Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:51:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door TonM
Vandaag om 21:48:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:43:43
NS-1000 in spoor-1 door arnout
Vandaag om 21:16:37
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door Mcn1986
Vandaag om 21:14:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 21:12:38
ACTS containerwagens door Mcn1986
Vandaag om 21:06:55
Brainwave: magneetkoppelingen elektrisch ontkoppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 20:27:51
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 20:15:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Wummeke
Vandaag om 20:07:22
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door martijn v m
Vandaag om 19:57:08
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:27:57
NS 8400 van Werps door prutser
Vandaag om 19:14:30
TEE / Rheingold door VictorPM
Vandaag om 18:25:53
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 18:02:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 17:35:15
Minder wissels door 1200blauw
Vandaag om 17:31:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 16:01:51
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 15:36:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:15:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:40:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:50:51
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:45:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:49:19
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:39:25
27 september Afscheid ICR door Thom
Vandaag om 12:27:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
Vandaag om 12:14:31
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:18
EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950 door Pinkelpa
Vandaag om 10:14:52
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Bert55
Vandaag om 09:57:34
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail  (gelezen 37379 keer)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #60 Gepost op: 31 August 2011, 10:31:37 »
Mooi strak! (y)
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #61 Gepost op: 31 August 2011, 14:34:38 »
Als je het filmpje onderaan deze pagina bekijkt dan zal je zien dat de 3737 op dit moment lijkt voorzien te zijn van een reserve koppeling. Hoewel ik het NSM inmiddels niet meer 100% vertrouw in het uitbeelden / implementeren van een historisch verantwoorde / kloppende weergave van de werkelijkheid is het misschien handig om die eens van dichtbij te bekijken.


sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #62 Gepost op: 31 August 2011, 16:39:48 »
Dat ziet er al strak uit Ivo (y), ik hoop dat de mijne als ik er aan toe ben net zo mooi gaat worden!
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #63 Gepost op: 01 September 2011, 23:45:21 »
Te strak?  ;)  Ik zie op foto's altijd een wat verweerd lokje rijden, met erachter ook enigzins schamele goederenwagens. Deze gaat er straks vast veel te nieuw uit zien, maar ik ben nog niet zo van het weatheren. Prachtig voor op een baan, maar minder mooi in de vitrine.

@Paul, volgens mij is dat inderdaad de veiligheidskoppeling. Leuk filmpje ook, weten we weer hoe de 3737 lok en tender met elkaar zijn verbonden.

Paar details aangezet:

Eerst de deuren met Revell matt 85 geschilderd (ik weet zo snel de Humbrol equivalent niet) en daarna met de hout methode aan de slag:



Beetje afplakken waar het gaat. Olieverf burnt omber op een stukje papier uitsmeren. Met een platte kwast met de kopse kant vervolgens met de dry brush techniek de olieverf op de deuren verticaal (in de lengte richting van de planken) aanbrengen en uitsmeren / kammen. De randen moeten nog worden bijgewerkt met een tandenstoker gedoopt in wasbenzine, omdat er verf en lak op  het groen is gekomen.



Daarna nog alle handrails gekleurd in zandgeel. De exacte kleur is me niet duidelijk. Is het geel, zoals Roco heeft gedaan op hun Sik, is het wit zoals ook wordt gesuggereerd, of is het zandgeel, zoals veel loks -na- de periode van de NS 160 serie?







Ik heb de lantaarns ook al een koperen rand gegeven en een "zilveren'' interieur, maar daarmee ben ik iets te vroeg geweest. Er komt na de opschriften nog blanke lak over en dan wordt het koper weer mat en dat is niet de bedoeling.

Rechtsvoor het machinistenhuis komt nog een vijzel. Die wilde ik zelf maken, maar is mij inmiddels beloofd, dus dat komt later.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #64 Gepost op: 02 September 2011, 02:15:37 »
Het is weer een snoepje geworden (y)

Weerd

  • Online Online
  • Berichten: 1281
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #65 Gepost op: 02 September 2011, 09:20:53 »
Ik vind de zandgele kleur van de handrails prima overkomen. Volgens mij lijkt dit beter dan wit.

Gerard

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8658
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #66 Gepost op: 03 September 2011, 11:37:33 »
..... ik ben nog niet zo van het weatheren. Prachtig voor op een baan, maar minder mooi in de vitrine.
Blijft een kwestie van smaak. Het techniekmuseum in Berlijn heeft gewoon niet opgepoetste roestzooi in de collectie staan. Desgevraagd: "Putzen... dass macht doch jeder...."
;)

Groet,

Huibert

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #67 Gepost op: 03 September 2011, 12:36:52 »
Prachtig gelukt Ivo!

Groeten,

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #68 Gepost op: 05 September 2011, 10:45:52 »
Na al het schilderwerk, de transfers en de blanke lak wordt het tijd voor het inbouwen van de aandrijving. Bij de bouw van het chassis is dat al voorbereid en zijn alle lagers gecontroleerd, maar omdat de wielen op de assen geklemd zitten en gekwarteerd moeten worden is het handiger eerst het chassis te spuiten voordat de aandrijving wordt ingebouwd.

Het is nog een berg onderdelen, maar het slinkt snel:



Motor, chassis, wielen, koppelstangen, schroefjes etc. Het wordt er wazig van ;D

Het eerste wordt een tussenas opgebouwd uit een groot snaarwiel, een worm, twee lagers en wat ringen. Deze komen bovenin het chassis te hangen in lengterichting, precies boven het wormwiel boven de uitgaande as. Omdat het snaarwiel wordt vastgehouden door de snaar, beveelt de bouwbeschrijving aan, alleen het lager aan de andere kant te lijmen. Ik heb echter helemaal niks gelijmd. Het is te klein om dat te doen en de kans van lijm in het lager is me te groot. Maar de lagers worden in het chassis in een soort oplegging gelegd, waarvan de puntje met een klein tangetje naar elkaar toe zijn te buigen en daarmee zit de as perfect vast.



Hier zie je het chassis met de motor los erop. De snaar staat nog niet strak en dat bevalt me eigenlijk niet, want veel hoger moet de motor niet komen. Het liefste zou ik overigens deze snaar koppeling vervangen door een klein tandwielkastje. Ik zal eens zoeken in de catalogus van GM&S.



Door het perspectief van de foto lijkt deze aandrijving niet in de kap te passen, maar als ik voor het snaarwiel op de uitgaande as van de motor de as afzaag, dan gaat het er wel in. Ik denk nog gewicht in de kap te plakken, zowel voorin als in de cabine.

Komende dagen moeten de stroomafnemers worden geplaatst en de wielen gemonteerd op de juiste spoorbreedte en de juiste kwartering.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #69 Gepost op: 06 September 2011, 00:11:53 »
Voor de liefhebbers mog een paar details:



Hier zie je de as met worm bovenin het chassis. Als je goed kijkt kun je zien hoe ik de pennetjes rondom de lagers heb gebogen.

Dan wordt het tijd voor de stroomafnemers:



Kleine kunststof busjes met een flens, worden van buitenaf met de flens aan de buitenkant in de gaten boven de assen in het chassis gedrukt. Deze busjes moeten een beetje klemmen. Links zit het busje er al in, rechts nog niet.

Hier zie je het busje aan de binnenkant boven het messing lager zitten:



Daarna worden twee printplaatjes aan de binnenkant van het chassis gelijmd:



Hierop wordt, als de lijm is uitgehard, een fosforbrons draadje gesoldeerd, dat door de kunststof busjes naar buiten bovenop of tegen de wielen moet lopen voor de stroomafname. Dan nog een draadje op dit printplaatje, dat naar de motor of de decoder gaat.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #70 Gepost op: 09 September 2011, 00:21:53 »
Voor de verdere aandrijving ben ik 2 avonden bezig geweest om een en ander netjes te krijgen.

Eerst de stroomafnemers en de verbinding met de motor:



Gewoon een fosforbrons draadje twee keer haaks omgevouwen, van binnenuit door de 2 kunststof busjes steken en vastsolderen op het printplaatje in het midden. Daarna het draadje voor de motorverbinding op het printplaatje vastzetten. Het is de bedoeling dat de stroomafnemers bovenop de wielen komen te zitten. Achter de wielen kan op zich ook, maar is lastig, omdat de wielen heel strak op het chassis zitten.

Daarna de wielen op de assen gezet en gekwarteerd. Het is lastig dat de stroomafnemers er al zitten, want daardoor kun je slecht voelen of de wielen goed gekwarteerd zijn en de aandrijving licht loopt. Ook het wormwiel wordt nu nog niet in de worm geschoven op de uitgaande as.



Hier zie je de uiteindelijke aandrijving met de motor al geplaatst. Deze wordt bevestigd met 2 stukjes dubbelzijdig tape tussen chassis en motor, waardoor ook de snaaraandrijving op voldoende spanning wordt gebracht. De passing van het vliegwiel, de motor en de as met het snaarwieltje moet beter in de gaten worden gehouden dan ik dacht. Het vliegwiel zit vrijwel tegen de voorwand van het machinistenhuis en het snaarwiel vrij dicht achter de bevestiging van de kap. Je moet eigenlijk aan beide kanten de as inkorten.
Maar in deze vorm loopt het lokje goed. Zeker als ik de kap zowel voor als achter verzwaar met nog wat daklood, heb ik redelijk vertrouwen in de stroomafname en de trekkracht.

Het zit allemaal vrij precies. De boutjes om de koppelassen mee aan de wielen te schroeven moeten worden geborgd met moervast oid. Met de loopas heb ik dat al gedaan en de boutkop flink afgevijld. Vanavond reed het chassis ineens vrij slecht en ik maar zoeken. Tot ik zag dat de losse boutjes op de aandrijfas aan de achterkant van de wielen inmiddels uitstaken en tegen allerlei chassis onderdelen aanliepen. Het komt dus allemaal vrij nauw, maar uiteindelijk liep het goed:



Hier kun je zien wat ik bedoel. Je ziet nu ook waar de stroomafnemers op de wielen zitten.



Hier kun je nog goed het verschil in dikte van de M1 boutkoppen zien. Links afgevijld en rechts nog in de originele toestand. Nu komt nog de verbinding met de blinde as aan de orde. Deze zit met koppelstangen aan het voorste wielstel. De as staat iets hoger in het chassis dan de wielassen en heeft een aparte koppelstang. Ik was benieuwd of dat niet ergens weerstand zou gaan geven. In de kit zitten op de etsfret kleine ringetjes om ook voor de koppelstangen te gebruiken. Dus daarmee aan de slag.



Zo is het uiteindelijk geworden en het werkt. Ik was nog bang dat dit allemaal tegen de achterste trapjes zou gaan stoten, maar dat gaat allemaal net goed.

En dan is dit het resultaat:







Hier en daar moet ik de lak op de wielen nog bijwerken. De fabrieksplaten, de ramen, de buffers en de koppelingen moeten nog worden geplaatst en dan is het af.

Dan kan die aan de slag van Steenwijk verder Friesland in op de NTM lijnen met kolenbakken en CHDtjes.



mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #71 Gepost op: 09 September 2011, 00:53:43 »
Het ziet er prachtig uit Ivo!  (y)
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #72 Gepost op: 09 September 2011, 01:15:36 »
Het ziet er prachtig uit Ivo!  (y)
Wat hij zegt ^  (y) (y)

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #73 Gepost op: 09 September 2011, 09:55:51 »
Het ziet er prachtig uit Ivo!   (y)

Wat hij zegt ^  (y) (y)

Wat zij zeggen ,  (y) (y) (y)

Roy van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 477
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #74 Gepost op: 09 September 2011, 11:50:59 »
TOP-werk, Ivo (y) (y)