Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zolderbaan 2025 door VAM65
Vandaag om 13:07:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:59:24
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:22:48
Heroplage Artitec Plan W? door spoorfan
Vandaag om 12:21:58
booster vraag door AP3737
Vandaag om 12:17:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 11:55:05
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 11:54:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 11:53:40
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:28:28
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 11:24:40
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:10:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:55:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
Vandaag om 10:10:28
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:06:46
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Jan Wiegerinck
Vandaag om 10:04:43
Wat was jullie allereerste loc? door Huup
Vandaag om 10:04:42
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Huup
Vandaag om 10:03:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 09:34:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door Montanbahn
Vandaag om 09:29:00
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door V200-G2000
Vandaag om 09:27:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Montanbahn
Vandaag om 09:19:13
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 08:43:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:35:30
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 08:18:50
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door MathynK
Vandaag om 07:29:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:16:57
Station Roodeschool door NS264
11 August 2025, 22:49:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 August 2025, 22:36:35
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 August 2025, 21:51:09
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Jeroen95
11 August 2025, 21:11:55

Auteur Topic: s88 melding blijft aanstaan + spookmeldingen  (gelezen 14348 keer)

hubertus

• Offline Offline
Re:s88 melding blijft aanstaan + spookmeldingen
« Reactie #15 Gepost op: 01 August 2011, 10:02:09 »
@ Teunis,

Ze rijden met 2-rail, dus dat zal geen Märklin K-rail zijn.
Ook geeft ie al in het eerste bericht aan dat ze bezetmelders gebruiken gebaseerd op het LB/LR100 systeem.
Dus geen massadetectie (gaat ook wat lastig bij 2-rail).
Dan weet je ook nog niet welke draadjes bij de S88 wordt bedoeld.
Dus zonder het probleem te kennen, weet je met grote stelligheid te melden wat de oplossing is.
Knap.  :-\

Huub

teunistreinen

• Offline Offline
    • Raptorforum Voor en Door Raptor gebruikers
« Reactie #16 Gepost op: 01 August 2011, 10:17:55 »
@ Teunis,
Ze rijden met 2-rail, dus dat zal geen Märklin K-rail zijn.
Ook geeft ie al in het eerste bericht aan dat ze bezetmelders gebruiken gebaseerd op het LB/LR100 systeem.
Dus geen massadetectie (gaat ook wat lastig bij 2-rail).
Dan weet je ook nog niet welke draadjes bij de S88 wordt bedoeld.
Dus zonder het probleem te kennen, weet je met grote stelligheid te melden wat de oplossing is.
Knap.  :-\

Dat maakt niet uit, 2rail of 3rail, je moet een zaagsnede maken, zeker bij 2 rail, om een railstuk te isoleren en daar een stroomdetector aan te hangen. De zaagsneden zouden vervuild kunnen zijn, wat ik al eerder meldde. (ervaring met vele banen).

Ook kan natuurlijk de koppeling tussen de verschillende stukken rails een kunststof railstaaf connectie zijn. Ook deze raken vervuild.

Het probleem is ONBEKEND. Als het probleem bekend is dan hoeft hier geen oplssing aangedragen te worden. Dus wat ik aanvoer zijn allerlei mogelijke oorzaken van het blijven haperen van de terugmeldingen.

groeten van teunis

« Laatst bewerkt op: 01 August 2011, 10:20:28 door teunistreinen »
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 01 August 2011, 10:26:06 »
Met alle respect Teunis, maar als je dit schrijft
PS ligt niet aan de boosters, of mobiele telefoons, of overspraak, heeft niets te maken met kruisende kabels, Loconet geeft geen oplossing (voor dit probleem), ook niet met uitleesfrequenties, etc.....................jullie probleem is slechte contacten over de gehele terugmeld kabel naar de centrale toe. Koppelingen er uit en solderen.
kun je toch moeilijk beweren dat je alleen mogelijke oorzaken aandraagt?
Je doet gewoon net of de andere mensen die reageren onzin lopen uit te kramen.

En het is gebruikelijk dat je eerst weet wat het probleem is, voor je een oplossing voor dat probleem aandraagt. Anders krijg je allerlei oplossingen voor een niet bestaand probleem.  ;)

teunistreinen

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 01 August 2011, 10:34:31 »
Met alle respect Teunis, maar als je dit schrijft kun je toch moeilijk beweren dat je alleen mogelijke oorzaken aandraagt?
Je doet gewoon net of de andere mensen die reageren onzin lopen uit te kramen.

En het is gebruikelijk dat je eerst weet wat het probleem is, voor je een oplossing voor dat probleem aandraagt. Anders krijg je allerlei oplossingen voor een niet bestaand probleem.  ;)

Je hebt gelijk.
Als je het zo leest als jij.

Op afstand kan men niet weten wat hun probleem is. Maar het feit dat gemeld wordt dat als de draadjes worden losgehaald is het het probleem over. Dus moet je het zoeken in de baan. En dan is alles wat werd genoemd zeer waarschijnlijk niet de oorzaak.

teunis
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #19 Gepost op: 01 August 2011, 10:36:49 »
Hoi,

Zoals ik het lees, blijft de melding bestaan als de draad is aangesloten op de rail. Bij het losnemen werkt de terugmelder normaal. Ik zou zoals aangegeven de beide isolaties van de sectie waar de draad mee verbonden is grondig controleren en schoonmaken. Hierna zal alles zoals ik vaker heb meegemaakt weer normaal werken.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

teunistreinen

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 01 August 2011, 10:43:58 »
Ik zou zoals aangegeven de beide isolaties van de sectie waar de draad mee verbonden is grondig controleren en schoonmaken. Hierna zal alles zoals ik vaker heb meegemaakt weer normaal werken.

OK Gerard.
Zo hebben wij dat vaker meegemaakt. oa bij de test-demo baan van de HCCMdigitaal groep.

teunis

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #21 Gepost op: 01 August 2011, 11:09:53 »
Ik denk dat Arthur eerst maar eens moet melden welke draadjes hij precies heeft losgemaakt.

Vervuiling van railisolaties is idd ook nog een mogelijke oorzaak voor het op blijven staan van de bezetmelders. Op onze clubbaan hebben we kort geleden ook zo'n raadselachtig probleem gehad. Weliswaar een analoge baan, maar ook daar kan je rare dingen beleven. Na het verwisselen van diverse blokprinten nog niet opgelost. Tot iemand op het idee kwam om eens een Roco zaagje door een isolatiescheiding te halen. Probleem plotseling over. Daar bleek een klontje geleidend materiaal in terecht te zijn gekomen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #22 Gepost op: 01 August 2011, 11:22:08 »
@Klaas,

Arthur heeft al aangegeven dat het de draad tussen de rails en de melder/detektor is (antwoord aan Karst).
Het verklaart ook meteen waarom hij allerlei electronica en printen kan wisselen, zonder dat er iets verbeterd.
Op de demo baan hebben we een aantal plaatsen die om de zoveel tijd even behandeld moeten worden bij ingebruikname. Dat is 5 minuten werk na opstarten computer.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #23 Gepost op: 01 August 2011, 11:53:46 »
Gerard, ik lees daar toch iets anders:
We koppelen het draadje los tussen de bezetmelder en de s88.

Geeft meteen aan dat mijn vraag overbodig was, want die was al beantwoord.

Maar dan blijft het nog steeds mogelijk dat vuil in de isolatiescheidingen de oorzaak is. Ik neig daar steeds meer toe, omdat het eerst goed werkte en nu niet meer.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

teunistreinen

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 01 August 2011, 12:09:20 »
Maar dan blijft het nog steeds mogelijk dat vuil in de isolatiescheidingen de oorzaak is. Ik neig daar steeds meer toe, omdat het eerst goed werkte en nu niet meer.

Zie antwoord/topic 14 reeds

teunis

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #25 Gepost op: 01 August 2011, 13:16:56 »
Inderdaad, waarmee ik dus nu bevestig wat jij ook al vermoedde. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

teunistreinen

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 02 August 2011, 14:28:26 »
Op onze clubbaan hebben wij al een tijd last van een aantal storingen in de s88 bezetmelding o.a. spookmeldingen. We zijn al een paar maanden aan het zoeken en komen er niet uit.
De lol van het rijden met treinen is ons aardig in de schoenen gezakt.

Ik schreef het net ook al een keer, We zijn dus aardig radeloos. Als iemand ons een duwtje, liever een duw, in de juiste richting kan geven dan graag.

En nou komt het meest frapante van het hele verhaal, Het heeft wel allemaal gewerkt zoals het zou moeten. Kompleet feilloos.
We zijn sinds dat we dit voor het eerst meemaakte alles nagegaan wat er veranderd is om te kijken of het daaraan lag maar ook na het terug brengen van de situatie is er geen verbetering.
Hier zijn we nu dus al zeker 3 maanden mee bezig, 2 avonden in de week. :'(

Hoi

Nog even wat gedachten:
Volgens insiders hebben jullie voorheen gereden met een IB, sinds een paar maanden met een TAMS centrale. Een verandering is dus een andere digitale centrale.
Sinds wanneer hebben jullie de TAMS centrale?
Volgende vraag: sinds wanneer treden de problemen met de terugmeldingen op?

De 6 aderige kabel tussen digitale centrale en de terugmeld units bevat oa een "massa" of 0 volt leiding en een +5 Volt leiding.
Ben je er zeker van dat alle terugmeldunits (verder weg van de centrale) voldoende spanning krijgen aangeboden? Mss zakt de spanning halverwege wel naar een schamele 2 a 3 volt. Terwijl dat toch echt +5Volt moet zijn.
MAW is de TAMS centrale in staat voldoende vermogen en +5 volt spanning te leveren voor de hele string aan terugmeld units?

teunis

PS ook de vervuiling van railsecties blijft overeind.

Thurbo

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 06 August 2011, 20:16:06 »
Teunis ik weet niet met welke insiders dat je gesproken hebt maar met die personen wil ik "de oorlog niet in". Ze hebben je helemaal niet van de juiste info voorzien.

Op de 1e plaats rijden we al jaren, zeker 5 jaar, met een TAMS centrale.
Op de 2e plaats rijden we met het 2-rail systeem en niet het 3-railsysteem, dit was al eerder vermeld.
Op de 3e plaats, en je Quote het zelf, hebben we dit probleem nu bijna 3 maanden.
Op de 4e plaats zeg je dat we alle kabels maar rechtstreeks op de printplaten moeten solderen wat opzich een prima idee is ware het niet dat het hier om een modulebaan gaat en dat het dus niet mogelijk is. We zijn dus afhankelijk van stekkerverbindingen. Dat we teveel stekkerverbindingen hebben is een punt waar we zeker naar willen gaan kijken en ook gaan we kabels schrappen. (zijn we al mee begonnen).

#######

Inmiddels hebben we afgelopen week nog wat dingen weer gecheckt en gefixt.
We hebben de baan aangesloten op een andere TAMS centrale, maar geen verschil.
We hebben de baan aangesloten op een Raptor centrale en wat bleek alle melders(8x) van de eerste s88 gaven een bezetmelding..
We hebben de baan aangesloten op een IB2 centrale en ook daar gaven de 1e 8 melders een bezetmelding..

Nogmaals de Tams aangesloten en de bezetmelders gaven geen krimp. Dwz de bezetmelders doen het wel wanneer je een lok erop zet en gaan ook weer weg bij het eraf halen. Dus de print werkt in dat opzicht wel goed bij de Tams, maar bij het aansluiten van een Raptor of IB2 systeem staan ze altijd op bezet, lok erop of eraf.

De s88 print onder de baan uitgeschroefd en nagekeken. Alle (3stuks) chips uitgewisseld met chips die werken, komen uit een print waarvan de werking 100% oke is.
Weer aangesloten maar geen resultaat verbetering. Uiteindelijk de componenten een voor een bekeken en de transistor (BC847b dacht ik uit mijn hoofd) vervangen voor een nieuwe.
Nogmaals testen met alle 3 de centrales en nu werkt deze s88 wel naar behoren, zowel op de Tams als de Raptor en de IB2. Lok erop dan geeft die netjes bezet en lok eraf dan is de melding ook weg.

Waarom de Tams deze twijfelachtige s88 wel als juistwerkend oppikt en de Raptor en de IB2 dit als een ondeugdelijke s88 signaleren is ons onbekend ??

Oke, een van s88 de problemen is nu opgelost, en ook het "plakken" van die ene s88 bezetmelder (nr 3 inde streng) is voor nu weg en we kunnen het ook niet meer reproduceren wat voorheen wel kon. Of dit te maken had met die ene transistor weet ik niet daar is mijn elektronica kennis te weinig voor.
Wat wel blijft zijn de pulsachtige spookmeldingen, soms 1 melder en soms 5 tegelijk.

Om nog even terug te komen op de onderbrekingen/bloksecties, degene die bleef plakken/hangen is er een volledig gescheiden door kunstof raillassen en in dit geval niet een door een ingeslepen railstaaf. Deze sectie hebben we losgekoppeld onder de baan en we zijn gaan meten met de multimeter en er is geen verbinding met het naast liggende blok/sectie.
Dat wil niet zeggen dat we de onderbrekingen kunnen laten rusten, zoals meerdere leden hier al hebben gesuggereerd moeten we die eens na gaan kijken. Zeker een punt van aandacht.

Voor de komende tijd willen we nog eens een bezetmelder gaan uitwisselen, voor een waarvan bekend is dat die oke is, waar ik mijn twijfels over heb of er ook niet iets is zoals bij de 1e s88.
Hopelijk levert het uitwisselen dan een verbetering op.

Vervolgens wil ik ook nog even dit afwachten want wij hebben namelijk ook 2 bezetmelders van Huib onder de baan, de laatste 2 in de streng, en ik wil die pinbezetting gaan controleren. Misschien dat het probleem besproken in dat topic ook nog wel eens een storings factor kan zijn.

Tot de volgende keer.
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #28 Gepost op: 06 August 2011, 20:22:54 »
Citaat van: Thurbo
...Oke, een van s88 de problemen is nu opgelost, en ook het "plakken" van die ene s88 bezetmelder (nr 3 inde streng) is voor nu weg en we kunnen het ook niet meer reproduceren wat voorheen wel kon. Of dit te maken had met die ene transistor weet ik niet daar is mijn elektronica kennis te weinig voor....

Ik wel.... ;)

Citaat van: Karst Drenth
...Het blijven 'hangen' van een bezetmelding op een s88 kan maar 1 ding betekenen: Er zijn problemen met de 'reset' lijn van je s88 bus...

... wat je gedaan hebt met het vervangen van de BC547b is het Reset circuit aanpassen/repareren.... ;)

De 'spoken' komen volgens mij door de overgevoeligheid van de 'Lenz' schakelingen.

Grtzz,

Karst

Thurbo

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 06 August 2011, 20:51:50 »
Oke dus kun je zeggen dat als men last heeft van het "plakken" van bezetmelders dat men dan de transistor op de s88 print eens moet nakijken?

Spoken en Lenz gaan we nakijken.
We hebben ook al eens geprobeerd om een extra weerstand op de massa eraan te hangen, dit is al eens voorgesteld ergens op het forum.
edit : dit is die link : http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13971.msg215500.html#msg215500

We zagen hier niet 1-2-3 resultaat maar misschien moet het bij alle prints ipv 1.
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.