Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 21:40:36
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:20:27
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
Vandaag om 21:10:02
Wat te doen met oude catalogi door sncf231e
Vandaag om 21:09:10
Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
Vandaag om 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04

Auteur Topic: tram Utrecht-jutphaas-Vreeswijk  (gelezen 14917 keer)

renew

• Offline Offline
tram Utrecht-jutphaas-Vreeswijk
« Gepost op: 19 July 2011, 22:01:13 »
Al geruime tijd lopen wij met het idee een stukje van de tram in Jutphaas na te bouwen. Hierbij bedoelen we niet de huidige tram van Utrecht naar Nieuwegein-zuid / Ijsselstein, maar zijn voorganger die op 12-12-1883 als stoomtram  begon. Op 30-10-1893 eindigde deze weer om op 29-11-1893 als paardentram weer in dienst te komen ( waar het bijna overal andersom gebeurde). Op 16-8-1923 eindigde de paardentractie waarna de paarden werden vervangen door een traktor (bus). Op 30-12-1928 eindigde de exploitatie op deze lijn waarna deze werd opgebroken. Tot voor kort lag er nog een stukje spoor op de Jeremybrug in Utrecht. Echter deze brug is door het verdubbelen van de sporen tussen Utrecht en Geldermalsen begin dit jaar ook verdwenen.

De lijn was een enkelsporig traject tussen Utrecht en Vreeswijk via Jutphaas en in het midden van deze lijn was het wisselplaats om de tegemoet komende trams te laten passeren.  Het is dit stukje dat we na willen gaan bouwen echter komt direct het grote probleem. Waar heeft het wisselstuk gelegen?

Het boek “van stoomtram tot sneltram heeft het over het bos bij de kerk van Jutphaas terwijl de kadastersite “historische kaarten” spreekt van bij de oude tol. De historische kring van Nieuwegein, waarin Jutphaas en Vreeswijk in 1971 zijn opgegaan, meent dat het tussen de rk jongensschool en meisjesschool moet hebben gelegen. We hebben het hier over een paar honderd meter verschil maar met een groot verschil in gebouwen.

Binnen kort hopen we foto’s te gaan bekijken bij de historische kring in Nieuwegein en als de verbouwing / verhuizing van het Utrechts archief klaar is hebben we daar ook een afspraak staan. Dan moet toch duidelijk kunnen worden waar het heeft gelegen.

De exploitant van de genoemde lijn ( TBV) is later opgegaan in “de twee provinciën”- “westnederland”- “midnet”naar “connexxion”  wat het zoeken ook niet echt makkelijker maakt.
Het stukje modelspoor wordt H0m ( 12mm) daar het een kaapspoor breedte ( 1064mm) had en een goed gelijkende tram is ook al gevonden bij de stand van didorailwaysmodels op de beurs in Houten. Of en hoe we gaan bouwen is voor ons zelf ook nog een raadsel. Het zoeken naar de juiste gegevens is een leuke hobby op zich geworden ( je moet wat over hebben voor ongeveer 50 meter spoor ;))

Als er iemand is die ons kan helpen aan de juiste locatie van het wissel en de kleur van de rijtuigen horen wij het graag. Ook waar we eventueel buiten de al genoemde kanalen aan informatie kunnen komen is van harte welkom.

Wordt (ooit) vervolgd
René
« Laatst bewerkt op: 20 July 2011, 15:55:07 door renew »
René is op 26-10-2016 overleden

Volg het spoor wat er ligt, zoek niet wat er nooit meer is. Een regel uit het lied kom terug van spinvis.  Komt ie nu pas mee.

hubertus

• Offline Offline
Re:tram Utrecht-jutphaas-Vreewijk
« Reactie #1 Gepost op: 19 July 2011, 22:51:13 »
In het boek "Vreeswijk, Jutphaas, Nieuwegein in beeld" staat een foto uit 1915, genomen van het oude gemeentehuis richting de tol. Daarop zijn tot voorbij de tol de sporen goed te herkennen, maar geen wisselplaats.
Ook nog een andere foto gevonden die van ongeveer de oude Rijnhuizerbrug richting gemeentehuis laat zien en ook daar is geen wisselplaats te zien.
Dus ik zou toch vermoeden dat het bij het bos bij de kerk was, ook gezien de foto in het boek van stoomtram tot sneltram op blz. 74
Als ik nog andere foto's tegenkom die meer zekerheid kunnen bieden, laat ik het je weten.

Huub

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #2 Gepost op: 20 July 2011, 08:23:21 »
Tot voor kort lag er nog een stukje spoor op de Jeremybrug in Utrecht. Echter deze brug is door het verdubbelen van de sporen tussen Utrecht en Geldermalsen begin dit jaar ook verdwenen.

Serieus? Dat is me nooit opgevallen, hoewel ik toch een paar keer van die brug gebruik heb gemaakt. Als ik me niet vergis komt deze brug ergens anders in Utrecht te liggen. Edit: http://www.utrecht.nl/smartsite.dws?id=354979

Eelco

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #3 Gepost op: 20 July 2011, 11:48:42 »
René, heb jij die groene boeken met oude foto's van Utrecht ?
daar staan ook een paar foto's in van de tram, ook de toenmalige remise in de N. Beetstraat.
Ik zal van de week eens kijken of ik in die boeken de kleur terug kan vinden.
ik heb ook oude trams op ansichtkaarten, en volgens mij staat er daar ook 1 op.

Leuk dat er weer een Oud Hollands smalspoorproject bij komt. blijft mooi spul
Ga je voor Tillig of peco ??
Mvg Marty,

renew

• Offline Offline
Re:tram Utrecht-jutphaas-Vreeswijk
« Reactie #4 Gepost op: 20 July 2011, 13:05:39 »
@ Marty,

Die groene boeken heb ik niet. Echter de remise op de Nicolaas Beetstraat was van de GTU ( huidige GVU). De tram waar wij het over hebben is van de TBV ( tram- en Bargedienst Vereeniging). Mocht er 1 op de foto staan, ook het TBV traject liep in Utrecht van het station via de singel naar Jutphaas dan zou dat mooi zijn.
We hebben nog geen keuze gemaakt mbt het merk rails. 1 van de 2 wordt het. Wel al aan het kijken geweest voor Egger-bahn spullen voor als we ooit toch stiekem een stoomlokje willen gaan bouwen.

@ Eelco

Mij werd dit ook verteld nadat de brug weg was. Op flickr site en dan zoeken naar Jeremybrug Utrecht staan er wel foto's van.

Bedankt, René
« Laatst bewerkt op: 20 July 2011, 19:53:00 door renew »

Volg het spoor wat er ligt, zoek niet wat er nooit meer is. Een regel uit het lied kom terug van spinvis.  Komt ie nu pas mee.

renew

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 30 August 2011, 22:31:31 »
Afgelopen zaterdag in Houten de eerste aankopen gedaan. 12 mm rails en 2 wissels van peco gekocht  ( het was een smalspoorbaan).
De bedoeling is het diorama te bouwen in een, in een ander draadje genoemde, apa box van de ikea en er dan meerdere achter elkaar vast te zetten, maar zoals al vaker de afgelopen tijd met dit project gaat dat ook niet makkelijk daar ze zijn uitverkocht in de blauwe doos van Utrecht.

Waar de wisselplaats lag is nog steeds niet duidelijk. De zoektocht wordt een beetje vertraagd door een verbouwing/verhuizing van het Utrechtsarchief en ziekte van de medewerker van het historisch archief van Nieuwegein, maar vinden zullen we het.

Wel hebben we de paardentram kunnen bekijken bij de stand van dido railwaymodels en besloten er 2 aan te schaffen als de kits zover zijn om uit geleverd te worden. Het zag er op de beurs erg goed uit.

René

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 30 August 2011, 23:45:11 »
Even een zoektochtje gehouden op internet hierover en op deze site:
http://www.europese-bibliotheek.nl/nl/boeken/Nieuwegein_zoals_t_was/100-150820/artikel/9#fragment
staat in het betreffende boekje iets over IJsel Stoomtramweg-Maatschappij. Bekend bij jou?

ook vind ik hier dat de wisselplaats lag bij de  St.-Nicolaaskerk in Jutphaas.
edit: maar dat wist je al  :-[

Misschien een leuk document om te lezen.

« Laatst bewerkt op: 30 August 2011, 23:55:42 door J J H S »
Jeroen

Simon Stenneberg

• Offline Offline
  • Dieselpower rules!
« Reactie #7 Gepost op: 31 August 2011, 07:39:25 »
Wel al aan het kijken geweest voor Egger-bahn spullen voor als we ooit toch stiekem een stoomlokje willen gaan bouwen.

Ik meen dat het Belgische Jocadis een kit leverde van een vierkante tramlocomotief voor H0m. Veel tramlocs in ons land kwamen ook uit België. Egger-bahn is H0e en nogal smal om te verbreden.
Zelfbouw op basis van een H0m-onderstel (GM&S) is natuurlijk ook een optie, mits je de juiste tekeningen hebt.

Verder ben ik benieuwd naar de vorderingen.
Blijf dit zeker volgen.
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 31 August 2011, 09:11:19 »
ook vind ik hier dat de wisselplaats lag bij de  St.-Nicolaaskerk in Jutphaas.
edit: maar dat wist je al  :-[
René noemt twee mogelijke plekken, bij de oude tol en het bos bij de kerk.
De kerk zelf ligt daar weer tussenin. En wil je een historisch verantwoorde nabootsing, is het inderdaad wel van belang of je een paar huizen, een paar bomen of een kerk moet nabouwen.
Gezien de oude foto's die ik van die omgeving ken, hou ik het op het bos bij de kerk, maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen.

Huub

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #9 Gepost op: 31 August 2011, 10:22:03 »
Inderdaad, Eggerbahn spul wordt beschouwd als collectors item en is dus vrij duur en je moet het nog verregaand ombouwen ook. Zelfs mét ervaring hierin een ontsporingsgevoelige verbouwing, het steekt allemaal erg nauw. Ik zou eerder kijken naar TT-materiaal, daar is op de duitse Ebay goed en goedkoop aan te komen en met een beetje handigheid kun je daar een goede tramloc van maken zonder aanpassingen aan het onderstel.

EDIT: dit locje staat op een TT onderstel:
« Laatst bewerkt op: 31 August 2011, 10:42:48 door Gert Arkema »
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Jeronimos

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 31 August 2011, 11:47:05 »
René noemt twee mogelijke plekken, bij de oude tol en het bos bij de kerk.
De kerk zelf ligt daar weer tussenin. En wil je een historisch verantwoorde nabootsing, is het inderdaad wel van belang of je een paar huizen, een paar bomen of een kerk moet nabouwen.
Gezien de oude foto's die ik van die omgeving ken, hou ik het op het bos bij de kerk, maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen.

Huub

Als Rene mijn link aanklikt ziet ie ter hoogte van.  Vind jij dan niet dat bij of ter hoogte van synoniem zijn van elkaar?
Het is een ongevere plaatsbepaling en niet exact.
VB Jutphaas is een wijk van Nieuwegein, dus begrijp je mij als ik zeg dat Nieuwegein ter hoogte van Jutphaas ligt?   8)

Jeroen

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 31 August 2011, 12:19:55 »
Laat ik het zo zeggen, als iemand uit Jutphaas tegen je zegt dat iets ter hoogte van de kerk is, zal hij over het algemeen niet bedoelen dat het bij het bos is. Wat de schrijver van het betreffende boekje heeft bedoeld, weet ik niet.

Huub

Jeronimos

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 31 August 2011, 12:43:56 »
Laten we maar eens zien wat Rene te weten komt. Hij heeft in ieder geval weer wat info.
Jeroen

renew

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 31 August 2011, 20:38:23 »
allen weer bedankt voor de info.
Ik verneem informatie liever 3 keer dan niet  (y).
Komende week een bezoek brengen aan het utrechts archief. kijken hoever ik daar kom.

Groet René

ronald1956

• OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club