Doel:€250.00
Donaties:€150.00

Per saldo:€-100.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 08-12-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000 door rolfm
Vandaag om 13:53:12
7 december 2019 modelspoorbeurs Houten voor/nabeschouwing door lokloods
Vandaag om 13:50:41
Schwarzburg door Ruud K
Vandaag om 13:47:57
Auto botst in Waalhaven tegen goederentrein door dh3201
Vandaag om 13:47:00
Led op voetjes voor huisverlichting, bestaat dit? door GertW
Vandaag om 13:23:54
Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan? door GertW
Vandaag om 13:21:47
1/32 schaal, 'Papier Berken", andere bomen , grassen en meer. door Daniel Caso
Vandaag om 13:18:38
Complete baan: enig idee van de waarde? door SuperSylvester
Vandaag om 13:07:20
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 12:30:36
Gezocht: iemand die decoder kan inbouwen, en onderhoud. door Sharan83
Vandaag om 12:19:38
Wensendraadje Nederlands 2020 door Quinzeedied
Vandaag om 12:14:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gerrit F
Vandaag om 12:09:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:53:14
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 11:48:46
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 11:45:11
NS 6100 van GM&S door sander1985
Vandaag om 11:30:00
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:52:36
Bouw Bührtal III door mass am see
Vandaag om 10:40:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:36:08
NTM goederenwagens in Spoor-0 door 1795
Vandaag om 09:39:49
Bouw Loc NS serie 2100/HSM 500 in H0 (Philotrain kit 870/37) door Gerrit F
Vandaag om 08:39:27
BNLS trammodule “Centraal Station” door Tulpendaal
Vandaag om 06:16:41
Led loeplamp door Menno
08 december 2019, 23:12:27
Opknappen oude Trix Express door J. Moors
08 december 2019, 23:08:32
BMB-Module: “Wateringbury” door Hans van de Burgt
08 december 2019, 23:02:36
Projekt 083-338 door 44
08 december 2019, 22:39:25
De bouw van Schellenbach door Martin Domburg
08 december 2019, 22:35:57
De Wim Vink 2020 H0 treinen kalender komt eraan. door nachbar
08 december 2019, 22:15:09
Aalsmeer in N door alfisti-164
08 december 2019, 22:14:47
Watertoren van Wageningen. door NS264
08 december 2019, 21:51:26
  

Auteur Topic: 3D/RM: AHOB in H0  (gelezen 40437 keer)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 2701
    • Mijn van-alles website
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #30 Gepost op: 18 juni 2012, 00:40:45 »
@ Zaandam-Zuid: in de plaats van jouw gebruikersnaam is toch echt een overweg waar de bomen 5 lampjes hebben ;) 1 toplicht, en 4 om en om knipperende die natuurlijk aan-uit-aan-uit en daarna uit-aan-uit-aan geschakeld zijn.

De overweg in de Provincialeweg N203 is de overweg die ik bedoel ;)

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 2489
    • SpoorObjecten
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #31 Gepost op: 18 juni 2012, 11:27:10 »
Geweldig al die informatie :D mijn dank is groot alle! (y)
Hoe meer informatie, des te mooier en gedetaileerder we hem kunnen maken

@sneek, bedankt voor de duidelijke foto's!
Ik ga ze vanavond aanpassen met de slanke paal en kastje eronder.

Het valt me overigens op bij de eerste foto, dat de slagboom zelf vrij spits naar het midden loopt.
Is dit ook echt per paal verschillend? ik heb namelijk ook bredere gezien die minder spits naar het midden lopen.

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 519
  • Ben uitgeblust
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #32 Gepost op: 18 juni 2012, 12:01:58 »
het hier getoonde model is wat een allegaartje van oude houten bomen en achterlichten in combinatie met een moderne paal.

De oudere types hebben deze voet:



grtz,
Wim

Dit is dan ook geen Ahob maar een Aob. Deze komt alleen voor op overpaden bij stations. Op de bomen zitten geen lampen en ze sluiten het hele overpad af, vandaar de benaming Aob.
De bouw van Berkendam is begonnen.

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1293
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #33 Gepost op: 18 juni 2012, 12:18:08 »
lijkt mij duidelijk hoeveel lampjes die speciale overweg in de N203 heeft  ;D
en welke vast brandt en welke knippert.
http://www.flickr.com/photos/38229529@N02/3996464240
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2012, 12:19:47 door rene w. »

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 2489
    • SpoorObjecten
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #34 Gepost op: 18 juni 2012, 13:56:51 »
Spoorrelais,

Dus de paal ziet er bij "normale" overgangen anders uit?

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 519
  • Ben uitgeblust
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #35 Gepost op: 18 juni 2012, 15:55:46 »
Spoorrelais,

Dus de paal ziet er bij "normale" overgangen anders uit?

Hoi Mitchell,

Nee hoor. Alleen is deze voorzien van een enkele lamp i.p.v. een dubbele. En de lampen op de bomen ontbreken. Er kan wel verschil zijn in paalvoet type. Nieuwe overwegen hebben een "flessepaal"model. Ben op dit moment op vakantie en kan dus geen foto's plaatsen, die staan niet op mijn Laptop. Daarnaast loopt er op dit moment een vervangings project om de overwegbomen op stations overpaden te vervangen door een aluminium boom met een hangwerk eronder.  Ook daar heb ik foto's van, alleen niet bij me.

Andre.
De bouw van Berkendam is begonnen.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 2701
    • Mijn van-alles website
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #36 Gepost op: 18 juni 2012, 17:07:40 »
Het valt me overigens op bij de eerste foto, dat de slagboom zelf vrij spits naar het midden loopt.
Is dit ook echt per paal verschillend? ik heb namelijk ook bredere gezien die minder spits naar het midden lopen.
Dat verschilt inderdaad: er zijn bomen zoals de foto hieronder toont (een overweg-buiten gebruik in Roermond, gefotografeerd in 2009 maar nog steeds aanwezig) die vrij kort zijn en daarom niet geheel spits toelopen maar ene kleine ruimte tussen de 2 helften en het middelste deel hebben en inderdaad degene die wel helemaal naar elkaar toelopen.

http://www.m-voorloop.nl/benelux/overwegboomgeheel.jpg (Attentie! 496 X 2042 pixels, 145 kb)

Overigens zijn de 2 helften bij langere bomen sowieso breder (meer naar 'buiten' toe) bevestigd aan de arm (daar waar die 2 gegalvaniseerde metalen vijfhoekige platen zitten)

@ Spoorrelais (en evt. Mitchell) Dat is dan weer deze ;)

Foto gemaakt op station Heerhugowaard in 2011.

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 2489
    • SpoorObjecten
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #37 Gepost op: 18 juni 2012, 21:37:21 »
Stapje voor stapje!

de dikke paal is in iedergeval al weg :)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3370
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #38 Gepost op: 18 juni 2012, 23:16:22 »
 :D :P  Prachtig getekend Mitchell, dit is op en top ahob (y)

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntalbahn rond 1961 (Diez, Balduinstein), Traincontroller Gold 8.0 MultiZentrale Roco.

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 519
  • Ben uitgeblust
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #39 Gepost op: 19 juni 2012, 08:59:58 »
De "dikke"paal kan ook gewoon toegepast worden. De palen met het aansluitkastje ondar aan de voet worden niet meer nieuw toegepast. En er zijn ook al genoeg overwegen waarbij beide type paalvoeten worden toegepast.

Andre.
De bouw van Berkendam is begonnen.

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 2489
    • SpoorObjecten
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #40 Gepost op: 19 juni 2012, 09:46:45 »
Te laat!!! :P

Ik heb die dikke paal al verwijderd, jullie mogen het met de dunne paal doen  :P

toch bedankt voor de info  (y)

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2585
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #41 Gepost op: 19 juni 2012, 10:50:21 »
Ik ben der blij mee (y)

Ik kan deze bomen goed gebruiken (vertsjechen ;D) en de flesjes aan de kant zetten,
die komen tzt wel op een NL-dio....

Mvg,

Tis
********

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #42 Gepost op: 19 juni 2012, 11:33:48 »
@ Menno #30, @ Mitchell

Ik moet Menno gelijk geven, maar het is wel een uitzondering. De overweg Guisweg bijvoorbeeld (enkele kilometers verderop) heeft bomen van de maximale lengte, maar daar zitten maar drie lampjes op.

De meest voorkomende overwegen behoren tot twee varianten. De nieuwe basisuitvoering bestaat uit tenminste de volgende onderdelen:
  • Aan de rechterzijde van de weg een paal met een overwegboom met drie rode lichten, aan de voorzijde een stel knipperende rode lichten, een andreaskruis en een elektronische bel;
  • Aan de linkerzijde van de weg een paal met een stel knipperende rode lichten en een elektronische bel;
  • Aan beide zijden van de weg een schrikhek met wachtbord.

Veel overwegen zijn nog uitgevoerd volgens de oude standaard. Deze bestaat uit:
  • Aan de rechterzijdevan de weg een paal met een overwegboom met drie rode lichten, aan de voor- en achterzijde een paar knipperende rode lichten, een andreaskruis en een elektronische bel;
  • Aan de linkerzijde van de weg een paal met één enkel rood knipperlicht en een elektronische bel;
  • Aan beide zijden van de weg een schrikhek met wachtbord.
Het enkele rode knipperlicht is niet altijd geplaatst.

Om zo veel mogelijk mensen tevreden te stellen met de fraaie overwegbomen van Mitchell zouden deze er in minstens twee varianten moeten zijn:
  • Met de oude paalvoet, met achterlichten en met ouderwetse bellen, voor modelbanen met een wat ouder thema;
  • Met de nieuwe paalvoet, zonder achterlichten en met elektronische bellen, geschikt voor overwegen op modelbanen met een modern thema.

Het zou helemaal fraai zijn als aan de setjes ook een extra paal met één resp. twee knipperende lichten zou zijn toegevoegd!
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2012, 22:49:33 door Zaandam-Zuid »

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 2489
    • SpoorObjecten
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #43 Gepost op: 20 juni 2012, 22:28:29 »
Geweldig!
Bedankt iedereen voor alle top informatie!

Ik zal zorgen dat het gemaakt zal worden!

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 2489
    • SpoorObjecten
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #44 Gepost op: 03 juli 2012, 12:48:47 »
Er zit nog een beetje werk aan, maar het gaat de goede kant op!  (y)