Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het betere bochtenwerk door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:00:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 11:00:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door T.Spat
Vandaag om 10:48:06
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:29:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
h0 diorama USA “The Paintshops” door meino
Vandaag om 10:05:20
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door gdh
Vandaag om 10:02:43
Einde Koemo ballast ??? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:39
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 09:55:32
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 09:29:39
Haandrecht materieel door gdh
Vandaag om 09:18:23
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Servé
Vandaag om 07:46:32
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
  

Auteur Topic: s88 melding blijft aanstaan + spookmeldingen  (gelezen 13590 keer)

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1083
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
s88 melding blijft aanstaan + spookmeldingen
« Gepost op: 30 juli 2011, 11:56:45 »
Op onze clubbaan hebben wij al een tijd last van een aantal storingen in de s88 bezetmelding o.a. spookmeldingen. We zijn al een paar maanden aan het zoeken en komen er niet uit.
De lol van het rijden met treinen is ons aardig in de schoenen gezakt.

Een van de dingen die we niet opgelost krijgen is het volgende;
Het systeem bestaat uit losse s88 prints en daarbij losse prints voor de bezetmelding, deze zijn gebaseerd op het Lenz LB/LR 100 systeem.
Wanneer we een losse lok zetten op een bepaalde railsectie en zo een bezetmelding maken zien we deze ook op het scherm van de pc,
Wanneer we de lok nu verwijderen van de sektie zou in theorie de melding weer weg moeten gaan maar dat gebeurd dus niet. Er staat op de hele baan nergens geen wagon of lok meer.
De melding blijft dus wel bestaan. Wanneer we de draadjes van de s88 loskoppelen dan gaat de melding pas weg.

Hetgeen wat we geprobeerd hebben is het volgende:
# Railsecties gewisseld op de bezetmelder print zodat de melding over een andere poort loopt, geen verbetering.
# Verbindingen tussen de bezetmelderprints en de s88 verwisseld zodat de melding over een andere poort loopt, geen verbetering.
# Losse optocoupler gewisseld met een print waarvan we weten dat die wel juist functioneerd, geen verbetering.
# Complete bezetmelder prints gewisseld met degene waarvan we weten dat die het wel goed doen, geen verbetering.

We zijn dus aardig radeloos. Als iemand ons een duwtje, liever een duw, in de juiste richting kan geven dan graag.

Het andere waar we last van hebben zijn spookmeldingen, waar al hele topics over vol zijn geschreven maar er is nog nooit iemand geweest die kan zeggen DAT is het en ZO los je het op.
Encyclopedie geeft ook geen uitsluitsel.
Ik zal proberen uit te leggen wat we zien. Op het pc scherm is een controle veld met alle bezetmelders. Standaard staan ze uit en als er een bezetmelding is dan lichten ze op.
Nu zien we regelmatig , en het lijkt wel of er een patroon in zit (soort van puls), diverse bezetmelders een fractie van een seconde oplichten en zo dus een bezetmelding creëren, m.a.w. dan word er dus ergens op de baan een trein stilgezet omdat de pc denkt dat de trein al in de stopsectie is van een blok, heel irritant als die dus midden in een wisselstraat stil komt te staan...
De ene keer is het een enkele bezetmelding en de andere keer zijn het er een stuk of 5 tegelijk. Ze zijn ook niet allemaal van 1 bezetmelder print maar van verschillende tegelijk.
Kortom het lijkt random maar als je er even naar kijkt dan lijkt er een patroon in te zitten althans dat is ons idee. Tussen de diverse spookmeldingen zit de ene keer 1 seconde en soms duurt het ook wel eens 5 sec.

Ik schreef het net ook al een keer, We zijn dus aardig radeloos. Als iemand ons een duwtje, liever een duw, in de juiste richting kan geven dan graag.

En nou komt het meest frapante van het hele verhaal, Het heeft wel allemaal gewerkt zoals het zou moeten. Kompleet feilloos.
We zijn sinds dat we dit voor het eerst meemaakte alles nagegaan wat er veranderd is om te kijken of het daaraan lag maar ook na het terug brengen van de situatie is er geen verbetering.
Hier zijn we nu dus al zeker 3 maanden mee bezig, 2 avonden in de week. :'(
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6138
  • ***
Re:s88 melding blijft aanstaan + spookmeldingen
« Reactie #1 Gepost op: 30 juli 2011, 12:09:08 »
Ik las hier pas nog (ca 1 week geleden) iets over een extra diode. ff op zoeken. Dit ging als ik me niet vergis over de zelfde melders.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25276
    • Pagina van klaas
Re:s88 melding blijft aanstaan + spookmeldingen
« Reactie #2 Gepost op: 30 juli 2011, 12:19:27 »
Wanneer we de draadjes van de s88 loskoppelen dan gaat de melding pas weg.
Dit wijst er op dat de bezetmelder aan blijft staan.
Ik heb zelf eens zitten experimenteren met het schema van de LB100, en mijn conclusie was toen dat deze bezetmelder vaag schakelt. Daarmee bedoel ik dat het verschil tussen "aan" en "uit" niet duidelijk genoeg is.
Op mijn website heb ik wat varianten staan om dit gedrag te verbeteren, maar zelfs over die verbeteringen was ik zelf niet enthousiast.

Als het eerst wel goed werkte, en nu niet meer, zou het kunnen zijn dat het spanningsniveau van de digitale spanning veranderd is.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:s88 melding blijft aanstaan + spookmeldingen
« Reactie #3 Gepost op: 30 juli 2011, 12:20:58 »
Hoi,

@Ruud

Da's voor 3-rail met massa contact ;)

@Arthur

Het blijven 'hangen' van een bezetmelding op een s88 kan maar 1 ding betekenen: Er zijn problemen met de 'reset' lijn van je s88 bus. Als het actief worden namelijk wel wordt gezien ( de melder detecteert een 0 op zijn ingang ) dan wordt de onboard flipflop gezet. Als de centrale dan alle 'contacten' heeft binnengelezen, volgt er een reset puls waarbij alle flipflops weer gereset worden. Vervolgens worden weer alle ingangen gescanned etc.

Een andere mogelijkheid zou evt. kunnen zijn, dat er een lekstroom is die de bezetmelder actief laat nadat deze eenmalig is geactiveerd. Maar je geeft al aan, dat je allerlei wisseltruuks hebt gedaan zonder resultaat.

Vraagje nog:

Citaat
Wanneer we de draadjes van de s88 loskoppelen dan gaat de melding pas weg.

welke draadjes koppel je los ? Die tussen de bezetmelder en de s88 ingangen of die tussen s88 en centrale ?

Grtzz,

Karst

teunistreinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
    • Raptorforum Voor en Door Raptor gebruikers
Re:s88 melding blijft aanstaan + spookmeldingen
« Reactie #4 Gepost op: 30 juli 2011, 14:08:24 »
Op onze clubbaan hebben wij al een tijd last van een aantal storingen in de s88 bezetmelding o.a. spookmeldingen. We zijn al een paar maanden aan het zoeken en komen er niet uit.
De lol van het rijden met treinen is ons aardig in de schoenen gezakt.


Hallo

Welke clubbaan en adres?
Waar rijden jullie mee, 2 rail of 3rail?
Welke digitale centrale?

mvg teunis
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

Jos

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re:s88 melding blijft aanstaan + spookmeldingen
« Reactie #5 Gepost op: 30 juli 2011, 15:13:20 »
Een tijd geleden had ik last van de meest vreemde bezetmeldingen, na het verlagen van de uitleesfrequentie van de S88's waren alle vreemde meldingen totaal verdwenen.
Misschien het proberen waard?

Met vriendelijke groet,

Jos
 
MRDirect, Koploper, EDITS-booster, zelfbouw wissel/sein/servo decoders en S88's, 80% NS

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1083
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re:s88 melding blijft aanstaan + spookmeldingen
« Reactie #6 Gepost op: 31 juli 2011, 23:57:18 »
Als het eerst wel goed werkte, en nu niet meer, zou het kunnen zijn dat het spanningsniveau van de digitale spanning veranderd is.
@klaas
We hadden eerst bouwpakketjes van Litfinsky Boosters(v1.3) maar die zijn omgerolen voor gebouwde versies(v1.4)
Ik weet niet in hoeverre dat dat anders kan zijn? Lijkt me niet anders hooguit een ander versie nr van LDT uit.

Het blijven 'hangen' van een bezetmelding op een s88 kan maar 1 ding betekenen: Er zijn problemen met de 'reset' lijn van je s88 bus. Als het actief worden namelijk wel wordt gezien ( de melder detecteert een 0 op zijn ingang ) dan wordt de onboard flipflop gezet. Als de centrale dan alle 'contacten' heeft binnengelezen, volgt er een reset puls waarbij alle flipflops weer gereset worden. Vervolgens worden weer alle ingangen gescanned etc.

Een andere mogelijkheid zou evt. kunnen zijn, dat er een lekstroom is die de bezetmelder actief laat nadat deze eenmalig is geactiveerd. Maar je geeft al aan, dat je allerlei wisseltruuks hebt gedaan zonder resultaat.

Vraagje nog:

welke draadjes koppel je los ? Die tussen de bezetmelder en de s88 ingangen of die tussen s88 en centrale ?
@Karst
Het gekke is van dat blijven plakken is dat het om een en dezelfde railsectie gaat.
We koppelen het draadje los tussen de bezetmelder en de s88.

Klaas/Karst heb je enig idee waar we moeten zoeken wat betreft die spookmeldingen die steeds even een fractie oplichten? lijkt wel een soort van puls die rondzweeft?


1# Welke clubbaan en adres?
2# Waar rijden jullie mee, 3# 2 rail of 3rail?
4# Welke digitale centrale?

1# http://www.msgdenbosch.nl/
2# normaal met treinen, maar nu dus even niet..   :'(
3# 2-rail
4# Tams via usb naar de pc (pc met Koploper of iTrain, net waar we zin in hebben om mee te rijden.)

De s88 modules zijn verbonden met utp kabels via s88/s88N verloopjes. De bandkabels hadden we al vervangen hiervoor omdat het storingsgevoeliger zou zijn. Toendertijd was er nog geen storing maar uit voorzorg hadden we dat wel gedaan, vervangen dus. Na de overgang van bandkabel naar utp heeft de baan zeker 3kwart jaar goed gedraaid.


Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

Walter Wissels

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re:s88 melding blijft aanstaan + spookmeldingen
« Reactie #7 Gepost op: 01 augustus 2011, 00:01:14 »
Hallo Arthur,

ziet er in 1e instantie uit als overspraak. Dit kan komen uit een mobiele telefoon, hoogfrequente apparaten etc. Bij voorkeur de S88 kabels niet samen met andere kabels samen laten lopen, en evt. onder een hoek van 90 gr. laten kruisen. Is de voeding stabiel?

met vriendelijke groet,

Walter

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1083
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re:s88 melding blijft aanstaan + spookmeldingen
« Reactie #8 Gepost op: 01 augustus 2011, 00:09:05 »
Hoi Walter,
Mobiele tel hebben we bijna allemaal wel en ook al voor de storing dus lijkt me ruig dat dat ineens voor een storing kan zorgen ?
Kun je eens een voorbeeld geven van een "Hoogfrequent" Apparaat? Dan kunnen we eens kijken in het clubgebouw of er zoiets bijgekomen is. Ik weet niet wat er met hoogfrequent bedoeld word namelijk.

Ik lig niet onder de baan op dit moment maar wat ik me ervan kan herinneren lopen de kabels niet echt samen met andere, soms wel eens een paar cm omdat je ergens langs moet, dan kan het niet anders maar ook dat was voor de grote storing ook al zo.
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:s88 melding blijft aanstaan + spookmeldingen
« Reactie #9 Gepost op: 01 augustus 2011, 00:25:04 »
Hoi,

Het lijkt dus een probleem in de bezetmelders zelf.

Ik zou deze eens proberen:



heeft ook ingebouwde ontstoring tegen het antenne effect waar Walter W het over heeft.

Grtzz,

Karst

**Jelle**

  • Offline Offline
  • Berichten: 321
Re:s88 melding blijft aanstaan + spookmeldingen
« Reactie #10 Gepost op: 01 augustus 2011, 00:30:24 »
Klinkt erg bekend allemaal.

Dat verhaal van het oplichten van terugmeldingen volgens een vast patroon kan ik me nog herinneren uit het ellende-S88 tijdperk. De bron zat toch echt in de baan zelf, zodra ik de booster op 0 zette (dus niet uitschakelen, maar wel de uitgsangsspanning op 0) was het volgens patroon oplichten van de terugmeldingen over. Dus het lijkt me niet dat de bron van iets buiten de baan komt, volgens mij is het toch echt overspraak/ interferentie, veroorzaakt door je booster(s).
Ik lees dat de boosters vervangen zijn. Heb je geen mogelijkheid om terug te gaan naar de vorige versie? Of een deel(tje) van de baan terug, de rest afkoppelen en kijken of je dan van het probleem af bent?

De oorzaak heb ik hier nooit kunnen achterhalen, maar ik was die ellende wel zo ontzettend beu dat ik op een periode van een half jaar de hele baan gefaseerd omgebouwd heb naar LocoNet. Da's een vrij drastische oplossing, maar wel effectief ;D

Jelle.
NS, DDW, Edits booster, LocoNet met LbServer, besturing met eigen geschreven software in VB

teunistreinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
    • Raptorforum Voor en Door Raptor gebruikers
Re:s88 melding blijft aanstaan + spookmeldingen
« Reactie #11 Gepost op: 01 augustus 2011, 07:34:57 »

1# http://www.msgdenbosch.nl/
2# normaal met treinen, maar nu dus even niet..   :'(
3# 2-rail
4# Tams via usb naar de pc (pc met Koploper of iTrain, net waar we zin in hebben om mee te rijden.)

De s88 modules zijn verbonden met utp kabels via s88/s88N verloopjes. De bandkabels hadden we al vervangen hiervoor omdat het storingsgevoeliger zou zijn. Toendertijd was er nog geen storing maar uit voorzorg hadden we dat wel gedaan, vervangen dus. Na de overgang van bandkabel naar utp heeft de baan zeker 3kwart jaar goed gedraaid.

Besten

Bij jullie ben ik al eens geweest op een jaarlijkse open dag.
Ik heb daar gestaan met een demobaan met Raptor, samen met Mark (en soms AnneW).
Volgens mij heeft Mark meerdere keren naar jullie baan gekeken en een oplossing gegeven.

Jullie hebben waarschijnlijk meerdere terugmeld decoders via losse kabels (geen flatcable) aan elkaar gekoppeld?
Welke S88 modulen gebruiken jullie? van Tams, Huib, Wim (Rosoft) of welke eigenlijk?
Waar jullie last van hebben is dat de koppeling van de verschillende kabels, voor de terugmelding naar de centrale (de 6 aderige kabel) problemen geeft. In het begin als de kabels en koppelingen nieuw zijn, dan gaat het nog goed, maar als ze er een tijdje zitten dan geeft vervuiling, corrosie en andere oorzaken (omgevallen thee, limonade of koffie ??!!) problemen in de koppelingen van de kabels.
Mijn oplossing zou zijn alle koppelingen eruit en de hele bedrading aan elkaar solderen. De gebruikte kabel moet een afgeschermde kabel zijn (Ik heb een kabel gebruikt die voor inbraakinstallaties wordt gebruikt, waarin 8 draden, een aarde draad en een afscherming zitten, je hebt er maar 6 nodig, dus essentiele signalen, zoals de massa 0 en +5 volt, kan je doen via 2 draden). Dit gaat tot nogtoe prima.
Ik bedoel dus ook dat de kabel gesoldeerd wordt op de terugmeld print!! dus al die S88, S88N verloopjes etc eruit.

Veel succes

groeten van teunis

PS ligt niet aan de boosters, of mobiele telefoons, of overspraak, heeft niets te maken met kruisende kabels, Loconet geeft geen oplossing (voor dit probleem), ook niet met uitleesfrequenties, etc.....................jullie probleem is slechte contacten over de gehele terugmeld kabel naar de centrale toe. Koppelingen er uit en solderen.

« Laatst bewerkt op: 01 augustus 2011, 07:42:42 door teunistreinen »
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25276
    • Pagina van klaas
Re:s88 melding blijft aanstaan + spookmeldingen
« Reactie #12 Gepost op: 01 augustus 2011, 09:26:25 »
....................jullie probleem is slechte contacten over de gehele terugmeld kabel naar de centrale toe.
Daar geloof ik nou net niks van.
In zijn startbericht schrijft Arthur dat het probleem over is als hij de draadjes aan de s88 losmaakt. Met de draadjes bedoelt hij wss de ingangen van de s88 die van de bezetmelders komen. Het probleem is dus dat de bezetmelders op blijven staan.
Maar om het zeker te weten moet Arthur dus nog exacter aangeven wat ze allemaal al hebben geprobeerd.

teunistreinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
    • Raptorforum Voor en Door Raptor gebruikers
Re:s88 melding blijft aanstaan + spookmeldingen
« Reactie #13 Gepost op: 01 augustus 2011, 09:41:56 »
Daar geloof ik nou net niks van.
In zijn startbericht schrijft Arthur dat het probleem over is als hij de draadjes aan de s88 losmaakt. Met de draadjes bedoelt hij wss de ingangen van de s88 die van de bezetmelders komen. Het probleem is dus dat de bezetmelders op blijven staan.
Maar om het zeker te weten moet Arthur dus nog exacter aangeven wat ze allemaal al hebben geprobeerd.

Beste

Ieder mag geloven wat hij wil.
Maar er wordt gevraagd naar een oplossing voor een probleem.
Met de draadjes aan de S88 wordt bedoeld de "massa" terugmelding van de baan naar 1 van de 16 terugmeldpunten aan de terugmelddecoder??
Ja natuurlijk is het dan opgelost, er zijn geen ingangen die de flipflop zetten in de terugmelder dus hoeven ze ook niet teruggezet te worden.
Juist omdat de 6aderige kabel niet goed contact maakt worden de terug meldingen (oftewel de ff's) niet gereset!.

groeten van teunis

Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

teunistreinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
    • Raptorforum Voor en Door Raptor gebruikers
Re:s88 melding blijft aanstaan + spookmeldingen
« Reactie #14 Gepost op: 01 augustus 2011, 09:47:38 »
In zijn startbericht schrijft Arthur dat het probleem over is als hij de draadjes aan de s88 losmaakt. Met de draadjes bedoelt hij wss de ingangen van de s88 die van de bezetmelders komen. Het probleem is dus dat de bezetmelders op blijven staan.
Maar om het zeker te weten moet Arthur dus nog exacter aangeven wat ze allemaal al hebben geprobeerd.

Nog even iets anders:

Ik concentreer me nu op:  "Het probleem is dus dat de bezetmelders op blijven staan".
Ik begreep niet goed wat hier wordt bedoeld, wss omdat het een onvolledige text is, naar mijn idee had er moeten staan: Het probleem is dus dat de bezetmelders op 1 blijven staan.

Jullie hebben marklin Krail of iets anders. Jullie werken met massadetectie? Dus dan hebben jullie een railstaaf geisoleerd door zaagsneden te maken?
Ja, ga dan eens met een naald en een nagelborstel (een stevige) alle zaagsneden eens schoon maken!! Door vuil, vet etc maken deze continu contact.

Succes

teunis
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.