Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

digitaal veranderd in 15 jaar door henk
Vandaag om 21:34:59
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 21:25:37
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 21:20:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 21:13:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:11:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
Vandaag om 19:49:44
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:40:08
Sikje 225 door timtrein
Vandaag om 19:36:42
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
Vandaag om 19:29:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Prutsert
Vandaag om 18:44:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:23:00
Aachenau West door wob
Vandaag om 18:05:46
DCM motor van Märklin demonteren. door Bahn-AG
Vandaag om 18:00:57
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
Vandaag om 15:12:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
Vandaag om 14:22:42
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:41:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail  (gelezen 36938 keer)

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #75 Gepost op: 09 September 2011, 13:20:05 »
Ik kies voor de optie 'al het voorgaande'.  (y) ;D

Leuk klein lokje geworden.
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #76 Gepost op: 09 September 2011, 22:57:35 »
Bedankt voor jullie  (y)

Klein is een relatief begrip ;) :



Vanavond aan de slag met de buffers. Er zijn 2 mogelijkheden: of je boort een ondiep gat van 2,4mm bovenin en je soldeert de buffers vast in de hulzen en dan heb je vaste buffers, of je boort een 1mm gat door en door en een gat van 2,4mm, 2,5mm diep in de bufferhuls en dan krijg je verende buffers. De bufferhulzen zijn namelijk in massief messing gegoten.

Ik ga natuurlijk voor de verende buffers. Ik zou niet weten hoe ik dit zou kunnen maken zonder boorkolom of frees met kruistafel. Het laatste heb ik weer ingezet.

Eerst klem je de bufferhuls in in de machineklem op de kruistafel. Dan span je een 1mm boor in de spantang en je positioneert met de kruistafel de bufferhuls exact in het midden van de boor:



Snijolie op de bufferhuls leggen uit mijn medicijnpotje olie (waar ik voor dit soort klusjes een leven lang genoeg heb, bedankt Ronald :) ):



Boor draaien en erdoorheen:




Boor eruit, spanen weghalen en het gat zit keurig in het midden, door en door:



Dan een vingerfrees in gespannen, die helaas net geen 2,4mm was, maar die er wel voor zorgt dat het gat in de diepte breed genoeg wordt:



Dankzij de freestafel, waarin de frees ook op 0,05mm nauwkeurig naar boven en beneden kan worden bewogen zit er snel een keurig gat in van 2,5mm + of - 0,05mm

Daarna nog een keer dezelfde bewerking met een 2,4mm boor:



En zo is die goed.



Nu moest het kleine gaatje aan de achterkant van 1mm nog een klein beetje worden geruimd, maar daarna passen de buffers er goed in:



Bufferhulzen schoonmaken, spuiten of in het zwartingsmiddel, veertjes erin, aan de achterkant de pen afknippen en het uiteinde plat knijpen en klaar zijn de buffers.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 10 September 2011, 00:37:08 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #77 Gepost op: 09 September 2011, 23:21:13 »
Je verteld het , alsof je een boterham smeert .
Maar ondertussen .  (y)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #78 Gepost op: 09 September 2011, 23:26:58 »
Inderdaad, maar misschien doet-ie het onder lunchtijd met z'n linkerpink  ;D
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #79 Gepost op: 10 September 2011, 09:24:18 »
Citaat
...de pen afknippen en het uiteinde plat knijpen en klaar zijn de buffers.

Simpel toch. (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #80 Gepost op: 11 September 2011, 08:27:33 »
Hoi Ivo,

ik blijf altijd verbaast staan van je kwaliteit en bouwtempo.
prachtig!

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #81 Gepost op: 11 September 2011, 13:31:55 »
Simpel? Ja en nee, met de juiste apparatuur en aanpak is het simpel, maar zonder spullen zou ik het ook niet weten. En het is een klusje van ongeveer 5 kwartier voor 4 bufferhulzen. Zorgvuldig werken kost nu eenmaal tijd (en dan reken ik een uur voorbereiden van mijn werkbank er niet bij, vanwege allerlei rommel en apparatuur die zich daar had opgestapeld voordat ik bij mijn frees kon).
Wat ik wil laten zien, is hoe je het kunt maken en dat je het kunt maken.

@Arjen
 ;D Tempo vind ik wel tegenvallen, maar ook dat is relatief. Het vinden van tijd is een probleem, meestal tussen 22.30 en 01.30 en dan in de ochtend weer vroeg op. Dus wat je hier ziet is het product van veel slaaptekort ;D

mvg,
Ivo

P.S., de bufferhulzen zijn inmiddels op kleur én in de matlak
mvg,
Ivo

*

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #82 Gepost op: 11 September 2011, 19:35:08 »
Volgens mij heb ik in een of meerdere boeken nog wel plaatjes en uitleg van de noodkoppeling staan (een oud jongensboek uit de jaren '50/'60 volgens mij zelfs, "Kilometerkampioen" oid). Er staat me ook bij dat in een van de standaard werken over stoomlocomotieven de CW aangaande het afnemen van de noodkoppelingen vermeld stond. Ik ga nog wel eens spitten.

GEVONDEN  ;)

In eerste instantie tegen gekomen op de voorkant van een vroege druk van "van stoom tot stroom" (standaardwerk mat '24 / NJvWJ), maar die was wat vaag. daarna in Labrijn & Gatsonides, maar die had ik zelf niet zo paraat.

Beiden uit het facsimile van "Labrijn, de stoomlocomotief"



Bij de 3900 kan je de veiligheidskoppeling ook nog net zien hangen. Hierbij is het "lange oog" achter de normale koppeling de indicatie
« Laatst bewerkt op: 11 September 2011, 19:39:02 door guest7823 »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #83 Gepost op: 11 September 2011, 20:41:16 »
Paul,

Helemaal duidelijk en zeer heldere plaatjes. Het is me inmiddels opgevallen dat op veel foto's van stoomloks rond 1950 deze veiligheidskoppeling nog gewoon aanwezig was. Dus dat deze ook op de NS 160 zat is minder vreemd dan het op het eerste gezicht leek. Ik heb inmiddels de koppelingen voorzien van een veiligheidshaak, maar het is in model snel aan de grove kant. Binnenkort foto's.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #84 Gepost op: 12 September 2011, 08:47:40 »
Simpel toch. (y)
Tsja, dat dacht ik. Dus gisteravond aan de slag. Het platknijpen kostte iets meer moeite en wel zoveel dat de buffers er te ver uitstaken. Dus maar iets steviger geknepen....... Resultaat: met een aardige knal breekt een bek van mijn tang eraf en ik hoor van alles in de kamer rondvliegen. De rest van de tang is snel gevonden 4 meter van mijn tafel. Maar de buffer met bufferhuls en veertje. Ik zoek eerst naar 3 onderdelen... niks gevonden. Later bedenk ik dat het waarschijnlijk nog in elkaar zit, dus best groot is. De hele vloer met zaklamp afgezocht, maar niks hoor. Dus zal het wel ergens bovenop tussen andere rommel zijn beland. Slecht geslapen en vanochtend de kinderen uitgelegd dat ik weer eens wat kwijt ben en laten zien hoe het eruit ziet. Met ander licht dat ik net uit wilde doen ligt daar ineens de complete buffer tussen boekenkast en krantenbak op de grond, 8m van de plek waar die was gelanceerd.  :)

Vanavond foto's van het model.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #85 Gepost op: 12 September 2011, 09:01:15 »
En ik maar denken dat je een modelloc aan het maken was in plaats van een miniatuurkanon.
Of ben je net als bij de Mythbusters allerlei zaken aan het uittesten?  ;D ;D

Succes!
Gerard

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #86 Gepost op: 12 September 2011, 09:44:07 »
Life isn't easy! Bekend verhaal, ik heb eens een gelanceerd messing onderdeel uit een pan aardappelen gevist, je weet niet waar zoiets terecht komt. Dan is het mooi als je in je uppie zit te werken, dan kun je aan de klank van de tik waarmee het de omgeving raakt afleiden wáár het ongeveer terechtgekomen is.

Overigens heb ik van dat merk ook eens een tang gehad. Daarna ging echter de tang vliegen en belandde in de prullebak. De afgebroken bek volgde. Succes verder Ivo, benieuwd naar de plaatjes.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8504
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #87 Gepost op: 12 September 2011, 11:04:23 »
Dan is het mooi als je in je uppie zit te werken, dan kun je aan de klank van de tik waarmee het de omgeving raakt afleiden wáár het ongeveer terechtgekomen is.
Over bekend verhaal gesproken... :D

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #88 Gepost op: 12 September 2011, 21:03:52 »
Zoals beloofd: foto's



Rechts 2 gemonteerde buffers met veertje en platgeknepen steel. Maar uiteindelijk heb ik het steeltje iets omgebogen, om de juiste uitveer toestand te behalen. Links nog wat koppeling onderdelen.

Hier was er dus al een 8m , maar 8 uur later teruggevonden.

Daarna bleek het nodig eerst gaten achter de buffers in de bufferbalken te boren en daarna kon het geheel met koppeling op de bufferbalk:







De luchtleiding van Philotrain oogt wat iel, maar de koppeling is iets te grof en de lange schalm van de veiligheidshaak weer iets te kort. Ik zag op de site van Weinert nog veiligheidskoppelingen onder bestelnummer 86214 en 8636. Misschien heeft iemand daar ervaring mee?

Nu nog de buffers aan de achterkant en de remblokken.

mvg,
Ivo

P.S., met dank aan Gemene Oude Bok voor de smileys site
mvg,
Ivo

*

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #89 Gepost op: 12 September 2011, 21:08:57 »
jee wat zijn die buffers groot ;D