al enkele weken niet langer dan enkele minuten in mijn trein-kamer geweest wegens de tropische tempaturen. De ervaring uit het verleden leert dat rijden dan ook geen pretje is omdat vaak van alles mis gaat door de warmte, net als bij de grote spoorwegen...

Gelukkig is het na het weekeind weer voorbij met de zomer  ;D
groet
Nico
Titel: Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: frederik19630 op 24 september 2012, 21:23:20
Een stukje scenery gemaakt, het blijft allemaal een beetje huisje boompje beestje.
Maar ontevreden ben ik niet, ik begin een beetje te ontdekken hoe het werkt:
blikvangers/blikverstoorders vooraan, die verstoren het perspectief en geven het
juist diepte.

De bewerkte vollmer huisjes in (on)geweatherde toestand, ook de kabelkanalen zijn erbij gekomen

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/verschil.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/verschil.jpg)

en na het nodige werk, spulletjes van Noch komt de 03 met de blauer enzian voorbij

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/enzian1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/enzian1.jpg)

en met licht gereduceerde snelheid langs het perron van HP Boxum

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/enzian2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/enzian2.jpg)

Wie scherp kijkt kan de aan zijn slepende gang makkelijk te herkennen Dieter Hellwig zien,
op de terugweg van zijn standaard zaterdagmiddag Skat met zijn neef Guenther naar huis.

En of, zie ook de escapades in Doensdorf, de bedrijfsmiddelen nu altijd correct ingezet worden:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/terug.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/terug.jpg)

fred
Titel: Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: frederik19630 op 26 oktober 2012, 21:00:54
weer wat dingetjes gedaan:

de verlichting op het perron aangesloten:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lampjes2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lampjes2.jpg)

was op zich niet veel werk, maar wel een paar uur ruzie om met de lenz lzv90 de kuehn wd10 te programmeren. Die kan
zo ongeveer alles, maar het zit verstopt in CVs boven de 128, en die wouden niet geprogrammeerd worden met de Lenz.
Ook de multimaus pro kwam er niet uit.
'oplossing' was het allereerste kanaal te gebruiken, dat stel je in met cv128 en dat wou dan net.

Verder nog wat aan de aankleding rond de loods voor de lokale rangeerdiesel gedaan:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/loods1_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/loods1_3.jpg)

wat standaard gras en struikgewas op het busch-modelliersand, de tank komt van busch. Heb ik wat op zitten
oefenen met weatheren. Uit een iets andere hoek:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/loods2_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/loods2_2.jpg)

nog wat roest op de rails en wat gaatjes vullen en dan is het het wel voor het moment rond de loods. De stippellijn
geeft het smalspoor aan. Ben nog op reaktie van de heer Weller over de wisselmatten aan het wachten, dat
is het volgende wat ik wil doen.

fred
Titel: Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 28 oktober 2012, 11:35:58
Wordt leuk Fred! De aankleding gaat langzaam maar gestaag!
Laten we de Blauer Enzian met BR01 /BR03 of V200 ook maar eens een omleidingsroute door Bad Maldenstein komen.

Nico
Titel: Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: frederik19630 op 09 december 2012, 17:33:43
Het tempo blijft voorzichtig, maar inmiddels is er weer een kartonbouwdoos bijna af,
de elektrowerkstatt van WS lasercut. Voor net geen 25 euro heb je een heleboel:
alles is al op kleur, de fabrikant weet de 'afschraapstand' van de laser te vinden zodat
alles profiel heeft. Dit itt tot HP Sersheim waar dat allemaal uit plakken van lagen moest.
Dat scheelt nogal wat werk en gefrummel. Er is dan eigenlijk ook niets te melden behalve
dat het allemaal simpel past en geen hoofdbrekens kost.

Door het lage dak past het netjes achter het spoor:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/elektro_voor.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/elektro_voor.jpg)

de voorkant vind ik iets genieker dan de achterkant, maar dat past weer meer bij waar 'ie staat

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/elektro_achter.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/elektro_achter.jpg)

net meldde hobby-ecke schumacher dat de smalspoorrails op de post zit, dus met de kerst genoeg te doen,
het smalspoor stuk gaat gebouwd worden.

fred

Titel: Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: tijgernootje op 10 december 2012, 13:35:36
Suc6 met de verdere bouw werkzaamheden,tot zover ziet het er goed uit  (y)
Titel: Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: frederik19630 op 27 december 2012, 11:57:58
met de post van Hobby-Ecke Schumacher is het smalspoorrailbouwtijdperk aangebroken.

Ik ga het in een hybride vorm doen: wissels deels van Schumacher (zijn aan de prijs, kwaliteitstechnisch
is het nou ook niet zo dat het er in 1 keer invalt), deels zelf gebouwd op basis van de Schumacher geometrie, en
als Weller nog weer in de lucht komt ga ik zijn matjes ook gebruiken. Gewone rails ook hybride: deels met losse bielzen,
deels met bielsmatten van Tillig. Schumacher levert dat als flexrail.

Bij het bouwen van het allereerste wissel van een tijd terug bleek dat de blauwe g-plaaten compleet ongeschikt zijn
voor dit soort werk: er komt nogal wat druk op de bielzen en je drukt de plaat variabel in.
Een werkend wissel kun je dan bijna vergeten. De reparatie bestaat
uit stroken 3mm karton die een soort van bedding maken. Daarop papier met de bielzenlayout:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/start.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/start.jpg)

zo kom je ook over naadjes in de bakken. Op die naad was een wissel anders niet mogelijk geweest.

Na het nodige frunniken met de wissels: beetje buigen om genoeg stelslag over te houden en de 9mm spoorafstand
vast te houden. Waar de wisseltongen de rails raken kom je er met je spijkertjes niet bij, alles met beleid,
regelmatig pauze om geduld op te bouwen/terug te vinden:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissel_23.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissel_23.jpg)

en in totaal ziet het tot nu toe uit:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/overzicht_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/overzicht_6.jpg)

het volgende deelprojekt is een eigenbouw wissel, de belangrijkste bielzen zijn van verkopert pertinax. Degene die
bedacht heeft dat je daar op kunt solderen als bielzen verdient een modelbouw-nobelprijs:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissel_zelf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissel_zelf.jpg)

Kurzes Fazit: het geeft een aparte binding met je rails, elk bielsje zelf leggen, om de zoveel bielsjes spijkertjes. Maar je
merkt wel dat je met je boortje en spijkertjes niet de machinale nauwkeurigheid van de standaardwaar haalt.
Ik tenminste niet tot nu toe. Maar ja, wat slankere wissels (>600mm radius) worden als standaardwaar in Ho-e
niet geleverd, en al helemaal niet met laag profiel.

fred







Titel: Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: NS6400 op 27 december 2012, 12:07:09
Dit ziet er heel interessant uit, ik ga dit volgen. Ga zo door.  (y)

groet,
Paul
Titel: Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: tijgernootje op 27 december 2012, 20:01:38
Das een knap stukje gefreubel  :o  (y)
Titel: Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: frederik19630 op 28 december 2012, 19:04:58
vandaag het zelfbouwwissel met enig succes inelkaar gefrut.

Startpunt is het puntstuk, dat bepaalt de hoek en hoe de rest ligt:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/puntstuk.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/puntstuk.jpg)

dit was de tweede poging, ik heb eerst het aftakkende stuk rail op hoek gevijld, daarna het rechte stuk zodanig
dat het erop paste. Kleine gaatjes vullen op met soldeer zodat het al best verantwoord lijkt.

Je ziet de buitenste rails (rechtdoor en aftakkend) provisorisch liggen (de railklemmen raken dan wel op).
Dat is de referentie voor de tongen, die heb ik erop gesoldeerd:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tongen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tongen.jpg)

Dan is het moeilijkste eigenlijk al geweest, de gebogen tong is best lastig, hij maakt nu net een beetje
teveel boog. Maar dat zie je pas op het allerlaatst, niet genoeg om alles weer overnieuw te doen. Een ander
probleempje is waar de tong buigt. Weller doet dat met het wegslijpen van de voet van de rail aan beide kanten,
dat maakt een slap stukje wat als een soort scharnietje werkt. Maar zijn geometrie is net anders, dus de maten kon
ik niet overnemen. Beetje op de gok, en het gaat wel werken denk ik.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_klaar_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_klaar_1.jpg)

De buitenste rails zijn gewoon gespijkerd, behalve in het midden, daar heb ik ze gesoldeerd, ook om
elektrische verbinding te maken met de tongen. Er moet nog een paar kleinigheden af: Fluegel-schienen
en een Stellschwelle.

En dan ligt de boel er zo bij, het lijkt allemaal te werken, je merkt wel dat de boog een knikje heeft als
er een wagen overheen rijdt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/overzicht2_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/overzicht2_3.jpg)

Vanwege de pertinax bielzen lijkt het op de foto wat raar. Voordeel van dit zelfbouwprojektje is dat de rail
al/nog netjes gezwart zijn. Ben er eigenlijk best tevreden over, voor de eerst poging. De volgende wordt weer
een Schumacher wissel, en dan een stuk rechtdoor naar school en kantoor. Dan maar eens de boel van aandrijvingen
voorzien en op robuustheid testen. Ook komt de Rollbockgrube ook een keer aan de beurt.


fred



Titel: Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: tijgernootje op 28 december 2012, 19:55:47
Daar zullen nog wel wat uurtjes in verdwijnen denk ik  :o ,maar wel een fraai resultaat zo  (y)
(overigens lijkt t dat er een knik zit in je rechtse spoortje vlak voor je wissel,is dat de knik die jij bedoelde ?)
Titel: Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: frederik19630 op 28 december 2012, 22:01:01
Was niet wat ik bedoelde, maar het viel  mij op de foto ook op (zijn die extreme telefotos toch ergens goed voor),
ik zal er eens met de lat langs. Is de rail die alleen maar is gesoldeerd, dus te corrigeren.

Waar ik op doelde was dat een wagen die door de boog gaat in enen een rukje lijkt te maken,
de bemos met 3punt lagering en middenas zijn daar blijkbaar gevoelig voor, een paar 10-de mm spoor
trek/duwwerk helpt dan.


fred

nb: nog even gekeken, er zit een klein stulpingkje in, maar dat is niet wat je op de foto ziet, dat is
de bocht die het spoor nog maakt, is allemaal wat uitvergroot door het perspektief. Ik ga het toch nog
eens nalopen. Sowiso een probleem, om het allemaal een beetje recht te houden.
Titel: Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: frederik19630 op 03 januari 2013, 13:34:03
het is nog steeds vakantie, dus de rails worden per meter gelegd, overzicht van de oostkant
van het station, de 2 rechtse sporen moeten nog, liggen er als indicatie bij:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/smalspoor_oost.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/smalspoor_oost.jpg)

links de helling voor de smal/breedspoor overname. Wordt steil, maar dat was 'ie in het echt ook
als ik fotos van Warthausen bekijk.

En als je dan toch met spijkertjes bezig bent gaat de Rollbockgrube bijna vanzelf:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rollgrube.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rollgrube.jpg)

het afzinken van de rails in de Grube scheelde 3mm helling voor het normaalspoor, maakte het allemaal werkbaar

Er gaan 3 paar Rollbocken in, genoeg voor de normale trein. Op termijn gaat de laatste als dummy
de rest opduwen zodat er automatisch overgenomen kan worden. Is al een keer eerder gedaan,
geeft wat ideetjes hoe het moet: http://www.jagsttalbahn-modelle.de/ (http://www.jagsttalbahn-modelle.de/) (onder Technik)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rollgrube2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rollgrube2.jpg)


En als laatste een frunnikwerkje waar ik tegenopzag na een eerdere flop bij het allereerste wissel:
het doorzagen van de rails bij het puntstuk voor de isolatie. Kan er deels bij met de figuurzaag,
dan gaat het makkelijk, deels niet, en als moeilijkste een waar ik alleen van boven moest zagen.
Met stukjes figuurzaag een primitief zaagje, maakt niet veel druk maar met wat geduld en een hoop
gebroken zaagjes kom je er wel:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/isolatie_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/isolatie_1.jpg)

als er nog wat mechanische spanning op staat verschiet het wat, maar dat buig/duw je zo weer recht.

fred



Titel: Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: Ronald Halma op 03 januari 2013, 16:19:24
Fred, Dremel, Proxxon of vergelijkbaar. Slijp je ze zo door.
Titel: Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: frederik19630 op 03 januari 2013, 17:10:38
Ronald,

dat was nou net de flop van de eerste: slijpschijf is veels te grof, kom niet netjes haaks op de rails
en is veel dikker. Misschien ooit eens zo'n flexding kopen, lost het haakse op, maar niet de slijpdikte.

fred
Titel: Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: tijgernootje op 03 januari 2013, 21:55:27
Desalniettemin ziet het resultaat tot zover er mooi uit  (y)
Ben overigens benieuwd wat het dan zal zijn wat ik op die foto zag wat niet geheel blijkt te kloppen,hopelijk is t oplosbaar.
(desnoods met hamer te lijf gaan,wedden dat je t wint  ;) )
Titel: Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: frederik19630 op 27 januari 2013, 20:52:25
Weinig zichtbaars gedaan, maar iets wat wel moet gebeuren: wisselmotoren.

Had nog een stel oude bemo's te liggen, die zittern nu onder de 1e vijf. Als er meer rails ligt
komt de rest. Het Gleisbildstell-ding is aangepast en doet het netjes:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stellpult.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stellpult.jpg)

nu eerst maar eens wat testen op bedrijfszekerheid, moet nog wat aan wisseltongen slijpen e.d.
voordat de ballast erin komt.

Er is al wel verkeer, de railbus wacht op reizigers, de 01.10 voor het sein

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/railbus_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/railbus_2.jpg)

volgende ding word de rollbockgrube, dat wordt nog kiezen. Of helemaal zelf, of de oude BEMO
wat omklussen.

fred
Titel: Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: frederik19630 op 08 mei 2013, 22:09:16
In de maanden na de laatste update is er toch het nodige, met een gematigd tempo, dat wel, gebeurd.

De rollbockgrube is af, mechanisch nog niet funktioneel. Twee aan elkaar geplakte Bemos, het overgangs stuk met de
dubbele helling is eruit (nu dus recht, met een eindhelling):

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rollbockgrube.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rollbockgrube.jpg)

Is allemaal zo ongeveer recht, viel niet mee (blijk bepaald niet goed te zijn in recht)

Verder een soort van pleintje voor de goederenloods

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lagerschuppen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lagerschuppen.jpg)

voor het stuk er achter inmiddels wat fabrieksspul van Kibri en Auhagen bestelt, gaat de boog wat verder cacheren.

Het projekt van de laatste weken: de oostkant van het smalspoorstation, wissels bouwen moet ik met een
half uurtje per keer doen, anders zakt de nauwkeurigheid ver weg:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wisseloost.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wisseloost.jpg)

Het achterste wissel gaat naar de smalspoor-normaalspoor overlaadplaats (je ziet de transportwagen nog net staan), het
eerste wissel is deel van de omloopsporen

fred

Titel: Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 09 mei 2013, 21:44:08
Hoi Fred, ik zie dat je dat liliput stuckgut ding hebt staan. Wel mooi, maar rijdt'ie oo een beetje? Ik overweeg 'm ook te kopen....

Grtz
Nico
Titel: Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: frederik19630 op 09 mei 2013, 22:06:40
Hoi Nico,

het apparaat rijdt netjes, niet te snel (maar dat hoort ook niet). Enig mogelijke kritiekpuntje
is dat het bij kruipsnelheden wat aan de rauwe kant is. Dat kan zich met de tijd zomaar oplossen,
is voor mij geen reden zijn om ontevreden te zijn.

Fred
Titel: Re: Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: frederik19630 op 07 september 2013, 19:08:21
Laatste update is al weer even geleden, het werk heeft niet stilgelegen:
groot gedeelte van de smalspoorwissels liggen, er moeten er nog 2 en dan
ligt van het smalspoor station alle rails.

Aan de westkant begint de scenery ergens op te lijken: allereerst een vreemde gast, voor
een trein die er niet achterhoort (voorzover ik kon vinden reden de turkooise D's alleen achter turkooise 1100/1200s), de 3760 trekt het ook niet over de baan heen. Fraaie lok (vooral de wielen), maar geen trekwonder.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3700_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3700_7.jpg)

Dat is al aardig aan de achterkant, ervoor ligt een stukje industrie, en de smalspooraftakking:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/industrie_overview.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/industrie_overview.jpg)

en in detail begint het fotografeerbaar te worden, eens gespeeld met HDR stand, en dat gaat vaak een stuk
beter

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/industrie_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/industrie_1.jpg)

en vanuit een iets andere hoek:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/industrie2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/industrie2.jpg)

In de loop van de tijd gaat er nog detail bijkomen, maar nu eerst het smalspoor station af.

fred

Titel: Re: Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: tijgernootje op 08 september 2013, 11:10:34
Het heeft even geduurd eer er weer sprake van "leven" was hier,maar het ziet er goed uit  (y)
Heb je ook een plaatje van het smalspoor deel ?
zat er nou eigenlijk een knik in dat spoor waar we het over hadden,en zo ja is dat ook opgelost ?
Titel: Re: Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: VFR op 08 september 2013, 14:04:12
Haaaa, heb dit draadje ook weer terug gevonden. Geen verschrikkelijk tempo, maar wel met geduld mooie dingen maken, compliment  (y)

Titel: Re: Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: frederik19630 op 08 september 2013, 16:37:55
Floris,

ik zal eens wat fotos maken, zo her en der in het draadje is wel wat te zien. Mocht je 'm hebben,
het stuk staat ook in EJ 5-2008

Fred
Titel: Re: Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: tijgernootje op 08 september 2013, 17:01:05
Mocht je 'm hebben, het stuk staat ook in EJ 5-2008
En......, helaas die is hier niet te vinden  :-X
Dus dan toch hopelijk maar is wat vernieuwde plaatjes van wat er verder nog is gedaan en niet is getoond  ;D
Titel: Re: Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: frederik19630 op 05 november 2013, 14:32:42
Zit met een ziekig meneertje thuis, maar eens een update schrijven.

De oostkant van het smalspoor stuk is inmiddels af, wisselaandrijvingen liggen, en het rijdt allemaal.
Nog wel wat finetuning met de wissels, maar dat komt voor elkaar.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/oost_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/oost_1.jpg)

het teleperspektief is weer genadeloos wat betreft kronkeltjes in het spoor. Met het blote oog zie je er niet
zoveel van. Kronkels waren wel een afweging om het rechte spoor met gewone bielsmatten te leggen. Wordt
gewoon rechter.

De helling voor overladen van smalspoorwagens is best wel gelukt,

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rampe2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rampe2.jpg)

uiteindelijk is het in de lengte allemaal gelukt. Heb geprobeerd van het oude stuk wat fotos te maken,
maar het licht werkte niet mee. Iets beters dan dit kreeg ik niet gemaakt:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bw.jpg)

volgende projekt is verder met de industriebebouwing, het ketelhuis van Auhagen, uiterst prettig bouwend spul.
Past mooi, ziet er goed uit.

fred


Titel: Re: Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: frederik19630 op 29 december 2013, 21:58:14
Inmiddels is het ketelhuis van Auhagen klaar en de westuitrit van het smalspoorstation begint vorm te krijgen,
een overzichtje:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/west_nieuw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/west_nieuw.jpg)

en een personentrein getrokken door de tram-achtige Plettenberg (nog eens wat aan de belichting doen voor wat
scherptediepte):

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/plettenberg.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/plettenberg.jpg)

Aan de andere kant van het station is ook het een en ander gebeurt, twee verzaagde 'Kofferfabrik Mopsinger' van Piko
(voor 7 euro kun je je wat veroorloven). Na wat weatheren ziet het er aardig uit voor op de achtergrond:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mopsinger.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/mopsinger.jpg)

De loods van Auhagen is de laatste aanwinst, maar ik begin te twijfelen hoe ik hem neerzet. Zoals op de foto was de
bedoeling. Dan loopt de klimspiraaal er net onderdoor voor wat vertikale ruimte (te herkennen aan het stukje karton).
Maar een kwartslag draaien kan ook nog, dan past alles er ook nog onderdoor en heeft het industrieterrein meer ruimte.
Ik neig inmiddels naar het laatste.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/loods_17.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/loods_17.jpg)
Titel: Re: Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: frederik19630 op 02 januari 2016, 21:59:51
Auw, ik zie dat er al twee jaar niks meer ge-update is. Toch is er het nodige gedaan, het gaat niet hard, maar het gaat vooruit.
Al het spoor ligt zoals het zou moeten. Weliswaar zo af en toe een nare kuil, een combinatie van de blauwe platen en
werkend meranti multiplex. Zou nu alles met populieren-multiplex doen, dat is fijner spul vind ik.

Voornamelijk de scenery is wat opgeleukt, het smalspoorstation zit in de ballast, aan de rand onder het schuine dak
groeit de industrie wat aan. Overzicht van het eerste:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/upd_bahnhof.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/upd_bahnhof.jpg)

Zelfs met het betere licht van de fotolamp haalt de scherptediepte het niet, maar vooruit, het laat zien hoe de vlag erbij
hangt. Helemaal achteraan nog een stuk industrie waar ik mee in de maag zit, weet nog niet hoe dat te maken.

Naast het station wat lage gebouwen en veel niet bijgehouden onkruid:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/upd_west.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/upd_west.jpg)

De andere kant op wordt het fabrieksterrein ingekaderd door een muur met poort, verderop gaat het denk ik weer bossage
worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/upd_oost1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/upd_oost1.jpg)

Zo in detail is het schuine dak nogal dominant, maar daar is nu eenmaal weinig aan te doen...

Ook de breedspoor naar smalspoor overgave is van onkruid voorzien, een Plettenberg doet daar zijn werk:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/upd_rampe.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/upd_rampe.jpg)

Als gezegd, grootste hoofdpijn dossier is het fabrieksterrein achteraan op de eerste foto, verder moet het voorstuk
van het smalspoorstation nog een bestemming krijgen. En natuurlijk nog detail-rommel. Maar dat is voor nog later.

fred
Titel: Re: Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 02 januari 2016, 22:35:34
Ha Fred!
Je bent toch wel lekker bezig geweest de laatste tijd! Een overgang van smalspoor naar normaal (op platte wagen) én een rollbock installatie! Dubbel overnemen en nog werkend ook zo te zien?
Wordt wel fraai. Hoe groot is een en ander? Kan dat niet zo goed inschatten met de foto's...
Groet
Nico
Titel: Re: Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: dimo1_dimo1 op 03 januari 2016, 00:15:20
Mooie baan! Ik wou zelf ook met smal en normaalspoor gaan rijden, maar de ruimte die ik heb is toch wat te krap. Bij jou is er zo te zien mooi wat ruimte voor (y)
Ik blijf je volgen ;D
Titel: Re: Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: frederik19630 op 03 januari 2016, 09:23:22
@Nico, het is 4.5cm bij 90cm, dat zijn dan wel de uiterste puntjes

fred
Titel: Re: Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: tijgernootje op 03 januari 2016, 12:52:48
Ah,weer een vernieuwd teken van "leven"
Ondanks dat het lang heeft geduurd,is wat er nu is aangepakt,toch mooi om te aanschouwen  (y)
Titel: Re: Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: frederik19630 op 17 januari 2016, 10:41:26
maar eens een werkje gedaan wat nog moest gebeuren, een decoder in de T4 van Panier,
de motorwagen wordt natuurlijk via het breedspoor aangeleverd:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/t4_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/t4_1.jpg)

Panier heeft allerlei leuke smalspoor modellen, vanuit het voorbeeld bekeken dan. De modeluitvoering is altijd
een avontuur. Deze stamt nog uit de tijd dat alles messing was, aandrijvingen die niet voor de faint-of-heart bestemd
waren. Deze rijdt inmiddels zo ongeveer, een hoop herrie, maar het gaat, maar de oude VT303 staat z-gestellt wegens
irreparabele getriebeschaden. Tegenwoordig krijg je er een voorgemonteerd drijfwerk bij en is de kap witmetaal. Ook niet
altijd ideaal maar wel beter. Nu zijn ze bij Panier niet flauw, ooit voor niks een missend tandwieltje gekregen. Maar het
maakbaarheids nivo van Weinert of Bemo halen ze in hun bouwdozen niet. Maar als gezegd, ze hebben zoveel
leuke voorbeelden in model omgezet. Zo ligt de Wuertembergische  DWss1 nog in een doos te wachten.

En met de bijnaam 'kaffeemuehle' akkert het apparaat richting station:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/t4_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/t4_2.jpg)

in de lente de spuiterij maar eens gaan doen

fred


Titel: Re: Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 17 januari 2016, 12:05:58
Leuk ding Fred!
Zie je nog kans de draden en de decoder iets lager er in te prutsen? Of je moet er allemaal Preisertjes voor zetten  ;D

grtz
Nico
Titel: Re: Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: Ronald Halma op 17 januari 2016, 12:47:32
Fred:  (y)
Titel: Re: Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: frederik19630 op 17 januari 2016, 14:43:47
@nico, decoder ligt nu op het ballastgewicht, een rechthoekje erin fresen moet wel lukken, dan alles decent
grijs en het valt al veel minder op.

fred
Titel: Re: Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: frederik19630 op 31 januari 2016, 21:06:55
Het weer nodigt tot geen andere buitenaktiviteit uit dan onder de carport op de tacx een stukje trappen. Dat duurt
niet langer dan een uur, en dus weer tijd voor achterstallig werk.

Deze keer moest de BEMO V22-01 aan een decodermontage geloven, er moest een
kortsluitingshobbel overwonnen worden maar verder was het klusje rap gepiept. Zijn halfbroertje
was nog ongebouwd, is een klein werkje en met wat inspriratie is dat in een paar uurtjes gedaan.
In de multimuis handleiding de doppeltraktion opgezocht en ze kunnen tegelijk los:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/v22_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/v22_1.jpg)

en dan zijn ze bijna gelijk, maar niet helemaal (meer dan de nummers...). De V22-01 voor in  de trein heeft losse grepen
naast de deur, een grauw-grijs dak, kleinere belettering, dunnere sierljn en een wat donkerder rood. En toch was het
beide de BEMO 1010, in erge oude doosjes, met 2 versie nummers voor wat ik dacht dat een passend paar V22-01 en V22-02 ging worden, verder bekend als de Jagstal-krokodil. Wat googelend kwam ik erop dat het modelletje van origine bij het
onvolprezen M&F vandaan kwam. Plaatjes van die versie lijken sprekend op de variant met het lichtgrijze dak (de V22-02, voorop de foto). Het ligt dan in de rede dat BEMO er later wat aan verfijnd heeft door de dakverbetering, deurgrepen.

Maar erg storend is het allemaal niet, de ene heeft gewoon al groot onderhoud gehad en het duo tuft met een
goederentrein langs de inmiddels door andreaskruizen bewaakte overweg naar Hoch-Gagel:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/v22_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/v22_2.jpg)

de kruizen zijn wel heel erg pas geplaatst, daar moet nog wat zwart-bruin-grijs overheen.

fred

Titel: Re: Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: frederik19630 op 07 februari 2016, 19:56:38
Dit weekend eens wat gedaan aan het laadspoor van het smalspoorstation, er is een kolenopslag
uit de kolenhandel van MKB gekomen. Het bouwpakket op de vorige Houten editie aangeschaft. Bouwen is een
simpel werkje, het past allemaal precies, daarna wat knoeien met poeders om het een gebruikter aanzicht geven.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kolen1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kolen1.jpg)

Links is een railbus uit de stal van Panier te zien, de T1 van de Huemmlinger Kreisbahn. Het model is van een generatie
later dan die van even geleden. Frame en kap zijn van witmetaal, het wil allemaal net rijden, maar super wil het niet worden.

Naast de kolenopslag struikwerk, zo goed wordt de omgeving niet bijgehouden. De glorie van de lijn ligt achter ons:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/struiken.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/struiken.jpg)

Nog een ander kijkje, op de onscherpe achtergrond is nog net een vertrekkende personentrein te zien.
De V51 wacht bij de rollbokgrube op een aantal over te zetten normaalspoorwagens

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kolen2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kolen2_1.jpg)

fred
Titel: Re: Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: Reinout van Rees op 07 februari 2016, 20:16:21
Die laatste foto is mooi! Rustig, relaxt sfeertje. Vooral die seinpalen vaag in de achtergrond doen het leuk.

Reinout
Titel: Re: Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: frederik19630 op 18 september 2016, 14:10:36
het laatste stukje aan de voorkant van het smalspoorstation is bedekt met groen-spul,
er komt een vt302 (weinert) binnen die inmiddels gedigitaliseerd is:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/vt302_-_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/vt302_-_1.jpg)

fred
Titel: Re: Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 18 september 2016, 20:35:48
Leuk Fred!!
Echt oude tijden herleven bij jou op de baan! Heel relaxed, zonder haast rijd er zo'n fantastische smalspoor railbus langs. Je waant je echt in de 50/60er jaren.

Klein detail: op de laatste foto kiert de grasmat een beetje.... Zie je waarschijnlijk iet van de voorkand van de baan, mar dat is het risico van de alziende camera middenop...

grtz
Nico
Titel: Re: Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: frederik19630 op 31 oktober 2016, 21:29:56
Na lang wachten waren er dan eindelijk reserve onderdelen in het AW voor de VIk. In een uiteindelijk beperkte
aktie werden vervangende wielen en nieuwe stroomafnemers gemonteerd. De reis terug verliep voorspoedig, de V51 trekt
de nog koude lok van de transportwagen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/aankomst_-_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/aankomst_-_1.jpg)

De eerste inzet verliep probleemloos:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bedrijf_-_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bedrijf_-_1.jpg)

fred
Titel: Re: Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 01 november 2016, 20:17:26
mooie beelden Fred!!!!
Wanneer komt de publicatie in RailMagazine of MiBa? ;D
Titel: Re: Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: frederik19630 op 14 december 2016, 21:24:58
@Nico: dat is nog even teveel eer. Moest eerst maar eens serieus af.

En dan moeten er keuzes gemaakt worden. Geinspireerd door Jan's Unterdingesfuehrung wil ik aan de linkerkant
ook iets met tunnels/brug. Eerst zelf wat geprobeerd maar dat ging nergens heen. Ik kwam bij Vampisol allerlei
leuks in gips tegen, iets van een tunneltje voor het smalspoor, een brug voor het normaalspoor. Vraag is nu hoe dat
te integreren in wat er al ligt.

Optie 1 is een poging de illusie van dubbelspoor door te zetten. Iets met een flex eraanfrutten dat het nu doorgetrokken
spoor een wissel lijkt. Het is een verre hoek, visueel gaat dat wel lukken denk ik. Op de foto heb ik geprobeerd het idee
met een smalspoorflex te illustreren, de normaalspoorflex was op.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/optie1_-_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/optie1_-_1.jpg)

tunneltje voor het smalspoor is links te zien, dat gaat dan een afgesloten trajekt voorstellen. Achter het loodsje dan
de dijkachtige vertoning, rechts de brug. Het rechter bruggehoofd gaat dan moeilijk passen, brug hangt dan wat in de lucht,
maar dat lijkt me geen probleem.
 
De ander optie is het auszieh-gleis doortrekken onder de brug door:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/optie2_-_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/optie2_-_1.jpg)

De brug komt dan meer schuin naar achter, en het rechter bruggehoofd gaat het dan wel redden. Vind het zelf wat minder, voornamelijk omdat de dijkvertoning een rare bocht gaat moeten maken:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/optie2_left_-_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/optie2_left_-_1.jpg)

die knik gaat wel goed zichtbaar zijn, ik heb mijn twijfels.

Een variant op de eerste optie is het wissel komt verder de bocht in te werken, en dan  'echt' dubbelspoor onder de brug.
Het rechterbruggehoofd blijft dan niet passen, en het laatste stuk van de bocht wordt dan weer scherper.

Voorlopig nog in de nadenkfase.

fred


Titel: Re: Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: frederik19630 op 05 maart 2017, 15:22:49
heb uiteindelijk gekozen voor het naar achter leggen van het wissel, beetje vijfen en zessen en twijfel over de rail, maar inmiddels is het allemaal voor elkaar:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/verbouw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/verbouw.jpg)

was gepruts vanwege de bereikbaarheid, blijkt een knikje in het verste spoor te zitten, maar vooruit, zo zichtbaar is het ook weer niet. Nu maar eens kijken hoe de brug eroverheen moet komen.

De denktijd besteed aan het in elkaar zetten van Sven's (Tramfabriek) lok 18. Het moeilijkste deel,
klinknagels en kap solderen, is al geprefabbed door Sven. Het resterende werk is meer dan doenbaar,
zelfs als je zoiets nog nooit gedaan hebt. Meer gereedschap dan vijl en kniptang heb je niet nodig.

Voor de restwerk heb ik gekozen te gaan plakken, waar nodig twee-componenten lijm, waar kan superlijm-gel.
Dat laatste vult ook nog iets, en voor de onderdeeltjes is dat meer dan voldoende.

De tussenstand,  als vergelijk de Plettenberg van Weinert:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/leeghwater1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/leeghwater1.jpg)

en nog een andere hoek:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/leeghwater2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/leeghwater2.jpg)

Schoorsteen en bel staan nog niet zo recht als moet lijkt het wel, het dak zit dan ook nog niet vast. Voor het spuitwerk nog
maar eens goed kijken. De zwarte lijnen over de klinknagels worden nog een hele toer, staat me nog bij van de Plettenberg.

fred
Titel: Re: Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: g-j op 08 maart 2017, 06:59:09
Hoi,

Had ik me daar toch bijna je halfjaarlijkse update gemist. Met plezier lees en bekijk ik altijd je bericht, wat een mooie, rustige en ruime modelbaan ben je aan het bouwen. Het spreekt me erg aan!

Groet, Gert-Jan
Titel: Re: Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: charp op 08 maart 2017, 09:23:42
Dat geldt ook voor mij ! De kleuren en scherpte van je foto's vind ik trouwens erg mooi. Wat jij hier en daar met scherptediepte doet, geeft fraaie plaatjes.


Peter

Titel: Re: Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: sdz1976 op 08 maart 2017, 09:38:05
Heb dit draadje net ontdekt,
Echt een knappe baan , die ook nog es goed is gefotografeerd (y) (y)

Grtz,

Samuel.
Titel: Re: Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: frederik19630 op 05 december 2019, 21:35:57
Amai, twee jaar geen post, maar wel het een en ander gedaan. Opschieten is het niet, maar zo
langzaam aan komt er wel iets tot stand.

De oostkant van het station is grof af, nog veel details mogelijk, maar de kale plekken zijn weg. In
ieder geval eens een stootjuk plaatsen op het Ausziehgleis, zo kan het echt niet.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spoor-1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/spoor-1_1.jpg)

wat ruzie met de nieuwe camera, met wat meer geduld de scherpte er eens goed inkrijgen. Aan
dezelfde kant een pleintje geklust tussen de fabrieksgebouwen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dijk-1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dijk-1_1.jpg)

kleur op de foto is wat te rood, filmplamp stond niet goed. Fotograferen is nog niet helemaal mijn ding.

Deze komt beter uit de verf: op de dijk een weg, in de dijk een soort-van-afgesloten tunnel, vroeger
ging het smalspoor verder, nu strand het voor de tunnel. Dat was in Warthausen, de losse inspiratie van het station, ook het geval:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tunnel1-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tunnel1-1.jpg)

en dan een deel van de reden van langzame voortgang: het eerste stukje 1e spoor is klaar om
geverfd te gaan worden. Een heel gefrut vond ik zelf, nog zo'n sektie en daarna maar eens aan
het wissel beginnen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spoor1e-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/spoor1e-1.jpg)

maar er staat ook nog het een en ander op een spuitaktie te wachten. Dat eerst ook maar eens.

fred
Titel: Re: Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: Whis op 05 december 2019, 22:43:56
Wat een fijne baan (in wording) (y)
Titel: Re: Hoch Gagel: de uitbreiding
Bericht door: frederik19630 op 22 april 2020, 19:39:45
Omdat de treinwerkplek coronamatig ook mij werkbelplek geworden is, inspiratie om het een en ander
eens van het buro af te halen. Afmaaktijd voor de Weinert 99 5602 dus. Het bouwen was al af,
geen incidenten, een geval van uitstekend gietwerk van Weinert. Maar de laatste krappe 10 jaar
slechts in de grondverf en een beetje rood. Aan de slag en een decoder erin, het is een lief klein
locje en het rijdt erg netjes:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/br996502_front-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/br996502_front-1.jpg)

op het andere station met een lichte last er achter:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/br996502_back-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/br996502_back-1.jpg)

niet ontevreden, als je heel goed kijkt mist er nog een enkel dingetje en een foutje. Nu kiezen tussen Sven's Leeghwater of een Panier T4

Fred