Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
booster vraag
door
Hasenwald
Vandaag
om 23:37:13
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Huup
Vandaag
om 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
Martin Domburg
Vandaag
om 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
Vandaag
om 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc?
door
Bahn-AG
Vandaag
om 21:10:02
Wat te doen met oude catalogi
door
sncf231e
Vandaag
om 21:09:10
Her-(her-)beginnen
door
Overet
Vandaag
om 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 20:57:06
Terugverende koppeling
door
phdirk
Vandaag
om 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
phdirk
Vandaag
om 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Ronald69
Vandaag
om 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
Vandaag
om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
barry1972
Vandaag
om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
barry1972
Vandaag
om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC
door
hmmglaser
Vandaag
om 19:27:03
Vitrinekast
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 18:44:53
MoBaBro.de
door
henk
Vandaag
om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn
door
Tedo
Vandaag
om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Tedo
Vandaag
om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
wob
Vandaag
om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80'
door
Niels B
Vandaag
om 17:26:13
US diorama in H0
door
Frank 123
Vandaag
om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 16:57:56
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 16:20:35
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
Pauldg
Vandaag
om 15:42:46
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
tram Utrecht-jutphaas-Vreeswijk
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
1
2
3
[
4
]
Omlaag
Auteur
Topic: tram Utrecht-jutphaas-Vreeswijk (gelezen 14926 keer)
ronald1956
OHMB Team Mitropa
Offline
Berichten: 1677
Tram&Trein NL- H0
Re:tram Utrecht-jutphaas-Vreeswijk
«
Reactie #45 Gepost op:
15 April 2012, 22:02:00 »
Die gaatjes voor de deurklinken , handrails en staanders op het balcon kan je het beste eerst met een ruimertje of een boortje op maat maken , dan er insteken en met een heeeeel klein (afgeknipt) stukje soldeer en flinke druppel siswater (verdund fosforzuur eigenlijk bedoeld voor low melt solderen) vanachteraf solderen.
Als je goed leest , staat al duidelijk in mijn tekst :
Een simpel kitje (tenminste dat dacht ik)
En,
Heel wat uurtjes zitten piellen om dit er goed , haaks en netjes op te krijgen.
En nou is dit echt niet mijn eerste messing kitje .
Ik zie op je foto dat jij de inkeeping en het nokje van de kopwandjes gebruikt hebt . Ik kreeg dit (door de ontbrekende vouwlijn) ook niet passend , en heb daarom het nokje weggevijld om zo te voorkomen dat het wandje scheef komt te staan.
Hierdoor zijn straks de ribbeltjes plaatjes iets te lang , maar die moet je toch pasvijlen naar de naar achterliggende deur.
Als iets niet duidelijk is hoor ik het wel
«
Laatst bewerkt op: 15 April 2012, 22:13:29 door ronald1956. Reden: aanvulling
»
Gelogd
Met vriendelijke groet , Ronald -
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37208.0.html
renew
Offline
Berichten: 233
Re:tram Utrecht-jutphaas-Vreeswijk
«
Reactie #46 Gepost op:
29 April 2012, 20:35:21 »
Wat weinig tijd gehad de laatste weken om te bouwen, maar vandaag weer een stukje verder met de paardentram.
Omdat we het model rijdende willen maken 2 gleuven geslepen en uit draaistellen aspotten gehaald deze moet ik er nog inzetten, voor de foto staat deze "los"op de wielen. Ook het dak staat er even "los"op.. In tegenstelling tot de kit komt deze dus op 12mm spoor te staan. Ook de trappetjes eronder gezet. Zoals eerder aangegeven mijn eerste messing kitje en het gaat lastig, maar het lijkt nog steeds op een tramwagonnetje.
groet René
Gelogd
René is op 26-10-2016 overleden
Volg het spoor wat er ligt, zoek niet wat er nooit meer is. Een regel uit het lied kom terug van spinvis. Komt ie nu pas mee.
ronald1956
OHMB Team Mitropa
Offline
Berichten: 1677
Tram&Trein NL- H0
Re:tram Utrecht-jutphaas-Vreeswijk
«
Reactie #47 Gepost op:
29 April 2012, 22:45:52 »
Ziet er toch al overtuigend uit .
Welke wielen ga je hier voor gebruiken ?
Ben benieuwd naar foto's van het aangepaste onderstel .
Gelogd
Met vriendelijke groet , Ronald -
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37208.0.html
renew
Offline
Berichten: 233
Re:tram Utrecht-jutphaas-Vreeswijk
«
Reactie #48 Gepost op:
29 April 2012, 23:09:08 »
Ronald,
Hij komt te staan op de wielen die ook op de foto staan. Het zijn asjes met spaakwielen van 8 mm doorsnede van Bemo. Er komt aan beide kanten een aspot van een bemo draaistel tegenaan. De moet ik erop lijmen en doe ik als laatste daar ik het vermoeden heb dat het gaat smelten met mijn soldeer techniek
. Ik heb over de as afstand twee gleuven gesneden die van boven gezien onder de bankjes komen te liggen.
Groet René
«
Laatst bewerkt op: 30 April 2012, 12:10:11 door renew
»
Gelogd
René is op 26-10-2016 overleden
Volg het spoor wat er ligt, zoek niet wat er nooit meer is. Een regel uit het lied kom terug van spinvis. Komt ie nu pas mee.
renew
Offline
Berichten: 233
Re:tram Utrecht-jutphaas-Vreeswijk
«
Reactie #49 Gepost op:
04 June 2013, 21:57:03 »
Na de nodige prive elende enkele weken terug dit weer opgepakt nadat we weer een aanwijzing kregen over het wisselstuk in de lijn. Ook weer begonnen met de trammetjes. Ik blijf een probleem houden met het solderen. Het zit los, wordt een dikke klodder soldeer of komt meteen weer los.
Wat heb ik nodig voor soort soldeer, vloeimiddel om het beter te krijgen. Waar soldeer je het beste mee? Ik heb het tot nu toe met een soldeer station gedaan maar is lees ook wel over een brandertje wat makkelijker zou zijn. Wat voor brandertje is dan aan te raden?
Kan iemand me iets op weg helpen. Nu met het kleinere spul maak ik alleen blaren op mijn vingers
Alvast bedankt,
René
Gelogd
René is op 26-10-2016 overleden
Volg het spoor wat er ligt, zoek niet wat er nooit meer is. Een regel uit het lied kom terug van spinvis. Komt ie nu pas mee.
ronald1956
OHMB Team Mitropa
Offline
Berichten: 1677
Tram&Trein NL- H0
Re:tram Utrecht-jutphaas-Vreeswijk
«
Reactie #50 Gepost op:
10 June 2013, 07:49:40 »
Ok , eerst het belangrijkste , nl het vloeimiddel .
Ik gebruik al jaren met succes het flesje met vloeimiddel voor low melt solderen van Piet Peetoom (GM&S - beurs in Houten)
Soldeer is gewoon dun harskernsoldeer , wat ik eerst met een platte tang platknijp , waarna ik er allemaal kleine stukjes knip van ongeveer een mm.
Als brandertje gebruik ik er 1 van de gamma , maar Proxxon kan ook , en als je goedkoop wil proberen kan je ook een crème brûlèe brander halen bij een winkel voor kook benodigdheden .
De volgorde is dan eerst wat vloeimiddel (om te doseren neem je een plastic wattenstaafje , watjes eraf en schuin kantje eraan snijden ) , dan snippertje soldeer op de juiste plaats leggen (soldeer wil naar de vlam toe vloeien , dus bepaal zo de plaats ).
Vlam er even bij houden tot het vloeit .
Natuurlijk VOOR en NA het solderen alles goed schoonmaken met vloeibaar JIF of zoiets
Op deze manier soldeer ik nagenoeg alles (behalve dun draad , dit smelt gelijk en moet dus met de soldeerbout)
Om warmte af te voeren bij eerder gesoldeerde delen kan je bv krokodilbek klemmen gebruiken maar vaak is dit niet eens nodig.
Neemt niet weg dat je met je soldeerbout , het beschreven vloeimiddel en de stukjes soldeer ook prima resultaat kan krijgen.
«
Laatst bewerkt op: 10 June 2013, 07:57:05 door ronald1956. Reden: aanvulling
»
Gelogd
Met vriendelijke groet , Ronald -
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37208.0.html
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
1
2
3
[
4
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
tram Utrecht-jutphaas-Vreeswijk