Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 18:49:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:36:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:18:27
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 18:15:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 18:10:11
Diorama Oelde Mittelweg Hp door Edsko Hekman
Vandaag om 17:50:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 17:38:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:30:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:22:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door 741230
Vandaag om 17:18:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
Vandaag om 17:11:00
Stroomdetectie issues. door flyerman
Vandaag om 17:00:37
Modeltreinenbeurzen door ca.gorter
Vandaag om 16:59:50
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:57:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:56:29
Project seaside Germany door Montanbahn
Vandaag om 16:53:14
ik mis al een poos door Ronald69
Vandaag om 16:50:29
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door 008200
Vandaag om 16:18:14
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:48:17
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
Vandaag om 15:35:51
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:24:34
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:20:52
yd6016ln blijft in demo modus door Dirk
Vandaag om 15:15:55
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:02:47
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 14:22:34
NL-baan in Canada door AndrevdG
Vandaag om 14:22:21
Aandrijving metro gezocht door Remco vM
Vandaag om 14:18:43
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
Vandaag om 13:49:39
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:28:48
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Benelux795
Vandaag om 13:09:56
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - H0 'Ovale Ramen' - Rijtuig AB 7216 SGB  (gelezen 28601 keer)

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6577
Re: BNLS-Werkspoor - H0 'Ovale Ramen' - Rijtuig AB 7216 SGB
« Reactie #90 Gepost op: 21 July 2011, 22:57:14 »
Vandaag even geen virtueel 'geboetseer' aan het 'Ovale Ramen' rijtuig.

Vanuit Australië kwam bericht binnen over de kandidaat draaistellen.

Ik had mijn oog laten vallen op de twee kant-en-en-klare modellen van Steam ERA models:

@2011 - Steam ERA models - Type B5 en B6

Welnu de B5 heeft een wielbasis van 28 mm. en de B6 een wilebasis van 21.6 mm.

De maat van het prototype draaistel is 2,5 m. Ofwel in H0 is dat 29 mm. Kortom, de B5 is geslaagd qua maatvoering.
Hoewel het draaistel niet helemaal correct is, kan ik daar mee leven. De bedrijfszekerheid en het kunnen rijden met RP25-88 lijkt me wel wat hebben.

Maar mensen die liever gebruik maken van de occasions in Houten, even goede vrienden.

Moeten we nog wel de nieuwe rails van Rolf Weinert hebben;
Een mooi rijtuig verdient mooie rails.  ;)

Wordt vervolgd...

Grzz,

Hans

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3193
    • SpoorObjecten
Re: BNLS-Werkspoor - H0 'Ovale Ramen' - Rijtuig AB 7216 SGB
« Reactie #91 Gepost op: 21 July 2011, 23:21:32 »
Model ziet er steeds beter uit  (y)

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6577
Re: BNLS-Werkspoor - H0 'Ovale Ramen' - Rijtuig AB 7216 SGB
« Reactie #92 Gepost op: 26 July 2011, 16:02:48 »
Samen met Erwin Frick heb ik eens gekeken naar een oplossing voor de vensters.
Om het geheel er zo mooi en echt mogelijk uit te laten zien, is een minimale wanddikte wel een wens, maar om praktische redenen niet altijd uitvoerbaar.

Met FUD zou een minimale wanddikte gerealiseerd kunnen worden van 0,3 mm. In de ontwerptekeningen ga ik echter steeds uit van een wanddikte van 1 mm.
(omdat ik teken in 1:1 is dat - voor verschaling-  dus 0,087 m.). Zoals Marty al probeerde aan te geven, zou het fijn zijn als ter hoogte van de vensters de wanddikte minder zou zijn. Erwin en ik denken aan het volgende:

Bij de vensters wordt aan de binnenzijde een uitsparing gemaakt van 0,6 mm. diep en ruim 1 mm. rond de vensters.
De randjes rondom de vensters zijn derhalve 0,4 mm. dik. Dat is dus iets meer dan het absolute minimum.
Aan de binnenzijde komt een laagje van 0,1 mm. 3M laserfolie. vanaf de buitenzijde wordt daar een geëtste messing raamlijst op bevestigd.
De dikte van de etsplaat is 0,4 mm. evenals de maat van de raamlijst. Ergo aan de buitenzijde grenst de raamlijst precies aan de buitenwand.
Ik stel voor de geëtste raamlijst dan niet meer te behandelen en deze door de tijd heen te laten verweren.


©2011 – Hans van de Burgt - Vensters, sierlijsten en verstevigingsbalk

Klik op de plaatjes voor een grotere afbeelding.

Om het rijtuig enige stevigheid te geven worden aan de bovenzijde op regelmatige afstand tussenbalkjes aangebracht.

Wordt vervolgd

Grzz,

Hans

janw

  • Online Online
  • Berichten: 2225
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - H0 'Ovale Ramen' - Rijtuig AB 7216 SGB
« Reactie #93 Gepost op: 28 July 2011, 22:19:41 »
Klinkt interessant dit plan, en lijkt uitvoerbaar. Met raamlijst bedoel je toch alleen het 'armatuur'  met de drie bovenraampjes (en niet iets dat het hele raam omspant, daarvoor zie ik geen aanleiding op het origineel).  Of begrijp ik je nu niet helemaal goed?
0,4 mm wanddikte lijkt me een redelijke benadering van de werkelijkheid; de ramen liggen enigszins verdiept in de wandm duidelijk meer dan bv bij een stroomlijnstel. Overigens staan ze in het echt enigszins scheef (waarom eigenlijk?), maar dat lijkt me te ver gaan om na te bootsen.
Dat van niet schilderen maar laten verweren lijkt me een zeer goed idee. Heb ik ook gedaan met een gesoldeerde ruitewisser op m'n BNL-trekduw. Ziet er nu uitstekend uit.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6577
Re: BNLS-Werkspoor - H0 'Ovale Ramen' - Rijtuig AB 7216 SGB
« Reactie #94 Gepost op: 28 July 2011, 23:34:07 »
Hallo Jan,

Het ORR heeft aan een zijde ramen zonder bovenraampjes, en aan de andere zijde ramen met bovenraampjes.
Je hebt gelijk dat de raam omlijsting niet echt noodzakelijk is. Optisch dan...
Maar mechanisch wel. De dunne folie wordt er namelijk mee opgespannen.

Nu heeft Erwin Frick overigens laten weten dat er een iets dikker materiaal gebruikt zou kunnen worden voor de ramen: Tyvak van 5 mm. dik.
Maar ik weet niet of dit materiaal te versnijden is met de laser. Dat gaan we uitproberen.
In dat laatste geval zouden we dus kunnen volstaan met messing 'bovenraampjes' aan een zijde.

Omdat ik met het verder intekenen van alle ramen toch niet helemaal zeker weet of ik de ramen precies goed heb verdeeld over de wand, moet ik helaas wachten tot ik de beschikking heb over de juiste bouwtekening. (In september pas...).
Ik kan wel doorgaan, maar moet denk ik straks teveel corrigeren. Dus ga ik voorlopig aan het spoorviaduct van Geldrop werken. - Voor Eurospoor  ;)


@2008 - Hans van de Burgt - Spoorviaduct Eindhovenseweg te Geldrop

grzz,

Hans
 

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6577
Re: BNLS-Werkspoor - H0 'Ovale Ramen' - Rijtuig AB 7216 SGB
« Reactie #95 Gepost op: 29 November 2011, 15:25:16 »
Na enkele maanden heb ik vandaag eindelijk de tekeningen van het Ovale Rijtuig kunnen ophalen bij het Utrechts Archief.
Het zijn geen geweldige tekeningen, helaas. Er ware twee micro-fiches waarbij helaas de ene helft van het rijtuig op de ene, en de andere helft op de andere fiche stond. En de lijnen zijn helaas ook niet helemaal goed overgenomen. Maar het belangrijkste is dat de maten wel leesbaar zijn.

Dus ga ik me maar eens storten op het omzetten van e.e.a. in de CAD tekening.

Grzz,

Hans

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - H0 'Ovale Ramen' - Rijtuig AB 7216 SGB
« Reactie #96 Gepost op: 29 November 2011, 16:12:20 »
Was er geen mogelijkheid het originele stuk waar de fiches van gemaakt zijn alsnog op te vragen? Dat is soms ook nog mogelijk. De conversie naar microfiche destijds is helaas soms 'met de Franse slag' gedaan , dat heb ik oa met de tekeningen van seinhuis Enschede ook al gemerkt...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12514
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - H0 'Ovale Ramen' - Rijtuig AB 7216 SGB
« Reactie #97 Gepost op: 29 November 2011, 16:27:06 »
Beter heb ik niet
 :'(




SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.