Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door grossraumwagen
Vandaag om 22:53:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - H0 'Ovale Ramen' - Rijtuig AB 7216 SGB  (gelezen 27598 keer)

stig

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - H0 'Ovale Ramen' - Rijtuig AB 7216 SGB
« Reactie #45 Gepost op: 27 June 2011, 19:18:08 »
Je kan natuurlijk ook zelf even naar het Archief Hans...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #46 Gepost op: 27 June 2011, 20:08:13 »
Als ik de correcte tekening had, had ik het rijtuig al gebouwd Hans .......
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 27 June 2011, 20:50:37 »
OK, 

Dan zijn we heel pragmatisch; ik heb een hele zwik tekeningen van het O.R-rijtuig.
Ik zal de belangrijkste maatverschillen bespreken met Arjen. Die heeft tenslotte een 'Ovale Ramen'-rijtuig in schaal 1:1 verbouwd. En mogelijk heeft hij ook nog tekeningen. :D

De tekening die ik als achtergrond heb gebruikt, bevat de meeste details.
En laten we eerlijk zijn, als het schaalmodel er zo uit komt te zien, ziet deze er redelijk correct uit. Overigens dezelfde pragmatiek die Mitchell hanteert bij zijn 3D modellen.

Het leerproces vraagt om een redelijk correcte tekening.
Het (voorlopig) gekozen exemplaar lijkt me voor dit doel goed genoeg.

En wel aardig... De klinknagels staan er niet op.
Mooi ook, want het tellen daarvan laat ik graag over aan de puristen.
Die gaan wel een keer op bedevaart naar Goes, en doen hier verslag van hun telwerk.

Is iemand al begonnen met Autodesk 123D trouwens?

Grzz,

Hans

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #48 Gepost op: 27 June 2011, 21:50:29 »
Ha Hans,

Karton hoeft voor mij niet hoor, ik probeer hem graag in acrylaat. Met zo'n lang strak rijtuig lijkt me karton nauwelijks een haalbare kaart. Een Blokkendoos mP gaat, maar hiervoor pas ik
(hoewel ... misschien op fotopapier zoals die man in Spoorwegjournaal vorig jaar deed met een gesloten goederenwagen in karton...?)

Die Vellekoop-tekening die je daar hebt is zeer zeker niet goed; kijk maar eens naar de hoogte/lengte verhouding. Ik heb zelf lang geleden toen ik nog klein en naief was zo'n AB7521 van een Vellekoop tekening gebouwd (gekocht bij Combispoor in Nieuwegein) zonder de maten te controleren. Die tekening was zodanig gecopieerd dat de lengtemaat op 1:87 uitkwam. En ik me maar afvragen waarom dat rijtuig langs mijn perronranden schuurde.
Het lijkt me dat voor jouw methode de tekeningen uit het Handboek voor Spoorwegtechniek bruikbaar zouden moeten zijn.

eenop87

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 27 June 2011, 23:20:16 »
Is iemand al begonnen met Autodesk 123D trouwens?

Wel gedownload, maar mijn PC kan het niet behappen (pentium4 2,8GHz 2Gb intern geheugen) en zal nu toch eens een nieuwe PC moeten aanschaffen :-[

Gerrit

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 28 June 2011, 07:06:19 »
Het aardige van 'Co-Creation' is dat je op basis van feedback snel je ideeën en concepten kunt bijstellen.
De tekeningen van Vellekoop zijn in brede kring afgekeurd. Tekening van de NVM dan? We proberen het nog een keer.
Heb de tekening van Vellekoop vervangen door een nieuwe met iets minder details.

©2011 - Hans van de Burgt - Toepassing tekening als achtergrond Autodesk 123D

Kan deze wel gebruikt worden?

Grzz,

Hans

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 28 June 2011, 10:49:19 »
Hans,

Misschien een 'domme' opmerking van mij. Ik heb ervaren dat de meeste tekeningen slechts een deel van de waarheid laten zien in het model. Veel kijken naar foto's helpt vaak om de tekeningen te corrigeren, die op punten regelmatig niet accuraat zijn. Ik zou de tekeningen qua hoofdafmetingen benutten, maar de details verifieren aan de hand van foto's van de echte. En gelukkig is er nog een en die heb jij ook al op de foto staan. Daarnaast zou je misschien een model van Philotrain kunnen lenen, welke wat mij betreft een uitstekende representatie is van de werkelijkheid. Ik ben benieuwd naar alle opmerkingen die nu gaan komen waar het model niet klopt, maar dat helpt mijns inziens juist in het beter maken van een model.  ;D ;D

Ik weet dat gaat niet snel, maar het aardige van dit forum is dat we met zijn allen beschikken over een schat aan informatie. Ik ervaar dat met mijn draadjes over de Kameel en mat '24 in oorspronkelijke uitvoering.

mvg,
Ivo

Ovaalramer AB Philotrain

AB 7521 Philotrain

mvg,
Ivo

*

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 28 June 2011, 11:16:11 »
Ik ben benieuwd naar alle opmerkingen die nu gaan komen waar het model niet klopt, maar dat helpt mijns inziens juist in het beter maken van een model.
Ik weet dat gaat niet snel, maar het aardige van dit forum is dat we met zijn allen beschikken over een schat aan informatie. Ik ervaar dat met mijn draadjes over de Kameel en mat '24 in oorspronkelijke uitvoering.

Dat is nu precies wat onze Stichting beoogt met onze dienstverlening. Juist het 'open source' karakter van dit soort discussiedraden, maakt de BNLS-community sterk.
En zeker door naast successen ook melding te maken van fouten en mislukkingen. Je geeft daardoor anderen de kans te leren. En succes is niet alleen dat jij in staat bent om dat prachtige rijtuig te ontwerpen (of te maken), maar vooral ook anderen in staat te stellen het ook te kunnen. Door actief mee te doen, leer je overigens sneller.

Een kleine opmerking Ivo, zou je voortaan jouw foto's willen voorzien van een onderschrift. Zie voorbeeld hieronder.

©2011 - Ivo tB - Ovaalramer AB Philotrain

Grzz,

Hans

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #53 Gepost op: 28 June 2011, 11:50:30 »
Waarom dat onderschrift en geldt dat voor iedereen die een foto plaatst?
Gr Jan

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #54 Gepost op: 28 June 2011, 11:51:46 »
En met welke reden?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #55 Gepost op: 28 June 2011, 13:01:59 »
Vergelijk eens dit:

met dit:

Ovaalramer uit Handboek voor Spoorwegtechniek

en dit:

(van p. 1 van dit draadje)

Lijkt me duidelijk dat de bovenste tekening verkort is. Ik vermoed dat die NVM-tekening op basis van een van Vellekoop is gemaakt. Vellekoop werkte in een eigen aangepaste schaal, iets van 1:40 maar (blijkbaar) niet exact. Waarom weet ik niet. Hij heeft dus eigen versies van materieeltypes ontworpen. Zijn modellen zijn prachtig werk dat groot respect verdient, maar wie z'n eigen modellen op schaal wil bouwen moet uitgaan van NS-tekeningen. Je moet van Vellekoop dus juist *niet* de hoofdafmetingen overnemen, maar allerlei details kan wel.
« Laatst bewerkt op: 28 June 2011, 13:33:10 door janw »

ronald1956

• OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #56 Gepost op: 28 June 2011, 13:32:34 »
Wat betreft de details :
na een middagje tekeningen vergelijken met Gert Arkema zijn we tot de conclusie gekomen dat de NVM tekeningen veel beter gedetaileerd zijn dan de Vellekoop tekeningen. (maar diverse tekeningen kunnen elkaar misschien ook aanvullen )

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 28 June 2011, 13:53:13 »
Een kleine opmerking Ivo, zou je voortaan jouw foto's willen voorzien van een onderschrift. Zie voorbeeld hieronder.

©2011 - Ivo tB - Ovaalramer AB Philotrain

Beste Hans,

Dat wil ik graag doen, maar betekent het ook iets? Ik vind de copyright aanduidingen in het plaatje zelf dan vaak beter. Met zo'n onderschrift wordt het plaatje toch gekopieerd, zonder het copyright stukje eronder. En heb je een advies hoe ik dat snel moet doen met de vele honderden foto's van mij die al zonder dit onderschrift in dit forum zijn te vinden?  ;D ;D

Het is voor mij wel een extra drempel om iets in dit forum te plaatsen. Een post met foto's kost altijd relatief veel tijd. Je bent zo een kwartier aan het schrijven en foto's kopieren.

Volgens mij heb ik hierover al eens een en ander in een ander draadje gelezen, misschien kun je me op weg helpen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #58 Gepost op: 28 June 2011, 14:00:02 »
In aanvulling op Ronald; ik kijk op de NVM-site en zie in de PDF-vormige catalogus van de NVM hetzelfde zijaanzicht (20.05.004) zonder maten. Maar ook een stuk langer dan op jouw plaatje van de zijkant Hans, Ik weet niet of jij de tekening zelf verkort hebt of dat je 'm zo hebt gekregen, maar de lengteverhouding klopt niet met de hoogteverhouding. Daar is in gesleuteld.
Dan zou ik deze tekening gewoon aanschaffen en onder de scanner leggen. Of naar het Hist Archief NS en de tekening daar uit de grote verzamelemmer vissen.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 28 June 2011, 14:54:54 »
Belangrijker is de vraag of de opgegeven maten kloppen. Ik heb zelf alleen maar de maten nodig.

Mijn bedoeling was eigenlijk een goede tekening te hebben, die kan worden overgetrokken.
In de on-line cursus ga ik e.e.a. uitleggen. In principe kan dat ook aan de hand van een plattegrond.
Ik gebruik daarvoor wel de bouwtekening van mijn eigen huis.

@Ivo, ik loop een beetje vooruit op de introductie van enkele nieuwe regels m.b.t. de onderschriften.

Ja, we willen wel graag onderschriften, maar je hoeft ze niet grafisch te bewerken.
Veel te veel werk en volstrekt onnodig. Immers al het materiaal dat je op ons forum plaatst, draag je in rechten over aan de Stichting.
En wij publiceren het materiaal vervolgens onder de zgn. Creative Commons licentie (CCL). (Zie hiervoor de Algemene voorwaarden).

Iedereen mag op grond van de CCL al ons gepubliceerde materiaal vrijelijk hergebruiken of bewerken, mits de bron vermeld wordt -
alsmede de naam van de oorspronkelijke auteur of fotograaf. Wel handig dus als die informatie er bij staat...

Grzz,

Hans  
« Laatst bewerkt op: 28 June 2011, 16:08:48 door Hans van de Burgt »