Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:07:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Lobomotion69
Vandaag om 14:45:44
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Spoor- en tramweg parafernalia door Rob Ellerman
Vandaag om 14:05:02
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail  (gelezen 37032 keer)

Ivo tB

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #105 Gepost op: 18 September 2011, 20:44:01 »
Paul,

Het barst ervan hoor, foto's van loks met veiligheidskoppeling, ook nog in de jaren '40 en '50. Ik heb er nooit specifiek op gelet, maar na onze discussie in mijn NS 160 draadje heb ik een fors aantal materieelboeken er weer op nageslagen (1700, 2100, 6100 en 6300) en je ziet deze op veel foto's op de loks gemonteerd zitten.

Leuk om te lezen dat je in Duitsland nog eens een en ander hebt geprobeerd. Ik ben benieuwd naar de foto's die we misschien later te zien krijgen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

guest7823

• Gast
« Reactie #106 Gepost op: 18 September 2011, 21:08:45 »
Klopt, ben ik met je eens, echter ......... het gaat dan ALTIJD om foto's van voorkanten van loc's waarbij de koppelingen waren "opgeborgen".

Ik ken geen foto's van een ingehangen reservekoppeling. Dit is min of meer vergelijkbaar met het akkevietje wat ik aan de hand heb gehad met de 2100 van Karst. Het ging hierbij om de "kolenmond" van de tender. Op de Philotrain tekening stond iets wat naar mijn gevoel niet kon kloppen. Ik ben toen opzoek gegaan naar foto's of (tekeningen) van de tender van de 2100 (met het zicht zoals je dat ziet vanuit het machinistenhuis). Die zijn dus niet of nauwelijks in het publieke domein te vinden. Uiteindelijk bleek een NSM bezoek (leuk gecombineerd met Ontraxs) de enige oplossing.

In die zelfde 2100 zoektocht ben ik ook op zoek gegaan naar afbeeldingen van Nederlands stookgereedschap en met name de kolenschoppen. Ook daarvan is nauwelijks iets terug te vinden.

Dus ja, sommige zaken zijn goed vastgelegd, makkelijk te vinden, andere zaken zijn veel moeilijker (of niet) terug te vinden. En het aantal mensen "wat het heeft meegemaakt" begint drastisch te verminderen.

We hadden laatst bij de SHM nog iemand op de loc mee die NS-stoom nog had meegemaakt als medewerker. Verder had hij leeftijd om dat te laten waar zijn en bleek dat hij, toen de man tussen Twisk en Medemblik op de voetplaat meeging, ook nog de verhalen en de kennis te hebben. Maar het begint echt een uitstervend ras te worden en ook zijn geheugen bevatte inmiddels een aantal aperte onjuistheden (net als het mijne, blijkt soms  :-[)

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #107 Gepost op: 19 September 2011, 00:09:00 »
Inderdaad ken ik geen foto's met een ingehangen reservekoppeling. Maar net als aan de voorkant hangt deze er aan de achterkant wel aan. Ik bladerde net nog door het 6300 boek en vond een naoorlogse plaat met duidelijk een koppeling met reservekoppeling aan de achterkant.

Maar inderdaad, de echte ervaringskennis met NS stoom zal wel bijna verdwenen zijn.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

guest7823

• Gast
« Reactie #108 Gepost op: 19 September 2011, 21:02:53 »
Ta Daaa, Ta Daaa

Met dank (en excuses) aan DGEG Bochum - Dalhausen  (y)

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #109 Gepost op: 19 September 2011, 21:14:46 »
Heel mooi. En nu maar speuren of we daar ook een foto van vroeger van kunnen vinden, behalve dan in de voorschriften. Moet de reservekoppeling vaster worden gedraaid, of is dat zo voldoende. Ik kan me voorstellen dat wanneer om wat voor reden de hoofdkoppeling breekt, voorkomen moet worden dat de reservekoppeling een klap krijgt doordat deze dan met een ruk strak wordt getrokken. Of overdrijf ik dat effect.

Leuk speurwerk  (y)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

guest7823

• Gast
« Reactie #110 Gepost op: 19 September 2011, 21:59:55 »
Ik kan me voorstellen dat wanneer om wat voor reden de hoofdkoppeling breekt, voorkomen moet worden dat de reservekoppeling een klap krijgt doordat deze dan met een ruk strak wordt getrokken. Of overdrijf ik dat effect.

Ik heb dit zo ingehangen omdat het het zo op alle plaatjes staat die ik ken. Ik zou het moeten uitproberen of het zinnig is, maar mijn inschatting is dat je de reservekoppeling nooit echt strak zult krijgen. Verder moet je misschien in de gaten houden dat in de tijd dat de reservekoppelingen nog actief gebruikt werden de treinen lichter waren en de snelheden lager.

De reservekoppeling was waarschijnlijk het belangrijkste op het moment dat er nog geen doorgaande luchtleidingen waren. Toen moest de reservekoppeling de schade beperken bij het breken van een koppeling. Bij een doorgaande luchtleiding vangt de treinrem het breken van de trein op, dwz zorgt dat e.a. niet eindeloos door blijft rijden.

guest7823

• Gast
« Reactie #111 Gepost op: 26 September 2011, 19:24:18 »

Dit is het oorspronkelijke model koppeling dat in de oude oertijd van het spoor gebruikt werd. Hierbij werd de "normale koppeling"gebruikt om de "hoofd-koppeling" te vormen. Dit achterliggend zaak bestond uit twee delen:
- een omgekeerde haak (met opening naar beneden) aan het einde van de eerste schalm. De haak zit dus tussen de tweede schalm, met de opening richting het frame
- een tweede lange gesloten schalm.
- de tweede schalm werd gehangen in de omgekeerde haak van de tegenoverstande wagen.
Deze tweede ingehangen koppeling hing dus (met een bocht) onder de hoofd koppeling. Een lang verhaal, alleen ik weet even niet waar ik het plaatje van deze werkwijze in dwarsaanzicht heb. Ik weet ook niet meer uit mijn hoofd wanneer deze wijze van koppelen is vervallen. Uit mijn hoofd ergens jaren '20/'30. Al het materieel voor die tijd had dus een dubbele koppeling. Later zijn dus alle tweede koppelingen afgenomen.

Volgens mij was het gebruik van de noodkoppeling al voor de tweede wereldoorlog vervallen, dus in dat geval zou deze loc dit niet hoeven te hebben.

Volgens Hans Kaas, in het boek met de biografie van zijn vader: inhangen reserve koppeling afgeschaft in 1949. Verder nog niks over tegengekomen wat dit bevestigd (of tegenspreekt). Neem aan dat daarna is begonnen met het afnemen van de reserve koppelingen.

Zal nog eens de standaarwerken doorbladeren op een evt CW, al vermoed ik dat dit dmv een algemene CW gebeurd is en dus niet of nauwelijks terug te vinden is in de loc-specifieke CW's

guest7823

• Gast
« Reactie #112 Gepost op: 27 September 2011, 10:46:08 »
De NS 1000 is nog in dienst gesteld met een reservekoppeling (1948). Al het andere "nieuwe" materieel (11/12/13/22/2400) is allemaal zonder reservekoppeling in dienst gekomen.

Wel kan je nog tot eind jaren '50 materieel tegenkomen waarbij de reservekoppeling nog aanwezig is.

Opvallend is dat in nauwelijks foto's ben tegengekomen van 4300 - 5000 met een reservekoppeling. Waarschijnlijk heeft dit te maken met het feit dat de Engelse koppelingshaak zich niet echt leent voor het plaatsen van de Europesche koppeling al dan niet met reservekoppeling.

Wat mij het meest waarschijnlijk lijkt bij deze WD loc's dat wanneer er een koppelingshaak gebroken is, dat deze vervangen is door een NS model, waarbij dan wel de reservekoppeling kon worden aangebracht. Echter ik ben nog geen foto's van WD (stoom)loc's tegen gekomen met een zichtbare reservekoppeling

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #113 Gepost op: 04 September 2012, 22:54:15 »
Draadje heeft na de discussie over de reservekoppeling stil gelegen. Inmiddels is de NS 162 gewoon afgerond. Daarom hier nog wat foto's van dit mooie model van Dutzrail.

Hier de reservekoppeling:

Dit is de schroefkoppeling zoals Dutzrail die levert, uitgebreid met een reserve haak en schalm, die is gemaakt uit rest etswerk van kits van MK modelbouwstudio's. Koppeling functioneert volledig, op het niet in- en uitdraaien van de wartel na dan.

Dan zijn de ruiten nog geplaatst in het machinistenhuis en heb ik nog ruitjes voor de loklantaarns gemaakt met een simpele gaatjestang. Ik moet daar eens een goede scherpe pons voor aanschaffen.

Met GTU en Groentewagen, hoewel ik twijfel of deze groentewagen niet te jong is voor een NS 160 serie. Maar in dit soort samenstellingen met allerlei oude grijze dichte goederenwagens en kolenbakken heeft deze lok op de NTM lijnen gereden.

Van achteren

En van opzij. Op de voetplaat tegen het machinistenhuis hoort nog een vrij typische krik. Erwin Werps heeft me er nog een beloofd, dan is de lok echt compleet.

Het lokje loopt ook prima, alleen wordt de motor veel te heet. Ik denk dat dat komt door de snaaraandrijving. Het werkt prima en zonder haperen, je kunt heel langzaam en normaal rijden, maar de snaaraandrijving veroorzaakt volgens mij teveel wrijving op de lagers van de motor zelf. Tenslotte zit op de motoras een kleine pulley waar de snaar in loopt en zonder spanning werkt dat niet. Misschien is de betere oplossing om dit te vervangen door een tandriem of ketting zo dit al zou bestaan. Nog beter is een tandwielkastje, maar daar is denk ik geen plek voor.

Ik zal eens overleggen met Richard wat zijn ervaringen zijn.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #114 Gepost op: 05 September 2012, 21:22:07 »
asb-tje? Mss minder strak.
Gr/H

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #115 Gepost op: 05 September 2012, 21:32:42 »
Ketting aandrijving is er wel zo klein, in de scheepsmodelbouw
word het gebruikt. Conrad had het jarenlang, maar nu. Geen idee.

Het is een mooi locje geworden..
Zou toch voor tandwielen gaan. Meten en proberen.
« Laatst bewerkt op: 05 September 2012, 21:34:33 door Stedahult »
Mvh Steef

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #116 Gepost op: 05 September 2012, 21:44:19 »
Als je echt niks anders kwijt kunt, sloop dan eens een oude rekenmachine met printrolletje. In het printerdeel zit bij veel merken een snaaraandrijvinkje met een kleine getande riem, erg 'beunair verantwoord' zoals we niet alledaagse toepassingen plegen te noemen ;D
RETROBAHN A.G.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #117 Gepost op: 05 September 2012, 21:59:49 »
Huibert,

Wat is ook alweer een asb-tje?

Snaar of ketting zal ik eens naar gaan zoeken met jullie tips.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

ronald1956

• OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #118 Gepost op: 05 September 2012, 22:15:19 »
Anti Slip Bandje  :D

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #119 Gepost op: 05 September 2012, 22:16:47 »
Na het schrijven van mijn vorige post zie ik ineens dat Richard gisteravond al naar mij heeft gereageerd op mijn privé E-mail  (y)

Hij heeft me verschillende snaartjes beloofd om eens te kijken of dat het probleem oplost. Service mijnheer!

mvg,
Ivo

O,ja anti slip bandje. Die vreselijke dingen die niet op een modeltrein horen, maar o zo handig zijn als we met teveel rijtuigen of op hellingen willen rijden. Maar zeker ook een idee als snaar!
mvg,
Ivo

*