Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 16:27:10
Bahnstrecke 5867 door 741230
Vandaag om 16:17:48
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:00:43
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:58:22
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 15:56:21
Lodewickshaven door Ronaldk
Vandaag om 15:43:40
Krijg Minitrix 2900(?) BR 01 niet meer goed in elkaar. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 15:32:30
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:28:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:28:02
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 15:19:19
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:18:59
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Edsko Hekman
Vandaag om 15:05:26
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Sikko
Vandaag om 14:55:30
Sankt Georgen. door william_2
Vandaag om 14:38:50
Lenz Standard+ V2 doet gek door maartenvdb
Vandaag om 14:09:16
Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 14:04:41
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:02:36
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Ronald81
Vandaag om 13:49:56
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door HugoB123
Vandaag om 13:39:19
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:31:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 13:24:27
Trix 1707 DCC resetten door Luud H
Vandaag om 13:18:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:00:47
Airtex foto behang als achtergrond door robstuart
Vandaag om 12:31:41
Van 2D afbeelding naar 3D model door Stootjuk
Vandaag om 12:24:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 11:56:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:35:06
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door maartenvdb
Vandaag om 11:26:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:20:44
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:02:17
  

Auteur Topic: 3D/RM: AHOB in H0  (gelezen 73619 keer)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3458
    • Mijn van-alles website
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #30 Gepost op: 18 June 2012, 00:40:45 »
@ Zaandam-Zuid: in de plaats van jouw gebruikersnaam is toch echt een overweg waar de bomen 5 lampjes hebben ;) 1 toplicht, en 4 om en om knipperende die natuurlijk aan-uit-aan-uit en daarna uit-aan-uit-aan geschakeld zijn.

De overweg in de Provincialeweg N203 is de overweg die ik bedoel ;)

Mitchell

  • 3D Designer
  • Online Online
  • Berichten: 3195
    • SpoorObjecten
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #31 Gepost op: 18 June 2012, 11:27:10 »
Geweldig al die informatie :D mijn dank is groot alle! (y)
Hoe meer informatie, des te mooier en gedetaileerder we hem kunnen maken

@sneek, bedankt voor de duidelijke foto's!
Ik ga ze vanavond aanpassen met de slanke paal en kastje eronder.

Het valt me overigens op bij de eerste foto, dat de slagboom zelf vrij spits naar het midden loopt.
Is dit ook echt per paal verschillend? ik heb namelijk ook bredere gezien die minder spits naar het midden lopen.

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #32 Gepost op: 18 June 2012, 12:01:58 »
het hier getoonde model is wat een allegaartje van oude houten bomen en achterlichten in combinatie met een moderne paal.

De oudere types hebben deze voet:



grtz,
Wim

Dit is dan ook geen Ahob maar een Aob. Deze komt alleen voor op overpaden bij stations. Op de bomen zitten geen lampen en ze sluiten het hele overpad af, vandaar de benaming Aob.
De bouw van Berkendam is begonnen.

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #33 Gepost op: 18 June 2012, 12:18:08 »
lijkt mij duidelijk hoeveel lampjes die speciale overweg in de N203 heeft  ;D
en welke vast brandt en welke knippert.
http://www.flickr.com/photos/38229529@N02/3996464240
« Laatst bewerkt op: 18 June 2012, 12:19:47 door rene w. »

Mitchell

  • 3D Designer
  • Online Online
  • Berichten: 3195
    • SpoorObjecten
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #34 Gepost op: 18 June 2012, 13:56:51 »
Spoorrelais,

Dus de paal ziet er bij "normale" overgangen anders uit?

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #35 Gepost op: 18 June 2012, 15:55:46 »
Spoorrelais,

Dus de paal ziet er bij "normale" overgangen anders uit?

Hoi Mitchell,

Nee hoor. Alleen is deze voorzien van een enkele lamp i.p.v. een dubbele. En de lampen op de bomen ontbreken. Er kan wel verschil zijn in paalvoet type. Nieuwe overwegen hebben een "flessepaal"model. Ben op dit moment op vakantie en kan dus geen foto's plaatsen, die staan niet op mijn Laptop. Daarnaast loopt er op dit moment een vervangings project om de overwegbomen op stations overpaden te vervangen door een aluminium boom met een hangwerk eronder.  Ook daar heb ik foto's van, alleen niet bij me.

Andre.
De bouw van Berkendam is begonnen.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3458
    • Mijn van-alles website
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #36 Gepost op: 18 June 2012, 17:07:40 »
Het valt me overigens op bij de eerste foto, dat de slagboom zelf vrij spits naar het midden loopt.
Is dit ook echt per paal verschillend? ik heb namelijk ook bredere gezien die minder spits naar het midden lopen.
Dat verschilt inderdaad: er zijn bomen zoals de foto hieronder toont (een overweg-buiten gebruik in Roermond, gefotografeerd in 2009 maar nog steeds aanwezig) die vrij kort zijn en daarom niet geheel spits toelopen maar ene kleine ruimte tussen de 2 helften en het middelste deel hebben en inderdaad degene die wel helemaal naar elkaar toelopen.

http://www.m-voorloop.nl/benelux/overwegboomgeheel.jpg (Attentie! 496 X 2042 pixels, 145 kb)

Overigens zijn de 2 helften bij langere bomen sowieso breder (meer naar 'buiten' toe) bevestigd aan de arm (daar waar die 2 gegalvaniseerde metalen vijfhoekige platen zitten)

@ Spoorrelais (en evt. Mitchell) Dat is dan weer deze ;)

Foto gemaakt op station Heerhugowaard in 2011.

Mitchell

  • 3D Designer
  • Online Online
  • Berichten: 3195
    • SpoorObjecten
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #37 Gepost op: 18 June 2012, 21:37:21 »
Stapje voor stapje!

de dikke paal is in iedergeval al weg :)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3874
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #38 Gepost op: 18 June 2012, 23:16:22 »
 :D :P  Prachtig getekend Mitchell, dit is op en top ahob (y)

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #39 Gepost op: 19 June 2012, 08:59:58 »
De "dikke"paal kan ook gewoon toegepast worden. De palen met het aansluitkastje ondar aan de voet worden niet meer nieuw toegepast. En er zijn ook al genoeg overwegen waarbij beide type paalvoeten worden toegepast.

Andre.
De bouw van Berkendam is begonnen.

Mitchell

  • 3D Designer
  • Online Online
  • Berichten: 3195
    • SpoorObjecten
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #40 Gepost op: 19 June 2012, 09:46:45 »
Te laat!!! :P

Ik heb die dikke paal al verwijderd, jullie mogen het met de dunne paal doen  :P

toch bedankt voor de info  (y)

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #41 Gepost op: 19 June 2012, 10:50:21 »
Ik ben der blij mee (y)

Ik kan deze bomen goed gebruiken (vertsjechen ;D) en de flesjes aan de kant zetten,
die komen tzt wel op een NL-dio....

Mvg,

Tis
********

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #42 Gepost op: 19 June 2012, 11:33:48 »
@ Menno #30, @ Mitchell

Ik moet Menno gelijk geven, maar het is wel een uitzondering. De overweg Guisweg bijvoorbeeld (enkele kilometers verderop) heeft bomen van de maximale lengte, maar daar zitten maar drie lampjes op.

De meest voorkomende overwegen behoren tot twee varianten. De nieuwe basisuitvoering bestaat uit tenminste de volgende onderdelen:
  • Aan de rechterzijde van de weg een paal met een overwegboom met drie rode lichten, aan de voorzijde een stel knipperende rode lichten, een andreaskruis en een elektronische bel;
  • Aan de linkerzijde van de weg een paal met een stel knipperende rode lichten en een elektronische bel;
  • Aan beide zijden van de weg een schrikhek met wachtbord.

Veel overwegen zijn nog uitgevoerd volgens de oude standaard. Deze bestaat uit:
  • Aan de rechterzijdevan de weg een paal met een overwegboom met drie rode lichten, aan de voor- en achterzijde een paar knipperende rode lichten, een andreaskruis en een elektronische bel;
  • Aan de linkerzijde van de weg een paal met één enkel rood knipperlicht en een elektronische bel;
  • Aan beide zijden van de weg een schrikhek met wachtbord.
Het enkele rode knipperlicht is niet altijd geplaatst.

Om zo veel mogelijk mensen tevreden te stellen met de fraaie overwegbomen van Mitchell zouden deze er in minstens twee varianten moeten zijn:
  • Met de oude paalvoet, met achterlichten en met ouderwetse bellen, voor modelbanen met een wat ouder thema;
  • Met de nieuwe paalvoet, zonder achterlichten en met elektronische bellen, geschikt voor overwegen op modelbanen met een modern thema.

Het zou helemaal fraai zijn als aan de setjes ook een extra paal met één resp. twee knipperende lichten zou zijn toegevoegd!
« Laatst bewerkt op: 19 June 2012, 22:49:33 door Zaandam-Zuid »

Mitchell

  • 3D Designer
  • Online Online
  • Berichten: 3195
    • SpoorObjecten
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #43 Gepost op: 20 June 2012, 22:28:29 »
Geweldig!
Bedankt iedereen voor alle top informatie!

Ik zal zorgen dat het gemaakt zal worden!

Mitchell

  • 3D Designer
  • Online Online
  • Berichten: 3195
    • SpoorObjecten
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #44 Gepost op: 03 July 2012, 12:48:47 »
Er zit nog een beetje werk aan, maar het gaat de goede kant op!  (y)