Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-11-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door UKRyan
Vandaag om 01:53:07
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door wjmeijer1986
Vandaag om 01:29:22
Roco maakt de Öbb 1110.502 niet meer door ReneN
Vandaag om 00:42:38
Raadplaatje door Niekleair
Vandaag om 00:38:29
BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw door Ivo tB
Vandaag om 00:31:41
Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0) door roadster36
Vandaag om 00:23:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:08:39
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
19 november 2019, 23:57:55
Franse treinen en scenery door Syb030
19 november 2019, 23:35:56
Vergelijk tussen Digikeijs, NS parts en andere NS seinen door Martin Hornis
19 november 2019, 22:58:27
DR5000 icm Mardec stuurt wissels niet meer aan. door Bert_Apd
19 november 2019, 22:50:38
De Noordelijke Spoor- en modelbouwdagen in Veendam. door Martin Hornis
19 november 2019, 22:49:08
BMB-Module: “Wateringbury” door Hans van de Burgt
19 november 2019, 22:42:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door johanw
19 november 2019, 22:28:09
Welke (spuitbus)primer voor messing en styreen? door FRIE
19 november 2019, 22:24:35
Intellibox II en WLAN door Ronald Koerts
19 november 2019, 22:10:36
De CanBus komt naar Kranenberg, Arduino's en de CanBus door Robert E
19 november 2019, 22:05:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
19 november 2019, 22:03:46
DDM-1 & DD-AR; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Sean
19 november 2019, 22:01:08
Falkensteiner bockerl door Krokodil68
19 november 2019, 21:52:01
Piko h0 NS 2200 door Bert van Gelder
19 november 2019, 21:38:31
Stof, hoe en waarmee kun je dit het beste van je modelbaan verwijderen? door RICROO
19 november 2019, 21:24:43
Fleischmann BR220 (4235), digitaal. Rumoerig, iets aan te doen? door Nijboer
19 november 2019, 20:57:24
Projekt 083-338 door 44
19 november 2019, 20:55:28
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
19 november 2019, 20:39:06
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
19 november 2019, 19:20:37
Hoe kun je tekst op gebouw maken zonder papier of sticker? door San-Markos
19 november 2019, 19:18:50
Dwergsein met vrijgave rangeren lamp door De eerste Ivo
19 november 2019, 19:14:19
NS modelbaan Hoekdam H0 door Eric B
19 november 2019, 18:55:49
Roco 2019 door Sander Fondse
19 november 2019, 18:17:19
  

Auteur Topic: 3D/RM: AHOB in H0  (gelezen 40262 keer)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 2694
    • Mijn van-alles website
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #30 Gepost op: 18 juni 2012, 00:40:45 »
@ Zaandam-Zuid: in de plaats van jouw gebruikersnaam is toch echt een overweg waar de bomen 5 lampjes hebben ;) 1 toplicht, en 4 om en om knipperende die natuurlijk aan-uit-aan-uit en daarna uit-aan-uit-aan geschakeld zijn.

De overweg in de Provincialeweg N203 is de overweg die ik bedoel ;)

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 2484
    • SpoorObjecten
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #31 Gepost op: 18 juni 2012, 11:27:10 »
Geweldig al die informatie :D mijn dank is groot alle! (y)
Hoe meer informatie, des te mooier en gedetaileerder we hem kunnen maken

@sneek, bedankt voor de duidelijke foto's!
Ik ga ze vanavond aanpassen met de slanke paal en kastje eronder.

Het valt me overigens op bij de eerste foto, dat de slagboom zelf vrij spits naar het midden loopt.
Is dit ook echt per paal verschillend? ik heb namelijk ook bredere gezien die minder spits naar het midden lopen.

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
  • Ben uitgeblust
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #32 Gepost op: 18 juni 2012, 12:01:58 »
het hier getoonde model is wat een allegaartje van oude houten bomen en achterlichten in combinatie met een moderne paal.

De oudere types hebben deze voet:



grtz,
Wim

Dit is dan ook geen Ahob maar een Aob. Deze komt alleen voor op overpaden bij stations. Op de bomen zitten geen lampen en ze sluiten het hele overpad af, vandaar de benaming Aob.
De bouw van Berkendam is begonnen.

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1293
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #33 Gepost op: 18 juni 2012, 12:18:08 »
lijkt mij duidelijk hoeveel lampjes die speciale overweg in de N203 heeft  ;D
en welke vast brandt en welke knippert.
http://www.flickr.com/photos/38229529@N02/3996464240
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2012, 12:19:47 door rene w. »

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 2484
    • SpoorObjecten
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #34 Gepost op: 18 juni 2012, 13:56:51 »
Spoorrelais,

Dus de paal ziet er bij "normale" overgangen anders uit?

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
  • Ben uitgeblust
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #35 Gepost op: 18 juni 2012, 15:55:46 »
Spoorrelais,

Dus de paal ziet er bij "normale" overgangen anders uit?

Hoi Mitchell,

Nee hoor. Alleen is deze voorzien van een enkele lamp i.p.v. een dubbele. En de lampen op de bomen ontbreken. Er kan wel verschil zijn in paalvoet type. Nieuwe overwegen hebben een "flessepaal"model. Ben op dit moment op vakantie en kan dus geen foto's plaatsen, die staan niet op mijn Laptop. Daarnaast loopt er op dit moment een vervangings project om de overwegbomen op stations overpaden te vervangen door een aluminium boom met een hangwerk eronder.  Ook daar heb ik foto's van, alleen niet bij me.

Andre.
De bouw van Berkendam is begonnen.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 2694
    • Mijn van-alles website
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #36 Gepost op: 18 juni 2012, 17:07:40 »
Het valt me overigens op bij de eerste foto, dat de slagboom zelf vrij spits naar het midden loopt.
Is dit ook echt per paal verschillend? ik heb namelijk ook bredere gezien die minder spits naar het midden lopen.
Dat verschilt inderdaad: er zijn bomen zoals de foto hieronder toont (een overweg-buiten gebruik in Roermond, gefotografeerd in 2009 maar nog steeds aanwezig) die vrij kort zijn en daarom niet geheel spits toelopen maar ene kleine ruimte tussen de 2 helften en het middelste deel hebben en inderdaad degene die wel helemaal naar elkaar toelopen.

http://www.m-voorloop.nl/benelux/overwegboomgeheel.jpg (Attentie! 496 X 2042 pixels, 145 kb)

Overigens zijn de 2 helften bij langere bomen sowieso breder (meer naar 'buiten' toe) bevestigd aan de arm (daar waar die 2 gegalvaniseerde metalen vijfhoekige platen zitten)

@ Spoorrelais (en evt. Mitchell) Dat is dan weer deze ;)

Foto gemaakt op station Heerhugowaard in 2011.

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 2484
    • SpoorObjecten
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #37 Gepost op: 18 juni 2012, 21:37:21 »
Stapje voor stapje!

de dikke paal is in iedergeval al weg :)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3362
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #38 Gepost op: 18 juni 2012, 23:16:22 »
 :D :P  Prachtig getekend Mitchell, dit is op en top ahob (y)

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntalbahn rond 1961 (Diez, Balduinstein), Traincontroller Gold 8.0 MultiZentrale Roco.

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
  • Ben uitgeblust
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #39 Gepost op: 19 juni 2012, 08:59:58 »
De "dikke"paal kan ook gewoon toegepast worden. De palen met het aansluitkastje ondar aan de voet worden niet meer nieuw toegepast. En er zijn ook al genoeg overwegen waarbij beide type paalvoeten worden toegepast.

Andre.
De bouw van Berkendam is begonnen.

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 2484
    • SpoorObjecten
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #40 Gepost op: 19 juni 2012, 09:46:45 »
Te laat!!! :P

Ik heb die dikke paal al verwijderd, jullie mogen het met de dunne paal doen  :P

toch bedankt voor de info  (y)

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #41 Gepost op: 19 juni 2012, 10:50:21 »
Ik ben der blij mee (y)

Ik kan deze bomen goed gebruiken (vertsjechen ;D) en de flesjes aan de kant zetten,
die komen tzt wel op een NL-dio....

Mvg,

Tis
********

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #42 Gepost op: 19 juni 2012, 11:33:48 »
@ Menno #30, @ Mitchell

Ik moet Menno gelijk geven, maar het is wel een uitzondering. De overweg Guisweg bijvoorbeeld (enkele kilometers verderop) heeft bomen van de maximale lengte, maar daar zitten maar drie lampjes op.

De meest voorkomende overwegen behoren tot twee varianten. De nieuwe basisuitvoering bestaat uit tenminste de volgende onderdelen:
  • Aan de rechterzijde van de weg een paal met een overwegboom met drie rode lichten, aan de voorzijde een stel knipperende rode lichten, een andreaskruis en een elektronische bel;
  • Aan de linkerzijde van de weg een paal met een stel knipperende rode lichten en een elektronische bel;
  • Aan beide zijden van de weg een schrikhek met wachtbord.

Veel overwegen zijn nog uitgevoerd volgens de oude standaard. Deze bestaat uit:
  • Aan de rechterzijdevan de weg een paal met een overwegboom met drie rode lichten, aan de voor- en achterzijde een paar knipperende rode lichten, een andreaskruis en een elektronische bel;
  • Aan de linkerzijde van de weg een paal met één enkel rood knipperlicht en een elektronische bel;
  • Aan beide zijden van de weg een schrikhek met wachtbord.
Het enkele rode knipperlicht is niet altijd geplaatst.

Om zo veel mogelijk mensen tevreden te stellen met de fraaie overwegbomen van Mitchell zouden deze er in minstens twee varianten moeten zijn:
  • Met de oude paalvoet, met achterlichten en met ouderwetse bellen, voor modelbanen met een wat ouder thema;
  • Met de nieuwe paalvoet, zonder achterlichten en met elektronische bellen, geschikt voor overwegen op modelbanen met een modern thema.

Het zou helemaal fraai zijn als aan de setjes ook een extra paal met één resp. twee knipperende lichten zou zijn toegevoegd!
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2012, 22:49:33 door Zaandam-Zuid »

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 2484
    • SpoorObjecten
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #43 Gepost op: 20 juni 2012, 22:28:29 »
Geweldig!
Bedankt iedereen voor alle top informatie!

Ik zal zorgen dat het gemaakt zal worden!

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 2484
    • SpoorObjecten
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #44 Gepost op: 03 juli 2012, 12:48:47 »
Er zit nog een beetje werk aan, maar het gaat de goede kant op!  (y)