Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:19
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:08:03
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail  (gelezen 36984 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #90 Gepost op: 12 September 2011, 21:10:12 »
Ja, kijk maar eens op de foto's in het boek Diesellocomotieven in Nederland  :o

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #91 Gepost op: 12 September 2011, 21:33:44 »
Die grote buffers zijn juist typerend voor deze loc

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #92 Gepost op: 12 September 2011, 22:05:07 »
Die grote buffers zijn juist typerend voor deze loc

Deze buffers zijn typerend voor ENGELSE rangeerlocomotieven, wat de NS 160-165 waren. Vanwege de scherpe bogen die in de UK voor komen / kwamen werden grote buffers op de loc's gebruikt om overbufferen te voorkomen.

Ik weet niet of dit deels het gevolg was van de korte bufferhalzen die UK buffers nu eenmaal hebben (heb je die dan ook toegepast Ivo bij deze bufferschijven??) of het gebruik van de schalmenkoppelingen (niet aandraaibaar dus) die op het goederen materieel zat.

Ik heb geen idee of dergelijke bogen in Nederland domweg niet voor kwamen, maar kan me zo gauw geen enkele origineel Nederlandse variant bedenken al staat me vaag iets bij van de een of andere industrie waarbij een tractie voertuig wel was voorzien voorzien van grote buffers. Dit even afgezien van sommige tractievoertuigen waarbij sprake was van een bufferplaat ipv losse buffers

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #93 Gepost op: 12 September 2011, 22:46:10 »
Deze buffers komen zo bij de kit. De grote bufferschijven zijn opvallend en die herken je zo ook op elke foto. Ik denk dat de bufferhulzen inderdaad kort zijn. In elk geval zijn ze op de NS versie verlengd door een vierkante tussenplaat tussen bufferbalk en bufferhuls. Deze tussenplaat zit er bij mij ook op:



Dit was dus een aanpassing van de NS op de WD loks, waarbij gewoon de originele buffers zijn gebruikt.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #94 Gepost op: 13 September 2011, 10:48:29 »
Daar waar je als rangeerder in Nederland / Continent redelijk de ruimte hebt tussen de buffers wanneer twee voertuigen tegen elkaar staan is het in de UK echt krap. Dit verschil zit hem in de lengte van de buffers. Zou hiervoor niet weten waar ik "sprekende plaatjes" vandaan kan halen. Maar als stoker (en dus rangeerder) bij SHM (=NL) en NYMR (=UK) kan ik vertellen dat het verschil aanzienlijk is, zeker als je dan ook nog moet vechten met de stugge vacuumremslang. Om nog maar te zwijgen over de situatie waarbij er een weggeklapt buck-eye aan het rijtuig hangt. Het feest is helemaal compleet als je dan ook nog de stoomverwarming moet aansluiten.

Kortom: NS 160-165 met grote buffer schijven -> korte bufferhulzen  (y). Ik weet niet of er varianten waren waarbij er NS buffers op gezet waren, dit omdat er kennelijk ook varianten waren met een NS koppeling (met reserve haak). Ik  kan me voorstellen dat wannneer de loc bij een rangeerkraak betrokken was geweest en de buffers beschadigd waren er standaard NS buffers opgezet werden, dit omdat de Engelse buffers hier niet voorrradig waren

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #95 Gepost op: 13 September 2011, 17:20:36 »
Paul,

Een vergelijking van de buffers in model:



Met de buffers van een Roco kolenbak





Met Weinert verende buffers





Met Werps buffers op de Oersik



Volgens mij is de conclusie dat er dus inderdaad korte bufferhulzen op het 162 model zitten. Zeker als je weet, dat er nog een verdikkingsplaat (door NS aangebracht) tussen de bufferbalk en bufferhuls zit.

Ik heb tot nu toe op geen enkele foto vervangende buffers gezien, maar ik zal eens extra kijken.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #96 Gepost op: 14 September 2011, 12:11:12 »
Om even in de sfeer te komen. Op de site van Drents Archief kom je een filmpje tegen met volgens mij loc 162 in beeld. In de zoekopdracht, de naam "Zingstra" invullen. Vervolgens krijg je onder nummer AV990 het gewesnte filmpje te zien. Is wel klein maar beter iets dan.....  ;)
Loc komt even na het midden van het filmpje in beeld.
Gerrit F

Van de draad af....

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #97 Gepost op: 14 September 2011, 13:23:02 »
Je moet mij even helpen. Ik krijg alleen maar Oracle fouten. Wat moet je in het zoekscherm invullen? Ik krijg 3 vragen gemarkeerd met een * en een periode om in te vullen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #98 Gepost op: 14 September 2011, 13:39:06 »
Ik heb met IE9 bij "beschrijving" Zingstra ingevuld en krijg daarna inderdaad een pagina met het betreffende filmpje. Je hebt wel Quicktime nodig voor het afspelen

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #99 Gepost op: 14 September 2011, 15:25:38 »
Ja, zo kan ik er ook bij. Nu alleen niet allemaal tegelijk kijken  :D , want bij mij krijgt hij nu geen verbinding tot stand.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #100 Gepost op: 14 September 2011, 19:14:03 »
Jamaar dit is zo mooi, dan gaat iedereen vanzelf kijken (y)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #101 Gepost op: 14 September 2011, 20:48:15 »
Ook leuk, de Artitec loods van Assen op de achtergrond.
En inderdaad de 162  (y)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #102 Gepost op: 14 September 2011, 21:23:18 »
In het filmpje kan je ook duidelijk zien dat de handgrepen licht van kleur (geel) zijn.
Ook de fraaie grote glinsterende koplampen vallen op.

Gerard

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #103 Gepost op: 18 September 2011, 18:55:34 »
Vandaag in Bochum - Dalhausen geweest en.......... daar trof ik een wagen aan met een reserve koppeling. Deze wagen stond in de lange, rijtuig, loods ergens in het midden. Dankzij het feit dat er niemand in de buurt was kon ik even tussen de wagens kruipen (beide loodsdeuren waren dicht en d'r stond geen loc op dat spoor  :-[) en heb ik even gauw de reserve koppeling ingehangen en er een foto van gemaakt. Ik heb in ieder geval een foto met m'n iPhone gemaakt, maar m'n reisgenoot had z'n camera bij zich en ik wacht nog heel even op die foto.

Ik had het liever gedaan met toestemming, maar m'n Duits is niet geweldig en d'r liepen op dat moment geen vrijwilligers in de buurt die voldoende terzake kundig leken om in een keer te snappen wat ik wilde bereiken, dus het maar even "quick and dirty" gedaan. Normaal had ik het (in burger zijnde) überhaupt niet gedaan, maar dit onderwerp was te recent en deze kans was te mooi om te laten lopen. Voor de rest was ongeveer ieder rijtuig dat er op dat spoor stond voorzien van remsloffen dus ook daardoor kon er weinig mis gaan.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #104 Gepost op: 18 September 2011, 19:42:42 »
Nog even over de sluitlichten.


(foto: ansichtkaart, verzameling Hesselink) slepen of rechtermuisklik voor groter.

Als ik bovenstaande lees schijnen de sluitlantaarns 2 kanten op, naar achteren rood en naar voren groen of (na 1937) wit.
Daarom steken ze dus naast of boven de loc of tender uit

Stephan.

Uit Artitec 3700 topic geknipt.

7700 met veiligheidskoppeling  (y)