Doel:€250.00
Donaties:€147.00

Per saldo:€-103.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-06-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoorbeurs Houten 29 juni 2019 voor/nabeschouwing door Martin Welberg
Vandaag om 12:26:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door mass am see
Vandaag om 12:23:53
NS modelbaan Hoekdam H0 door mass am see
Vandaag om 12:19:09
De Hondsrugbaan, H0 door mass am see
Vandaag om 12:08:53
De NS 600/2000 van MK Modelbouwstudio door arnout
Vandaag om 12:08:43
Raadplaatje door Whis
Vandaag om 12:00:25
Marklin Mobile station 2 voor spoor n door 89er
Vandaag om 11:46:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Hans Grasmaijer
Vandaag om 11:34:35
Servo-positie instellen met MultiMaus door Timo
Vandaag om 10:26:33
Overstappen op schaal TT? door Pauldg
Vandaag om 10:17:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 10:13:53
Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf. (h0) door nkob
Vandaag om 09:16:54
Advies beste lijm voor bouwpakketten door Marij Stoffels
Vandaag om 07:47:31
Update: baan in de tropen door Wim Vink
Vandaag om 07:36:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 juni 2019, 23:13:09
Projekt 083-338 door 44
25 juni 2019, 23:00:55
Baanplan Edwin (poging 2) door poftie
25 juni 2019, 22:39:54
Digitaal maken van een lok: doorgebrande leds door 008200
25 juni 2019, 22:34:40
Gezocht: 11mm wielen met asb door Pauldg
25 juni 2019, 21:50:21
NS sproeitrein in h0 door Eric B
25 juni 2019, 21:49:22
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
25 juni 2019, 21:48:32
Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven) door Eric B
25 juni 2019, 21:31:54
Buitenlust door Wijktrein
25 juni 2019, 20:40:26
Dat overkomt mij niet. door Wim1969
25 juni 2019, 19:57:42
Baan in Los Angeles door AndrevdG
25 juni 2019, 18:15:58
Pimp mijn DB 407 door Dave.......
25 juni 2019, 17:26:20
Roco z21 geeft ERROR 2 door ZwolsBas
25 juni 2019, 17:23:13
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door rolfm
25 juni 2019, 15:56:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Thom
25 juni 2019, 15:12:42
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
25 juni 2019, 15:08:37
  

Auteur Topic: 3D/RM: AHOB in H0  (gelezen 38318 keer)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 2650
    • Mijn van-alles website
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #30 Gepost op: 18 juni 2012, 00:40:45 »
@ Zaandam-Zuid: in de plaats van jouw gebruikersnaam is toch echt een overweg waar de bomen 5 lampjes hebben ;) 1 toplicht, en 4 om en om knipperende die natuurlijk aan-uit-aan-uit en daarna uit-aan-uit-aan geschakeld zijn.

De overweg in de Provincialeweg N203 is de overweg die ik bedoel ;)

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 2398
    • SpoorObjecten
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #31 Gepost op: 18 juni 2012, 11:27:10 »
Geweldig al die informatie :D mijn dank is groot alle! (y)
Hoe meer informatie, des te mooier en gedetaileerder we hem kunnen maken

@sneek, bedankt voor de duidelijke foto's!
Ik ga ze vanavond aanpassen met de slanke paal en kastje eronder.

Het valt me overigens op bij de eerste foto, dat de slagboom zelf vrij spits naar het midden loopt.
Is dit ook echt per paal verschillend? ik heb namelijk ook bredere gezien die minder spits naar het midden lopen.

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
  • Ben uitgeblust
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #32 Gepost op: 18 juni 2012, 12:01:58 »
het hier getoonde model is wat een allegaartje van oude houten bomen en achterlichten in combinatie met een moderne paal.

De oudere types hebben deze voet:



grtz,
Wim

Dit is dan ook geen Ahob maar een Aob. Deze komt alleen voor op overpaden bij stations. Op de bomen zitten geen lampen en ze sluiten het hele overpad af, vandaar de benaming Aob.
De bouw van Berkendam is begonnen.

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1293
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #33 Gepost op: 18 juni 2012, 12:18:08 »
lijkt mij duidelijk hoeveel lampjes die speciale overweg in de N203 heeft  ;D
en welke vast brandt en welke knippert.
http://www.flickr.com/photos/38229529@N02/3996464240
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2012, 12:19:47 door rene w. »

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 2398
    • SpoorObjecten
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #34 Gepost op: 18 juni 2012, 13:56:51 »
Spoorrelais,

Dus de paal ziet er bij "normale" overgangen anders uit?

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
  • Ben uitgeblust
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #35 Gepost op: 18 juni 2012, 15:55:46 »
Spoorrelais,

Dus de paal ziet er bij "normale" overgangen anders uit?

Hoi Mitchell,

Nee hoor. Alleen is deze voorzien van een enkele lamp i.p.v. een dubbele. En de lampen op de bomen ontbreken. Er kan wel verschil zijn in paalvoet type. Nieuwe overwegen hebben een "flessepaal"model. Ben op dit moment op vakantie en kan dus geen foto's plaatsen, die staan niet op mijn Laptop. Daarnaast loopt er op dit moment een vervangings project om de overwegbomen op stations overpaden te vervangen door een aluminium boom met een hangwerk eronder.  Ook daar heb ik foto's van, alleen niet bij me.

Andre.
De bouw van Berkendam is begonnen.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 2650
    • Mijn van-alles website
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #36 Gepost op: 18 juni 2012, 17:07:40 »
Het valt me overigens op bij de eerste foto, dat de slagboom zelf vrij spits naar het midden loopt.
Is dit ook echt per paal verschillend? ik heb namelijk ook bredere gezien die minder spits naar het midden lopen.
Dat verschilt inderdaad: er zijn bomen zoals de foto hieronder toont (een overweg-buiten gebruik in Roermond, gefotografeerd in 2009 maar nog steeds aanwezig) die vrij kort zijn en daarom niet geheel spits toelopen maar ene kleine ruimte tussen de 2 helften en het middelste deel hebben en inderdaad degene die wel helemaal naar elkaar toelopen.

http://www.m-voorloop.nl/benelux/overwegboomgeheel.jpg (Attentie! 496 X 2042 pixels, 145 kb)

Overigens zijn de 2 helften bij langere bomen sowieso breder (meer naar 'buiten' toe) bevestigd aan de arm (daar waar die 2 gegalvaniseerde metalen vijfhoekige platen zitten)

@ Spoorrelais (en evt. Mitchell) Dat is dan weer deze ;)

Foto gemaakt op station Heerhugowaard in 2011.

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 2398
    • SpoorObjecten
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #37 Gepost op: 18 juni 2012, 21:37:21 »
Stapje voor stapje!

de dikke paal is in iedergeval al weg :)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3335
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #38 Gepost op: 18 juni 2012, 23:16:22 »
 :D :P  Prachtig getekend Mitchell, dit is op en top ahob (y)

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntalbahn rond 1961 (Diez, Balduinstein), Traincontroller Gold 8.0 MultiZentrale Roco.

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
  • Ben uitgeblust
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #39 Gepost op: 19 juni 2012, 08:59:58 »
De "dikke"paal kan ook gewoon toegepast worden. De palen met het aansluitkastje ondar aan de voet worden niet meer nieuw toegepast. En er zijn ook al genoeg overwegen waarbij beide type paalvoeten worden toegepast.

Andre.
De bouw van Berkendam is begonnen.

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 2398
    • SpoorObjecten
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #40 Gepost op: 19 juni 2012, 09:46:45 »
Te laat!!! :P

Ik heb die dikke paal al verwijderd, jullie mogen het met de dunne paal doen  :P

toch bedankt voor de info  (y)

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2576
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #41 Gepost op: 19 juni 2012, 10:50:21 »
Ik ben der blij mee (y)

Ik kan deze bomen goed gebruiken (vertsjechen ;D) en de flesjes aan de kant zetten,
die komen tzt wel op een NL-dio....

Mvg,

Tis
********

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 204
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #42 Gepost op: 19 juni 2012, 11:33:48 »
@ Menno #30, @ Mitchell

Ik moet Menno gelijk geven, maar het is wel een uitzondering. De overweg Guisweg bijvoorbeeld (enkele kilometers verderop) heeft bomen van de maximale lengte, maar daar zitten maar drie lampjes op.

De meest voorkomende overwegen behoren tot twee varianten. De nieuwe basisuitvoering bestaat uit tenminste de volgende onderdelen:
  • Aan de rechterzijde van de weg een paal met een overwegboom met drie rode lichten, aan de voorzijde een stel knipperende rode lichten, een andreaskruis en een elektronische bel;
  • Aan de linkerzijde van de weg een paal met een stel knipperende rode lichten en een elektronische bel;
  • Aan beide zijden van de weg een schrikhek met wachtbord.

Veel overwegen zijn nog uitgevoerd volgens de oude standaard. Deze bestaat uit:
  • Aan de rechterzijdevan de weg een paal met een overwegboom met drie rode lichten, aan de voor- en achterzijde een paar knipperende rode lichten, een andreaskruis en een elektronische bel;
  • Aan de linkerzijde van de weg een paal met één enkel rood knipperlicht en een elektronische bel;
  • Aan beide zijden van de weg een schrikhek met wachtbord.
Het enkele rode knipperlicht is niet altijd geplaatst.

Om zo veel mogelijk mensen tevreden te stellen met de fraaie overwegbomen van Mitchell zouden deze er in minstens twee varianten moeten zijn:
  • Met de oude paalvoet, met achterlichten en met ouderwetse bellen, voor modelbanen met een wat ouder thema;
  • Met de nieuwe paalvoet, zonder achterlichten en met elektronische bellen, geschikt voor overwegen op modelbanen met een modern thema.

Het zou helemaal fraai zijn als aan de setjes ook een extra paal met één resp. twee knipperende lichten zou zijn toegevoegd!
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2012, 22:49:33 door Zaandam-Zuid »

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 2398
    • SpoorObjecten
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #43 Gepost op: 20 juni 2012, 22:28:29 »
Geweldig!
Bedankt iedereen voor alle top informatie!

Ik zal zorgen dat het gemaakt zal worden!

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 2398
    • SpoorObjecten
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #44 Gepost op: 03 juli 2012, 12:48:47 »
Er zit nog een beetje werk aan, maar het gaat de goede kant op!  (y)