Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
  

Auteur Topic: Hoch Gagel: de uitbreiding  (gelezen 25263 keer)

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #30 Gepost op: 27 december 2012, 11:57:58 »
met de post van Hobby-Ecke Schumacher is het smalspoorrailbouwtijdperk aangebroken.

Ik ga het in een hybride vorm doen: wissels deels van Schumacher (zijn aan de prijs, kwaliteitstechnisch
is het nou ook niet zo dat het er in 1 keer invalt), deels zelf gebouwd op basis van de Schumacher geometrie, en
als Weller nog weer in de lucht komt ga ik zijn matjes ook gebruiken. Gewone rails ook hybride: deels met losse bielzen,
deels met bielsmatten van Tillig. Schumacher levert dat als flexrail.

Bij het bouwen van het allereerste wissel van een tijd terug bleek dat de blauwe g-plaaten compleet ongeschikt zijn
voor dit soort werk: er komt nogal wat druk op de bielzen en je drukt de plaat variabel in.
Een werkend wissel kun je dan bijna vergeten. De reparatie bestaat
uit stroken 3mm karton die een soort van bedding maken. Daarop papier met de bielzenlayout:



zo kom je ook over naadjes in de bakken. Op die naad was een wissel anders niet mogelijk geweest.

Na het nodige frunniken met de wissels: beetje buigen om genoeg stelslag over te houden en de 9mm spoorafstand
vast te houden. Waar de wisseltongen de rails raken kom je er met je spijkertjes niet bij, alles met beleid,
regelmatig pauze om geduld op te bouwen/terug te vinden:



en in totaal ziet het tot nu toe uit:



het volgende deelprojekt is een eigenbouw wissel, de belangrijkste bielzen zijn van verkopert pertinax. Degene die
bedacht heeft dat je daar op kunt solderen als bielzen verdient een modelbouw-nobelprijs:



Kurzes Fazit: het geeft een aparte binding met je rails, elk bielsje zelf leggen, om de zoveel bielsjes spijkertjes. Maar je
merkt wel dat je met je boortje en spijkertjes niet de machinale nauwkeurigheid van de standaardwaar haalt.
Ik tenminste niet tot nu toe. Maar ja, wat slankere wissels (>600mm radius) worden als standaardwaar in Ho-e
niet geleverd, en al helemaal niet met laag profiel.

fred







bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

NS6400

  • Rangeerprediker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1466
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #31 Gepost op: 27 december 2012, 12:07:09 »
Dit ziet er heel interessant uit, ik ga dit volgen. Ga zo door.  (y)

groet,
Paul

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #32 Gepost op: 27 december 2012, 20:01:38 »
Das een knap stukje gefreubel  :o  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #33 Gepost op: 28 december 2012, 19:04:58 »
vandaag het zelfbouwwissel met enig succes inelkaar gefrut.

Startpunt is het puntstuk, dat bepaalt de hoek en hoe de rest ligt:



dit was de tweede poging, ik heb eerst het aftakkende stuk rail op hoek gevijld, daarna het rechte stuk zodanig
dat het erop paste. Kleine gaatjes vullen op met soldeer zodat het al best verantwoord lijkt.

Je ziet de buitenste rails (rechtdoor en aftakkend) provisorisch liggen (de railklemmen raken dan wel op).
Dat is de referentie voor de tongen, die heb ik erop gesoldeerd:



Dan is het moeilijkste eigenlijk al geweest, de gebogen tong is best lastig, hij maakt nu net een beetje
teveel boog. Maar dat zie je pas op het allerlaatst, niet genoeg om alles weer overnieuw te doen. Een ander
probleempje is waar de tong buigt. Weller doet dat met het wegslijpen van de voet van de rail aan beide kanten,
dat maakt een slap stukje wat als een soort scharnietje werkt. Maar zijn geometrie is net anders, dus de maten kon
ik niet overnemen. Beetje op de gok, en het gaat wel werken denk ik.



De buitenste rails zijn gewoon gespijkerd, behalve in het midden, daar heb ik ze gesoldeerd, ook om
elektrische verbinding te maken met de tongen. Er moet nog een paar kleinigheden af: Fluegel-schienen
en een Stellschwelle.

En dan ligt de boel er zo bij, het lijkt allemaal te werken, je merkt wel dat de boog een knikje heeft als
er een wagen overheen rijdt.



Vanwege de pertinax bielzen lijkt het op de foto wat raar. Voordeel van dit zelfbouwprojektje is dat de rail
al/nog netjes gezwart zijn. Ben er eigenlijk best tevreden over, voor de eerst poging. De volgende wordt weer
een Schumacher wissel, en dan een stuk rechtdoor naar school en kantoor. Dan maar eens de boel van aandrijvingen
voorzien en op robuustheid testen. Ook komt de Rollbockgrube ook een keer aan de beurt.


fred



bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #34 Gepost op: 28 december 2012, 19:55:47 »
Daar zullen nog wel wat uurtjes in verdwijnen denk ik  :o ,maar wel een fraai resultaat zo  (y)
(overigens lijkt t dat er een knik zit in je rechtse spoortje vlak voor je wissel,is dat de knik die jij bedoelde ?)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #35 Gepost op: 28 december 2012, 22:01:01 »
Was niet wat ik bedoelde, maar het viel  mij op de foto ook op (zijn die extreme telefotos toch ergens goed voor),
ik zal er eens met de lat langs. Is de rail die alleen maar is gesoldeerd, dus te corrigeren.

Waar ik op doelde was dat een wagen die door de boog gaat in enen een rukje lijkt te maken,
de bemos met 3punt lagering en middenas zijn daar blijkbaar gevoelig voor, een paar 10-de mm spoor
trek/duwwerk helpt dan.


fred

nb: nog even gekeken, er zit een klein stulpingkje in, maar dat is niet wat je op de foto ziet, dat is
de bocht die het spoor nog maakt, is allemaal wat uitvergroot door het perspektief. Ik ga het toch nog
eens nalopen. Sowiso een probleem, om het allemaal een beetje recht te houden.
« Laatst bewerkt op: 28 december 2012, 22:48:49 door frederik19630 »
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #36 Gepost op: 03 januari 2013, 13:34:03 »
het is nog steeds vakantie, dus de rails worden per meter gelegd, overzicht van de oostkant
van het station, de 2 rechtse sporen moeten nog, liggen er als indicatie bij:



links de helling voor de smal/breedspoor overname. Wordt steil, maar dat was 'ie in het echt ook
als ik fotos van Warthausen bekijk.

En als je dan toch met spijkertjes bezig bent gaat de Rollbockgrube bijna vanzelf:



het afzinken van de rails in de Grube scheelde 3mm helling voor het normaalspoor, maakte het allemaal werkbaar

Er gaan 3 paar Rollbocken in, genoeg voor de normale trein. Op termijn gaat de laatste als dummy
de rest opduwen zodat er automatisch overgenomen kan worden. Is al een keer eerder gedaan,
geeft wat ideetjes hoe het moet: http://www.jagsttalbahn-modelle.de/ (onder Technik)




En als laatste een frunnikwerkje waar ik tegenopzag na een eerdere flop bij het allereerste wissel:
het doorzagen van de rails bij het puntstuk voor de isolatie. Kan er deels bij met de figuurzaag,
dan gaat het makkelijk, deels niet, en als moeilijkste een waar ik alleen van boven moest zagen.
Met stukjes figuurzaag een primitief zaagje, maakt niet veel druk maar met wat geduld en een hoop
gebroken zaagjes kom je er wel:



als er nog wat mechanische spanning op staat verschiet het wat, maar dat buig/duw je zo weer recht.

fred



bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15380
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #37 Gepost op: 03 januari 2013, 16:19:24 »
Fred, Dremel, Proxxon of vergelijkbaar. Slijp je ze zo door.

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #38 Gepost op: 03 januari 2013, 17:10:38 »
Ronald,

dat was nou net de flop van de eerste: slijpschijf is veels te grof, kom niet netjes haaks op de rails
en is veel dikker. Misschien ooit eens zo'n flexding kopen, lost het haakse op, maar niet de slijpdikte.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #39 Gepost op: 03 januari 2013, 21:55:27 »
Desalniettemin ziet het resultaat tot zover er mooi uit  (y)
Ben overigens benieuwd wat het dan zal zijn wat ik op die foto zag wat niet geheel blijkt te kloppen,hopelijk is t oplosbaar.
(desnoods met hamer te lijf gaan,wedden dat je t wint  ;) )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #40 Gepost op: 27 januari 2013, 20:52:25 »
Weinig zichtbaars gedaan, maar iets wat wel moet gebeuren: wisselmotoren.

Had nog een stel oude bemo's te liggen, die zittern nu onder de 1e vijf. Als er meer rails ligt
komt de rest. Het Gleisbildstell-ding is aangepast en doet het netjes:



nu eerst maar eens wat testen op bedrijfszekerheid, moet nog wat aan wisseltongen slijpen e.d.
voordat de ballast erin komt.

Er is al wel verkeer, de railbus wacht op reizigers, de 01.10 voor het sein



volgende ding word de rollbockgrube, dat wordt nog kiezen. Of helemaal zelf, of de oude BEMO
wat omklussen.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #41 Gepost op: 08 mei 2013, 22:09:16 »
In de maanden na de laatste update is er toch het nodige, met een gematigd tempo, dat wel, gebeurd.

De rollbockgrube is af, mechanisch nog niet funktioneel. Twee aan elkaar geplakte Bemos, het overgangs stuk met de
dubbele helling is eruit (nu dus recht, met een eindhelling):



Is allemaal zo ongeveer recht, viel niet mee (blijk bepaald niet goed te zijn in recht)

Verder een soort van pleintje voor de goederenloods



voor het stuk er achter inmiddels wat fabrieksspul van Kibri en Auhagen bestelt, gaat de boog wat verder cacheren.

Het projekt van de laatste weken: de oostkant van het smalspoorstation, wissels bouwen moet ik met een
half uurtje per keer doen, anders zakt de nauwkeurigheid ver weg:



Het achterste wissel gaat naar de smalspoor-normaalspoor overlaadplaats (je ziet de transportwagen nog net staan), het
eerste wissel is deel van de omloopsporen

fred

bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 681
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #42 Gepost op: 09 mei 2013, 21:44:08 »
Hoi Fred, ik zie dat je dat liliput stuckgut ding hebt staan. Wel mooi, maar rijdt'ie oo een beetje? Ik overweeg 'm ook te kopen....

Grtz
Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, DigiKeijs DR5000 en DR5033, S88 en LocoNet, Koploper
Voorheen Intellibox 6500

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re:Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #43 Gepost op: 09 mei 2013, 22:06:40 »
Hoi Nico,

het apparaat rijdt netjes, niet te snel (maar dat hoort ook niet). Enig mogelijke kritiekpuntje
is dat het bij kruipsnelheden wat aan de rauwe kant is. Dat kan zich met de tijd zomaar oplossen,
is voor mij geen reden zijn om ontevreden te zijn.

Fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Hoch Gagel: de uitbreiding
« Reactie #44 Gepost op: 07 september 2013, 19:08:21 »
Laatste update is al weer even geleden, het werk heeft niet stilgelegen:
groot gedeelte van de smalspoorwissels liggen, er moeten er nog 2 en dan
ligt van het smalspoor station alle rails.

Aan de westkant begint de scenery ergens op te lijken: allereerst een vreemde gast, voor
een trein die er niet achterhoort (voorzover ik kon vinden reden de turkooise D's alleen achter turkooise 1100/1200s), de 3760 trekt het ook niet over de baan heen. Fraaie lok (vooral de wielen), maar geen trekwonder.



Dat is al aardig aan de achterkant, ervoor ligt een stukje industrie, en de smalspooraftakking:



en in detail begint het fotografeerbaar te worden, eens gespeeld met HDR stand, en dat gaat vaak een stuk
beter



en vanuit een iets andere hoek:



In de loop van de tijd gaat er nog detail bijkomen, maar nu eerst het smalspoor station af.

fred

bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html